کسری خدمت ایثارگران

سازمان وظیفه عمومی ناجا سالانه قوانین جدیدی برای تخفیف مدت خدمت سربازی مشمولان تنظیم می نماید. قوانینی از قبیل کسری افراد متاهل، کسری خدمت ایثارگران ، کسری بسیج و… که بسته به میزان آن از مدت سربازی می کاهند.

مدت خدمت سربازی طبق آخرین قانون 24 ماه می باشد که به اعتقاد اکثر مشمولان این دوره مانع انجام برخی از امور زندگی می گردد. لذا آگاهی از قانون های مربوط به کسری و معافیت و سایر موارد بسیار می تواند در گذراندن این دوره کمک کننده باشد.

البته قانون مربوط به کسری خدمت ایثارگران در سال های اخیر دچار نوسان و تغییرات زیادی شده که همین مورد سبب سردرگمی عده ای گشته است. این سردرگمی گاها موجب عدم پیگیری و استفاده از این سهمیه می گردد.

 

کسری خدمت ایثارگران

کسری خدمت ایثارگران چیست؟

طبق قانونی که به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است، به جهت قدردانی از رزمندگانی که در زمان 8 سال دفاع مقدس، جان خود را در مقابل دشمن سپر و فدای کشور نموده اند، سهمیه ای در نظر گرفته شده است که بنا به آن فرزندان و همسر شهید، ایثارگر و آزاده می توانند از آن بهره مند گردند. از این سهمیه در موقعیت هایی چند می تواند استفاده کرد که در این مقاله در امر سربازی مورد بررسی قرار می گیرد.

شرایط گرفتن کسری خدمت ایثارگران چیست؟

مثل سایر قوانین، کسری خدمت ایثارگران نیز شرایط خود را دارد. از جمله شرایط آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. مشمول متقاضی نباید دارای غیبت باشد.
  2. فرزند دیگر قبلا از سهمیه استفاده ننموده باشد.
  3. فرزند یا برادر ایثارگر باشد.

ضمن دارا بودن این دو شرط، مدارک مربوط به کسری خدمت ایثارگران نیز بایستی موجود و به تایید امور ایثارگران رسیده باشد. در صورتی که تاییدیه دریافت شده، می توان میزان تعلق گرفته به رزمنده را برحسب ماه یا درصد مشاهده نمود. این میزان بنابه به جراحات وارد شده به رزمنده و مدت زمان حضور در جبهه معین می شود.

نکته: مشمولان برحسب امتیاز تعلق گرفته به والدین، کسری خدمت ایثارگران دریافت می کنند.

خانواده ایثارگران فقط می توانند از این سهمیه بهره ببرند لذا بایستی برگه سوابق ایثارگری به مراجع مربوطه ارائه شود.
البته لازم به ذکر است که این سهمیه فقط به علت 8سال دفاع مقدس به رزمنده تعلق نمی گیرد. در صورتی که فرد در مناطق درگیر و عملیاتی نیز به خدمت پرداخته باشد مشمول این قانون می گردد. این مناطق کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه تقریبا تا سال 75 می باشند.

 

دریافت کسری خدمت ایثارگران

نحوه دریافت کسری خدمت ایثارگران

بسته به نوع خدمت مشمول، فرآیند و نحوه دریافت کسری تا حدودی متفاوت می باشد. در حالت کلی این فرآیند می تواند توسط پدر یا مادر یا خودتان طی شود. در مراحل اولیه بایستی سوابق از محل خدمت پدر دریافت و پس از تایید آن یگان، به ارگان مربوطه تحویل داده شود. پس از آن که مدارک مورد بررسی قرار گرفت به یگان خدمتی مشمول ارسال می گردد سپس مطابق با آن از میزان خدمت شخص کاسته می شود.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کسری خدمت ایثارگران

در وهله اول باید نسبت به دریافت برگه های اعزام به خدمت سربازی از پلیس+10 اقدام نمایید. مدارک مورد نیاز عبارت اند از:

  1. کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه متقاضی
  2. کپی و اصل آخرین مدرک تحصیلی
  3. کپی و اصل تمامی صفحات شناسنامه پدر
  4. کپی و اصل صفحه اول شناسنامه برادر
  5. دو قطعه عکس 4*3 متقاضی
  6. اصل معرفی نامه از سازمان مربوطه

پس از آنکه فرد فرم های مربوط را تکمیل نمود، در حین خدمت مراحل اشاره شده را برای دریافت کسری سپری می نماید.

نکته: مکاتبات و درخواست مشمول از طریق شعبه نیروی انسانی صورت می پذیرد. و فرد مشمول بایستی از طریق یگان خود مراحل را بررسی نماید.

 

فرزندان ایثار گران

فرزندان به چه میزانی از کسری برخوردار می گردند؟

قوانین مربوط به کسری خدمت ایثارگران همانطور که در بالا ذکر شد، دستخوش تغییرات زیادی گشته است. طبق قانون هم اکنون افراد با بیشترین امتیاز یعنی امتیازات بالای 28 امکان استفاده از شرایط معافیت را دارند. مابقی امتیازات به ازای هر امتیاز، از 12 روز کسری برخوردار می شوند.

در برخی موارد که فرد دارای 10 ماه حضور در جبهه و 15% جانبازی می باشد نیز امکان جمع امتیازات وجود دارد و در این مورد امتیاز شخص 25 است.
به ازای هر ماه، درصد و اسارت، 12 روز کسری به شخص تعلق می گیرد. این قانون جدید بوده و در صورتی که یکی از برادران قبلا از قانون قدیم بهره برده باشد، برادر دیگر می تواند از باقی مانده سهمیه استفاده نماید. به عنوان مثال اگر برادری طبق قانون قدیم به ازای 10 امتیاز، 90 روز کسری استفاده نموده باشد، 3 روز اضافه شده در قانون جدید شامل حال برادر دیگر گشته و وی می تواند از 30 روز کسری خدمت ایثارگران بهره مند گردد.

نکته: در صورتی که فرد ایثارگر دارای فرزند پسر یا برادر نباشد، داماد نمی تواند از این شرایط بهره ای ببرد.

در این مقاله به کسری خدمت ایثارگران پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با مشاورین راز ماندگار جهت مشاوره نظام وظیفه در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *