رابطه عاشقانه

وقتی که یک احساس عاطفی و رابطه  عاشقانه در مورد یک دوست شکل می گیرد واقعا باید چکار کرد؟ تا حالا براتون اتفاق افتاده  کسی رو که سالها می شناسید ناگهان یک روز آن فرد را  متفاوت تر  از روزهای قبل ببینید و احساس کنید. زمانی آن شخص را یک همکار می دیدید یا یک همسایه یا همکلاسی و ناگهان اون آدم براتون یک شریک رویایی بنظر میرسه.

قطعا فکرتون درگیر میشه ، ساعت ها امکان داره روی این مسئله متمرکز بشید. احساس له شدن یا احساس شکست خوردن از نظر شخصیتی ، روحی و روانی و شغلی واقعا نکته ای می تونه باشه که به سراغ تون بیاد و شما را دچار تردید و دودلی بکنه .پس بنابراین اول، شما می خواهید بدانید که آیا احساسات شما متقابل است یا اینکه یکطرفه دارین به این احساس شاخ و برگ می دید.

اگر در این موضوع شک دارید مسائل دیگری نیز می توانند مطرح شوند. واقعیتی ست که درگیری عاشقانه می تواند بر روابط شما با فرد متقابل تاثیر بگذاره و این نکته بسیار مهمی ست که باید مورد توجه قرار بگیره . و اگر بخواهیم همه جنبه های آن را به شکل بسیار دقیقی تجزیه و تحلیل کنیم سوالاتی پیش خواهد آمد.

مثلا اگر با همکاری وارد رابطه عاشقانه بشید ممکنه این سوال در ذهن شما ایجاد بشه که اگر این رابطه باعث ایجاد یک ماجرا و یک داستان هیجان انگیز در محل کار بشه و بعد اگر جدا بشین چه اتفاقی می افته ؟ اگر چنانچه مجموع همکار های دیگه بفهمند چه فکری در رابطه با شما می کنند؟

شما می تونید نمونه سوالاتی این چنین از خودتون بپرسید بخصوص اگر دلدادگی شما در مورد یک همکار، همسایه و یا عضوی از حلقه اجتماعی شما باشه . اما قبل از پیش بینی نابودی و فاجعه ای از رابطه ای که حتی آغاز نشده است ، این واقعیت را در نظر بگیرید که جذب یک دوست خوب  الزاما  تصمیم بدی نیست . تحقیقات انجام شده نشان می دهد که روابط با کیفیت اغلب به صورت دوستی با کیفیت آغاز می شود.

دوستی و روابط عاشقانه

 

دوستی و رابطه عاشقانه

محققان همپوشانی دوستی و عاشقی را تشخیص داده و بررسی کرده اند . بارلدز و دیکسترا دو محققی هستند که این مسئله را در مقوله :  عشق در نگاه اول یا به شکل رابطه دوستانه مورد مطالعه قرار داده اند . آنها با مطالعه نمونه ای از ۱۳۷ زوج متاهل با زندگی مشترک ، رابطه بین شروع رابطه ، شباهت شخصیت و کیفیت رابطه را بررسی کردند.

آنها دریافتند که شریکانی که ” در نگاه اول عاشق شدند ” رابطه عاشقانه را سریع تر ایجاد کردند. این گروه از خودمختاری و خصیصه برون گرایی برخوردار بوده و از نظر شخصیتی شباهت بیشتری نشان دادند( این گروه کیفیت پایین رابطه را گزارش نکردند ).

به طور خاص ، با توجه به ویژگی های شخصیتی ، بارلز و دیکسترا خاطر نشان می کنند که چنین خصوصیاتی بر کیفیت ازدواج تاثیر می گذارد ، زیرا بر خلاف ویژگی هایی مانند زمینه اقتصادی ، اجتماعی و شکل ظاهری، درک تفاوت های شخصیتی شریک زندگی مسلما مستلزم زمان بیشتری است.

شرکایی که به تدریج با یکدیگر آشنا می شوند ، بدون شک بهتر می توانند ویژگی ها و خصوصیت های مختلف شخصیتی را تشخیص دهند ، آنها برای تصمیم گیری عجله نداشته  و بر این اساس معمولا در موقعیت مناسب و شرایط مناسب بودن یک دوست ، همکار یا همسایه را مورد سنجش قرار داده و تصمیم می گیرند که فرد مورد نظر با آنها همخوانی دارد یا نه .

 

رابطه عاشقانه

بازده سرمایه گذاری رابطه ای

نکته ای که بسیار حائز اهمیت  است برای افرادی که در مرحله اولیه رابطه به حالت خیلی سریع وارد رابطه می شوند این است که  برای اینکه کیفیت رابطه را به حداکثر برسانند و به سطح بعدی رابطه ورود کنند بهتر است ابتدا برای شناختن یکدیگر وقت بگذارند.

محققان دریافتند افرادی که قبل از اینکه عاشقانه درگیر شوند ، دوست بودند ، زمان بیشتری را برای شناخت یکدیگر صرف کرده و از شخصیت مشابه بیشتری نسبت به آنانی که در نگاه اول عاشق یکدیگر شده بودند نشان دادند.

جرقه های آهسته و ثابت موفقیت

روابط ساخته شده بر پایه های خوب و درست ، توانایی تقویت و محکم شدن را دارند.

وقتی صحبت از انتخاب و ترجیح یک شریک به شکل آگاهانه و هوشمندانه می شود ، غالبا فردی را انتخاب می کنیم که در روابط دوستانه  و در موقعیت های مختلف ویژگی های شخصیتی او را به شکل دقیق تری ارزیابی کرده ایم و تشخیص داده ایم .

در واقع ، ما اغلب دوستانی داریم که دوستشان داریم زیرا اغلب به دلیل ارزش ها و علایق مشترک وقت خود را با آنها گذرانده و احساس راحتی می کنیم .

جای تعجب نیست که برخی از موفق ترین پیوندهای عاشقانه  در روابط سالم و تشابهات بین افراد رشد می کنند. که اغلب از لحاظ زیربنایی  ریشه دار  و محکم و   مبتنی بر دوستی قوی می باشد .رمز یک ازدواج موفق میزان تشابهات بالای اشخاص می باشد .

بنابراین صرف وقت برای شناختن شخصیت و صفات کسی به عنوان یک  دوست یا شریک زندگی قبل از در نظر گرفتن مسائل دیگری همچون جذابیت های ظاهری و موقعیت های اجتماعی و اقتصادی ، بنظر می رسد یک شرط عملی و عاقلانه برای ایجاد یک رابطه با کیفیت است .

به همین دلیل آگاهانه عمل کردن در این رابطه از منظر مشاوره روان شناسی، مشاوره ازدواج و حتی در یک مشاوره رایگان  در مرکز مشاوره راز ماندگار می تواند نتیجه مثبتی برای یک انتخاب سرنوشت ساز باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *