اهمیت مشاوره تحصیلی

از نظر ظاهری، مشاوران مدرسه به دانش آموزان کمک می کنند تا برای موفقیت در مدرسه و مشاغل آینده آنها آماده شوند. امروزه نقش و اهمیت یک مشاوره تحصیلی در مدرسه اساساً پیچیده است. افراد حرفه ای در این زمینه باید درک عمیقی از رفتار در زمینه پویایی، اجتماعی و فرهنگی، پیشرفت شغلی و انواع مختلفی از عناصر دخیل در آموزش جوانان داشته باشند. مشاوران مدرسه با دانش آموزان برای ایجاد مهارت های مختلف تحصیلی و اجتماعی کار می کنند که می تواند به نمرات بهتر، دوستی های قوی تر، بهبود رفتار و سایر نتایج مثبت تبدیل شود.

وظایف خاص و اهمیت مشاوران در مشاوره تحصیلی مدارس به موقعیت های آموزشی بستگی دارد. به عنوان مثال، یک مشاور دبستان ممکن است با والدین یا سرپرستان دیدار کند تا نقاط قوت، مسائل رفتاری یا نیازهای ویژه فرزندان را برطرف کند. مشاوران دبیرستان ممکن است دانش آموزان را در سالهای سخت راهنمایی کنند تا به آنها کمک کنند تا جوامع حمایتی متشکل از والدین، معلمان و دوستانشان را ایجاد کنند. مشاوران دبیرستان ممکن است دانش آموزان را وادار کنند که هنگام آمادگی برای فارغ التحصیلی با جدیت بیشتری درباره گزینه های تحصیلی و شغلی خود فکر کنند.

از آنجا که دانش آموزان مختلف نیازهای متفاوتی دارند، درنتیجه هیچ روزی در زندگی کاری یک مشاور مدرسه یکسان نیست. با این حال، این تنوع یکی از دلایلی است که باعث می شود این موقعیت یکی از جذاب ترین و راضی کننده ترین موقعیت ها در زمینه آموزش باشد.

نقش های کلیدی مشاوران مدرسه در مشاوره تحصیلی

مشاوران مدارس چندین مسئولیت مهم مرتبط با تلاش هایشان برای ایجاد محیط های یادگیری حمایتی دارند که دانش آموزان را برای موفقیت در آینده آماده می کنند.

رشد و توسعه انسانی

دانش آموزان در یک حالت ثابت رشد جسمی، روحی و عاطفی قرار دارند. مشاوران مدرسه به آنها کمک می کنند تا در این اوقات گیج کننده حرکت کنند. با استفاده از درک خود از مراحل رشد انسانی، مشاوران ممکن است در طراحی برنامه ها و پروژه های مدرسه که مکمل الگوهای رفتاری و علایق فردی دانش آموز هستند، کمک کنند که این امر اهمیت مشاوره تحصیلی را نشان می دهد.

بنیادهای اجتماعی و فرهنگی

مشاوران مدارس باید درک کاملی از معیارهای اجتماعی و فرهنگی داشته باشند که رفتارها و روابط را در محیط مدرسه شکل می دهد. مشاوران آموزش دیده اند تا مسائلی را که ممکن است مانع رشد دانش آموز شود، مانند، مبارزات آکادمیک و درگیری با دوستان را، تشخیص دهند. آنها با اجرای برنامه های حمایتی طراحی شده برای ایجاد اعتماد به نفس، مثبت بودن و ارزش والای خود، به دانش آموزان کمک می کنند تا از پس این چالش ها برآیند و نقش و اهمیت مشاوره تحصیلی را به خوبی به نمایش می گذارند.

توسعه شغلی و سبک زندگی

معمولاً مشاوران مدارس، به ویژه مشاوران دبیرستان، كمك می كنند كه دانش آموزان برای زندگی فراتر از مدرسه آماده شوند. آنها می توانند به دانش آموزان در شناسایی و پرورش نقاط قوت و علایق خاص کمک کنند. آنها همچنین می توانند به اصلاح نقاط ضعفی که می توانند بعداً در زندگی پایدار باشند مانند مدیریت ضعیف زمان یا کمبود سازمان کمک کنند.

مشاوران معمولاً برای تهیه برنامه هایی برای دستیابی به اهداف خاص تحصیلی و شغلی با دانش آموزان همکاری می کنند. این برنامه ها همچنین می توانند به ایجاد عادت های درست در سبک زندگی مسئولانه به آن ها کمک کند که دانش آموزان هنگام ورود به دنیای واقعی آن را به درستی درک کنند.

تحقیق و ارزیابی برنامه

مشاوران مدارس به طور روزمره برنامه های مدرسه را ارزیابی می کنند تا اطمینان حاصل کنند که آنها نیازهای دانش آموزان را برآورده می کنند. این ارزیابی ها به طور معمول شامل همکاری با دانش آموزان، والدین، معلمان و مدیران است و هدف آنها شناسایی موانع احتمالی در برنامه درسی است که می تواند پیشرفت دانش آموز به سمت فارغ التحصیلی و شغلی را مختل کند. سپس مشاوران با سایر ذینفعان مدرسه همکاری می کنند تا استراتژی هایی برای رفع این شکاف ها و آماده سازی دانش آموزان برای چالش های پیش رو تهیه کنند و از این رو اهمیت مشاوره تحصیلی را به درستی به افراد نشان دهند.

کمک به روابط

در هسته اصلی خود، نقش یک مشاور تحصیلی مدرسه ایجاد روابط قابل اعتماد است. این ارتباطات پویایی را در بین مشاوران، دانش آموزان و والدین تعریف می کند. مشاوران گاهی اوقات در ایجاد استراتژی های والدین و پیوند برای ایجاد ارتباطات محکم تر در خانواده دانش آموز، شرکت می کنند. این عنصر می تواند به ویژه برای نوجوانان مفید باشد، زیرا آنها تغییرات فاحشی را در رشد تجربه می کنند.

وظایف، نقش و اهمیت مشاوره تحصیلی

مشاوران مدرسه، همچنین به عنوان مشاوران راهنمایی شناخته می شوند، در درجه اول مسئولیت تسهیل پیشرفت شغلی را بر عهده دارند. امروزه، نقش مشاور مدرسه چند وجهی است و بسته به نیازهای هر مدرسه، ممکن است بسیار متفاوت باشد.

1-ارائه دستورالعمل در مورد مسائل روانشناختی و اجتماعی:

مشاوران مدرسه ممکن است کلاسهای آموزشی و اجتماعی را ارائه دهند، در مورد آزار و اذیت به دانش آموزان اطلاعاتی ارائه دهند یا سمینارهایی در مورد مهارت های مطالعه را برگزار کنند.

2-راهنمایی شغلی:

بسیاری از مشاوران مدرسه به دانش آموزان کمک می کنند تا برای دانشگاه آماده شوند یا مشاغل خود را انتخاب کنند و بدین صورت اهمیت مشاوره تحصیلی را به نمایش بگذرانند.

3-مشاوره:

مشاوران مدرسه اغلب به دانش آموزان كمك می كنند تا با همسالان، معلمان یا والدین خود روابط صمیمانه ایجاد كنند. بسیاری از مشاوران مدارس همچنین در ساعات مدرسه خدمات مشاوره کوتاه مدت به دانش آموزان ارائه می دهند.

4-مداخله زودهنگام:

مشاوران مدرسه در مورد مشکلات یادگیری و نگرانی های روانشناختی آموزش می بینند که معمولاً در کودکان و نوجوانان بروز می کند. آنها همچنین ممکن است در مورد نگرانی های مربوط به بهداشت روان، ارجاع، توصیه و آموزش به والدین روش هایی ارائه دهند. بعلاوه، مشاوران اغلب به دانش آموزان کمک می کنند تا روش های مختلف اهمیت مشاوره تحصیلی را شناسایی کنند:

  • -استانداردهای آکادمیک را حفظ کرده و اهداف موفقیت تحصیلی را تعیین کنند.
  • -مهارت هایی را برای بهبود سازمان، عادات مطالعه و مدیریت زمان ایجاد کنند.
  • -مهارت های اجتماعی را بهبود ببخشند.
  • -با خشونت، حوادث و آسیب های مربوط به مدرسه یا جامعه کنار بیایند .
  • -از طریق ارزیابی علایق، نقاط قوت و استعدادها را شناسایی کنند.

فواید مشاوره تحصیلی چیست؟

1-حمایت از دانشجویان را تقویت می کنند

از آنجا که مشاوران با ارائه مشاوره تحصیلی وقت خود را با دانش آموزان به تنهایی و به صورت گروهی می گذرانند و به چالش ها و نگرانی های آنها گوش می دهند، آنها از صلاحیت منحصر به فردی برای دفاع از نیازهای دانش آموزان برخوردارند. به عنوان واسطه آموزش دیده، مشاوران از دانش آموزان پشتیبانی می كنند در حالی كه آنها یاد می گیرند خود را به طور موثر در مقابل والدین، معلمان، همسالان و مدیران بیان كنند. مشاوران بعضاً در جلسات با سایر کارمندان و والدین، مانند جلسات آموزش ویژه یا جلسات انضباطی، دانش آموزان را نمایندگی می کنند.

آنها همچنین ممکن است به عنوان یک منبع مهم برای دانش آموزان در مواقع بحران یا درگیری باشند و این فرصت را برای دانش آموزان فراهم می کنند تا نگرانی های خود را بیان کنند تا احساس آن ها شنیده شود. به عنوان واسطه آموزش دیده، مشاوران از دانش آموزان پشتیبانی می كنند در حالی كه آنها یاد می گیرند خود را به طور موثر در مقابل والدین، معلمان، همسالان و مدیران بیان كنند

2- از والدین پشتیبانی می کنند

مشاوره تحصیلی معمولاً به عنوان یک نقطه حساس برای تماس والدین با یک سوال یا نگرانی در یک مدرسه عمل می کنند. والدین ممکن است با مشاوران تماس بگیرند تا درباره پیشرفت تحصیلی، مسائل اجتماعی یا چالش های عاطفی فرزندشان صحبت کنند. مشاوران می توانند به والدین کمک کنند تا با کارکنان مدرسه ارتباط مناسب برقرار کنند یا به منابع مورد نیاز دسترسی پیدا کنند و می توانند به اختلافات بین خانواده ها، معلمان یا سایر کارکنان مدرسه کمک کنند. آنها همچنین می توانند به والدین طرفدار نیازهای تحصیلی یا شخصی فرزندشان، پشتیبانی و اطلاعات بدهند.

3-از معلمان پشتیبانی می کند

اگر نگران پیشرفت رفتاری فرزندان خود هستید، ممکن است معلمان به دنبال مشاوره تحصیلی دانش آموزان بروند. مشاوران به معلمان کمک می کنند تا نیازهای منحصر به فرد هر زبان آموز و علل اصلی برخی رفتارها را درک کنند. مشاوران همچنین می توانند از طرف معلمان با خانواده ها تماس بگیرند تا در مورد جنبه های زندگی دانش آموز که ممکن است در موفقیت مدرسه تأثیر بگذارد، بیشتر بدانند.

در این روش ها، مشاوران از معلمین پشتیبانی می كنند و با مشاوره های درست تحصیلی خود سعی می كنند به طور مناسب نیازها و اهداف دانش آموز را برطرف كنند. مشاوران همچنین می توانند برای ارائه دروس راهنمایی که از کار معلمان در مورد موضوعاتی مانند تعیین هدف، مهارت های اجتماعی، صداقت تحصیلی و تنوع پشتیبانی می کند، از کلاسها دیدن کنند.

4-پشتیبانی از مدیریت

وقتی مشاوره تحصیلی و برنامه های درسی راهنمایی خود را با اهداف و مأموریت های مدارس خود هماهنگ می کنید، موجب می شود مشاوران از حمایت اساسی مدارس پشتیبانی کنند. همانطور که مشاوران، اهداف و ارزش های اصلی مدرسه را پشتیبانی می کنند، آنها هم چنین در رسیدن به اهداف آموزشی به مدارس هم کمک می کنند.

مشاوران همچنین ممکن است از رهبران مدرسه به دنبال درک و رفع نیازهای دانش آموزان یا رفع نگرانی های رفتاری حمایت کنند. آنها می توانند به مدیران کمک کنند تا جنبه های روانشناسی یا زندگی در منزل دانش آموز را که بر رفتار او در مدرسه تأثیر می گذارد، بیاموزند.

5-به انجمن کمک می کند

مسئولیت حیاتی مشاوره تحصیلی، به ویژه کسانی که در سطح متوسطه کار می کنند، آماده سازی جوانان برای موفقیت در بزرگسالی است. وقتی مشاوران دانش آموزان را برای محل کار آماده می کنند و یا با برنامه ریزی شغلی به آنها کمک می کنند، فواید مشاوره در مدرسه به جامعه نیز دامن می زند.

از طریق درس راهنمایی و مشاوره فردی، مشاوران تحصیلی، به دانش آموزان در تعیین اهداف و برنامه ریزی برای گزینه های پس از دوره متوسطه، از جمله دانشگاه، آموزش شغلی و ارتش کمک می کنند. آنها همچنین به دانشجویان کمک می کنند که برای کالج یا استخدام اقدام کنند و یاد بگیرند که در محیط کار چگونه رفتار کنند.

نکات قابل توجه دیگر در مشاوره تحصیلی

6-همکاری را ارتقا می بخشد

مشاوره تحصیلی به دانش آموزان و خانواده های آنها کمک می کند تا از خدمات و منابع مدرسه و جامعه برخوردار شوند. آنها همکاری بین بزرگسالان را تقویت می کنند که می تواند دانش آموزان را در رسیدن به اهداف خود، از جمله پزشکی، بهداشت روان و ارائه دهندگان خدمات اجتماعی مانند پرستاران یا مددکاران اجتماعی، یاری کند. مشاوران همکاری را هم در داخل مدرسه و هم از طریق ارتباط با منابع خارجی ارتقا می دهند.

مشاوران همچنین دانشجویان را با فرصت هایی که می تواند به آنها در دستیابی به موفقیت کمک کند، از جمله آزمون های استاندارد، فرصت های بورس تحصیلی، رویدادهای استخدام دانشگاه و ارتش و نمایشگاه های استخدام مرتبط می کنند. مشاوران تحصیلی از راهبردهای بسیاری برای گردآوری دانش آموزان با منابع جامعی که برای موفقیت لازم دارند استفاده می کنند.

7-برنامه ریزی و مداخله بحران

مشاوره تحصیلی پشتیبانی بی نظیری از دانش آموزان، خانواده ها، کارکنان مدرسه و جوامع در شرایط بحرانی انجام می دهند. هنگامی که مرگ یا بحران های دیگر جامعه و مدرسه را تحت تأثیر قرار می دهد، مشاوران منبع مهم و نقطه تماس دانش آموزان و بزرگسالانی هستند که در یک دوره دشوار، از دانش آموزان حمایت می کنند. در شرایط گسترده تر بحران، مانند بلایای طبیعی، مشاوران می توانند به عنوان اولین پاسخ دهندگان عمل کنند. مشاوران همچنین به مدارس کمک می کنند تا یک بحران را برنامه ریزی و آماده کنند. آنها ممكن است با آموزش ها به معلمان و مديران كمك كنند و در مورد نحوه واكنش در موارد اضطراري به دانشجويان مشاوره دهند.

مزایای مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی فرایندی است که می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • روشن کردن یک مشکل
  • کنار آمدن با افسردگی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بررسی فرصت های تغییر
  • بهبود مهارت های شخصی
  • یادگیری تصمیم گیری بهتر
  • مدیریت اضطراب

برخی از نگرانی های رایج مشاوره تحصیلی شامل مشکلات ارتباط با دوستان، هم اتاقی ها یا اعضای خانواده است. افسردگی، استرس یا اضطراب؛ سازگاری با زندگی دانشگاهی مشکل در تمرکز یا مطالعه؛ مصرف الکل یا مواد مخدر؛

معمولا در مشاوره تحصیلی:

  • شما را ترغیب می کنند که صادقانه صحبت کنید
  • در مواقع سخت شما را پشتیبانی و راهنمایی می کنند
  • به شما کمک می کنند تا بهتر کنار بیایید.

چرا داوطلبان به یک مشاور رتبه برتر کنکور نیاز دارند؟

اهمیت مشاوره تحصیلی به این دلیل است که کنکور یکی از بزرگترین چالش های زندگی افراد در ایران است .چه زیاد بودند دختران وپسرانی که کنکور را سدی برای رسیدن به رویاهای خود میپنداشتند. در این راه خیلی از داوطلبان بدون آگاهی از شرایط وقوانین خواهان شرکت در این آزمون سراسری هستند.بهترین شخصی که میتواند در این راه کمک دهنده باشد کسی است که قبلا این راه را طی کرده است.چه کسی بهتر از داوطلبان برتر کنکور.

افراد زیادی به عنوان مشاور کنکور فعالیت میکنند .اما بهترین مشاور کسی است که این مسیر پر پیچ وخم را طی کرده باشد. فردی که با نحوه سوالات ، روش مطالعه هر درس ،روش تست زنی ،روش تندخوانی و مرور هرنوع درس به تفکیک آشنا باشد.بهترین گزینه داوطلبان کنکور سالهای قبل هستند که توانسته اند از روش های خود نتیجه بگیرند.این افراد میتوانند بهترین راهنمایی ها در خصوص نحوه مطالعه که پیشتر گفته شد زمان بندی ، انتخاب رشته و سبک زندگی در دوران کنکور را ارائه دهند.

مهمترین نکته در زمان درس خواندن داشتن برنامه درست و اصولی است.به خاطر داشته باشید الزاما همیشه روش ما بهترین و کارآمدترین روش نیست ، چه بسا راهکارهایی وجود داشته باشد که استفاده از آنها بازدهی به مراتب بیشتری داشته باشد.عقل سلیم حکم می کند که بهترین راه و روش را ،اصطلاحا راه و روشی که جواب پس داده را انتخاب کرد . درنتیجه در این زمینه بهترین روش ،راه و روش افرادی است که  به موفقیت رسیدن و توانسته اند رتبه های برتر را کسب کرده به دانشگاه های برتر کشور راه پیدا کنند .

داوطلب کنکور چندین نوع مطالعه را باید  در نوبت های مختلف انجام دهد.نوع اول بخش آموزش و یاد گیری است ،یاد گیری مطالب از پایه و به صورتی که به درک کامل از آن برسد.نوع دوم مطالعه مطالب جدید و مرور مطالب قدیمی است ، نوع بعدی جمع بندی است .در صورتی که فرد بدون کسب آگاهی و کسب تحقیق در مورد روش های مطالعه،زمانبندی و  تست زنی امکان موفقیت به مراتب کمتری را دارد.

نکته دیگه ای که باعث برتری مشاورانی که رتبه برتر کنکور شده اند نسبت به بقیه این است که علاوه بر ارائه نکات کلیدی و تجربیات مفید ،اشتباهات سایر مشاوران را که تجربه است اصلاح میکند.

یکی از نکات بسیار اساسی این است که مشاور بیش از اندازه با داوطلب در تماس نباشد .یعنی تماس ها وجلسات به نحوی نباشد که وقت مطالعه داوطلب را بگیرد.

چرا مشاوره تحصیلی در هر مقطعی لازم است، اهمیت مشاوره تحصیلی

یکی از مهمترین نکات ،تفاوت نحوه مشاوره در مقاطع مختلف تحصیلی است، زیرا به تناسب آموزش و مطالعه در سالهای مختلف متفاوت است.مقطع ابتدایی برای نهادینه کردن مسائل اصولی است که پایه و اساس دروس دیگر است  ، مقطع دبیرستان برای آموزش عمیق ترمسائلی است که علاوه بر تمرین نیاز به پژوهش و تحقیق نیز دارد گرچه این مسئله به صورت کلی در آموزش و پرورش ما به دست فراموشی سپرده شده است.

یکی از ویژگی های انسان این است که خیلی سخت به انجام کارهایی که برای او سودمند هستند علاقه دارد،به اصطلاح تا زور بالای سرمان نباشد یا قرار نباشد به کسی گزارش ندهیم آن فعالیت را انجام نمیدهیم،به همین دلیل از اولین مقاطع تحصیلی نیاز به مشاور وجود دارد که دانش آموز همه ضعف های خود را در دروس بشناسد و برای رفع آنها تلاش کند و پله پله به سوی موفقیت گام بردارد.یکی دیگر مسائل مهم دسته بندی دروس است ،اینکه شما در یک روز فقط روی یک موضوع کار کنید لزوما باعث یادگیری بیشتر شما نمیشود بلکه ذهن شما را به سمت یکنواختی پیش میرود و اجازه تقویت استعداد ها شما در جنبه ها مختلف را نمیدهد.

وباعث فراموشی سریع دروسی میشود که از مرور آن ها زمان زیادی گذشته است می شود.

جایگاه مشاوره در موفقیت تحصیلی

یک مشاور تحصیلی خوب که علم و دانش این رشته را به خوبی فرا گرفته با یافتن استعداد های دانش آموزی برای تقویت  آن برنامه ریزی میکند ، مشاورهمچنان با آموزش تکنیک و روش های درست خوانی و آموزش صحیح برنامه ریزی سعی در پیشرفت دانش آموز، کاهش استرس آزمون ها ، کمک در انتخاب رشته ای درست که با علایق دانش آموز همخوانی داشته باشد و بازار کار خوبی داشته باشد، سعی در کمک به دانش آموز برای پیشرفت دارد.

نکته بعدی همراهی مشاور با خانواده است،خانواده نقش بسزایی در یافتن استعداد ها و نقاط ضعف ،افت و موفقیت تحصیلی ،یافتن شغل  و دست پیدا کردن به موفقیت ها در زندگی دارد. خانواده ناآگاه و بی انگیزه باعث کاهش روند صعودی موفقیت دانش آموز میشود،به همین دلیل مشورت وهمصحبتی با خانواده نقش مهمی در مشاوره تحصیلی دارد،که باعث همراهی هرچه بیشتر مشاور با  دانش آموز در مسائل مختلف می شود.

نقش مشاور در مدیریت دانش آموز آنجایی نمود پیدا میکند که با همکاری والدین دانش آموز را برای ورود به اجتماعی بزرگتر مثل دانشگاه آماده کرده علل شکست ها و افت ها را یافته و راه حل مناسب را ارائه دهد.

اما بطور کلی مشاورین تحصیلی و کنکور وظایف زیر را برعهده دارند:

  1. یافتن استعدادهای ذاتی دانش آموزان و دانشجویان و راهنمایی آنها به  مسیر صحیح.
  2. آموزش مهارت های موفقیت تحصیلی و ارائه راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از افت تحصیلی.
  3. کمک به دانش آموز برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب.
  4. آموزش شیوه های صحیح مطالعه ، یادگیری ، یادداشت برداری ، خلاصه نویسی و پاسخگویی به سؤالات تشریحی و تستی.
  5. کمک به والدین برای شناسایی دقیقتر توانایی های فرزندانشان و فراهم نمودن بستر مناسب برای رشد و شکوفایی آنها.
  6. افزایش قدرت تمرکز ، کاهش میزان بی دقتی و تقویت حافظه دانش آموزان و دانشجویان
  7. آموزش مهارت های آزمون دادن شامل شیوه صحیح آمادگی برای هر آزمون، مدیریت استرس و اضطراب امتحان ، نحوه مدیریت زمان.
  8. افزایش انگیزه و اعتماد به نفس بچه ها.
  9. ارائه رژیم غذایی ویژه برای افزایش عملکرد حافظه و کاهش فرآیند خسته شدن ذهن.

در انتها باید به جویندگان دانش یاداور شد:

استعدادها و موهبت هایی که دارید را کشف کنید.

بیاموزید چگونه آن استعدادها و موهبت های الهی را در راهی استفاده کنید که برای دیگران مفید باشد.

تلاش کنید با ارزش تر شوید،مطمئن باشید موفقیت شما را تعقیب خواهد کرد

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *