مشاوره کودک و نوجوان

مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان، یادآور این موضوع است که والدین بایستی به سلامتی روانی کودک خود اهمیت دهند و همان طور که جسم او را تغذیه می‌کنند، شرایطی را برای او فراهم کنند تا بتواند از لحاظ روحی و روانی نیز شکوفا شود و استعدادهایش تجلی یابند.

مشاوره تربیت کودک، با بررسی عوامل موثر در رشد کودک، به شما کمک می‌کند تا با کاهش ریسک فاکتورهایی که باعث بروز مشکلات روانی و عاطفی در فرزندتان می‌شود، او را در برابر اختلالات روانی واکسینه کنید.

تربیت کودک از نکات مهمی است ،پدر و مادر قبل به دنیا آمدن فرزند باید راهکار های تربیت کودک را به طور کامل فرا بگیرند. مطالعه کتاب شرکت در مشاوره ها و همایش ها میتواند در این امر برای والدین کمک شایانی باشند.

بحث در مورد مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان هیچ وقت برای والدین ساده نیست هیچ کس دوست ندارد که فرزندش به درمان و مشاوره نیاز داشته باشد، که البته مایه تاسف است زیرا درمانهای روانشناسی  و مشاوره می تواند زندگی فعلی و حتی آینده او را تغییر دهد.

مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان چیست؟

کودک درمانی یا مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان مشابه مشاوره و درمان بزرگسالان است. در جلسات فضایی امن و همدلانه ایجاد می شود تا در افکار، رفتار و احساسات کودک تغییراتی ایجاد شود.

درست مانند بزرگسالان، کودک نیز در جلسات حمایت عاطفی دریافت می کند و به حل تعارض، درک افکار و احساسات او و یافتن راهی برای مشکلات روزمره او پرداخته می شود.

مشاوره کودک و نوجوان می تواند تنها با کودک یا همراه با یکی از والدین یا هر دو انجام شود. در جلسات، مشاور راهکارهایی را نیز برای تربیت صحیح کودک به والدین ارائه می دهد.

در واقع می توان گفت که جلسات درمانی مشاوره کودک و نوجوان از حوزه مشاوره خانواده خارج بوده و در دسته بندی مجزایی قرار می گیرد.

نکاتی خیلی مهم درباره مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان

سلامت روان تاثیر عمیقی بر سلامت جسمی آنها و بر نحوه شکوفایی استعدادها و پتانسیل‌هایشان می‌گذارد. مشکلاتی همچون اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، مشکلات یادگیری و رفتاری، تاثیرات عاطفی طلاق، مرگ عزیزان، بیماری‌های جسمانی، آسیب‌های عاطفی ناشی از کودک آزاری یا سوءاستفاده جسمی و جنسی و مشکلات خانوادگی همگی مسائلی هستند که بسیاری از کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها با آنها دسته و پنجه نرم می‌کنند. همچنین در جوامع امروزی مشکلاتی همچون افسردگی، اضطراب، آسیب به خود، خودکشی و مشکلات تغذیه و خواب در کودکان .و نوجوان رو به افزایش است

کودکان و نوجوانان به مرور که بزرگ می‌شوند تغییراتی در ویژگی‌ها و رفتارهایشان ایجاد می‌شود. برخی از این تغییرات قابل پیش‌بینی است؛ اما برخی دیگر می‌تواند چالش برانگیز باشد.

درک این نکته بسیار مهم است که بسیاری از کودکان و نوجوان مشکلاتی که با آنها درگیر هستند را با والدین خود در میان نمی‌گذارند و این مسئله آسیب‌پذیری آنها را بیشتر می‌کند. بنابراین یکی از اهداف اساسی در مشاوره کودک و نوجوان این است که به کودک کمک شود تا بهتر مسائل مربوط به خود را تجربه و ابراز کند و آسیب‌هایی که دچار شده را به گونه .صحیحی تفسیر کند.

مشکلات سلامت روان کودکان خود را جدی بگیرید

هنگامی که مشکلات سلامت روان و مسائل اجتماعی و عاطفی فرزندان حل نشوند، تاثیر منفی بر جنبه‌های آموزشی، یادگیری و سایر ابعاد رشدی آنها می‌گذارد. مهمتر از همه، این مسائل حل نشده می‌تواند منجر به مشکلات پایداری در دوران بزرگسالی شود. همچنین این شکل از مشاوره با تمرکز بر احساسات و دنیای هیجانی کودکان و نوجوانان باعث می‌شود که آنها بدون تجربه مداوم ترس، اضطراب، سردرگمی و … زندگی سالمی داشته باشند.

مشاوران کودک و نوجوان از دانش و تخصص بالایی برای تشخیص، شناسایی، ارزیابی و درمان طیف وسیعی از مسائل مرتبط با سلامت روان برخوردار هستند. این مشاوران مهارت سرشاری در فهم کودکان و همدلی .با آنها را دارا هستند و قادرند به خوبی ذهن و هیجانات کودک را درک کنند

معمولاً وقتی که کودک یا نوجوان از پریشانی روانی، اجتماعی و عاطفی رنج می‌برد؛ والدین فشار زیادی را متحمل می‌شوند؛ بخصوص اگر احساس کنند که نمی‌توانند هیچ کاری برای تغییر اوضاع و بهبود آن انجام دهند.

در چنین شرایطی یک متخصص مشاوره کودک و نوجوان می‌تواند نقش بسیار موثری ایفا کند. این متخصص می‌تواند موارد اساسی مرتبط با سلامت کودک را شناسایی کرده و به سرعت تکنیک‌های درمانی مختلف را بر بهبود شرایط فرزندان به کار گیرد.

واقعیت این است که بسیاری از کودکان و نوجوان قادر به پردازش و درک صحیح پیچیدگی های مسائل روانی و عاطفی نیستند و در این جاست که یک مشاور متخصص می تواند .با ورود به دنیای ذهنی و روانی کودک، انسجام و یکپارچگی خوبی به آن ببخشد

بنابراین اگر متوجه شده‌اید که رفتار فرزند شما به طور ناگهانی و به طرز چشمگیری تغییر کرده؛ یا احساس می‌کنید که فرزندتان به طرز عجیبی منزوی و گوشه نشین شده؛ بهتر است با یک .مشاور در این زمینه مشورت کنید تا ارزیابی عمیق‌تری از مشکل صورت پذیرد.

انتخاب یک مشاور خوب

تصمیم‌گیری برای انتخاب یک مشاور خوب برای فرزندتان آسان نیست. بنابراین قبلا از شروع مشاوره در این زمینه پرس و جو کرده و اطلاعات کسب کنید. با این حال به یاد داشته باشید که آنچه برای یک کودک خوب و مفید بوده؛ ممکن است برای کودک دیگری مناسب نباشد. بنابراین با ذهنی باز و انعطاف پذیر تصمیم بگیرید.

سامانه مشاوره و روان‌درمانی آنلاین آرکا با رعایت استانداردهای بالا و با در نظر گرفتن تمام آنچه که می‌تواند به کودکان و نوجوانان و والدین آنها کمک کند؛ شما را به متخصصان مجربی در این زمینه متصل می کند که بتوانید گام .بزرگی در بهبود سلامت روان فرزند خود بردارید.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین اصول روانشناسی کودک اشاره می‌کنیم.

  1. رعايت ثبات در رفتار با كودک؛ به اين معنا كه والدين به اصول تربيتی پايبند باشند چرا كه این ثبات موجب ايجاد نوعی امنيت خاطر در کودک شود.
  2. همسو بودن والدین در شیوه‌های تربیتی حائز اهمیت است، تا فرزند شما در يادگيری اصول دچار دوگانگی نشود.
  3. نقش تقلید کودکان از والدین خود، در شیوه‌های تربیتی نکته دیگری است که نباید نادیده گرفته شود. برای اطلاع بیشتر درباره تقلید در کودکان کلیک کنید.
  4. برای ارتباط برقرار كردن با كودک از شيوه گوش دادن فعال استفاده كنيد.
  5. برای فرزندتان الگوی مناسبی باشيد و آنچه را كه خود به آن عمل می‌كنيد را از كودک خود بخواهيد.
  6. برای كودک محدودت‌هايی در آزادی قرار دهيد تا مطابق يک اصول درست و منطقی مهارت‌های زندگی را بياموزد.
  7. همه خواسته‌های كودک لازم نيست برآورده شود؛ تحمل اندکی ناکامی متناسب با سطح رشدی کودک در فرآیند تربیت او لازم است.
  8. در مورد شكست‌های كودک خود ميانه رو باشد؛ او را مورد تحقیر و سرزنش قرار ندهید و شكست‌هایش را بزرگ نكنيد.
  9. سعی کنید گاهی دنیا رو از نگاه کودک خود ببینید و همواره نگاه بالا به پایین به فرزند خود نداشته باشید. از تخیلات و تصورات او بپرسید و به نقاشی‌های او توجه بیشتری داشته باشید.
  10. به اوقات فراغت کودک خود اهمیت بدهید و به عنوان پاداش از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برای اثربخشی و تکرار یک رفتار در کودک خود می‌توانید لیستی از برنامه‌های متنوع را بر حسب علاقه کودک برنامه ریزی کنید و به عنوان پاداش برای او در نظر بگیرید.

چه موقع باید برای روان درمانی کودک و نوجوان سریعا اقدام کرد؟

اگر والدین یا سرپرست مطمئن نیستند که کودک یا نوجوانشان به مشاوره نیاز دارد یا نه، لیست علائم زیر می تواند شاخص خوبی باشد. چنانچه فرزندتان یک یا چند مورد از این علائم زیر را همراه با نگرانی شما دارد، ایده خوبی است که وی را برای ارزیابی ارجاع دهید.

موارد زیر علائمی هستند که می توانند بیانگر مشکلی باشند که درمان می تواند آن را برطرف کند یا به بهبود آن کمک کند:

  • پرخاشگری
  • بی اختیاری ادرار
  • اشکال در سازگاری با شرایط
  • کابوس مکرر و مشکلات خواب
  • افت ناگهانی نمرات در مدرسه
  • نگرانی و اضطراب مداوم
  • انصراف از فعالیت هایی که معمولاً از آن لذت می برد
  • از دست دادن اشتها یا کاهش و افزایش وزن چشمگیر
  • انجام کارهای وسواسی مانند شستن دست
  • ابراز افکار خودکشی
  • صحبت از صداهایی که در ذهنشان شنیده می شود
  • انزوای اجتماعی و مایل به تنها بودن
  • شکایت های جسمی علیرغم سلامت کامل در معاینات پزشکی
  • خودزنی

چه زمانی باید برای ارجاع کودک به مشاور صبر کرد؟

برخی از اتفاقات هستند که باعث ایجاد تنش و افسردگی در کودک یا نوجوان می شوند و رفتار و احساسات طبیعی او را تغییر می دهند. مواردی مانند:

  • طلاق والدین
  • تغییر مدرسه یا شهر/مهاجرت
  • ورود فرزند جدید به خانواده

اینها موضوعاتی هستند که می توانند تاثیر بدی روی رفتار فرزندتان داشته باشند. اما در اغلب موارد با گذشت زمان مسئله حل می شود.

در واقع، تداوم رفتار یا مشکل برای حداقل چند هفته یا چند ماه از معیارهای اصلی نیاز به مشاوره کودک و نوجوان است. گاهی لازم است فقط صبر کنید و نگاه کنید.

چرا بعضی از کودکان و نوجوانان به درمان نیاز دارند؟

کودکان و نوجوانان زمانی به درمان نیاز پیدا می کنند که دچار مشکلی شوند که خود به تنهایی از پس آن بر نمی آیند. یا زمانی به مشاور نیاز دارند که مشکل بر عملکرد، رفتار، نحوه تفکر و احساس آنها تاثیر منفی داشته باشد.

اگر اوضاع به خودی خود بهبود نیابد، کودک به درمان نیاز دارد. گاهی برای درمان موثر، به تلاش تمام خانواده برای برقراری ارتباط، یادگیری و تعیین مرز نیاز است.

مشاوره کودک و نوجوان چطور انجام می شود؟

بچه ها با انجام دادن یاد می گیرند. در مورد بچه های کوچکتر، این به معنای کار با تمام خانواده، نقاشی، بازی و صحبت است. برای کودکان دبستانی و نوجوانان بزرگتر، درمانگران فعالیت ها و ایده هایی را به اشتراک می گذارند که بر یادگیری مهارت های مورد نیاز مراجع متمرکز است. مراجع در مورد احساسشان صحبت می کنند و مشکلات را حل می کنند.

در طول پروسه درمان، مشاور کودک را تشویق کرده و از او حمایت می کند.  حضور یا عدم حضور والدین در جلسات مشاوره کودک و نوجوان به سن فرزندشان بستگی دارد. همچنین برای دریافت نقطه نظر، اطلاعات و دادن تمرین و راهکار در خانه لازم است که والدین با مشاور صحبت کنند.

جلسات مشاوره کودک و نوجوان چطور طی می شوند؟

در ابتدا، درمانگر با شما و فرزندتان ملاقات خواهد کرد تا صحبت کند. او سؤالاتی را مطرح می کند و به حرف های شما گوش می دهد. این به او کمک می کند که درک بهتری از مشکل پیدا کند.

تست روانشناسی کودک:

در این جلسات ممکن است از روش هایی مانند تست روانشناسی کودکان برای تشخیص بهتر اختلالات روانی و رفتاری استفاده شود.

این تست ها بیشتر در مورد کودکانی انجام می شود که به خوبی قادر به بیان مسائل و مشکلات خود نیستند.

روانشناسی نقاشی کودکان:

همچنین، از تحلیل نقاشی کودکان نیز می توان به درک بهتری از دنیای درون آنها رسید.

نقاشی کودکان نمایانگر احساسات درونی آن هاست. برای تحلیل نقاشی چند نقاشی کودک بررسی می شود تا به شناخت بهتری از جنبه های درونی او رسید.

در نقاشی های کودکان شکل ها، نمادها یا حتی رنگ ها نشان دهنده اشخاص، احساسات و یا یک حالت روحی خاص است. حتی نقطه آغاز نقاشی برای روانشناسی کودک مهم است.

اصولا کودکان از طریق نقاشی کشیدن، قصه گویی و بازی کردن احساسات خود را نمایش می دهند.

پس از طی شدن جلسه اول و شناخت مشکل توسط مشاور، ادامه و نوع درمان به نوع مشکل و سن مراجع بستگی دارد.

صحبت کردن روشی سالم برای ابراز احساسات است. وقتی بچه ها احساسات را به کلمات تبدیل می کنند، می توانند به بهترین شکل ممکن عمل کنند. زمانی که کسی گوش می دهد و می داند چه احساسی دارد، بچه ها آمادگی بیشتری برای یادگیری دارند.

در طول جلسات مشاوره کودک و نوجوان ممکن است فعالیت هایی با هدف درمان به مراجع محول شود. درمانگران از فعالیت هایی برای آموزش احساسات و مهارت های کنار آمدن با مشکل استفاده می کنند. این ممکن است شامل بازی کردن و نقاشی کردن باشند یا آموزش. تکنیک های تنفسی و آرامش بخشی به کودک باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *