مشاوره مشکلات جنسی

برای برخی از زنان مشکلات روابط جنسی کاملاً روشن است، از جمله سوء استفاده جنسی یا سایر سوء استفاده ها، تجاوز جنسی یا برخوردهای جنسی آسیب زا. از نظر دیگران، مشکلات ممکن است کمتر روشن باشد که شامل مسائل عاطفی حل نشده یا عدم رضایت از سایر زمینه های زندگی می شود. در هر صورت، درمانگر با ارایه مشاوره مشکلات جنسی معمولاً بر روی تنظیم مجدد نگرش زن نسبت به رابطه جنسی تمرکز دارد و می تواند به افراد کمک کند. در واقع در اینجا هدف خلاص شدن از نگرش های قدیمی است که مانع از رابطه جنسی لذت بخش می شود درنتیجه ایجاد نگرش های جدید که پاسخ گویی جنسی را افزایش می دهد می تواند کمک شایانی کند.

برای مشکلات جنسی باید به چه مشاوره ای مراجعه کنم؟

اگر مشکل به رابطه شما مربوط باشد، مشاوره مشکلات جنسی زوجین توصیه می شود. (برای مراجعه به مشاور ازدواج، لازم نیست ازدواج کنید. زوج درمانگر آموزش دیده و باتجربه در کمک به زوجین در شناخت، درک و حل مشکلات می تواند موثر باشد.

-در ابتدا، مشاور رابطه را کشف می کند تا نقاط مشکل را پیدا کند.

-مشاور، تمرینات و فعالیتهایی را پیشنهاد می دهد که باعث بهبود ارتباط و اعتماد زوجین می شود.

-در صورت تحقق این امر، معمولاً مشکل جنسی با سهولت بیشتری حل می شود.

مشاوره جنسی درمانیمشاوره جنسی درمانی

یک درمانگر با مشاوره مشکلات جنسی ممکن است با تمرکز بر رابطه جسمی زن و شوهر، یک گام جلوتر درمان زوجین را انجام دهد. پس از شناسایی نگرش های زوجین در مورد رابطه جنسی و مشکل جنسی، درمانگر روابط جنسی، تمرینات خاصی را برای تمرکز مجدد توجه و انتظارات زن و شوهر توصیه می کند.

اهداف خاص ممکن است شامل هر یک از موارد زیر باشد:

-یادگیری آرامش و از بین بردن عوامل حواس پرتی

-یادگیری برقراری ارتباط مثبت به روشی که دوست دارید

-یادگیری تکنیک های لمس غیرجنسی

-افزایش تحریک جنسی

-به حداقل رساندن درد هنگام مقاربت

تمرینات

درمانگران با مشاوره مشکلات جنسی و رابطه جنسی غالباً از تمریناتی که “تمرکز حساس” نامیده می شوند برای درمان مشکلات جنسی استفاده می کنند. تمرینات با لمس غیرجنسی شروع می شود و هر دو شریک را تشویق می کند که نحوه لمس شدن را بیان کنند. هدف کمک به هر دو شریک زندگی در درک چگونگی تشخیص و برقراری ارتباط با تنظیمات ترجیحی خود است. درمانگران رابطه جنسی می توانند تمریناتی را برای کمک به واژینیسموس، وضعیتی که در آن مقاربت به دلیل تنگی غیر ارادی واژن دردناک است، توصیه کنند . یک تکنیک موفق استفاده از تمرینات کگل است. بسیاری از خانم ها از کلاسهای آموزش زایمان با اینها آشنا هستند. تمرینات کگل شامل انقباض ارادی و شل شدن عضلات اطراف دهانه واژن است. زنان این کار را به صورت غریزی انجام می دهند در حالی که نیاز به دفع ادرار در یک زمان ناخوشایند دارند.

این امر به برخی از زنان با استفاده از گشادکننده برای آرام سازی اسپاسم واژن کمک شده است. یک گشادکننده کوچک به مدت 10 دقیقه در واژن قرار داده می شود، سپس برداشته می شود. از گشادکننده های بزرگتر به مرور زمان برای تمرین عضلات واژن استفاده می شود. تمرینات کگل ممکن است با این روش شانس موفقیت را بهبود بخشد. گروه درمانی یا یک گروه پشتیبانی ممکن است برای یک زن بسیار مفید باشد. در آنجا آنها می توانند مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارند. زنان اغلب بینش و راه حل های عملی از این گروه ها به دست می آورند و همچنین اعتماد به نفس بیشتری را از دانستن اینکه تنها نیستند کسب می کنند. در صورت تمایل هر دو شریک زندگی گروه های زوجین نیز می توانند بسیار مفید باشند. یک درمانگر با مشاوره مشکلات جنسی و رابطه جنسی معمولاً اگر چنین گروهی را مفید بدانند چنین گروهی را توصیه می کنند.

نکات موثر در مشاوره مشکلات جنسی

رابطه جنسی ممکن است برای برخی از مردان که دارای نعوظ هستند (اختلال نعوظ) مفید باشد. همچنین، درمان طولانی مدت و مشاوره مشکلات جنسی می تواند به افراد در این زمینه کمک کند. این معمولاً شامل کار با یک درمانگر است که مراحل تدریجی را برای تغییر رفتار جنسی توصیه می کند. رابطه جنسی درمانی به شما کمک می کند درک کنید و بپذیرید که احساسات (مانند اضطراب یا غم و اندوه) به راحتی می توانند با عوامل یا واکنشهای جسمی مرتبط شوند.

این روش درمانی بر اساس موارد زیر است:

-هر دو شریک مسئولیت کمک به حل مشکل را دارند، حتی اگر به دلایل جسمی باشد.

-شما و همسرتان در مورد فنون جنسی اطلاعات و آموزش می بینید.

-تغییر هرگونه نگرش منفی نسبت به رابطه جنسی ضروری است.

-لازم است که خطوط ارتباطی بین خود و شریک زندگی خود را باز کنید.

رابطه جنسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-صحبت در مورد علل متعدد مشکلات جنسی و اینکه چگونه احساسات می توانند در علل جسمی نقش داشته باشند.

-استفاده از انواع تست های روانشناختی.

-صحبت در مورد تغییرات طبیعی در عملکرد جنسی که با افزایش سن رخ می دهد.

-ارائه پیشنهادات خاص برای افزایش لذت جنسی (مانند تغییر در زندگی قبلی، استفاده از مواد روان کننده، استراحت کافی، از بین بردن عوامل حواس پرتی).

مشاوره مشکلات جنسی

پزشک خانواده شما ممکن است شما را به یک درمانگر و مشاوره مشکل جنسی معرفی کند. یا می توانید از یک روانشناس یا مددکار اجتماعی کمک گیرید. اگرچه بسیاری مشاوره را به عنوان یک ویژگی خاص مطرح کرده اند، اما ماهیت جهانی تجربه جنسی، انتظار دارد که مشاوران از دانش پایه ای درباره مداخلات مشاوره جنسی برخوردار باشند. از آنجا که رابطه جنسی یک روند رشد است، احتمال اینکه یک مشاور با مشتریانی که با برخی جنبه های جنسی خود دست و پنجه نرم می کنند کار کند، بدون اینکه توجه به میزان تمرکز و موقعیت مشاور داشته باشد، زیاد است. اگرچه مشاوره جنسی به مداخلات تخصصی نیاز دارد، اما مشاوران باید مهارت خود را در تأمین نیازهای مشتریان خود افزایش دهند. در حال حاضر، اگرچه برخی از برنامه ها، مشاور مشکل جنسی را به عنوان یک دوره انتخابی ارائه می دهند، بسیاری از مشاوران بدون این آموزش خاص از برنامه های خود فارغ التحصیل می شوند. در نتیجه، مشاوران باید بیش از دوره های تحصیلات تکمیلی خود در جستجوی فرصت های توسعه حرفه ای فعال باشند.

اهداف خاص برای افزایش صلاحیت مشاوره جنسی عبارتند از:

-بررسی ابعاد مختلف جنسی

-افزایش آگاهی از خود در مورد تعصبات جنسی، ارزشها و باورها

-افزایش راحتی با پرداختن به رابطه جنسی با مشتری

-مهارت بیشتر در ارزیابی و تشخیص مشکلات جنسی

-افزایش دانش در مورد رشد جنسی سالم

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *