مشاوره ازدواج تهران

ازدواج مقوله‌ای بسیار پیچیده در دوران بزرگسالی است.  مطالعات علمی و دقیق این رشته از حدود سال 1930 میلادی آغاز شد اما در سال ۱۹۵۰ مطالعات و تغییرات عمیق‌تری در آن شکل گرفت. اولین تحقیق منتشر شده در رابطه با مشاوره ازدواج تهران مربوط به ترمن و همکارانش می‌شود. آن‌ها سعی داشتند تا تفاوت‌های میان ازدواج موفق و ناموفق رابررسی کنند که یکی از زمینه‌های مشاوره ازدواج مربوط به همین موضوع است.

مباحث مهم در مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج 2 حوزه‌ی کلی را در بر می‌گیرد:

1- یک دسته مباحثی است که مربوط به قبل از ازدواج می‌شود و درواقع تصمیم‌گیری برای ازدواج را در بر می‌گیرد.

2- دسته‌ی دیگر مباحث بعد از ازدواج است که بسیار گسترده و پیچیده‌اند.

1- مشاوره ازدواج: تصمیم گیری برای ازدواج

همان‌طور که گفتیم یکی از مباحث مشاوره ازدواج تصمیم‌گیری برای آن است که نقش مهم و حیاتی در زندگی شما ایفا می‌کند. اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید و دست به انتخاب اشتباه بزنید، ممکن است در زندگی مشترک با مشکلات بسیاری مواجه شوید. در این مرحله روانشناسان و مشاوران ازدواج سعی می‌کنند تا به چنین سوالاتی پاسخ دهند.

این‌که هرکس چگونه می‌تواند زوج مناسبی برای خود انتخاب کند؟ چه اولویت‌هایی برای انتخاب همسر باید درنظر گرفته شود؟ شرایط مادی ‌و خانوادگی تا چه حد اهمیت دارند؟ آیا عاشق شدن قبل از ازدواج لازم است؟ همچنین این مبحث عوامل شخصیتی در انتخاب همسر را نیز بررسی می‌کند.

2- تاثیر مشاوره ازدواج بر تصمیم‌گیری برای ازدواج

مشاوره ازدواج(تهران) به شما می‌گوید که از کجا می‌توان مطمئن بود دونفر با یکدیگر تناسب دارند و مکمل هم هستند یا نه. افرادی که برای ازدواج باهم مناسب نیستند، می‌توانند با مشاوره ازدواج متوجه عدم تناسب خود شوند. این علم با در نظر گفتن ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. برای آگاهی بیشتر در زمینه ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج کلیک کنید.

مثلا اینکه ازدواج فردی از طبقه اقتصادی بسیار بالا با فردی که وضعیت مالی خوبی ندارد می‌تواند مشکل‌ساز شود. از طرفی عدم تناسب ویژگی‌های شخصیتی نیز در این بین نقش دارند. مثلا تصور کنید فردی برون‌گرا با یک شخص درون‌گرا ازدواج کند. افراد برون‌گرا تمایل زیادی به حضور در اجتماع و تعامل با اطرافیان دارند و برعکس افراد درون‌گرا ترجیح می‌دهند که بیشتر به درون خود بپردازند و به کارهای شخصی خود رسیدگی کنند. احتمال خیلی کمی دارد که چنین ازدواجی به سرانجام برسد. مشاوران توصیه می‌کنند که بهتر است با اولویت بندی و امتیاز دهی به هر یک از جنبه‌های مورد نظرتان در شخص مقابل تصمیم درستی برای ازدواج بگیرید.

مشاوره ازدواج

شروع زندگی مشترک و پایداری ازدواج

در این مرحله مباحثی مطرح می‌شوند که آغاز یک زندگی مشترک و پایداری آن‌را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ممکن است تصور کنید با وجود تفاوت‌های موجود که بخشی از آن‌ها مربوط به تفاوت‌های جنسیتی و بخشی مربوط به مسائل اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و خانوادگی می‌شوند، رسیدن به خط تعادل در زندگی مشترک سخت باشد. در اوایل ازدواج مشکلات کم‌تر بروز پیدا می‌کنند.

لازم است تا افرادی که قصد ازدواج دارند و به خصوص زوج‌های جوان اطلاعات خود را در جهت عواملی که منجر به آسیب به رابطه می‌شود را افزایش دهند، در این زمینه آموزش ببیند و از آن عوامل دوری کنند تا به استحکام در خانواده برسند. مشاوره ازدواج با آموزش‌هایی در زمینه آشنایی با تفاوت‌های زن و مرد، روند حل مسأله، مواجهه با تغییرات اساسی و شیوه تعامل با یکدیگر به کمک شما می‌آید. تست های تفاهم قبل ازدواج یکی از متدهایی است که مشاوران برای بررسی زوجین به کار می‌برند.

عوامل متعددی بر عدم موفقیت ازدواج تاثیر می‌گذارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1- عدم آگاهی زوج‌ها از چگونگی برقراری ارتباط بایکدیگر

زمانی که زن و شوهر روابط متعادل‌تر و صمیمانه‌تری برقرار می‌کنند، در بیشتر موارد موفق‌ترند. بیشتر زوج‌هایی که طلاق می‌گیرند هیچ‌کدام از اصول برقراری رابطه مثبت آگاهی نداشته و یا بیش از حد به روابط مثبت بها داده‌اند، به طوری که بین آن‌ها تنها وابستگی بدون صمیمیت و کشش به‌وجود آمده‌است. بنابراین همان‌طور که سردی روابط موجب رنجش می‌شود علاقه مفرط و بیش از اندازه که حالت چسبندگی و وابستگی ایجاد می‌کند نیز مشکل‌ساز است.

2- نداشتن مهارت‌های حل مسئله

هر کسی در مواجه با مسائل و مشکلات زندگی خود به نوع خاصی با آن‌ها برخورد می‌کند. برخی از اصولی برای حل مسئله استفاده می‌کنند که ممکن است مثبت یا منفی باشد. زوج‌هایی که قدرت حل مسئله به شیوه‌ای مثبت را در خود پرورش داده باشند و به جای اعمالی همچون قهر، داد و بیداد و دعوا که شیوه‌های منفی هستند، از بحث و گفتگوی آرام و… استفاده کنند در حل مشکلات و پایداری زندگی خود موفق‌تر خواهند بود. همچنین از مشاوره ازدواج هم می‌توان به عنوان کمک بهره برد.

همه چیز درباره مشاوره ازدواج

تست های روانشناسی ازدواج

در این تست ها سوالاتی مطرح می شوند که پاسخ های بسیار کلیدی اما ساده خواهند داشت. پس از پاسخ دادن به این سوالات، روانشناس تست را بررسی و تفسیر می کند و از این طریق به زوجین کمک می کند تا نقاط قوت و ضعفی که در ارتباط شان دارند را شناسایی نمایند. تست های ازدواج تمرینی هستند که به زوجین کمک می کنند تا ارزشیابی از خود قبل از ازدواج داشته باشد و این گونه بتوانند ارتباطات میان خود را تقویت کرده و ازدواج موفق تری داشته باشند.

سخن پایانی

مشاوره و روانشناسی ازدواج برای کسانی که قصد ازدواج دارند و یا ازدواج کرده اند کمک بسیار زیادی به افراد می‌کند تا بتوانند بهترین تصمیم را گرفته و ازدواج موفقی داشته باشند. اما امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشغولیت زیاد و کمبود وقت امکان مراجعه حضوری به روانشناس را ندارند و در نیتجه از انجام این کار صرف نظر می‌کنند.

مشاوره ازدواج تهران این امکان را برای شما مهیا کرده اند تا در هر کجا که هستید، به صورت تلفنی با مشاوران خانوادهارتباط برقرار کنید و بهترین خدمات روانشناسی را با صرف کمترین وقت دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *