رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر؛ شاید باور یک سری از افراد پرستیژ بالای رشته ی کامپیوتر باشد که آنها را ترغیب کند در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. اما آیا فقط پرستیژ بالای یک شغل میتواند پاسخگوی تمام نیاز های یک فرد از شغل آینده و درآمدش باشد؟ البته که پاسخ منفی است. با من همراه باشید تا شما را با آِینده تان در شغل مهندسی کامپیوتر بیشتر آشنا کنم.

بعد از اینکه افراد بسیار زیادی در کنکور با یکدیگر به رقابت پرداختند نوبت به اعلام نتایج کنکور و انتخاب رشته و دانشگاه میرسد. دانش آموز در این دوره مهم ترین تصمیم در آن مقطع از زندگی اش، یعنی انتخاب رشته و دانشگاه را انجام میدهد و شاید در این مرحله مسیر زندگی او از دیگر دوستانش جدا میشود. هر فردی رشته ای که به نظرش جذابیت بیشتری دارد را با راهنمایی مشاوره تحصیلی انتخاب میکند و در آن به ادامه ی تحصیل میپردازد.

پس از فارغ التحصیلی به سراغ بازار کار میرود و یک شغل مناسب برای خود پیدا میکند. امروز قصد داریم تا شما را با رشته ی مهندسی کامپیوتر و آینده ای که در انتظار دانشجویان این رشته است آشنا کنیم و ببینیم یک دانشجوی مهندس کامپیوتر با چه چالش هایی در آینده مواجه خواهد بود. پس با من همراه باشید.

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

همانطور که میدانید رشته ی مهندسی کامپیوتر دارای شاخه های مختلفی است همان طور که کامپیوتر ها دارای دو جز اصلی نرم افزار و سخت افزار هستند، رشته ی مهندسی کامپیوتر نیز دارای دو شاخه ی نرم افزار و سخت افزار است علاوه بر آن یک میان رشته به نام مهندسی IT (Information Technology) به عنوان میان رشته ای مهندسین نرم افزار و سخت افزار وجود دارد که وظیفه اتصال این دو رشته را بر عهده دارد. و دانشجو از همان ابتدا باید تعیین کند در کدامیک از این رشته ها مایل است به ادامه ی تحصیل بپردازد.

  • مهندسی نرم افزار
  • مهندسی سخت افزار
  • مهندسی فناوری اطلاعات

هر کدام از این تخصص ها منابع درسی مختلفی دارد و زمانیکه دانشجو از هرکدام از این رشته ها فارغ التحصیل شود، تخصص متفاوتی بدست آورده است و به طبع آن در بخش های مختلفی از شرکت یا سازمان میتواند مشغول به کار شود و میتواند در یک تیم به صورت آزاد کار کند یا میتواند شرکت خودش را راه اندازی کند. همه ی اینها به تصمیم ابتدایی او بازمیگردد.

مهندسی سخت افزار:

مثلا عده ای به اشتباه فکر میکنند که مهندس سخت افزار نهایتا یک تعمیرکار کامپیوتر میشود در حالیکه یک مهندس سخت افزار کارهای زیادی از دستش بر می‌آید که تعمیر کامپیوتر بخش کوچکی از آن است. مهندس سخت افزار میتواند طراحی های سخت افزاری دقیق و پیچیده ای انجام دهد حتی میتواند ایده های نو خلق کند و دست به اختراعات بزند.

مهندسی نرم افزار:

یک مهندس نرم افزار نیز وظایفی بیشتر و تخصصی تر از یک اپراتور را دارد. مهندس نرم افزار با توجه به زبان های برنامه نویسی که میداند میتواند نرم افزارهای بسیار کاربردی را طراحی کند. تمامی برنامه های کامپیوتری و موبایلی که تا کنون نوشته شده است توسط همین مهندسان خبره و متخصص بوده است. علاوه بر زبان های برنامه نویسی، مهندسین نرم افزار قادرند با بیشتر نرم افزارهای گرافیکی نیز به خوبی کار کنند.

مهندسی فناوری اطلاعات:

مهندسین فناوری اطلاعات، این مهندسین مهم ترین کار را انجام میدهند. در منابع درسی آنها از هردو تخصص مهندسی نرم افزار و سخت افزار هر کدام به مقدار مشخص دیده میشود اما مهم ترین آموزشی که آنها میبینند مدیریت هردو بخش نرم افزاری و سخت افزاری است. مهندسی فناوری اطلاعات میتوانند خالقین استارتاپ های نو باشد و یا میتوانند بیشتر وظایف مهندسین نرم افزار را انجام دهند.

مهندسین فناوری اطلاعات در واقع برای همین منظور تربیت شده اند تا بتوانند با اطلاعات و تخصص و آموزشی که دیده اند. ایده های نو خلق کنند. مهندسین فناوری اطلاعات از بیشتر فناوری های نو در دنیا با خبر هستند و بعضا دیده شده که با مدیریت و تشکیل تیم، یک ایده را پیاده سازی کرده و به خوبی به اجرا درآورده اند.

در ادامه هرکدام از این رشته ها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

رشته مهندسی کامپیوتر- نرم افزار

به طور کلی نرم افزار به کلیه بخش های کامپیوتر گفته میشود که فیزیکی نیست. یعنی با دست قابل لمس نیست و با استفاده از زبان های برنامه نویسی نوشته شده است. نرم افزارها بوجود آمدند تا به سخت افزارهای بیجان قدرت انجام کار و یا حتی حرکت بدهند.

میتواند یک قطعه در کامپیوتر باشد یا یک روبات باشد، حتی یک سری لامپ که میخواهیم با ترتیب خاصی روشن شود. همه ی اینها با استفاده از برنامه نویسی امکان پذیر است. معمولا برنامه های نوشته شده در برد اصلی دستگاه ذخیره میشود و برد دستگاه مانند یک مغز برای اجسام فیزیکی عمل میکند. به طور کلی دو دسته نرم افزار وجود دارد:

  • نرم افزارهای سیستمی

نرم افزارهاهی سیستمی درواقع همانطور که توضیح دادیم همانند مغز دستگاه فیزیکی هستند. یک کامپیوتر برای روشن شدن یا ارائه ی سرویس به نرم افزار سیستمی نیاز دارند. این نرم افزارها معمولا از سوی سازندگان دستگاه تولید و ارائه میشوند. مانند سیستم عامل ها،برنامه های مترجم زبان ماشین و… هستند.

  • نرم افزار های کاربردی

نرم افزارهای کاربردی به کلیه نرم افزارهایی گفته میشود که شما برای نیاز مشخصی خریداری و از آن استفاده میکنید. کامپیوتر برای اجرا شدن به این نرم افزارها نیازی ندارد اما شما برای برطرف کردن نیاز خاصی آن را روی سیستم نصب میکنید.

مثل نرم افزارهای حسابداری، نرم افزار آفیس، فتوشاپ، حتی بازی ها همگی نرم افزارهای کاربردی هستند. به طور کلی دسته بندی این نرم افزارها مهندسی، تجاری، علمی، تفریحی و آموزشی است که یا میتواند توسط کاربر تولید شود و یا شما میتوانید از شرکت های تولید نرم افزار آن را خریداری کنید.

مهندسی کامپیوتر – گرایش سخت افزار

زمانیکه صحبت از سخت افزار یک سیستم کامپیوتری میکنیم. به طور کلی منظورمان هر تجهیزات فیزیکی که در ساخت کامپیوتر از آن استفاده شده است، بوده و کلیه تجهیزاتی که در درون آن تجهیزات به کار رفته است. در دانشگاه به دانشجویان رشته ی مهندسی سخت افزار آموزش داده میشود که چگونه این تجهیزات را به یکدیگر مربوط کنند تا به هدف نهایی که میتواند انجام کاری باشد برسیم.

مهندسین سخت افزار با کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری سروکار دارند و میتوانند با طراحی اصولی با IC ها کار کنند. حتی میتوانند مدارهای دیجیتال طراحی کرده و وسایل و تجهیزات جدیدی بوجود آورند. وظیفه ی یک مهندس سخت افزار چیزی بسیار فراتر از تعمیرات قطعات کامپیوتر است. اگر چه مهندسان سخت افزار به دلیل آموزش هایی که دیده اند میتوانند وسایل الکترونیکی و کامیپوتر ها را تعمیر کنند.

مهندسی کامپیوتر – گرایش فناوری اطلاعات

مهندسین فناوری اطلاعات، از آن دسته از مهندسین هستند که در برنامه ی درسیشان برخی از دروس هردو رشته ی مهندسی نرم افزار و مهندسی سخت افزار دیده میشود. رشته ی مهندسی فناوری اطلاعات در واقع میان رشته ای است. یعنی وظیفه ی مدیریت مهندس های هر دو رشته را برعهده دارد. و به عنوان نقطه ی اتصال این دو رشته میتواند تیم های مهندسی را رهبری کند.

یک مهندس فناوری اطلاعات چون از منابع درسی دو رشته ی دیگر اطلاعات کلی دارد. میداند باید چگونه وظایف را تقسیم کند و روی آنها نظارت داشته باشد. این مهندسین مهم ترین کار را انجام میدهند. مهم ترین آموزشی که به مهندسین فناوری اطلاعات داده میشود نحوه ی تعیین اهداف؛ بررسی فرصت ها و تهدید ها، برنامه ریزی استراتژیک و… است که با استفاده از آن میتوانند یک ایده را به همراه تیم خود پیاده سازی و با موفقیت اجرا کنند.

مهندسین فناوری اطلاعات میتوانند خالقین استارتاپ های نو باشد. مهندسین فناوری اطلاعات از بیشتر فناوری های نو در دنیا با خبر هستند. مهندسین فناوری اطلاعات از پس هر کاری که به آنها بسپارید بر می‌آیند.

مهندسی کامپیوتر نیاز جدید بشریت است

دنیا رو به پیشرفت است و اگر کسب و کارها با این پیشرفت همراه نباشند، محکوم به نابودی اند. در کتاب دانشکده ی کسب و کار میخوانیم که به طور کلی دورهای زندگی بشر به سه دسته بندی تقسیم میشود.

  • عصر کشاورزی
  • عصر صنعتی
  • عصر دیجیتال

در عصر کشاورزی زندگی افراد به دور از تجملات و در سادگی میگذشت، چون هنوز پولی اختراع نشده بود مردم با مبادله ی کالا به کالا اجناس مورد نیاز خودرا خریداری میکردند. سرمایه در آن زمان زمین و ابزارآلات بود در این دوره خانواده ها به هم نزدیک بوده و همگی در یک خانه در کنار یکدیگر زندگی میکردند، پسران شغل پدری خود را ادامه میدادند.

و به طور کلی افراد جامعه به دو دسته ی ارباب و رعیت تقسیم شده بود. اما این دوران زمانی به سر آمد و با انقلاب کبیر فرانسه عصر جدیدی در تقویم بشریت رقم خورد. در این دوره کم کم تجهیزات اختراع شد و ماشین های اولیه شروع به فعالیت کردند. در این دوره پول اختراع شد و زندگی کارمندی و کارگری حیات خود را آغاز کرد.

همانطور که میدانید دوران زندگی کارمندی به سر آمده است و مردم به دنبال یافتن روش های کسب درآمد و بازنشستگی زودتر از 30 سال افتاده اند. درنتیجه با اختراع کامپیوتر دنیا شکل جدیدی به خود گرفت؛ کامپیوتر ها میتوانند محاسبات سخت را انجام دهند با ورود کامپیوترها نیاز های جدید به وجود آمده است و از همه مهم تر زندگی انسان ها بسیار از کیفیت بیشتری برخوردار شده است.

همه ی این ها به لطف تولید کامپیوتر ها اتفاق افتاد. کامپیوترها توانستند کسب و کارهای چندین میلیون دلاری را به وجود بیاورند و شانس ثروت و موفقیت را برای همه به طور برابر فراهم کنند. پول و شغل های جدیدی اختراع شد و افراد از کوچک و بزرگ به کار کردن با کامپیوتر ها و دستگاه های دیجیتال علاقه نشان دادند.

در نتیجه دانستیم که وجود اینترنت و کامپیوتر نیاز امروز بشر است و سردمداران این افراد مهندسینی هستند که به نوعی در ساخت و برنامه ریزی و مدیریت کامپیوتر ها نقش دارند. مهندسین کامپیوتر میتوانند تاریخ ساز باشند. شغل های این دوره شکل و شمایل قبلی را ندارند. یک مهندس کامپیوتر با هر گرایشی میتواند به تنهایی با تیم یا شرکت کار کند و درآمد های بسیار عالی از این مسیر بدست بیاورد.

بازارکاری مهندسین کامپیوتر

همانطور که بالاتر گفته شد، مهندسین کامپیوتر آنقدر توانایی و تخصص بدست خواهند آورد که هیچوقت بیکار نخواهند ماند. یک مهندس کامپیوتر میتواند بدون نیاز به سایرین به صورت آزاد یا فریلنسری روی پروژه های دیگران کار کند. میتواند پروژه به وجود بیاورد و نیاز جدید تعریف کند.

میتواند در یک سازمان از رتبه ی شرکتی خوبی برخوردار شود. یک مهندس سخت افزار به خصوص مهندسین شبکه، امروزه درآمد های بسیار عالی را تجربه میکنند. در رشته ی مهندسی نرم افزار نیز دست مهندسین محترم برای انتخاب شغل باز هست. 10 ها زبان برنامه نویسی پرکاربرد وجود دارد که میتوانند پس از آموزش این زبان ها در آن شاخه یا به صورت فریلنسر و یا به صورت حضور در یک شرکت مشغول به فعالیت شوند. تمامی گرایش های مهندسی کامپیوتر قادر به پیاده سازی ایده های نو هستند به شرطی که یک مهندس فناوری اطلاعات را در کنار خودشان داشته باشند.

مهندسین فناوری اطلاعات به این دلیل که از هردو شاخه ی نرم افزار و سخت افزار اطلاعات هرچند جزیی دارند اما میتوانند با تقویت هرکدام به اهداف مورد نطر خود دستیابند. حوزه های کاری مهندسین فناوری اطلاعات بسیار گسترده است. همین موضوع میتواند باعث سردرگمی فارغ التحصیلان این رشته برای ورود به بازار کار شود. مهندسین فناوری اطلاعات در شرکت ها از درآمد خوبی برخوردار هستند. همچنین برنامه نویسان که بر اساس زبان برنامه نویسی که انتخاب میکنند هرکدام دستمزد متفاوتی دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *