نقش تغذیه در ترک مواد

یکی از اثرات مخرب مصرف مواد کاهش وزن زیاد فرد مصرف کننده است که مسائل سوء تغذیه را به میان می‌آورد. همین عامل نشان دهنده نقش تغذیه در ترک مواد می‌باشد. شاید بگویید چرا و چطور ممکن است تغذیه در فرآیند ترک اعتیاد شخص تاثیر مثبتی داشته باشد؟

همانطور که می‌دانید مصرف مواد مخدر علاوه بر درگیر نمودن بدن فرد، بر روی عادات دیگر وی نیز اثر گذار است. عادات غذایی که بحث امروز ما می‌باشد، یکی از آن موارد است.

فرد مبتلا با مصرف روزانه و چند ساله موادهای مخدر، مصارف غذایی بی کیفیت و نامناسبی نیز داشته، که سبب ضعف شدید جسمانی، نوسان وزن زیاد و لاغر شدن وی می‌گردد. اغلب مواد غذایی مورد نیاز بدن در دسترس نبوده و عملکرد اندام ها مختل گشته است.

در این مقاله قصد بررسی برنامه غذایی یک فرد در حال ترک داریم. و نقش تغذیه در ترک مواد و اعتیاد را به اطلاع شما خواهیم رساند. در صورت عدم آگاهی توصیه می‌شود با ما همراه باشید.

نقش تغذیه در ترک مواد

نقش تغذیه در ترک مواد

از جمله عوارضی که تغذیه نامناسب فرد معتاد برای وی در پی دارد: خالی شدن ذخایر کبدی، سوء جذب مواد مورد نیاز سوخت و ساز بدن، بی میلی به غذا و افزایش دفع مواد غذایی به دلیل افزایش ادرار است.

بیشتر افراد مبتلا به اعتیاد فقط به سم زدایی و استفاده از برخی مکمل ها و داروها توجه دارند. در حالی که از نقش خورد و خوراک را در نظر نمی گیرند. مصرف آنتی اکسیدان ها، فیبرها و برخی مواد غذایی دیگر در بهبود سریع فعالیت های مغزی و جسمانی بسیار مهم است.

اگر که شخص معتاد از نظر جسمانی در وضعیت مناسبی نباشد، تحمل مسیر سخت ترک اعتیاد برایش دشوار خواهد بود.

مواد غذایی که افراد مبتلا در زمان اعتیادشان مصرف می‌کنند، بیشتر دارای مواد قندی است که سبب تشدید حالت خماری می‌گردد. و همین مواد موجب التهابات داخلی زیادی می شود. که درجه عوارض به شدت، مدت و فراوانی مصرف مواد مخدر بسیار بستگی دارد.

چه مواد غذایی برای فرد معتاد مفید است؟

به دلیل نقش تغذیه در ترک مواد مواردی از توصیه های نوع غذای مصرفی در زیر آورده شده است:

  1. پروتئین
  2. ویتامین
  3. فیبر
  4. امگا 3
  5. مایعات

مواد غذایی حاوی پروتئین

در صورت استفاده از پروتئین در تغذیه، فرد با عوارض کمتری در مراحل درمان مواجه می‌گردد. مصرف پروتئین سبب می شود که بدن شخص به عضله سازی پرداخته و با متعادل شدن هورمون ها، استرس، اضطراب، افسردگی و نوسانات خلقی کاهش می یابد.

از منابع پروتئین جهت مصرف این افراد می توان، گوشت سفید ماهی و مرغ و سفیده تخم مرغ و لبنیات را نام برد.

ویتامین ها

ویتامین و نقش تغذیه در ترک مواد مخدر

برای افزایش میزان تمرکز و کاهش دردهای ناشی از ترک استفاده از ویتامین های گروه B مثلB1 ،B2 ،B6  و B12 توصیه می گردد.  همچنین برای افزایش سطح سیستم ایمنی بدن استفاده از املاح(مواد معدنی) مثل روی، منیزیم و گلوتامین نیز توصیه می‌شود.

نکته: بدون توصیه پزشک متخصص از مصرف بی جای ویتامین ها و داروهای گیاهی پرهیز نمایید. تا کنون داروی گیاهی مبنی بر ترک مواد مخدر در مراجع جهانی به ثبت نرسیده است. مشورت با پزشک به دلیل بررسی عدم تداخلات دارویی می‌باشد.

از مناسب ترین ویتامین هایی که می‌توان متناسب با موضوع ما یعنی نقش تغذیه در ترک مواد ، جهت بهبود شرایط فرد مبتلا استفاده نمود، در ذیل نام برده شده است.

  • ویتامینE : بهبود فعالیت سلول‌های خونی و ترمیم پوست
  • ویتامینC : کنترل و کاهش عوارض ترک اعتیاد
  • ویتامین B: افزیاش تمرکز، تولید سلول های خونی، پاکسازی بدن و کاهش اختلالات گوارشی

نقش فیبر در ترک اعتیاد

مفید در بهبود عملکرد کلی بدن یعنی سطح قند خون، چربی(کاهش کلسترول) و گوارش(تقویت معده و دیواره های آن) است. استفاده از سبزیجات، میوه ها و غلات که حاوی فیبر بالایی هستند در انواع ترک مواد مخدر، ضعیف تا قوی و مخرب توصیه می‌شود. پس نقش تغذیه در ترک مواد را دست کم نگیرید.

امگا 3 و نقش تغذیه در ترک مواد مخدر

شاید رساندن امگا 3 به بدن و سایر موارد ذکر شده به بدن، هزینه بردار باشد، اما در نظر بگیرید که اگر این هزینه اکنون برای بهبودی انجام نگردد، ممکن است بعدا جهت تهیه مواد مخدر مصرفی صرف شود. پس منطقی است هزینه های قبلی مصرف مواد صرف بهبودی گردد.

فرد در حال ترک می‌بایست از چربی های گیاهی و طبیعی جهت تهیه امگا 3 بدن خود استفاده نماید. زیتون، تخم مرغ، روغن گردو، میگو و… از سایر منابع هستند.

مایعات و نوشیدنی های مناسب

مایعات و نوشیدنی های مناسب

از مهم ترین نوشیدنی ها که کم هزینه هم هستند می‌توان آب و شیر را نام برد. نوشیدن آب در پاکسازی کلیه و کبد، و نوشیدن شیر در ترمیم معده و ریه، رساندن پروتئین و کلسیم به بدن حائز اهمیت می ‌باشند.

نوشیدنی هایی که در طی مراحل ترک اعتیاد باید کاهش یابند در ذیل برای آگاهی بیشتر آورده شده است.

  1. نوشیدنی رژیمی
  2. قهوه
  3. مایعات الکلی
  4. نوشیدنی گازدار
  5. مایعات قندی

همچنین برخی از مایعات مورد توصیه جهت مصرف موارد زیر هستند.

  1. شیر
  2. آب
  3. آب انار
  4. آب هندوانه

در این مقاله قصد بر نشان دادن اهمیت نقش تغذیه در ترک مواد مخدر توسط فرد مبتلا را داشتیم. درست است که مراحل ترک مثل سم زدایی و جلسات از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما توجه به مواردی از قبیل تغذیه و محیط، در سرعت بهبودی و طی نموندن مراحل دشوار ترک، موثر است.

در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام، می‌توانید جهت مشاوره اعتیاد و یا مشاوره خانواده، با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *