تاثیر سن در رابطه

یکی از مهم ترین تصمیمات یک فرد در زندگی شخصی خود، ورود به یک رابطه هدفمند است . انتخاب درست می تواند احساسی خوب، دلپذیر، توام با موفقیت و آرامش به دنبال داشته باشد . باید بپذیریم ، برای رسیدن به نتایج درست ، عوامل زیادی از جمله تفاوت سنی مناسب و تاثیر سن در رابطه باید در نظر گرفته شود .

در این مقاله می خواهیم بدانیم ، چرا در یک رابطه مشترک ، فاصله سنی اتفاق می افتد؟ آیا وجود فاصله زیاد سن می تواند مانعی در جهت خوشبختی زوجین باشد و تاثیر سن د رابطه چیست.خلاصه این مقاله :

  • فاصله سنی در روابط ، با چالش های منحصر به فردی روبرو می شود .
  • از دیدگاه فرهنگی ، اکثر زوج های دگر جنسگرا حدود ۳ سال با یکدیگر تفاوت سنی دارند .
  • روان شناسی تکاملی در این زمینه شرح می دهد که چرا در روابط دگرجنسگرا مردان از نظر سنی معمولا بزرگترند.

 

سن فقط یک عدد است

بنظر شما اینکه سن فقط یک عدد است ، چقدر واقعیت دارد ؟

تاثیر سن در رابطه چقدره؟ معمولا این سوال برای شما هم به وجود آماده.در حقیقت برای زوج هایی که عاشقانه یکدیگر را دوست دارند ؛این سوال کاملا می تونه واقعیت داشته باشه . این افراد هیچوقت به سن خودشان به عنوان عاملی برای سازگاری ،فکر نمی کنند .

البته زوج هایی نیز هستند که تمایل به نزدیک بودن سن دارند. تفاوت های ناچیز در سن ، مخصوصا وقتی مردان از زنان بزرگتر هستند باعث نمی شه که زوجین ذهن و فکر خودشان را در این رابطه مشغول کنند . با این حال  ، برای بسیاری از  زوج های دیگر، ارزش سن می تواند  چیزی بیشتر از یک عدد باشد.

این فاصله سنی در روابط که گاهی اوقات اصطلاحا به عنوان “از بهار تا زمستان” عنوان می شود ، حکایت از یک رابطه عاشقانه بین دو نفر با اختلاف سنی قابل توجه است . ماه ها نماد فصول هستند، بهار نشان دهنده جوانی و زمستان نمایانگر پیری است.

واقعیتی ست که وقتی فاصله سنی قابل توجهی بین شرکای زندگی وجود داشته باشد ، سن به موضوعی برجسته تبدیل می شود و یک عامل بر هم خوردن ارتباط در مراحل اولیه  بشمار می آید .

 

با علایق مشترک یکدیگر را پیدا می کنند

آیا شما تا به حال این عقیده را شنیده اید که آدمها با سلایق و علایق مشترک می گردند همدیگر و پیدا می کنند ؟

می شه گفت این مسئله  در حد زیادی در مورد عشق درسته . معمولا آدم ها ، عاشق افرادی می شوند که از لحاظ نگاه ، ایده ، باورها ، ارزش ها و جنبه های شخصیتی ، کاملا شبیه آن ها باشند .

پیشینه تحصیلی، گرایش های سیاسی، نژادی ، فرهنگ و قومیت ، حتی در مواقع اوقات فراغت با آنها مشابهت بیشتری داشته باشند . همه این ها موارد، نقاط مشترکی ست که منجر به کشش به سمت فرد مقابل می شود . با این وجود فاصله سنی استاندارد یعنی ۳ سال بیشتر ممکن است باعث جلب توجه شود.

تفاوت های در سن می تواند موجب ناراحتی افراد شود ؟

چنانچه  فاصله سنی میان شرکای زندگی به شکل چشمگیری وجود داشته باشد ، می تواند باعث برانگیختگی و توجه به ارتباط شخصی فرد شود . در حقیقت به نوعی ،  نگرانی از عدم موفقیت رابطه را در خود افراد و یا اطرافیان ایجاد کند و نسبت به عقاید دیگران،  در مورد مناسب بودن رابطه ،  فرد دچار حساسیت بیش از حد شود .

این حس در مواردی که فاصله سنی قابل توجه است و ظاهرا هویدا و فاحش بنظر می رسد بیشتر وجود دارد . مثلا یک دوره ۱۵ ساله یا یک دوره ۲۵ ساله .

در برخی مواردی که در دنیای امروزی شاهد آن هستیم ، فاصله سنی افراد مورد پذیرش قرار می گیرد ، اما گاهی نیز پاسخ منفی جامعه به فاصله سنی ممکن است ،اینگونه نشان دهد که افراد مسن ، پاداش بیشتری از رابطه دریافت می کنند و ناظران ،  بدین جهت واکنش منفی نشان می دهند که ، فرد مسن تر از شریک زندگی خود ؛که بسیار جوان تر است سود بیشتری می برد .

اولویت سنی بر اساس روان شناسی جفت گیری در نظر گرفته شده .

اینکه ما در یک رابطه عاطفی عاشقانه به چه شکل فکر می کنیم ،بر اساس روان شناسی تکاملی ، بنا نهاده می شود . در حقیقت این طرز تفکری  بوالهوسانه ، من درآوردی و خودسرانه نیست بلکه روان شناسی تکاملی بر این اصل پایه گذاری شده است که ذهن انسان بر اساس فاکتورهای حمایت از تولید مثل و بقاء طرح ریزی شده است .

در این راستا زنان  با انتخاب مردان مسن تر در جهت استفاده از منابع و منافع لازم و موقعیت مناسب و  برای حمایت از تربیت فرزند خود قدم بر می دارند و در همین حال مردان نیز زنان جوان تر را انتخاب می کنند چرا که از قدرت باروری بیشتری برخوردارند و جوانی آنها نشانه ای از باروری محسوب می شود و با گذشت سال ها با برخورداری از این امتیاز بچه دار شدن ، زندگی مشترک آنها نیز ادامه خواهد داشت .

قطعا ما زوج هایی را در اطرافمان می شناسیم که زنان به شکل قابل توجهی بزرگ تر از شریک زندگی خود هستند . حتی در عرصه سینما و یا سیاست با چنین افرادی مواجه شده ایم .

بطور مثال رئیس جمهور فعلی فرانسه جناب مکرون  که از همسر خود ۲۴ سال کوچکتر است و یا مدونای خواننده که از دوست پسر خود،  ۳۵ سال بزرگتر است . جالب است در تحقیقاتی که پلهام در سال اخیر ۲۰۲۱ داشته ست عنوان می کند در میان زوج های جوان زنان تمایل دارند که از نظر سنی کمی بزرگتر از شریکان زندگی خود باشند .

با نگاهی به نتایج تولد در آمریکا و زوج های زیر ۲۵ سال ، پدران کمی جوان تر از مادران هستند . این فاصله سن در گروه های سنی بالاتر به شکل فزاینده ای بر عکس می شود . و مردان در اوایل و اواسط سن ۴۰ و ۵۰ سالگی تمایل به ازدواج با زنانی در اواسط ۳۰ سالگی دارند .

بنابراین می توانیم به این نتیجه برسیم که الگوی کلی ، می تواند به اینگونه باشد که: مردان بزرگتر از شریک زندگی خود یک امر عادی تلقی می شود و در شرایط عکس این قضیه نیز زنان کمی بزرگتر موضوعی خارج از عرف نیست. اما آنچه که منجر به سخت شدن پذیرش می شود  بنظر می رسد  فاصله سنی بیشتر از حد معمول و به شکل نامتعارف است.

فاصله سنی و تاثیر سن

ارزیابی میزان موفقیت رابطه در فاصله سنی

مطمئنا ممکن است لازم باشد برای رضایتبخش بودن و یا مردود شمردن  فاصله سنی از اظهارنظر های  زیرکانه دیگران استفاده کنیم اما واقعیتی است که بسیاری از روابط با وجود تفاوت سنی بالا می توانند رشد کنند به شرطی که 4 مورد از سوالات مطرح شده ذیل مورد توجه قرار بگیرند :

1.آیا این رابطه کوتاه مدت است یا طولانی مدت ؟

تاثیر سن در مدت زمان رابطه،خب در حقیقت لذت یک رابطه کوتاه مدت بدون مشکلات ، از یک رابطه بلند مدت بیشتر است  ، مسلما روابط طولانی از چالشی بیشتر و سازگاری کمتری ممکن است برخوردار باشد . شرکایی که سن بالاتری داشته ممکن است از نشاط و جذابیت جسمی یک شریک جوان برخوردار باشند و در مقابل شریک جوان نیز می تواند از وضعیت و موقعیت ، پول ، فهم ، درک و معلومات شریک مسن تر بهره مند شود .

2.آیا شما اهداف بلند مدت مشابهی دارید ؟

روابط طولانی مدت ،زمانی می تواند از یک موفقیت نسبی برخوردار شود که زوجین اهداف مشابه ای را دنبال کنند . درست است که بسیاری از اهداف مشترک با سن مرتبط است ،اما موارد بسیار متنوعی وجود دارند که ،می توانند انگیزه با هم بودن را تقویت ببخشند . در حقیقت اهداف مشترک انگیزه با هم بودن را افزایش داده و رابطه هدفمندی را رقم می زند .

 

تاثیر سن در بچه دار شدن

3.آیا هر کدام از شما بچه می خواهید ؟

تاثیر سن در رابطه بچه دار شدن. اگر در روابط از فاصله سنی زیادی برخوردار باشید بحث بچه دار شدن نیز یکی از مسائل مهمی ست که باید مورد توجه قرار بگیرد . در این رابطه ؛ باید به یک نقطه نظر مشترک برسید و در رابطه با فرزندخواندگی ، روش های بیولوژیکی یا کلا زندگی بدون فرزند  ..، با یکدیگر به بحث و بررسی بپردازید .

زنان مسنی که  با مردان جوان ازدواج می کنند ،برای داشتن فرزند از قدرت و توانایی کمتری برخوردارند و یا ممکن است افراد در سن ۴۰ و یا ۵۰ سالگی علاقمند به داشتن فرزند نباشند . این موضوع جزء یکی از موارد مهمی ست که شفافیت در آن به رابطه طولانی مدت منجر می شود .

۴. آیا از حمایت و پشتیبانی دوستان خود برخوردارید ؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم ، خانواده و دوستان ما نقش بسیار کلیدی در میزان موفقیت رابطه ما بازی می کنند . به طور کلی وقتی خانواده و یا دوستانمان روابط ما را تائید می کنند ، این امر، به پایداری روابط ما کمک می کنند .

در حالیکه عدم حمایت و پذیرش آنها باعث ایجاد حس ناخوشایند در روابط مشترک می شود ونمی توانید آنگونه که می خواهید بر روی روابط متمرکز شوید و از آن لذت ببرید و یا برای طولانی مدت بر روی روابط خود ،سرمایه گذاری کنید . اما حمایت از جانب دیگران موجب تقویت ، قوت قلب و حفظ کردن رابطه می شود .

درست است که سن تقویمی رو به افزایش است اما عوامل دیگری همچون تصوری که ما از سن خود داریم و احساس ماست  که موفقیت یک رابطه را تضمین می کند . عواملی همچون علایق مشترک ، نشاط ، انرژی و سلامتی نقش بسیار مهم تر و پر رنگ تری می تواند در رابطه با دوام و بقای یک زندگی مشترک ایفاء کند در صورتیکه فقدان این عوامل در زوج هایی که فقط  از تفاوت سنی کمتری برخوردارند نیز مشکل ساز خواهد شد .

در نهایت ، احساسات ، هیجانات، افکار و رفتارهای بین زوجین ست که دوام و عمق یک رابطه را تعیین می کند و این حالتی ست که فقط افرادی که درگیر رابطه هستند می توانند درک کنند و نه افرادی که از بیرون به این رابطه نگاه می کنند .

پس اگر شریک زندگی ، فرد مناسبی باشد ، بدون در نظر گرفتن فاصله سنی ، می توانند مشارکت قوی و رضایتبخشی داشته باشند و از یک رابطه عاطفی عمیقی برخوردار شوند . بنابر این چنانچه در رابطه با مشاوره ازدواج نیاز به بررسی بیشتری ،احساس می کنید روان شناسان با تجربه ما در مرکز تخصصی راز ماندگار شما  را در این امر خطیر یاری خواهند رسانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *