زوج درمانی یک روش درمانی است که درمانگر باید تجربه ی روانشناسی بالینی را داشته باشد. در زندگی مشترک همسران معمولا دچار تنش و ازدواج میشوند و افراد به دلیل تجربه ی کم در زندگی مشترک نمیدانند چگونه باید مشکلاتشان را برطرف کنند.

چرا زوج درمانی؟

به همین دلیل لازم است به یک مشاور متخصص و با تجربه مراجعه کنند تا بتواند با استفاده از روش های مختلف مشاوره و درمان؛ چالش به وجود آمده میان زوجین را برطرف کند. زمانیکه زوج تصمیم میگیرند تا به مشاوره مراجعه کنند این به این معنا نیست که هرکدام یا هر دو مشکل اخلاقی یا روانی دارند، این فقط به این معناست که آن دو در رابطه با موضوع خاص به نظر مشترم نمیرسند و این موضوع باعث اختلاف و درگیری میان آن دو شده است.

زمانی که بین یک زوج مشکلی پیش میاید معمولا خانواده ها یا بزرگتر فامیل تصمیم میگیرد تا مشکل میان آن دو را برطرف کند. بزرگتر فامیل یا خانواده ها به این علت که تجربه ی کافی در حل مشکلات در این موضوع خاص را ندارند ممکن است تصمیماتی بر پایه احساسات یا پیشینه ی گذشته ی آن دو بگیرند.

 

اما یک مشاور بالینی زوج درمانی با هردو زوج به صورت همزمان و جداگانه صحبت میکند و به این ترتیب میتواند بهترین قضاوت را درباره آن مشکل خاص داشته باشد و از طرفی به علت تخصص و تجربه ی کیس های قبلی که دارد میتواند بهترین تصمیم را بگیرد و بهترین راه را پیش روی آن دو بگذارد. جلسات زوج درمانی میتواند بیشتر از یک جلسه باشد و بهتر است دکتر روانشناس خود را از روند پیشرفت خود آگاه کنید.

با زوج درمانی از بروز مشکلات شدید تر و اختلافات جدی تر جلوگیری میشود و این به شرطی است که بهترین روانشناس درمانگر را انتخاب کنید. انتخاب دکتر روانشناس مهم ترین بخش از درمان شماست چراکه اگر دکتری که انتخاب میکنید به اندازه کافی خوب و متخصص نباشد حتی میتواند اختلاف شما را بیشتر از گذشته کند.

روش های مشاوره نیز متفاوت است. میتواند به صورت حضوری، آنلاین و یا تلفنی باشد. البته که تاثیر مشاوره ی حضوری از دو روش دیگر بیشتر است اما به علت وجود بیماری هایی همانند کرونا و یا دشواری در رفت و آمد، نبود دکتر متخصص در شهر محل سکونت، اینها دلایلی است که افراد را از مشاوره ی حضوری باز میدارد.

زوج درمانی چه مراحلی دارد؟

زوج زمانیکه به یک چالش برخورد میکنند لازم است تا به یک درمانگر زوج درمانی مراجعه کنند تا به صورت تنها و به صورت زوج با هردو نفر صحبت کند، در این مرحله هدف درمانگر یافتن مشکل اصلی و تمرکز بر حل کردن آن است. درمانگر به خاطر تخصص و تجربه ای که دارد و به این دلیل که با هردو زوج به صورت عادلانه صحبت میکنند همچون یک داور بی طرف مسئله را شناسایی میکند و به علت تحصیلات و تخصص و تجربه ی خود میتواند برای حل آن راهکار ارائه دهد.

در مرحله ی بعد زوج و درمانگر با یکدیگر مشارکت میکنند تا علاوه بر حل مشکل خاصی که به آن دلیل به مشاور زوج درمانی مراجعه کرده اند، به طور کلی روابط بین طرفین نیز بهبود پیدا کند. یعنی شاید هر دو زوج به تنهایی مسئله ی خاص اخلاقی نداشته باشند اما در ارتباط با یکدیگر دچار مشکل هستند. درمانگر در این مرحله در نظر دارد مشکلات ارتباطی هردو زوج را با یکدیگر برطرف کند.

در مرحله ی بعد درمانگر راهکار هایی ارائه میدهد که بر اساس مشکلی است که زوج به خاطر آن به مشاور روانشناس مراجعه کرده اند و درمانگر، اگر روش های درمانی و رفتاری پاسخگو نبود، تغییراتی در روند درمان خواهد داد. در مرحله ی آخر درمانگر برای خود و زوجین یک هدف تعیین میکند و شروع به انگیزه دادن به زوجین برای درمان میکند.

همانطور که متوجه شدید جلسات درمانی به خصوص روانشناسی مسئله ای نیست که با یک جلسه یا دو جلسه مشاوره به طور کلی تمام شود. زوج باید اجازه بدهند جلسات درمانی آنها به پایان برسد و درمانگر روند درمان آنها را پیگیری کند.

چرا که جلسات روانشناسی با روح انسان ها سر و کار دارد مانند بیماری های جسمی نیست که با تجویز یک قرص یا شربت مشکل خاص فیزیکی شما را برطرف کند. دکتر درمانگر باید با شما صحبت های لازم را انجام دهد و شما باید تمامی روش هایی که او به آنها اشاره میکند را در زندگی خود پیاده کنید، تا بتواند روند درمان شما را اندازه گیری کند.

چه زمانی باید به زوج درمان مراجعه کنیم؟

  • بی اعتمادی: بی اعتمادی مهم ترین اتفاقی است که ممکن است بنیان خانواده شما را از هم بپاشد. افراد به علت اتفاقی که در گذشته ی آنها اتفاق افتاده یا تیپ خاص شخصیتی ممکن است نسبت به یکدیگر بی اعتماد شوند. بسیاری از افراد نمیتوانند اتفاقات گذشته را فراموش کنند و به زندگی عادی برگردند حتی اگر فرد مقابلشان کاملا متعهد باشد. این یک آسیب به ذهن آن افراد است که زندگی را برای خود و همسرشان تلخ میکند. در این موارد توصیه میشود زوج، حتما به یک درمانگر زوج درمان مراجعه کنند تا با ریشه یابی و ارائه راه حل دوباره اعتماد را به خانواده بازگرداند.
  • عدم درک متقابل: دنیای خانم ها و آقایان متفاوت است و هنر زندگی مشترک، ایجاد یک تعادل میان نیاز های یک خانم و یک آقا به عنوان یک زوج است. اما زوج این درک متقابل را باید از چه کسی یاد بگیرند؟ متاسفانه زوج های زیادی با این مشکل دست به گریبان هستند. آنها میگویند: “مرا درک نمیکند. به نیاز های من توجه نمیکند. مشکلات من برای او اهمیتی ندارد.” به زوج هایی که با این مشکلات دست برگریبانند توصیه میشود که حتما به یک مشاور روانشناس مراجعه کنند.
  • بحث های تکراری: معمولا در میان زوج ها یکسری بحث های تکراری وجود دارد که مدام تکرار میشود و هیچکدام از زوجین نمیخواهند از مواضع خود کوتاه بیایند. این مسائل به ظاهر کوچک میتوانند باعث بروز مشکلات بزرگ تری شود. در نتیجه توصیه میشود که حتما به یک مشاور روانشناسی مراجعه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *