مشاوره جنسی خوب

در جلسه مشاوره جنسی درمانی، یک درمانگر رابطه جنسی تلاش خواهد کرد تا به فرد یا زوجینی که به دنبال کمک هستند، کمک کند تا وضعیت ذهنی و عاطفی آن ها بهبود یابد تا آنها از یک تجربه جنسی رضایت بخش تر و یا روابط محکم تری لذت ببرند. جلسات کاملاً آموزنده و کلامی است و تمام تمریناتی که شامل تماس بدنی است در خارج از جلسه انجام می شود. رابطه جنسی شامل رابطه جنسی با همسر یا مجبور شدن به تماس جنسی با شخص دیگری نیست. درمانگران ممکن است به عنوان بخشی از روند، افراد تحت درمان را ترغیب کنند تا در برخی از فعالیت های صمیمی یا تمرینات با همسر خود شرکت کنند، اما هرگز فرد به عنوان بخشی از درمان مجبور به انجام این کار نمی شود. مشاوره جنسی درمانی، عمدتاً انعکاس ذهنی و عاطفی تعارضات درونی، نگرانی ها و یا سوالات مربوط به رابطه جنسی است.

مشاوره جنسی چیست و چطور باید یک مشاوره جنسی خوب انتخاب کرد؟

مشاوره جنسی درمانی برای کمک به مردم در رفع نگرانی های مربوط به صمیمیت جنسی ایجاد شده است. به گفته مشاوران، بین 35 تا 50 درصد از افراد در برخی موارد یک مسئله جنسی طولانی مدت را تجربه خواهند کرد. بنابراین، گرچه ممکن است مطرح کردن موضوع نگرانی های جنسی همیشه آسان نباشد، اما مسلماً غیر معمول نیست.  افراد می توانند این نوع درمان را به تنهایی انجام دهند، خواه مجرد باشند یا در رابطه باشند یا با یک شریک زندگی. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است صحبت در مورد رابطه جنسی برایشان دشوار باشد، به ویژه با یک حرفه ای که او را به خوبی نمی شناسند، در حالی که شریک زندگی آنها حضور دارد. مشاوره جنسی درمانی اغلب می تواند به زوجین یا افراد کمک کند اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند، سلامت جنسی را بازیابی یا بهبود بخشند، ارتباط موثرتری برقرار کنند و برای دستیابی به زندگی جنسی رضایت بخش تر کار کنند. در روزهای ابتدایی مشاوره جنسی درمانی، این روش معمولاً ابزاری در نظر گرفته می شد که به افراد کمک می کند اشکال مختلف رفتارهای جنسی “انحرافی” را سرکوب کنند. از آن زمان تاکنون چیزهای زیادی در این زمینه تغییر کرده است و امروزه این روش اغلب به افرادی که دارای صمیمیت هستند یا زوجینی که به دنبال دستیابی به لذت جنسی بیشتری هستند، توصیه می شود. اگرچه ممکن است موضوع جنسیت در بین بسیاری از زوجین یا افراد در نظر گرفته شود، اما رابطه جنسی درمانی اغلب می تواند به افراد کمک کند تا بر این انزجار غلبه کرده و از راه های مفید، موضوع را مطرح کنند.

مشاوره جنسی درمانی

انتخاب یک درمانگر رابطه جنسی

یک درمانگر جنسی یک روانشناس حرفه ای، مددکار اجتماعی یا پزشکی است که خدمات مشاوره ای جنسی کاملی را برای افرادی که با نوعی از مسائل جنسی سرو کار دارند ارائه می دهد.  درمانگران جنسی مجاز دارای مدرک پیشرفته مشاوره، درمان، روانشناسی یا زمینه های مرتبط هستند. دستیابی به چندین ساعت آموزش جنسی درمانی و تجربه بالینی برای آنان بسیار ضروری می باشد. انتخاب یک درمانگر مناسب به شرایط خاص فرد یا افرادی که به دنبال درمان هستند و همچنین به حوزه تخصصی درمانگر بستگی دارد. از آنجا که گواهینامه یا مجوز برای درمانگران جنسی هنوز استاندارد نشده است، به طور کلی بهتر است از درمانگران بالقوه در مورد آموزش حرفه ای خود در زمینه جنسیت انسان و مسائل خاصی که قادر به حل آنها هستند، سوال کنید.

شخصی که انتخاب می کند به طور جداگانه وارد رابطه جنسی با شما شود، راحت تر می تواند در مورد مسائل جنسی با یک درمانگر مشاور جنسی درمانی بحث کند. با این حال، همه درمانگران رابطه جنسی آموزش دیده اند تا مسائل عاطفی، جسمی و بیولوژیکی را که می توانند بر فعالیت جنسی در مردان و زنان تأثیر بگذارند، برطرف کنند. بسیاری از درمانگران رابطه جنسی همچنین به افراد غیر باینری، تراجنسیتی و میان جنسی کمک می کنند تا نگرانی های جنسی را برطرف کنند. یک درمانگر رابطه جنسی هرگز نباید سعی در تغییر یا انکار جنسیت، هویت یا جهت گیری جنسی فرد داشته باشد و انجام این کار نشانه ای از برخورد غیراخلاقی محسوب می شود. بعلاوه، مسائلی که افراد غیر باینری، ترانس یا بین جنسی را به رابطه جنسی درمانی می رساند ممکن است به هیچ وجه با هویت آنها ارتباط نداشته باشد و یک درمانگر اخلاق چنین تصور نمی کند.

مطالب مرتبط: اهمیت روابط جنسی

 

چه زمانی مشاوره جنسی درمانی توصیه می شود؟

در بسیاری از موارد، افراد به طور کوتاه مدت در مشاوره جنسی درمانی شرکت می کنند (اگرچه در برخی موارد، رویکرد مداوم یا طولانی مدت به مشاوره نیاز است). یک برنامه درمانی خاص تا حد زیادی به نیازهای فردی یا زوج تحت درمان بستگی دارد. دلایل مختلفی وجود دارد که فرد ممکن است مشاوره جنسی را انتخاب کند، اما بیشتر اوقات این توصیه به کسی می شود که کیفیت زندگی او تحت تأثیر عملکرد جنسی یا میل وی قرار دارد و یا کسی که با روابط صمیمی در روابط سروکار دارد، صرف نظر از سن، جنسیت یا پیشینه نوجوانانی که گیج یا نگران مسائل جنسی هستند نیز ممکن است در برخی موارد از یک درمانگر رابطه جنسی کمک بگیرند. مشاوره مناسب جنسی حتی پس از مدت کوتاهی می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روانشناختی و روانی فرد یا زوجین در درمان داشته باشد. هنوز هم، اثربخشی درمان در نهایت به تمایل فرد در درمان برای پذیرش مفاهیم ارائه شده در طی یک جلسه بستگی دارد.

اکثر کارشناسان موافقت می کنند که مشاوره های جنسی و درمان جنسی، مانند سایر روشهای درمانی، زمانی مفیدتر است که همه طرفین صادقانه نگرانی های مطرح شده را در نظر بگیرند و برای حل آنها تلاش مشترک (در صورت لزوم) مدنظر داشته باشند. در موارد زیر می توان از رابطه جنسی استفاده کرد:

-کمبود میل جنسی

-صمیمیت بعد از خیانت

-اختلاف زن و شوهر در انگیزه های جنسی

-صمیمیت بعد از بچه دار شدن

-مقاربت دردناک

-انحراف جنسی و یا میل که باعث پریشانی فرد می شود

-اعتیاد به جنسیت و یا رفتار اجباری

-مشکلات دستیابی به ارگاسم

مشاوره جنسی درمانی به این موارد محدود نمی شود، اما اینها مهمترین دلایلی است که ممکن است فرد یا زوجین برای جستجوی یک متخصص جنسی و درمانگر واجد شرایط، انتخاب کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *