چطور عذرخواهی کنیم

ممکن است برای خیلی از ما این شرایط پیش بیاید که خطایی کرده باشیم و مجبور باشیم برای جبرانش پا پیش بگذاریم و عذرخواهی کنیم.در این مواقع چطور باید عذرخواهی کنیم؟

خیلی از ادمها جرات و شجاعت معذرت خواهی را دارند و خیلی ها به بهانه های مختلف از زیر بار آن شانه خالی میکنند.

اما زمانی که پای یک رابطه عاشقانه یا دوستانه درمیان باشد باید به روش درست عذرخواهی کنیم که کدورتی به  جا نماند.

معذرت خواهی کردن شاید بنظر کار ساده ای باشد اما یکی از مسائل پیچیده در حوزه روابط انسانی است.

به احتمال زیاد شما هم تجربه هایی از قهر و آشتی های بی دوام را در ذهنتان دارید.یا شاید خیلی اوقات مجبور شده اید شخصی را ببخشید بدون اینکه دلتان راضی باشد.و همین باعث شده که این آشتی دوامی نداشته باشد .ممکن است گاهی شما بخواهید از شخصی عذرخواهی کنید اما نمیدانستید که به چه صورت معذرت خواهی کنید که درست باشد.

بخش وسیعی از رفتارهای ما از طریق مشاهده نمود پیدا میکند یعنی ما طوری رفتار میکنیم که  در طی سال ها دیده ایم.موضوع بشخیدن و بخشیده شدن هم یکی از این موارد است.

برای اینکه بتوانیم یک عذرخواهی موثر داشته باشیم  باید چند مرحله را طی کنیم:

من راببخش:

اینکه بدانید چه چیزی باعث رنجش طرف مقابلتان شده است اهمیت دارد.به او بگویید:میدانم که از دست من رنجیده ای و از من ناراحت هستی دلم میخواهد که مرا ببخشی ولی  هنوز نمیدانم که چه کار اشتباهی انجام داده ام؟

به هردلیل که او را رنجانده ایم بهتر است با او صحبت کنیم که مارا ببخشد.خیلی از ما در اینجور مواقع هیچ کاری نمیکنیم و منتظر میمانیم تا گذر زمان موضوع را حل کند و ناراحتی رابرطرف کند در حالیکه این روش اشتباه است.اول باید بخواهیم که او ما را ببخشد وبعد منتظر باشیم که زمان کارخودش را بکند.

دلخوری هایی که در دل افراد می ماند و با صحبت کردن حل نمیشود همان دلخوری ها و سو تفاهماتی است که اگر در زمان خود به موضوع رسیدگی می شد خیلی آسان تر و بدون گذشت زمان حل می شد و باعث شاخ و برگ پیدا کردن ناراحتی نمی شد .

هر موضوعی رو نباید به زمان سچپرد بعضی از مشکلا سریعا باید رسیدگی بشوند زیرا اگر درگیر زمان شوند طرفمقابل قضاوت هایی رو شخصا روی موضوع انجام می دهد و به دنبالپازل چینی می گردد یعنی تممی رفتار های آینده و صحبت ها و حرف ها را به مشکل پیش آمده ربط خواهد داد و از یک مشکل کوچک کوهی از مشکلات ایجاد می شود .

مشکلی که قطعا با یک معذرت خواهی حل می شد . انسانها برای ارامش درونی و انتقال حس آرامش خود به دیگران باید بخشش داشته باشند تا اطرافیان هم با در کنار بودن آن فرد حس خوبی داشته باشند ..

معذرت خواهی

پشیمان شدن از گناه

خیلی اوقات ممکن است در رابطه ها  بعد از بحث و مجادله برای اینک بحث تمام شود و تنش بیشتر نشود بلافاصله یکی از طرفین عذرخواهی میکند.اما دراصل هردوطرف میدانند که  این فقط یک راه فرار است برای جلوگیری از تنش پیش رو .

با صحبت کردن و حرف زدن طرفین در مورد دلخوری پیش آمده به راحتی میتوان از پس مشکل برآمد و جلوگیری از تنش های پیش رو داشت . و احساس امنیت و آرامش را به رابطه برگرداند .

پس برای اینکه عذرخواهی شما واقعی باشد  باید اول ازهمه بپذیرید که اشتباه کردید و از کار خود پشیمان باشید.اما اگر فکر میکنید که پشیمان نیستید لزومی ندارد عذرخواهی کنید چون فایده ای ندارد.

و با این روش به پی شوری مشکل دامن خواهید زد و رفتارهای طرف مقابلتان با شما شاید دیگر مثل قبل نخواهد بود . و همین ادامه پیدا کردن مشکل باعث دلخوری و سو تفاهماتی بین طرفین خواهد بود .

تکرار نکردن اشتباه قدم بعدی است

اگر معذرت خواهی شما واقعی باشد تصمیم جدی به تکرار نکردن آن داشته باشید.واگر ناخواسته مجددا  آن کار تکرار شد به طرف مقابلتان توضیح دهید که عمدی نبوده و قصد اذیت کردنش را نداشته اید.

اصولا عذر خواهی کردن از طرف مقابل همیشه سخت به نظر می آید ولی عذر خواهی یعنی پذیرفتن اشتباهی که خواسته و یا نا خواسته است . و شما با عذر خواهی کردن یعنی اشکال و ایراد عمدی و یا غیر عمد خود را پذیرفته اید .

جبران کردن قدم آخر است

جبران کردن مرحله تکمیلی یک عذرخواهی کامل و واقعی است.هیچ اشکالی ندارد اگر شما پیش قدمش شوید و بگویید که اشتباه کرده اید. و به این موضوع فکر نکنید که شاید به غرور شما لطمه ای وارد شود اگر که عذر خواهی کنید . اصلا اینطور نیست .

به او بگویید که بخاطر اشتباهی که مرتکب شده اید متاسف هستید و میخواهید جبران کنید.

با جبران کردن این را نشان میدهید که مسئولیت کار اشتباهتان را پذیرفته اید و طرف مقابلتان را به خوبی درک کرده اید.و این معذرت خواهی باعث می شود که طرف مقابلتان به این موضوع پی ببرد که برایتان اهمیت دارد و به دنبال حل مشکل هستید و استقبال میکنید از جبران شرایط پیش آمده .

یادتان باشد همه انسان ها اشتباه میکنند،اشتباه صرفا برای آدمهای ضعیف یا بد نیست.

اشتباهات باعث میشوند ما بتوانیم انسان های بهتری شویم .و به دنبال بهتر شدن باشیم .

خیلی اوقات ما خودمان متوجه نمیشویم ک اشتباهی مرتکب شده ایم در حالیکه دیگران اشتباهات مارا راحت تر پیدا میکنند و میبینند.

زمانی که ما خواسته یا ناخواسته اشتباهی بکینم که باعث ناراحتی دیگران شود،چه خودمان پشیمان باشیم و چه نباشیم باید معذرت خواهی کنیم.

معذرت خواهی کردن نشانه ضعف نیست بلکه نشان دهنده ی جسارت و شجاعت یک شخص است. و باعث می شود اطرافیان احساس اعتماد بیشتری نسبت به رفتارهای شما داشته باشند .

انسانها به دنبال بهتر شدن و خوب بودن هستند و همه انسانها دچار ضعف و بی منطقی هستند و نمیتوان گفت اگر فردی خطایی کرد ئدیگر انسان خوبی نیست بالعکس انسانها با جبران خطاهای خود به اطرافیانشان اثبات می کنند که به دنبال خوب بودن و خوب دیده شدن هستند و این اشتباه و یا اشتباهی که رخ میدهد را جبران می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *