خوب نبودن حال

برخی از دلایل تغییرات سریع در رفتار می تواند به سلامت روان، هورمون ها، مصرف مواد یا سایر شرایط سلامتی مربوط باشد. که امروزه دلایلی مختلفی از جمله، متعادل نبودن وضعیت جسمی، خوب نبودن حال، بی حوصلگی و … موجب می شود افراد احوالات درست و مناسبی نداشته باشند.

چه موقع به دکتر خود مراجعه کنید

معمولاً گاهی اوقات تغییر خلق و خوی به صورت، تجربه یک دوره کوتاه احساس سرخوشی یا کمبودی در زندگی احساس می شود. اما اگر رفتار شما برای چند روز یا بیشتر غیرقابل پیش بینی باشد، این ممکن است نشانه یک مسئله جدی تر باشد. ممکن است یک دقیقه احساس بدخلقی کنید و حال خوبی نداشته باشید و یک لحظه دیگر خوشحال باشید.

همچنین ممکن است احساساتی داشته باشید که به زندگی شما آسیب برساند و مدام با خود بگویید: چرا من حالم خوب نیست؟ به عنوان مثال، شما ممکن است:

-چنان هیجان انگیز باشید که خود را قادر به کنترل تمایل به صرف هزینه، رویارویی با مردم یا انجام سایر رفتارهای غیرقابل کنترل یا خطرناک نمی دانید.

-احساس کنید می خواهید به خود آسیب برسانید یا به زندگی خود پایان دهید

-قادر به ملاقات با دوستان، خواب کافی، رفتن به محل کار یا حتی خارج شدن از رختخواب نباشید

الگوهای این نوع تغییرات خلقی ممکن است علائم یک بیماری جدی تر باشد. شما باید یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید تا درباره احساسات خود صحبت کنید و در مورد  خوب نبودن حال خود به او بگویید. آنها می توانند با شما کار کنند تا تعیین کنید که چرا چنین احساسی دارید و برای حل آن چه کاری می توانید انجام دهید.

چه شرایطی به تغییرات شدید خلقی مرتبط است؟

در بسیاری از موارد، جابجایی در خلق و خوی نشانه علائم جدی تری برای سلامتی است. آنها می توانند به دلیل شرایط سلامت روان، تغییرات هورمونی یا مشکلات استفاده از مواد و موارد دیگر رخ دهند، که در این گونه موارد شما خوب نبودن حال و احوالات خود را حس خواهید کرد.

شرایط بهداشت روانی

بسیاری از شرایط بهداشت روانی می تواند باعث تغییر شدید خلق و خو و خوب نبودن حال در شما شود. اغلب از آنها به عنوان اختلالات خلقی یاد می شود. آنها شامل موارد زیر هستند:

-اختلال دوقطبی

اگر به اختلال دو قطبی مبتلا هستید، احساسات شما از بسیار شاد تا غمگین بسیار متغیر است. اما تغییرات در خلق و خوی مرتبط با اختلال دو قطبی به طور کلی فقط چند بار در سال حتی در اختلال دو قطبی با دوچرخه سواری سریع اتفاق می افتد.

-اختلال سیکلوتایمیک

اختلال سیکلوتایمیک یا سیکلوتیمیا، نوعی اختلال خلقی خفیف شبیه اختلال دو قطبی است. در آن، شما احساساتی دارید که بالا و پایین می رود اما شدت آن کمتر از احساسات مرتبط با اختلال دو قطبی است.

-اختلال افسردگی اساسی (MDD)

در MDD ، شما برای مدت طولانی غم و اندوه شدید را تجربه می کنید، که گاهی اوقات افسردگی بالینی نیز نامیده می شود.

– اختلال دیستیمیا

که اکنون اختلال افسردگی مداوم (PDD) نامیده می شود و نوعی افسردگی است.

-اختلالات شخصیتی

در برخی موارد از اختلالات شخصیتی، ممکن است در مدت زمان نسبتاً کوتاهی تغییرات سریع خلق و خوی را تجربه کنید و مدام با خود بگویید: چرا من حالم خوب نیست؟

در صورت داشتن سایر شرایط بهداشت روان مانند اسکیزوفرنی و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) ، ممکن است تغییرات شدید خلقی را نیز تجربه کنید . طبق یک بررسی در سال 2011 ، تصور می شود که کودکانی که دچار تغییرات خلقی شدید هستند، دارای اختلال دو قطبی هستند اما در واقع یک بیماری دیگر دارند.

پزشک کودک شما می تواند کودک شما را ارزیابی کند و به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی مناسب تعیین کنید و درگیر خوب نبودن حال فرزند خود نباشید. امروزه تمام شرایط بهداشت روان با تعدادی یا ترکیبی از داروها، تغییر سبک زندگی و روان درمانی قابل کنترل است.

سایر شرایط موثر در خوب نبودن حال و احوالات شما

شرایط هورمونی

هورمون ها همچنین می توانند باعث تغییر روحیه شوند. این مربوط به هورمون های موثر در شیمی مغز است. نوجوانان و زنانی که باردار هستند یا در دوران یائسگی به سر می برند، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی مرتبط با این مرحله از رشد بدن، دچار تغییر روحیه شوند.

تغییر روحیه نیز می تواند به دلیل مواردی بیش از هورمون ها رخ دهد. اگر تغییر حالت شدید روحی را تجربه کردید یا از خوب نبودن حال خود رنج می برید، با پزشک خود در مورد بهترین برنامه درمانی برای خود صحبت کنید.

استفاده از مواد

در صورت استفاده از مواد مخدر یا نوشیدن الکل ممکن است تغییرات قابل توجهی در خلق و خو ایجاد کنید. مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل می تواند منجر به اعتیاد شود، که می تواند زندگی شما را به طور جدی مختل کند. برنامه های زیادی برای کمک به درمان اختلالات مصرف مواد در دسترس است . اختلالات مصرف مواد هم برای فرد مبتلا و هم برای نزدیکان می تواند سخت باشد.

ممکن است لازم باشد به یکی از عزیزان خود در زمینه اختلال کمک کنید. پزشک آنها می تواند برنامه های درمانی مفیدی را برای کمک به شما در جهت کمک به آنها فراهم کند. اگر مطمئن نیستید که چگونه با شخصی که دارای اعتیاد یا اختلال در مصرف مواد صحبت کنید، از پزشک کمک بخواهید.

سایر شرایط سلامتی

سایر شرایط سلامتی می تواند باعث تغییر روحیه شود. این شامل شرایطی است که بر ریه ها، سیستم قلبی عروقی و تیروئید تأثیر می گذارد. شرایطی که بر سیستم عصبی مرکزی شما تأثیر می گذارد نیز ممکن است باعث تغییر روحیه شود و شما از گفتن کلمه، چرا من حالم خوب نیست؟ خلاص کند.

محرک های رایج

صرف نظر از اینکه تغییرات شدید خلقی شما به دلیل یک بیماری پزشکی زمینه ای رخ می دهد یا عامل دیگری، موارد خاصی می توانند آنها را تحریک کنند. این شامل:

-فشار

-یک تغییر قابل توجه در زندگی شما

-رژیم شما

-عادتهای خواب شما

-داروها

اگر جابجایی خلقی مکرر و شدید دارید و مدام از خوب نبودن حال خود رنج می برید، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برای شما مفید باشد که هنگام تغییر روحیه و آنچه قبل از وقوع انجام می دادید، یادداشت کنید. این می تواند به پزشک شما کمک کند ارزیابی کند که آیا شما به تغییر سبک زندگی واکنش نشان می دهید یا نتیجه یک مسئله اساسی است.

به خاطر داشته باشید که تغییر حالت می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. تجربه یک سری احساسات بخشی از زندگی است. اگر گاه به گاه دچار اختلال در خلق و خو و خوب نبودن حال مناسب در خود می شوید، ممکن است لازم باشد سبک زندگی خود را تنظیم کنید تا به حالت عادی برگردید. شما باید تغییرات خلقی خود را تغییر دهید تا این امر رفتار شما را تغییر دهد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *