اگر بتوانیم عشق و هوس را از یکدیگر تشخیص دهیم این فرصت را خواهیم داشت که  بهتر تصمیم بگیریم و بدانیم  که طرف مقابل چه نیت و هدفی دارد و روابط عاطفی ما در چه حد و اندازه ای است .

عشق یا هوس را چگونه تشخیص بدیم؟

کسانی که در روابط عاطفی به سر میبرند و هنوز نمی دانند که حسشان به طرف مقابل عشق یا هوس است. باید به تفاوت این دو مورد پی ببرند و با قاطعیت بیشتری رابطه شان را مدیریت کنند و ادامه دهند.

یسری احساسات  مثل عشق و هوس در عین حال که شبیه هم هستند اما  از نظر نتیجه باهم متفاوت است. چطور میتونیم تشخیص بدهیم حسی که به طرف مقابلمون داریم عشق واقعی است  یا یک علاقه زودگذر؟

فهمیدن اینکه حسمون عشق است یا هوس کار سختی است اما یه نکته خیلی مهم و حیاتی است چون باعث میشود بتوانیم باتوجه به احساساتمون بهترین تصمیم را بگیریم و روابط عاطفی خود را مدیریت کنیم .

اگر میبینید که به نحو شگفت انگیزی  جذب طرف مقابل شده اید باید این رو در نظر بگیرید که ممکن است فقط یه نشونه ساده ازشیفتگی کوتاه مدت باشد نه یک عشق بادوام و علاقه ی واقعی.

در این مقاله ما ابتدا به صورت جداگانه عشق و هوس را تعریف میکنیم و سپس معیارهایی که نشان میدهد حس شما عشق است یا هوس را برایتان بیان میکنیم.

 

 

عشق و هوس

تعریف عشق:

عشق با بدبینی و سوظن همراه نیست  در عشق باید اعتماد حاکم باشد.

پس اول اعتماد بوجود میاید و بعد از آن عشق ایجاد میگردد، برای  یک فرد عاشق حالت ها و تمایلات خودش خیلی مهم نیست بلکه بیشتر به خواسته های طرف مقابلش توجه میکند و خواسته های خود را ندید می گید و توجه ای به احساس و عواطف و خواسته های خود نمی کند و عاقلانه نمیتواند تصمیم بگیرد که روابطش عشق یا هوس است .

تعریف هوس:

هوس احساسی است که خیلی اوقات در نگاه اول با عشق اشتباه گرفته میشود در حالیکه این احساس با عشق متفاوت است.

در هوس شما دچار یک حس ناگهانی و زودگذر میشوید که دایمی نیست.

اما به این دلیل با عشق اشتباه گرفته میشود که بشدت فرد را جذب میکند در حالیکه محور آن چیزی بجز لذت نیست.

رابطه شما چه نوع رابطه ای است؟

اغلب رابطه های دختر و پسرها و یا زوجین  با قید و شرط همراه است.درحالیکه رابطه ای که عشق واقعی باشد باید بدون قید و شرط باشد.

مثلا اگر همراه شما دائم دنبال جستجو یه مورد بهتری در شماست مطمئن باشید که این هوس است.

منظور ما از محبت بی قید و شرط این است ک ما باید طرف مقابلمان را دوست داشته باشیم، به خاطر خودش نه به خاطر یکسری اخلاقیات و ویژگی ها.

همان عشقی که نامزدها و زوج های تازه ازدواج کرده در سالهای اولیه زندگیشان دارند.

چقدر باهم وقت میگذرانید؟

اینکه چه حسی تحریک است  و چه حسی عشق را  خیلی وقت ها میشود باهم اشتباه گرفت در روابط عاطفی

مثلا ممکن است در این دوره حرف زدن خیلی کسالت بار باشد ولی اگر دونفر باهم حرف نزنند از چه راهی میتوانند مکشلاتشان را برطرف کنند و به شناخت درستی از یکدیگر برسند؟

یک نفر به راحتی میتواند در مورد مسائل مهم زندگی مثل وضعیت مالی، بچه ها، بحران های پیش رویش و… با شخص مقابلش صحبت کند چون برای کسی که عاشق واقعی است مهمترین هدف، پیش بردن زندگی و بهبود آن به همراه طرف مقابلش است.

اما زمانی که چیزی به جز هوس در میان نباشد دو طرف چیز زیادی در مورد علایق یکدیگر نمیدانند، بیشتر اوقات از ترس اینکه مبادا جواب خوبی ندهند و به ضررشان تمام نشود از جواب دادن طفره میروند.

چقدر باهم مهربان و صمیمی هستید؟

در عشق واقعی شما در هر حالت روحی و جسمی باز همدیگر را دوست دارید و به هم کشش دارید،ازهم مراقبت میکنید،به یکدیگر محبت میکنید.اما در رابطه ای که درگیر هوس است هیچکدام از این حالات وجود ندارد و ممکن است شما با کوچک ترین دعوا و یا بحث نسبت به طرف مقابلتان سرد شوید و مشکلات و گرفتاری های طرف مقابلتان شما را نگران نمیکندو روابط عاطفی شما کاملا به مو بند است.

حال به این سوالات پاسخ دهید:

  1. شریک همراه شما از شما در مورد روزی که داشتید میپرسد؟
  2. آیا به بحث های شخصی با شما تمایل دارد؟
  3. آیا از ناراحتی شما ناراحت میشود و به دنبال این است که حال شما را بهتر کند؟

اگر جواب این سوالات مثبت است  بهتون تبریک میگوییم زیرا شما صاحب یک عشق واقعی هستید.

فقط به ظاهر همدیگر توجه می کنید؟

برای این مورد باید برگردیم به روزهای اول آشنایی در آن روزها فقط ظاهر او برایتان جذاب بوده ؟

اگر فقط ملاک انتخاب شما ظاهر طرف مقابلتان بوده این هوس و شهوتی زودگذر است اما اگر به جز ظاهر و اندام و زیبایی ماک های دیگری را هم در نظر گرفته اید میتوان اسمش را عشق و یا علاقه اولیه گذاشت . این سوال را از خودتان بپرسید که اگر او روزی به اندازه امروز جذاب نباشد باز هم برای شما حضورش در کنارتان جذاب هست یا نه

هیچوقت باهم جایی رفته اید؟

فرق بین عشق یا هوس در چیست؟عشق یعنی شریک شدن در هر چیزی باهم. همراهی همدیگر در مامی شرایط زندگی، سختی ها و شادی ها بیماری ها و غم ها شریک شدن در تمامی پیچ و خم های پیش رو. رفتن به جاهای مختلف، دیدن آدمهای مختلف،معرفی به دوستان و آشنایان و… .

اگر کانون رابطه شما در اتاق خواب است و به جاهای دیگر کمتر میرسد قطعا پای چیز دیگری در میان است که  شما از آن غافل هستید.

با توجه به نکاتی که گفته شد شما میتوانید به این جواب برسید که حس بینتان عشق است یا هوس.

امیدواریم بتوانید عشق واقعی را در زندگی خود پیدا کنید و درگیر هوس های زودگذر نشوید و رابطه عاطفی خود را در راستای تصمیمات عاقلانه پیش ببرید و از لحضات زندگی خود در کنار فردی که عاشقش هستید لذت ببرید بهترین ها نصیبتان.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *