مشکلات جنسی

میتوان با آگاهی درباره انواع اختلالات و مشکل جنسی در مردان و زنان، بهترین تصمیم را برای حل مشکلات جنسی خود انتخاب کنیم.

با مشکلات و اختلالات جنسی آشنا شوید و اولین قدم را برای حل آن بردارید

چهار دسته اصلی مشکل یا اختلال عملکرد جنسی وجود دارد :

اختلالات میلی

این اختلالات و مشکل جنسی بر میل جنسی و علاقه به رابطه جنسی تأثیر می گذارد، همچنین به عنوان اختلالات میل جنسی یا کم بودن میل جنسی شناخته می شود. سطح پایین استروژن و تستوسترون می تواند باعث کاهش میل جنسی شود، همچنین تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی (مانند دیابت و بیماری های قلبی)، مشکلات روابط، مهارهای جنسی، خستگی، ترس، افسردگی و اضطراب و… می تواند تاثیرگزار باشد.

اختلالات برانگیختگی

این اختلالات و مشکلات جنسی، تحریک جسمی در حین فعالیت جنسی را دشوار یا غیرممکن می کند، می تواند در مردان و زنان رخ دهد. شایع ترین نوع آن در مردان، اختلال نعوظ است. وقتی فردی دچار اختلال برانگیختگی است، ممکن است به فعالیت جنسی علاقه داشته باشد، اما نتواند رضایت جسمی را از آن بدست آورد.

اختلالات ارگاسم

این مورد از اختلالات جنسی، وجود نداشتن ارگاسم یا ارگاسم تاخیری است که یک مشکل شایع در زنان است، اما در مردان نیز ممکن است رخ دهد. درد در هنگام فعالیت جنسی، استرس، خستگی، تغییرات هورمونی و کاهش میل جنسی می تواند منجر به تاخیر در ارگاسم آن شود.

اختلالات درد

این امر شامل درد در هنگام مقاربت است که می تواند مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهد. در زنان، درد ممکن است به دلیل خشکی واژن، واژینیسموس (بیماری که بر عضلات واژن تأثیر می گذارد)، عفونت های دستگاه ادراری (UTI) ، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی و سایر شرایط ایجاد شود. در مردان، درد ممکن است توسط بیماری( Peyronie )آسیب فیزیکی به آلت تناسلی مرد، عفونت هایی مانند UTI ، پروستاتیت و عفونت های مخمر، تبخال دستگاه تناسلی و بیماری های پوستی ایجاد شود. اگر علائم یا نشانه هایی از هر نوع اختلال عملکرد جنسی یا مشکل جنسی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. روش های درمانی فروانی در دسترس است که ممکن است به شما کمک کنند.

درمان اختلال عملکرد جنسیدرمان اختلالات عملکرد جنسی در مردان و زنان

اگر اختلال عملکرد جنسی یا مشکل جنسی دارید، مشاوره های جنسی در این زمینه می تواند به شما کمک کنند. درمان ها برای کمک به شما در علل جسمی و روانی در دسترس هستند .اختلال عملکرد جنسی به طور معمول با اصلاح یا رفع مشکل اساسی یا مشکلاتی که باعث اختلال در عملکرد می شوند، درمان می شود. اگر علت فیزیکی باشد، درمان احتمالاً با دارو خواهد بود. اگر روانشناختی باشد، مشاوره، درمان، اصلاح رفتار و آموزش ممکن است موثر باشد. برخی از افراد مبتلا به اختلال عملکرد و مشکلات جنسی ممکن است دلایل جسمی و روانی داشته باشند و در این صورت هر دو نیاز به درمان دارند. درمان اختلال عملکرد جنسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دارو یا درمان پزشکی

اگر شما یک بیماری پزشکی دارید که باعث اختلال در عملکرد شما می شود، پزشک برای رفع این مشکل با شما همکاری می کند. یک علت شایع عدم تعادل هورمونی است. زنان و مردان می توانند عملکرد هورمون درمانی داشته باشند تا به آنها در بازیابی عملکرد مناسب جنسی کمک کند. همچنین داروهایی مانند ویاگرا (نام عمومی سیلدنافیل) وجود دارد که می توانند به افزایش جریان خون در آلت تناسلی مرد کمک کنند. اگر اختلال عملکرد و مشکلات جنسی شما مربوط به دارویی باشد که مصرف می کنید، ممکن است پزشک بتواند داروی دیگری تجویز کند که در فعالیت جنسی شما تداخل ایجاد نکند.

کمک های مکانیکی

مردانی که در نعوظ یا حفظ آن مشکل دارند، ممکن است با دستگاه های خاص خلا یا پمپ های آلت تناسلی مرد موفق شوند. کاشت آلت تناسلی برای برخی از مردان، به ویژه افرادی که به دلیل آسیب نخاعی احساس خود را از دست داده اند، گزینه ای مناسب است. زنانی که به واژنیسموس مبتلا هستند، گاهی اوقات با گشادکننده های خاصی قابل درمان هستند که می توانند به شل شدن عضلات واژن کمک کنند.

درمان

روان درمانی در مشاوره های جنسی می توانند به دلایل روانشناختی اختلال عملکرد جنسی و مشکل جنسی کمک کنند. مشاوران می توانند از طریق ترس، استرس، اضطراب، آسیب دیدگی گذشته، مسائل مربوط به تصویر بدن و سایر مواردی که می تواند افراد را از داشتن یک زندگی جنسی کامل بازدارد، به افراد کمک کنند. درمانگران رابطه جنسی می توانند به زوجینی که مشکل جنسی نیز دارند، کمک کنند. درمانگران رابطه جنسی می توانند به زوجین کمک کنند تا به شکلی که اکثر پزشکان توانایی انجام آن را ندارند، درگیر مشکلات شوند.

هم مشاوران و هم درمانگران جنسیت ممکن است آموزش، تمرین ارتباطات و درمانهای رفتاری را که می توانند مسائل اساسی را برطرف کنند و به افراد و زوجین در یافتن تکنیک هایی که برای آنها مفید باشد توصیه کنند. اگر علائم یا نشانه هایی از هر نوع اختلال عملکرد جنسی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. روش های درمانی فراوانی در دسترس است که ممکن است به شما کمک کنند.

انواع اختلالات جنسی

تقریباً هر مردی در طول زندگی خود به نوعی دچار مشکل جنسی می شود، اما تقریباً کافی نیست که آنها با پزشکان یا حتی شریک زندگی خود درمورد آنها گفتگو کنند .اختلال نعوظ یا ED، که مشکل در نعوظ یا حفظ آن است، بسیار مورد توجه قرار می گیرد، اما بسیاری از مردان از همان مشکلات جنسی نگران کننده رنج می برند . علاوه بر این، بسیاری از مشکلات جنسی همزمان با ED رخ می دهد. در اینجا چند مورد از رایج ترین مشکلات جنسی را که در مردان وجود دارد شرح داده شده است:

1. اختلال نعوظ

اگر در گرفتن یا حفظ نعوظی که به اندازه کافی برای داشتن رابطه جنسی باشد مشکل دارید، ممکن است از اختلال نعوظ (ED) رنج ببرید. از آنجا که اختلال نعوظ زمانی اتفاق می افتد که جریان خون کافی به آلت تناسلی برای ادامه نعوظ وجود نداشته باشد، بسیاری از موارد می توانند به شرایط جسمی مانند بیماری عروقی، عدم تعادل تیروئید، دیابت و فشار خون بالا مرتبط باشند. همچنین می تواند ناشی از شرایط روانی، مانند اضطراب، استرس و افسردگی باشد. و گرچه ED در بین مردان بالای 50 سال شایعتر است، اما در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد.

راه حل: با پزشک خود وقت ملاقات بگذارید تا علت اصلی پزشکی را آزمایش کرده و رد کند. تعدادی از روش های درمانی موثر، از جمله داروهای خوراکی ، برای اصلاح ED وجود دارد.

2. انزال زودرس

اگر قبل از شروع فعالیت جنسی یا خیلی زود پس از آن انزال داشته باشید، ممکن است دچار انزال زودرس شوید. گرچه این مورد بیشتر برای مردان جوان که تازه شروع به کشف رابطه جنسی می کنند، به عنوان یک مزاحم شناخته می شود، اما این اتفاق در مردان در هر سنی تقریبا با همان میزان اتفاق می افتد. در حقیقت، می تواند به عنوان یک هشدار دهنده برای اختلال نعوظ در مردان مسن یا اختلال اضطراب زمینه ای باشد.

راه حل: اکثر مردان می توانند یاد بگیرند که انزال زودرس را بدون دارو یا مداخله پزشکی کنترل کنند. ملاقات با یک درمانگر رابطه جنسی می تواند به ساده سازی روند کمک کند و مشکلات جنسی آن ها را برطرف کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *