رشته ریاضی

رشته ریاضی یکی از ۶رشته ای است که در انتخاب رشته نهم به دهم قابل انتخاب بوده و نسبت به علوم تجربی و انسانی داوطلبان کمتری در کنکور سراسری دارد. در سال 98 تقریبا 164هزار و 278 نفر داوطلب این رشته بودند. این  رشته نیاز به تحلیلات و محاسبات ذهنی و علاقه دانشجو به ریاضی و حل مسئله دارد.

رشته ریاضی بر پایه علوم و مهندسی است و زیر شاخه های دانشگاهی بیشماری دارد. دانشجوها با شناخت توانایی های خود می توانند به تصوری از اینکه در چه رشته ای موفق خواهند بود برسند. برای مطلع شدن از این موضوع از مشاوران تحصیلی ماهر و باتجربه کمک بگیرید.

در این مقاله به بررسی رشته ریاضی خواهیم پرداخت تا تجسم کلی از این رشته در ذهن شما شکل بگیرد. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

رشته ریاضی مناسب چه افرادی است

رشته ریاضی مناسب چه افرادی است؟

معمولا کسانی وارد رشته ریاضی می شوند که به اعداد و ارقام علاقه دارند و می خواهند ذهن تحلیلی قوی بدست آورند. از مهم ترین فاکتور های رشته ریاضی می توان به علاقه به حل مسائل مختلف ریاضی و مسائل فکری و چالش های ذهنی اشاره کرد.

دانشجویان رشته های دانشگاهی سرچشمه گرفته از ریاضی معمولا در برنامه ریزی و اثبات مسائل موفق هستند و اهل قوانین و نظام های منطقی می باشند.

بازارکار رشته ریاضی

بازار کار رشته ریاضی

متاسفانه بازار کار خود رشته دانشگاه ریاضی تعریف چندانی ندارد و به همین دلیل روز به روز از تعداد متقاضی های این رشته کاسته می شود. البته بازار کار رشته های به شهر و محل سکونت افراد هم بستگی دارد که ساکنان شهر های بزرگ شانس بیشتری برای اشتغال دارند. فردی که لیسانس ریاضی دارد به  دلیل نظم فکری و بینش عمیقی که در طول تحصیل دریافت کرده است می تواند با مطالعه و تلاش شخصی در بسیاری از شغل ها موفق شود.

البته رشته هایی مثل مهندسی های عمران، برق، کامپیوتر و… که دانش آموزان ریاضی می توانند وارد آن ها شوند، بازارکار قوی داشته و در زمینه های مختلف شرکت ها، تاسیسات، پالایشگاه ها و… امکان اشتغال دارند.

دروس رشته ریاضی در دبیرستان (متوسطه دوم)

عمومی

از جمله دروس اصلی تاثیرگذار در کنکور سراسری می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

دین و زندگی۱، ۲ و ۳، نگارش ۱، ۲ و ۳، فارسی ۱، ۲ و ۳، عربی ۱، ۲ و ۳، زبان خارجه ۱، ۲ و ۳.

تخصصی

دروس اصلی در این بخش، که در درصدهاي مختلف از آن ها تست طراحی می شود، موارد زیر می باشند:

فیزیک ۱، ۲ و ۳، شیمی ۱، ۲ و ۳، ریـاضی ۱، ۲ هندسه ۱، ۲ و ۳، آمار و احتمال، حسابان۱ و ۲، ریاضیات گسسته

 

دروس رشته ریاضی

دروسی از رشته ریاضی که در دبیرستان بیشتر کاربرد دارند

واضح است که داشتن پایه قوی در درس های ریاضی و حسابان و هندسه برای کسانی که می خواهند وارد رشته ریاضی دانشگاه شوند از اهمیت بالایی برخوردار است .این افراد باید مباحث ریاضی 1 و2 و گسسته و حسابان 1و 2 را به خوبی فرا بگیرند. خو گرفتن با عدد و رقم و فرمول های مختلف محاسباتی لازمه لذت بردن از این رشته و گرایش هاست.

 

رشته های پرطرفدار رشته ریاضی در دانشگاه

  1. مهندسی برق
  2. مهندسی مکانیک
  3. مهندسی عمران
  4. مهندسی صنایع
  5. مهندسی شیمی
  6. مهندسی کامپیوتر
  7. مهندسی مواد
  8. مهندسی هوافضا
  9. مهندسی معماری
  10. مهندسی فناوری اطلاعات

 

  1. مهندسی برق

مهندسی برق به مطالعه فعالیت های مرتبط با الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک می پردازد. می توان این رشته را به دو قسمت بررسی و طراحی سیستم های انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی، و یا بررسی و طراحی سیستم های الکترونیکی برای پردازش و انتقال اطلاعات مثل رایانه ها، سامانه های مخابراتی، مدارهای مجتمع رادارها و… تقسیم کرد.

 

مهندسی مکانیک

  1. مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک شاخه ای از مهندسی است که با طراحی، راه اندازی و ساخت دستگاه ها و ماشین ها سر و کار دارد. این رشته بخشی از علم فیزیک است و می کوشد با توجه به نتیجه بررسی های خود، طرحی جدید و نو ارائه دهد و به پیشرفت انسان کمک کند .

 

  1. مهندسی عمران

مهندسی عمران گل سر سبد رشته ریاضی و یکی از رشته های مهندسی است که به طراحی، نگهداری و ساخت سازه های مصنوعی و طبیعی مثل پل ها، جاده ها، سدها و ساختمان می پردازد. مهندسی عمران از جمله رشته هایی است که نشان دهنده کاربرد علم در ساخت سازندگی و عمران کشور است یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور مربوط می شود.

 

  1. مهندسی صنایع

در مهندسی صنایع سعی بر این است که با بهره گرفتن از علوم مهندسی و مدیریت میزان بهره وری سیستم را افزایش دهند. مهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که عامل انسان یکی از مولفه های اصلی سیستم های مورد مطالعه ان را تشکیل می دهد.

 

مهندسی شیمی

  1. مهندسی شیمی

در رشته مهندس شیمی تفاوت زیادی بین مفهوم ظاهری و باطنی آن وجود دارد. مهندسی شیمی مهندسی است که کشفیات آزمایشگاهی شیمیدان ها را تا تولید در مقیاس صنعتی توسعه می دهد.

 

  1. مهندسی مواد

مهندسین مواد در اولین قدم به کمک میکروسکوپ الکترونی روبشی، میکرسکوپ الکترونی عبوری، پراش پرتوهای ایکس و روش ها و تجهیزات مشابه به شناسایی ساختار میکروسکوپی مواد گوناگون می پردازد.

 

  1. مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر به طراحی و ساخت اجزای مختلف رایانه می پردازد. پردازش، ویرایش، سنجش، اموزش، طراحی، شبیه سازی، فرآوری و… همه مفاهیمی هستند که با بالاترین دقت و در کوتاه ترین زمان در برنامه های نرم افزاری رایانه انجام می شوند.

 

مهندسی هوافضا

  1. مهندسی هوافضا

مهندسی هوافضا علمی راهبردی است که در آن از دانش های دیگر مثل متالوژی، عمران و الکترونیک، مکانیک و رایانه استفاده می شود. این رشته یکی از پیشرو ترین زمینه های پژوهشی است و هزینه های زیاد نظامی و غیرنظامی که صرف آن می شود زمینه های پیشرفت در دیگر رشته های دانش و مهندسی را فراهم ساخته است.

 

  1. مهندسی معماری

مهندس معمار نقشه های ساختمان های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی را طراحی می کند. و همچنین طرح ریزی ترکیب و نحوه قرار گرفتن مجموعه ای از ساختمان ها و فضای اطراف انها نیز می باشد. این رشته تلفیق معماری و مهندسی عمران بوده و حیطه کار بیشتر بخش بیرونی سازه و زیبایی آن است.

 

  1. مهندسی فناوری و اطلاعات

رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیر مجموعه گروه فنی در دانشگاه است. طراحی، راه اندازی، ساخت، مطالعه، جمع اوری، نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، طبقه بندی، سازماندهی و انتقال اطلاعات مهم هدف هایی است که مهندسی ففناوری اطلاعات ان را دنبال می کند.

 

در این مقاله به بررسی رشته ریاضی در دبیرستان و دانشگاه پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه هاي مختلف از قبیل برنامه ریزی، انتخاب رشته، وسواس مطالعاتی، کند خوانی و… می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *