در زیر برخی از شرایطی که خانواده شما یا همسرتان به مشاوره احتیاج دارند و اینکه چگونه یک مشاور خانواده می تواند سطح خانواده و رفاه عمومی را بهبود بخشد، ذکر شده است.

1.ایجاد فاصله بین زوجین

معمول این است که اکثر اعضای خانواده مخصوصا زن و شوهرها در مواجهه با مشکلات یکدیگر بسیار دشوارعمل می کنند. این تمایل به ایجاد فاصله و قطع ارتباط بین اعضا وجود دارد بنابراین راه را برای مشکلات بسیار بزرگتر در آینده ایجاد می کند.

با این وجود، یک مشاور خانواده می تواند به همه اعضای خانواده بالاخص همسر شما در درک نقش آنها در خانواده کمک کند و همچنین مزایای برقراری ارتباط باز و صادقانه را به آنها نشان دهد

اگر یکی از اعضای خانواده از جمله همسر، از ناتوانی رنج می برد، همه اعضا فرآیند خود را در مورد این مسئله و احساسات از دست دادن خود طی می کنند که به راحتی می تواند واحد خانواده را از هم بپاشد. با این وجود، یک جلسه مشاوره می تواند به “شکستن یخ” کمک کند و آنها را قادر به درک مثبت یکدیگر بدون ایجاد تعارض کند.

2.نداشتن روابط مناسب

بیشتر زن وشوهر ها در بعضی مواقع درگیری دارند و بسته به ماهیت آنها، اگر حل نشوند می تواند به ارتباط در خانواده آسیب جدی برساند. گاهی زن و شوهر ها نسبت به یکدیگر حسادت می کنند و می توانند برای جلب توجه در میان چیزهای دیگر مبارزه کنند.

با این وجود، دیدن یک مشاور خانواده باید به شما کمک کند تا مشکلات خود را بسیار بهتر درک کنید و بدانید که چگونه احساسات را ابراز کنید. علاوه بر این، همراه شدن زن و شوهر در طول جلسه موجب می شود تا یکدیگر را درک کنند و اختلافات خود را حل کنند. این یکی از مهمترین مزیت های مشاوره خانواده است.

3.کمبود عزت نفس

همه ما نیاز به عزت نفس سالم داریم تا بتوانیم از پس چالش های اساسی زندگی برآییم و بتوانیم در جامعه به خوبی کنار بیاییم. بیشتر افرادی که بدون عزت نفس رشد می کنند یا زندگی می کنند در برابر فشار همسالان، مشکلات بین فردی و مشکلات سلامتی آسیب پذیر هستند.

اگر زن وشوهر ها فاقد انگیزه و عزت نفس باشند، احتمال ابتلای فرزندانشان از همین مورد نیز بیشتر است. یک مشاور خانواده باید بتواند این مسئله را بازگرداند و افراد را قادر به شناخت و درک یکدیگر کند، بنابراین احساس بهتری نسبت به خود و ارزش آنها در جامعه ایجاد می شود.

به این ترتیب واحد زندگی مثبت تری را سپری خواهند کرد و از این رو شانس موفقیت در زندگی را افزایش می دهند.

مشاوره خانواده

4.عدم وجود شادی

با وجود دستگاه های هوشمند و سیستم های سرگرمی، اکثر افراد در صورت استرس یا مواجهه با مشکلی، به ابزارها، تلویزیون ها و تلفن های هوشمند خود روی می آورند. این بیشتر شبیه فرار یا پنهان شدن از مشکلات شماست که باعث نگرانی و شاید استرس سایر اعضای خانواده می شود. با این وجود، درک چگونگی کنار آمدن با مشکلات خاص و رو به رو شدن با آنها بدون چشم بستن بر روی آن، از ایجاد یک خانواده ناراحت کننده جلوگیری می کند.

5.درخواست طلاق

طلاق یکی از بزرگترین کابوس ها برای بیشتر واحدهای خانوادگی و افراد درگیر است. اگرچه ممکن است برخی از افراد دلایل موجهی برای طلاق داشته باشند (مانند خیانت)، دیگران فقط به این دلیل که از یکدیگر درک نمی شوند و مدتهاست قطع ارتباط می کنند، تصمیم به طلاق می گیرند.

این می تواند به دلیل عوامل فشارزای مالی، تجمع مشکلات و در نهایت عدم تمایل به درک مسئله دیگر باشد. با این وجود، مراجعه به مشاور خانواده می تواند خانواده شما را نجات دهد. مشاور می تواند دلایل احتمالی سو تفاهم و درگیری در خانواده را شناسایی کرده و به شما در حل و بهبود آنها کمک کند.

6.نداشتن سلامت روحی و جسمی

آرامش برای سلامت روان و جسم مهم است. با این حال، صلح وقتی حاصل می شود که همه یکدیگر را درک کنند و مایل به کار تیمی باشند. تا زمانی که کسی وجود داشته باشد که به مشکلات شما گوش فرا دهد و در صورت امکان به شما کمک کند، همه اعضای خانواده از هماهنگی بیشتری برخوردار خواهند شد.

با این حال ممکن است گاهی اوقات یکی از زوج ها از سلامت روحی و یا حتی جسمی برخوردار نباشند که در این صورت با کمک یک مشاور خانواده، باید مشکلات شناسایی شوند تا بتوان در جهت رفع آن اقدام کرد.

7.سایر مواردی که مراجعه زوجین به مشاوره خانواده حتمی می شود:

برخوردار نبودن از یک شغل مناسب و نداشتن پول کافی برای هزینه های زندگی

همانطور که قبلاً ذکر شد، هر خانواده ای با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند، اگر هیچ یک از اعضای خانواده راه حل آنها را بلد نباشد، زندگی آن ها از هم پاشیده می شود.

با آموزش و تجربه مناسب در مورد چگونگی کنار آمدن با مشکلات خانوادگی، قادر خواهید بود بدون ایجاد هرگونه ناراحتی مداوم در خانواده، با برخی مشکلات کنار بیایید. به این ترتیب، زوجین به کمک مشاور خانواده قادر به ایجاد راه های جدید و مفیدی برای وجود و ارتباط با یکدیگر خواهند بود.

8.دخالت بیش از حد اطرافیان در زندگی زوجین

گاهی اوقات دخالت بیش از حد و اندازه دیگران مانع ایجاد آرامش برای زوجین می شود که موجب می شود زندگی برای شان سخت تر شود. در این صورت مراجعه به مشاور خانواده و دیدن آموزش کافی برای رسیدگی به مسائل و مشکلات شما امری ضروری است.

9.عدم ارتباط عاطفی و احساسی بین زوجین

گاهی اوقات ممکن است روابط عاطفی و حسی بین زوجین در حال کمرنگ شدن باشد. ویا آن قدر نسبت به هم بی تفاوت شده باشند که هیج احساس محبتی نسبت به هم نداشته باشند. اینجاست که مراجعه به مشاوره خانواده باید در اولویت زندگی این افراد قرار گیرد تا کانون گرم خانواده حفظ شود.

10.عدم آمادگی برای پرورش فرزند

گاهی زوجین به دلایلی از قبیل، فرار از مشکلات، ترس و… از آوردن فرزند سرباز می دهند. و در این صورت ممکن است علاقه طرف مقابل خود را برای فرزندآوری زیرپا بگذارند. در اینگونه موارد مراجعه به مشاور خانواده جهت آگاهی افراد برای فرزندآوری می تواند موثر باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *