در هر خانواه ای یکسری اختلافات حاکم است که  باعث نگرانی اعضا میشود.این مسئله ای است که نمیشود از بروز آن اجتناب کرد و کمابیش در همه خانواده ها وجود دارد.

اختلاف های خانوادگی دلایل متفاوتی دارد که مهمترین آن اختلاف نظر در دیدگاه و عقاید اعضای خانواده است.هیچ گاه نمیتوان انتظار داشت تمامی اعضای یک خانواده یک طرز فکر و دیگاه داشته باشند.

خیلی اوقات مشکلات و اختلافات به دلیل سوتفاهم ایجاد شده است بدین معنی که اعضای خانواده حرف یکدیگر را متوجه نمیشوند و یا اشتباه متوجه میشوند و همین موضوع باعث قضاوت های نادرست و در نهایت بحث و درگیری میشود.

هیچ زوج و هیچ خانواده ای نمیتواند به صورت کامل از دعوا و چالش و بحث جلوگیری کند. زیرا فرهنگ خانواده و شخصیت و رفتار و… دخیل است.

اگر هر خانواده ای به میزان نرمال و کم این اختلافات راتجربه کند امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.زمانی نگران کننده میشود که دعوا و بحث جای خودش را به آرامش بدهد و اساس زندگی را تشکیل دهد.آن موقع است که باید به فکر راه حل بود و جلوی اختلافات را گرفت.

زمانی که شما به جای یک بحث ساده به برخوردهای پرخاشگرانه روی بیاورید و باعث آسیب رساندن به اعضا خانوادتان شوید باید حتما به دنبال راه حل درست آن بروید و این مشکل را حل کنید. زیرا این راهکار باعث تنش میان اعضای خانواده و سردی در بین اعضا می شود و راهکاریاست که نه در کوتاه مدت و نه در دراز مدت کارساز نیست .

یکسری از اختلافات بعوان اختلافات رایج شناخته میشوند که در اکثر خانواده ها دیده میشود.اختلافات زوجین،والدین با فرزندان،دعواهای خواهر و برادری از جمله مشهودترین این اختلافات هستند که بسیار بیشتراز مابقی اختلافات به چشم میخورند.

اما این وسط چیزی که مهم است نحوه ی مدیریت کردن این بحران و مواجه شدن با آن است.برای اینکه بتوانیم به شیوه درستی این اختلافات را حل کنیم باید همه اعضای خانواده با یکدیگر ارتباط درست و مناسبی بگیرند.

 

دعوای والدین و فرزندان:

این نوع دعوا بیشتر در سنین نوجوانی فرزند رخ میدهد زیرا در این سن نوجوان علاقه زیادی به استقلال پیدا میکند و خواهان این است که از خانواده خود جدا شود و کاری را کند که تمایل دارد. و آنطور رفتار کند که خوشایندش است.

از آن طرف خیلی از والدین نمیتوانند نوجوان خود را در این زمینه درک کنند و همین باعث بروز اختلاف میشود که خیلی اوقات همین اختلافات به ظاهر کوچک باعث دلخوری و نگرانی سایر اعضای خانواده میشود و ین تنش میان اعضا گاهی باعث از هم گسیختگی اتحاد بین افراد خانواده می شود.

رفتارهایی مانند سرزنش،توهین،تحقیرو….باعث تاثیرات منفی روی سلامت روان فرزند میشود که میتواند خسارات جبران ناپذیری را برای آینده او به ارمغان بیاورد.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که شما اگر دائما با یکی از فرزندان خود بحث کنید بقیه فرزندان و اعضای خانواده هم دچار آسیب میشوند و این خود نقطه آغاز بحرانی دیگر است. زیرا همین تنش ها باعث آسیب روح و روان به تمامی افراد یک خانواده می شود و تمامی اعضای خانواده را به خود درگیر می کند و آسیب های جبران اپذیری را به کانون خانواده وارد می آورد.

اختلاف بین خواهر و برادرها

علت های مختلفی وجود دارد که باعث اختلاف بین فرزندان شما باهم میشود.

مهمترین عامل حس تبعیضی است که بین فرزندان وجود دارد.

اگر یکی از فرزندان شما احساس کند که شما به خواهر یا برادر او توجه بیشتری میکنید رفتارهای پرخاشگرانه از خودش نشان میدهد که در نهایت باعث بروز اختلاف و درگیری میشود.و دیده شده است که بیماری های زمینه ای در بعضی از فرزندان به وجود می آید.

بیماری هایی نظیر افسردگی اختلالات دو قطبی پرخاش و خود زنی و گاهی خودکشی، مو کنی و سایر بیماری های مربوط.

عوامل دیگر شامل حس حسادت،رقابت جویی،اختلاف سنی نامناسب و… باشد.

بعد از اینکه این موارد را بررسی کردیم حال نوبت به ارایه راهکار میرسد.

اختلافات خانوادگی

از چه طریقی میتوانیم تعارضات شدید خانوادگی را حل کنیم؟

اگر این اختلافات حل نشود و تبدیل به موضوعی تکراری و دایمی شود به مرور زمان باعث تحلیل رفتن سلامت روان افراد میشود و ناخواآگاه شاهد از هم پاشیدن کانون یک خانواده خواهیم بود که به مرور زمان تاثیرات مخربی را با خود همراه خواهد داشت.

در این شرایط خواه ناخواه صمیمیت بین اعضای خانواده کم میشود. بهترین راه که در این زمینه میتواند کمک کننده باشد و از تشدید اختلافات جلوگیری کند استفاده از خدمات مشاوره است، زیرا مشاوران با استفاده از تخصصی که در این زمینه دارند میتوانند به بهترین شکل موضوع را هدایت و حل کنند.

تمامی افراد در هر سنی نیاز به یک فرد به عنوان مشاور دارند تا بتوانند صحبت های خود را با فردی خارج از خانواده خود بیان کنند تا بهترین تصمیم راجع به مشکل اتخاذ گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *