آزمایش تشخیص اعتیاد

یکی از موارد مورد سنجش در اموری از قبیل استخدام، ازدواج و… آزمایش تشخیص اعتیاد است که به طریق مختلف انجام می‌گیرد. موردی که انجام آن در جهت پیشگیری از وقوع برخی مسائل و جلوگیری از آسیب‌های روانی، جسمی و مالی صورت می‌ گیرد.

مواد مخدر مصرفی توسط مبتلایان شکل‌های مختلفی دارد که هر کدام بسته به ترکیبات سازنده خود، تغییرات متفاوتی در سیستم بدنی ایجاد می‌نمایند. و متناسب با این نوسانات از میزان ماندگاری متفاوتی نیز برخوردار هستند.

در این مقاله از سری مقالات اعتیاد می‌خواهیم به بررسی راه‌های تشخیص اعتیاد توسط خانواده بپردازیم. در صورت وجود هرگونه مشکل، با مشاور خود جهت مشاوره خانواده و اعتیاد زمانی معین کنید.

هدف از تشخیص اعتیاد چیست

هدف از تشخیص اعتیاد چیست ؟!

هدف از تشخیص اعتیاد مشخص نمودن وضعیت فرد است. و این معین شدن در میزان کمک ما به فرد و آگاهی بیشتر نقش دارد. گاها در برخی خانواده‌ها پیش می‌آید که عضوی آشفته به نظر می‌رسد و رفتارهایی که از خود نشان می‌دهد متفاوت از ماه های قبل است.

به بهداشت خود رسیدگی نمی‌کند، وضعیت ظاهری به هم ریخته ای دارد و مواردی دیگر، که می‌بایست شما را به این فکر فرو برد که چرا اینگونه شد؟؟؟

لذا هدف از تشخیص بیرون کشیدن فرد مبتلا از باتلاق اعتیاد و جلوگیری از فرو رفتن در آن است. چنانچه اگر مدت مصرف افزایش یابد زحمت ترک اعتیاد نیز افزایش خواهد داشت. پس تشخیص زود هنکام عاملی بسیار مهم در پیشگیری از درگیری بیشتر فرد، خانواده و دیگران است.

آزمایش های تشخیص اعتیاد

آزمایشات مختلفی با پیشرفت تکنولوژی و علم در حال انجام است که حتی امکان ارزیابی 90 روزه فرد را از بابت مصرف مواد مخدر دارا هستند. البته لازم به ذکر است ماندگاری مواد مخدر در بدن فرد مصرف کننده خود نیز به پارامتر هایی بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  • میزان مواد مصرفی
  • مدت زمان مصرفی
  • سن مصرف کننده
  • وضعیت متابولیسم
  • نوع مواد مصرفی
  • نوع تغذیه
  • تغییرات جسمانی
  • سلامت عمومی روانی و جسمانی

ضمن در نظر گیری موارد ذکر شده آزمایشات ذیل نیز بسته به نیاز و تجهیزات موجود انجام می ‌پذیرد:

  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار
  • آزمایش مو
  • آزمایش بزاق
  • تشخیص اعتیاد از طریق دارو

آزمایش خون

آزمایش خون

در این نوع از آزمایش‌ها که از پایایی و اعتبار و دقت خوبی برخوردار است. مواد مخدر در ابتدا وارد خون می‌شود. پس از آن بسته نوع و میزان مواد مصرفی از 6 ساعت تا 4-3 روز در خون قابل تشخیص است.

نمونه خون فرد مورد نظر گرفته می‌شود و سطح ماده در خون مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد. به نسبت آزمایش ادرار از دقت بالاتری برخوردار بوده ولی هزینه انجام این نوع تست بیشتر می‌باشد.

آزمایش ادرار

مواد پس از خون به تدریج وارد ادرار می‌شود. یکی از معمول ترین روش‌ها در تشخیص اعتیاد می‌باشد. اما در صورتی از اعتبار خوبی برخوردار می‌گردد که نمونه های معتبر ارائه شود.

همانطور که می‌دانید به سبب انباشته شدن مواد در کلیه، پس از سوخت و ساز و جذب برخی مواد، سایرین از طریق ادرار دفع می‌ گردند که از طریق ادرار می‌توان اثرات باقی مانده را بررسی نمود.

ماندگاری در ادرار بسته به نوع و میزان مواد مصرفی توسط معتاد، 6-2 روز می‌باشد.

از دلایل متداول بودن هزینه کمتر و سهولت در انجام آن است ولی امکان تقلب و دستکاری نمونه و نتایج توسط فرد مبتلا وجود دارد. مثل استفاده از اسید سیتریک جهت ایجاد اختلال در PH. همین موارد اعتبار این نوع از تست‌ ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آزمایش مو

یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در امر تشخیص اعتیاد است. فردی که مصرف مواد مخدر را در بازه های زمانی چند ماهه و حتی بیشتر انجام می‌دهد، مواد با ورود به خون و ایجاد سوخت وساز به اکثر بخش‌های بدنی نفوذ می‌کند. یکی از این قسمت‌ ها فولیکول های مو هستند که مواد در آنجا رسوب می‌کنند و تا چند ماه باقی می‌مانند. ماندگاری بسته به نوع و میزان مواد مخدر مصرفی، 6-3 ماه می‌باشد.

این نوع از آزمایش برای تشخیص اعتیاد بلند مدت به کار برده می‌شود و دارای مزایایی از قبیل دقت و معایبی مثل هزینه بالا و حساسیت زیاد است.

آزمایش بزاق

یکی دیگر از تکنولوژی های تشخیص اعتیاد در کنار مو و عرق بدن است. به تست ادرار شباهت داشته و به تجزیه و تحلیل مواد مخدر موجود در بزاق دهان می‌پردازد. ماندگاری کمتری نسبت به ادرار دارد زیرا غلظت مواد در بزاق کمتر است.

از مزایای آن می‌توان به ساده‌تر بودن در حصول نتیجه و همچنین رفع امکان تقلب در نمونه اشاره نمود. به دلیل فراگیر نبودن از هزینه بالای برخوردار است.

تشخیص اعتیاد از طریق دارو

تستی جدید که با ایجاد حساسیت در فرد معتاد، سبب بروز نشانه‌های ترک مواد مخدر در معتاد می‌شود. ماده تزریقی نالین نام دارد و پس از تزریق زیر جلدی به میزان مشخص پس از 30 دقیقه فرد در صورت اعتیاد علائم را از خود نشان می‌دهد.

این نوع آزمایش از سه مرحله با تزریق مشخص در هر مرحله تشکیل شده است که در صورت منفی بودن هر سه مرحله نتیجه آزمایش هم منفی می‌باشد:

  1. مرحله اول 3 میلی گرم
  2. مرحله دوم 5 میلی گرم
  3. مرحله سوم 7 میلی گرم

 

در این مقاله هدف بررسی انواع آزمایشات موجود در زمینه تشخیص اعتیاد را داشتیم. در صورت نیاز به راهنمایی و ابهام می‌توانید جهت مشاوره خانواده و اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *