مشاوره تحصیل

معرفی انواع مشاوره تحصیل، آیا تا به حال افرادی را دیده اید که بااینکه در کنکور رتبه‌ی خوبی بدست آورده بوده اند اما موفق به انتخاب دانشگاه و رشته مورد علاقه و متناسب با رتبه شان نشده اند؟

آیا تا بحال دانش ‌آموزانی را دیده اید که در یادگیری دچار مشکل هستند و هیچ راه حلی برای آن ندارند؟ ویا افرادی که نمیدانند باید درس و تست زدن را از کجا شروع کنند تا بتوانند درکنکور به رتبه‌ی خوبی دست یابند؟

اصولا مراجعه به یک مشاور تحصیلی متخصص روشی است تا ما بتوانیم بهترین راه را برای ادامه‌ی تحصیل، انتخاب رشته و… پیدا کنیم.

مشاور تحصیلی به ما کمک میکند تا برنامه ریزی درسی داشته باشیم. پیگیری برای انجام برنامه ریزی درسی و تحلیل نتایج برای دستیابی به اهداف معین تحصیلی به عهده ی او است.

مشاور تحصیلی متخصص وبا تجربه است یعنی میتواند به صورت آنلاین و تلفنی و حضوری به ما کمک کند تا به بهترین نتایج برسیم. به طور کلی برای کسب موفقیت در مسیر علم و دانش باید به یک مشاور تحصیلی خبره و ماهر مراجعه کرد.

مشاور خوب ماهی به فرد نمیدهد بلکه ماهیگیری را به او یاد میدهد یعنی به دادن برنامه ریزی درسی بسنده نمیکند و در کنار دانش‌آموز تا رسیدن به نتیجه ی دلخواه او را همراهی میکند. دانش آموز نیز یاد میگیرد چگونه علایق و استعداد خودرا بشناسد تابتواند آنرا شکوفا کند. دراین مقاله قصد داریم تا شمارا با انواع مشاوره تحصیلی آشنا کنیم.

انواع مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی درمواردی صورت میگیرد که دانش آموز و خانواده های آنها دچار سردرگمی و اضطراب شده اند. برخی از چالش های پیش رو که برای برطرف کردن آنها نیاز داریم تا به مشاور مراجعه کنیم موارد زیر است:

  • انتخاب رشته دبیرستان (از سال 9 به 10)
  • تغییر رشته تحصیلی در تمامی مقاطع (دبیرستان، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری)
  • آمادگی برای کنکور سراسری
  • انتخاب رشته دانشگاه بدون کنکور
  • انتخاب رشته کنکور کارشناسی
  • انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد
  • آمادگی برای کنکور دکتری
  • انتخاب رشته دکتری
  • مصاحبه دکتری
  • انصراف از دانشگاه
  • اپلای خارج از کشور

دراین مراحل مشاور به ما کمک میکند تا تصمیمات اشتباه ما به حداقل برسد. برخی از داوطلبین به علت علاقه ی خود به رشته ی تحصیلی خاصی سایر استعداد های خود را نادیده میگیرند همچنین این موضوع باعث میشود تا چشم خود را برروی سایر مواردی که در انتخاب رشته تاثیرگذار است (مثل آینده شغلی، بازار کاری، پوزیشن کاری و…) ببندند. به همین دلیل مشاور براساس تیپ شخصیتی و علاقه و استعداد های فرد و برآیند آن با شرایط زندگی و آینده شغلی، به یک انتخاب درست و اصولی میرسد. شاید داوطلب از تمام ظرفیتهای شغلی رشته ی خود آگاهی نداشته باشد و یا اینکه نداند در کدام رشته میتواند موفق تر عمل کند به همین دلایل به شما توصیه میکنیم حتما به یک مشاور تحصیلی متخصص مراجعه کنید.

وظایف مشاور تحصیلی چیست؟

تمام مواردی که پیشتر به آن اشاره شد ظاهر امر بود اما در لایه های زیرین با موارد حیاتی تری مواجه هستیم که باید به خاطر آن به مشاور مراجعه کنیم. درادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

  1. درمان اختلالات یادگیری
  2. برنامه ریزی برای مطالعه دروس جهت شرکت در کنکور در رشته های تجربی، ریاضی، انسانی و… : برای مطالعه صحیح و میزان اهمیت و ضرایب دروس همچنین نقاط قوت و ضعف ما در دروس مختلف، مشاور تحصیلی به ما برنامه مناسب برای مطالعه دروس را میدهد.
  3. نحوه ی داشتن روحیه و انگیزه مناسب برای موفقیت تحصیلی
  4. آگاه سازی والدین جهت نحوه برخورد با فرزندان
  5. انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان: دراین سن هیجانات و عدم آگاهی امری طبیعی است. دانش آموز دراین سن باید مهم ترین انتخاب و سمت و سوی تحصیلی خود را تعیین کند درنتیجه بهتر است این کار را با مراجعه به یک مشاور متخصص انجام دهد.
  6. دلایل افت تحصیلی
  7. شناسایی سلایق و استعدادهای دانش آموز
  8. نحوه انتخاب رشته بعد از کنکور سراسری: بعد از برگزاری کنکور و اعلام نتایج مهم ترین مرحله مراجعه به یک مشاور تحصیلی است تا با توجه به رتبه وعلایق و استعداد و بازارکاری و… مناسب ترین دانشگاه و رشته را برای ما انتخاب کند.
  9. تمرکز و بالا بردن بهره وری
  10. شیوه‌های صحیح مطالعه و مدیریت حافظه
  11. مشاوره تحصیلی برای کودکان استثناعی: تحصیل حق تمام فرزندان ایران زمین است. شاید برخی از والدین ندانند نحوه ی برخور با یک دانش آموز استثناعی چگونه باید باشد. دراین موارد بهترین راه مراجعه به یک مشاور تحصیلی متخصص است.
  12. آموزش نحوه پیاده سازی وظایف محوله
  13. بلوغ و تاثیرات آن در روند تحصیل
  14. روش های مقابله با استرس و نگرانی امتحان: استرس و نگرانی خود عامل بیماری های بسیار زیادی است و یک امر ذاتی و درونی است. مشاور تحصیلی با ریشه یابی این استرس ها به دانش آموز کمک میکند تا آن ها را مدیریت کند.
  15. مشاور تحصیلی ویژه دانشجویان

گام های موفقیت با مشاوره تحصیلی

کار با نیازهای دانش آموزان در ارتباط با عوامل شخصی احتمالاً شامل مراحل کاوش، مفهوم سازی، برنامه ریزی و اقدام است این رویه برای مشاورانی که مشاوره تحصیلی می دهند بسیار ضروری است.

مرحله 1:

هر گونه تماس شخصی با دانش آموزان ، که هدف این است که با دیدگاه دانش آموزان آشنا شوند که چه چیزی بر آنها تأثیر می گذارد. این می تواند با صرف وقت برای گوش دادن، بازتاب مطالب دانش آموزان، به دست آوردن توضیحات از طریق سوالات مفصل و بیان خلاصه ای که افشای اطلاعات را به مشکلی که آنها در دوران دانش آموزی دارند مرتبط سازد.

در حالی که مشاوران در مشاوره تحصیلی از استراتژی های ارتباطی مشابه بهره مند می شوند، هدف مشاوران این است که به جای تلاش برای اصلاح مشکلات عاطفی یا شخصی، درک درستی از آنچه ممکن است باعث اختلال در تحصیل دانش آموز شود، داشته باشند. این فرایند اکتشاف منجر به مرحله بعدی شکل گیری فرضیه ای می شود که چه چیزی باعث ایجاد اختلال می شود.

مرحله 2: تصور کردن:

هنگامی که دانش آموزان نگرانی خود را ابراز کردند، لازم است مفهومی از آنچه اتفاق می افتد و آنچه باید اصلاح شود، شکل گیرد. در زمینه بهداشت از این به عنوان تریاژ، فرآیند شناسایی، مرتب سازی و تعیین اولویت ها برای پاسخگویی به فرد یاد می شود. تعدادی از ابزارها برای کمک به روند تعریف نگرانی های دانش آموزان ساخته شده است.

به عنوان مثال، سیستم طبقه بندی میسور،روشی برای نقشه برداری از ماهیت مشکلات دانش آموزان بر اساس موضوع محتوا (آموزشی، شخصی- عاطفی یا شغلی) و منبع (کمبود اطلاعات، سطح مهارت های شخصی، عوامل محیطی، تعارض با خود یا درگیری با دیگران) است. همچنین می توان از مشاوره تحصیلی به عنوان ابزارهای ارزیابی ساختاری برای تعیین مشکل و چگونگی ارتباط آن با رفتار دانشگاهی استفاده کرد. به عنوان مثال، موجودی استراتژی های یادگیری و مطالعه اطلاعاتی را در مورد نگرش و رفتار شخصی دانش آموز جمع می کند. علاوه بر این ، پرسشنامه اثربخشی یادگیری کالج (CLEI) عوامل شخصی و تحصیلی خاصی را پیش بینی می کند که پیش بینی نتایج مانند معدل و رضایت از زندگی در دانشگاه هستند (کیم و دیگران ، مطبوعات). این ابزارها برای مشخص کردن منبع نگرانی و چگونگی ارتباط آن با عملکرد دانشگاهی مفید هستند.

مثلا، علاوه بر در نظر گرفتن ماهیت نگرانی یک دانشجو، برای تعیین اینکه آیا شرایط او در محدوده مشاوره تحصیلی قرار می گیرد یا خیر، باید به یک مشاور ارجاع شود که در اینجا شدت مسئله نیز بسیار مهم است. این شامل در نظر گرفتن میزان دخالت موضوع در زندگی دانش آموز است، از جمله مسئولیت های تحصیلی، نقش های کاری و روابط و فعالیت های شخصی وی.

اگر مشکلی مانع تمرکز دانش آموز در کلاس شود، اگر خواب او را مختل کند، اگر عملکرد کار را به خطر بیندازد ؛ اگر باعث تضاد رابطه ای شود، این دلایلی است که موجب می شود مشاوره تحصیلی می تواند دراین زمینه مفید باشد. که در همین راستا چارچوب دقیق تری را برای بررسی اینکه کدام مشاهدات باید دانش آموزان را به مشاوره، راهنمایی کند فراهم کرده اند.

مرحله 3: برنامه ریزی کنید

مرحله برنامه ریزی صریحاً آنچه را می توان در پاسخ به نگرانی دانش آموزان انجام داد، بیان می کند. یکی از مهم ترین جنبه های این مرحله، تعهد دانش آموزان به برنامه است. دانش آموزان می توانند در بین مراحل (1) پیش اندیشی قرار بگیرند، که در آنها نگرانی زیادی برای مسئله ندارند و ممکن است توسط یک استاد یا والدین برای کمک معرفی شوند. (2) تفکر، مشخص شده توسط دوسوگرایی در مورد اقدام؛ (3) آماده سازی، که ممکن است شامل آزمایش با تغییرات کوچک باشد. (4) اقدام، آماده بودن برای حل مستقیم مشکل و (5) تعمیر و نگهداری، همگام با راه حل های مشکل در طول زمان. متناسب سازی رویکرد به موقعیت دانشجو در روند تغییر، می تواند ارتباطات و نتایج را بهبود بخشد.

دانش آموزان در مرحله ای از پیش اندیشی یا تأمل می توانند کار با مشاوره تحصیلی را به چالش بکشند. فعالیت آنها ممکن است نگران کننده باشد یا از عبارات “بله یا اما” استفاده کنند. بعید به نظر می رسد آنها از مشاوره های مشخص یا مشاوره بیشتر بهره مند شوند.

 

برای چه مقطعی مشاوره تحصیلی الزامی است؟

مشاوران تحصیلی معمولا افراد متخصصی هستند که در زمان سختی ها و چالش های درسی همواره درکنار ما بوده اند و با تخصص و مهارت خود راه حل های مناسبی برای چالش های ما ارائه داده اند. افراد معمولا در مقاطع مختلف و زمان های مختلف برحسب نیاز به یک مشاور تحصیلی مناسب مراجعه میکنند اما آیا این حجم از مراجعه مورد نیاز است؟

یعنی آیا چالشی وجود ندارد که بشود بدون مراجعه به مشاور آن را حل کرد؟ البته که وجود دارد اما باید بدانید که مشاور همیشه به ما کمک کرده است تا بهترین راه خل را بیابیم. او همیشه چند قدم جلوتر ازما را دیده است و به نکاتی توجه دارد که شاید به ذهن خود ما نرسد. همیشه حاصل فکر جمعی برای تصمیم گیری به ما نتیجه ی بهتری میدهد. اما شاید افرادی وجود داشته باشند که توانایی مالی و دسترسی برای مراجعه به یک مشاور عالی را نداشته باشند. این افراد میخواهند بدانند مراجعه به مشاور در چه مقطعی الزامی است؟ پس با ما همراه باشید.

دلایل مختلفی برای مراجعه به مشاوره تحصیلی وجود دارد. به طورکلی هربخش از زندگی و هرمقطع برای تصمیم گیری تعیین کننده ی آینده ی شغلی ما است پس اهمین حیاتی دارد. ما به دلایل زیر به مشاور تحصیلی مراجعه میکنیم:

تعیین مسیر زندگی:

انتخاب رشته درواقع میتواند مسیر زندگی شغلی همچنین خانوادگی مارا تغییر دهد.

افزایش اعتماد بنفس و روحیه خودباوری:

برای زمانهایی که ما نمیدانیم از آینده تحصیلی خود چه میخواهیم

توجه به برنامه ریزی اصولی:

دراین مرحله توصیه میشود حتما به مشاوره مراجعه کنید تا یک برنامه ی مدون برای شما طراحی کند.

توجه به پتانسیل های جدید:

دربرخی از رشته ها ظرفیت های بسیاری خوبی به وجود آمده است که ممکن است داوطلب از آن آگاه نباشد.

جلوگیری از آسیب های احتمالی:

زمانیکه فرد دچار افت تحصیلی یا ترک تحصیل میشود ممکن است از طرف دیگران مورد بدرفتاری قرار گیرد و این عامل زمینه ساز آسیب های اجتماعی در آینده میشود.

آگاهی از تحولات در برنامه درسی آموزش و پرورش:

برای مواردی چون انتخاب رشته و کنکور و… ممکن است داوطلب هرآنچه را که باید از قوانین و اصلاحات آن نداند اما یک مشاور متخصص از تمامی آنها مطلع است و میتواند ازآن ها در راستای اهداف داوطلب استفاده کند.

برقراری تعادل:

یک داوطلب ممکن است نیاز بازار امروز را نداند و صرفا براساس علایق خود مسیری را انتخاب کند. اما مشاوره تحصیلی میتواند میان سلایق شما، رتبه ی کنکور یا ریز نمرات (برای انتخاب رشته در دبیرستان) و نیاز بازار یک تعادل ایجاد کند.

مشاوره با والدین:

والدین مهم ترین افرادی هستند که درکنار دانش آموز و دانشجو قرار میگیرند. برخی از والدین دقیقا نمیدانند باید با داوطلب چه رفتاری داشته باشند و خواسته یا ناخواسته باعث بروز ضربه های مختلف به روند تحصیلی فرزندشان میشوند. مشاور تحصیلی در مواردی که لازم بداند با والدین داوطلب نیز مشاوره میکند تا نکات لازم را به آنها متذکر شود.

شناسایی مشکلات:

همانطور که گفتم مشاور یک قدم از داوطلب جلوتر است یعنی زودتر مشکلات را میبیند و تشخیص میدهد. درنتیجه زودتر میتواند از بروز آنها جلوگیری کند و یا اینکه مسائل را حل کند قبل از اینکه زمان آن بگذرد.

انتخاب رشته:

برهمگان روشن است که انتخاب رشته حساس ترین و مهم ترین انتخاب هرفردی در زندگی است. شاید بگویید رشته قابل تغییر یافتن است و داوطلب چیزی را از دست نمیدهد. اما باید بگویم که زمان و وقت داوطلب مهمترین سرمایه او است. چرا باید با یک انتخاب غیر اصولی زمان خود را هدر بدهد زمانیکه میتواند با مراجعه به یک مشاور تحصیلی انتخاب درست و اصولی داشته باشد.

ضعف درسی:

همه ما میدانیم میزان و سطح یادگیری در همه ی افراد یکسان نیست. و این یک امر طبیعی است و اصلا نشان از هوش بالا یا پایین فرد نیست. ضعف درسی دلایل مختلفی دارد، میتواند عدم توانایی معلم در ارائه دروس باشد. یا حتی میتواند مشکلی ریشه ای تر حاصل یک خاطره ی بد در ذهن داوطلب باشد. میتواند بی علاقه بودن داوطلب به آن درس یا رشته باشد.

میتواند توانایی ذهنی او باشد (مثلا برخی از افراد در یادگیری درس ریاضی به مشکل برمیخورند درحالیکه در سایر دروس این مشکل را ندارند.) ویا دلایل دیگری میتواند داشته باشد. مشاور تحصیلی باید بتواند علت را ریشه یابی کند و تا حد امکان آنرا برطرف کند.

برای سرعت بخشیدن به روند تحصیل:

اگر جزو افرادی هستید که نمیتوانید برطبق برنامه ریزی درسی تان پیش بروید اصلا نگران نباشید. ابتدا بدانید که تنها نیستید و بیشتر از 70 درصد از مردم نیز همانند شما هستند. برای حل این مسئله به یک مشاور تحصیلی مراجعه کنید. مشاوره تحصیلی میتواند به شما برنامه مدون ارائه دهد همچنین میتواند روند انجام برنامه را پیگیری کند و این عامل باعث میشود تا شما برطبق برنامه عمل کنید.

دانش آموزان استثناعی:

دانش آموزان استثناعی به علت شرایط خاص فیزیکی که دارند شاید نتوانند مانند سایر افراد به تحصیل بپردازند. اما باید بدانیم این افراد دارای استعداد های درخشانی هستند که باید به کمک ما شکوفا شود. برای مثال وحید رجبلو بنیان گذار و مدیر عامل استارتاپ توانیتو است. وبسایتی که باعث کارآفرینی برای معلولین عزیز کشور میشود. باید بدانید که خود یک معلول است.

طبیعی است که والدین اطلاعات کافی از نحوه ی رفتار با این دسته از دانش آموزان را ندارند. درنتیجه هدایت استعداد های این دسته از دانش آموزان برعهده ی مشاوران تحصیلی است.

دانش آموزان تیزهوش:

این دسته از دانش آموزان نیز اگر به استعداد نهفته ی آنها توجه نشود. ممکن است هیچ گاه شکوفا نشوند. دانش آموزان سرمایه های این کشور هستند و هرکدام میتوانند آینده ی این کشور را بنویسند. باید بتوانیم نحوه ی درست هدایت دانش آموزان در دنیای علم را بیاموزیم. به همین دلیل به یک مشاور تحصیلی دلسوز و متخصص نیازمندیم.

تمامی دلایلی که در قبل اشاره شد و دلایل بیشمار دیگری وجود دارد که برای ما این لزوم را ایجاد میکند که به یک مشاور تحصیلی مناسب مراجعه کنیم. با او درتماس باشیم و او رادر تمامی مراحل از تحصیل درکنار خود داشته باشیم. مشاوران راز ماندگار متعهدانه و دلسوزانه تا انتهای مسیر موفقیت درکنار فرزندان شما خواهند بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

مشاوره تحصیلی برای والدین و دانش آموزان

به علت اهمیت این مبحث در پایان باید گفت درست است که دانش آموزان هستند که باید برنامه ریزی داشته و درس بخواند اما باید توجه داشته باشید که اگر دانش آموزان در منزل در محیط مناسب و با آرامش نباشند نمیتوانند نتیجه دلخواهشان را بگیرند. والدین مهم ترین همراهان دانش آموز هستند و برای موفقیت او دراین مسیر باید از هیچ تلاشی کوتاهی نکنند.

برخی از والدین دقیقا نمیدانند باید برای فرزندشان چه کاری انجام دهند. چه برنامه غذایی برای دانش آموز مناسب است و خانواده باید چه محیطی در خانه آماده کنند. جالب است بدانید در جلسات مشاوره تحصیلی، جلسه مشاوره با والدین نیز گنجانده شده که میتواند در مسیر موفقیت دانش آموز بسیار تاثیر گذار باشد.

باید مشاور تحصیلی درجلسات مشاوره با والدین، از شرایط و اوضاع دانش آموز و اوضاع منزل اطلاع کسب کند باید بتواند والدین را آگاه کند که در دوران برنامه ریزی چه برنامه سفری و چه محیطی درخانه آماده کنند.

دربرخی از موارد دیده شده که رفتارهای والدین باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات درسی در دانش آموز هستند و دربعضی موارد ناآگاهی وزیاده روی والدین باعث بروز اختلال در روند تحصیل فرزندشان شده است. توجه داشته باشید که هیچ وقت نمیتوانید اصرار والدین مبنی بر درس خواندن فرزندشان را جایگزین مراجعه به یک مشاور تحصیلی مناسب کنید. یک مشاور متخصص باید بتواند تمامی این موارد را به خوبی تشخیص دهد و تا جایی که ممکن است آن را بهبود دهد.

6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *