خیانت واژه ای است که این روزها بسیار شنیده میشود، خیانت همسر، زن به شوهر، شوهربه زن و…

اکثر خانم ها  بر این  باور هستند  که دلیل اصلی خیانت همسر مسائل جنسی است.
طبق گفته دکتر لوآن بریزندین (Luan Brizendin) که یکی از برجسته ترین روانشناسان در دانشگاه کالیفرنیاست، مردان در هر 5 دقیقه  یک بار به مسائل جنسی فکر می کنند.

امّا تحقیقات صورت گرفته در مشاوره جنسی در مورد خیانت مردان، این موضوع را نشان می دهد که ریشه اصلی خیانت در مردان، نارضایتی عاطفی است، نه مسائل جنسی نظیر تنوع طلبی. زیرا مردان اولین احسیاس کمبود عاطفی را در زناشویی از سمت همسر حس میکنند و به دنبال پر کردن این خلا و دریافت حس عاطفی از دیگر زنان هستند .و این احساس رضایت و جلب یک مرد به خانمی از طریق دریافت حس عاطفی و آرامش است که اولین گام خیانت به همسر خود می باشد .

شرح دقیق این تحقیقات که به شکل گسترده روی مردان خیانتکار صورت گرفته؛ به شکل زیر است:

  • نارضایتی عاطفی (نظیر عدم توجه کافی و قدردانی): 50%
  • نارضایتی عاطفی + نارضایتی جنسی: 35%
  • نارضایتی جنسی: 10%
  • عوامل گوناگون (نظیر تربیت فرد در دوران کودکی): 15%

همانطور که مشاهده می کنید، نارضایتی جنسی تنها 10% در خیانت مردان تأثیر گذار است.و عامل اصلی خیانت مردان محسوب نمی شود .

بنابراین می توان نتیجه گرفت که مردان اغلب دنبال یک رابطه جنسی فوق العاده نیستند. بلکه در یک زندگی مشترک خواهان یک رابطه عاطفی عمیق هستند.و دریافت یک حس عاطفی عمیق از سوی همسر خود و حس آرامش در کنار او و دریافت عشق و مهربانی باعث جلوگیری از خیانت می نماید

طبیعی هم هست. چرا که مردان زمانی واقعاً از رابطه جنسی لذت می برند که به فرد مقابلشان به لحاظ عاطفی علاقه زیادی داشته باشند. در غیر این صورت فقط به عنوان یک غریزی به این موضوع نگاه خواهد شد . و صرفا از روی عشق و عاطفه و علاقه سکس صورت نخواهد گرفت .

همان طور که میدانید خیانت همسر به شیوه های مختلفی تعریف میشود و از دید هرکسی ممکن است خیانت معنای متفاوتی بدهد.برخی چت کردن را خیانت میدانند و برخی نمیدانند،برخی معتقد هستند که خیانت فقط رابطه جنسی است،بعضی ها حتی فکر کردن به فرد دیگر را هم خیانت به حساب میاوردند . بعضی ها همیشه در حال فکر کردن به این هستند که شاید خیانت ببینندو……….

از این باب خیانت بسیار وسیع است و تشخیص اینکه کدام عمل خیانت محسوب میشود بسی دشوار میشود.

ما در این مقاله ابتدا به تعریف خیانت میپردازیم و در ادامه توضیح میدهیم که چه عواملی باعث خیانت میشود.

تعریف خیانت:

خیانت در علم روانشناسی تعاریف متعددی دارد اما معنای کلی آن این است:

(عمل نافرمانی عمدی) مثل زمانی که یکی از دوستانمان به ما رازی را میگوید و میگوید که آن را به کسی نگوییم. اگر ما راز او را فاش کنیم دچار خیانت شده ایم! پس باید در نظر بگیریم که خیانت فقط بین زن و شوهر رخ نمیدهد و خیانت زوجین فقط یکی ازانواع خیانت محسوب میشود.

رایج ترین انواع خیانت عبارتند از :

  1. فاش کردن اطلاعات محرمانه
  2. بی وفایی
  3. کفرورزی
  4. انتقام گیری
  5. عدم صداقت

که ما در این مقاله درمورد خیانت از نوع بی وفایی  برایتان صحبت میکنیم.

خیانت بی وفایی خودش  به چند زیر دسته تقسیم میشود که عباتند از :

  1. خیانت مجازی
  2. خیانت عاطفی
  3. خیانت جنسی و عاطفی
  4. خیانت احساسی

خیانت

خیانت عاطفی:

امروزه در جامعه صحبت کردن و معاشرت کردن با همکاران و دیگر کسانی که در اطرافتان وجود دارند امری اجتناب ناپذیر است.

مثلا ممکن است شما با همکارانتان یک نوع رابطه خانوادگی برقرار کنید و دوستی خانوادگی داشته باشید.خوب تا به اینجا مسئله ای نیست و خیانت محسوب نمیشود،خیانت جایی صورت میگیرد که شما حرف هایی  را بین خودتان و جنس مخالفتان داشته باشید که اگر همسرتان بشنود ناراحت میشود.پس این موضوع که مخفیانه و پنهانی با شخص سوم صحبت کنید یا پیام دهید خیانت محسوب میشود.

خیانت جنسی:

خیانت جنسی یکی از خطرناکترین نوع خیانت محسوب میشود که به راحتی میتواند یک رابطه را نابود کند.

خیانتی که از نوع جنسی است اعتماد رابطه را تا حد زیادی از بین میبرد و شریک زندگی را در معرض  آسیب های جسمی و روحی قرار میدهد.

باید مشخص شود که چرا خیانت صورت گرفته؟ اگر صرفا نیاز جنسی مطرح بوده است  زوج ها باید الگوی رابطه جنسی خود را تغییر دهند اما اگر خیانت به دلایل دیگری صورت گرفته است  باید هردو طرف حتما به یک مشاور و روانشناس خانواده مراجعه کنند. چون مشاور میتواند با استفاده از  تخصصی که دارد ریشه خیانت را بررسی کند. سپس به حل آن بپردازد. خیلی اوقات بسیاری از زندگی ها قابل بازسازی هستند اما به دلیل کمبود اگاهی و اطلاعات افراد به سراغ بهبود نمیروند.

خیانت جنسی و عاطفی:

خیانت جنسی و خیانت عاطفی هر دو برای یک زندگی حکم  سم را دارند و باعث نابودی زندگی میشوند.حال تصور کنید که این دومورد باهم جمع شوند صددرصد اثرات غیرقابل جبرانی را میگذارند و متقابلا  تنش های زوجین  را بیشتر میکنند.

خیانت مجازی:

همان طور که از نام این خیانت پیداست،با توجه به گسترده تر شدن شبکه های اجتماعی ، نوع جدیدی از خیانت باب شده است که به آن خیانت مجازی میگویند.

در این نوع خیانت افراد در شبکه های اجتماعی با جنس مخالف ارتباط دوستی  برقرار میکنند.که به مرور زمان این نوع دوستی ها  به زندگی واقعی کشیده میشود و فرد را از زندگی خودش و شرایط زناشویی اش دور میکند و رابطه زناشویی را به نابودی میکشاند.

شخصی که خیانت میکند علایمی دارد که بعضی از آن علایم عبارتند از :

  1. افسردگی
  2. گناه
  3. دوری کردن
  4. دروغ گفتن

خیانت کردن هم بین زنان رواج دارد و هم بین مردان. هرکدام از آنها ممکن است به دلایل مختلفی خیانت کرده باشند که در ادامه به تفکیک هر مورد میپردازیم.

مهمترین دلایل خیانت مردان:

  1. ازبین رفتن عشق و علاقه
  2. عدم جذابیت همسر
  3. سهل انگاری زنان
  4. اخلاق و رفتار غیر قابل تحمل همسر
  5. بالهوسی و هوس رانی
  6. عقده های جنسی
  7. بی خطر شمردن خیانت
  8. تنوع طلبی
  9. برطرف نشدن نیاز جنسی

مهمترین دلایل خیانت زنان:

  1. انتقام جویی
  2. بی تفاوتی همسر
  3. احساس ناامنی در زندگی
  4. بازگشت به رابطه قبلی
  5. رابطه سرد و یکنواخت
  6. بیماری
  7. نداشتن نقاط مشترک
  8. جلب توجه و ماجراجویی

دلایل اصلی خیانت: با خیانت همسر چگونه برخورد کنیم

یکی از مهمترین نشانه های خیانت همسر فاصله عاطفی است.  فاصله عاطفی زن و شوهر از هم باعث سردی و بی روحی در زندگی می شود و یکی از دلایل قرار گرفتن زن و شوهر در کنار هم بصورت شرطی است  در اولین گام روابط عاطفی بین زن و شوهر کم می شود. افراد علاقه ای به دیدن و هم صحبتی با هم ندارند و در رابطه با اتفاقات روز مره باهم صحبت نمیکنند.

از مشکلاتی که برایشان پیش آمده همفکری نمیکنند و همدیگر را در مراسم و مهمانی ها و دورهمی ها ندیده میگیرند و هر کدام جداگانه ابراز خوشحالی دارند و از کنار هم بودن احساس آرامش و خوشحالی ندارند .  به خوبی از هم فرار می کنند. سعی می کنند جواب همدیگر را با پاسخ های کوتاه بدهند و در خفیف ترین حالت مشخص است که اصلاً تلاشی برای بهتر شدن رابطه نمی کنند.

این افراد تمایلی به اصلاح رابطه ندارند و مسیر سرد عاطفی را دنبال می کنند. از دیگر نشانه های خیانت همسر کاهش وقتی است که برای هم می گذارند و بصورت اجبار در کنار هم وقت می گذارند و بیشتر حکم دو هم خانه را در کنار هم دارند تا یک زن و شوهر را و در واقع فاصله عاطفی بخش کیفی زندگی است و وقت گذرانی مربوط به بخش کمی می شود.

مثلاً اگر در گذشته در طول روز یک ساعت با هم حرف می زدند، با گذر زمان این صحبت به روزی چند دقیقه رسیده است و گاه در طول روز اصلاً حرفی رد و بدل نمی شود. پنهان کاری از نشانه های مهم خیانت همسر محسوب می شود. همسران نسبت به هم رازهایی ایجاد می کنند و سعی می کنند مسائل مهم زندگی را از هم مخفی نگه دارند.

پاسخگویی به تلفن حتی اگر خیانتی در بین نباشد . خرج کردن های مخفیانه و پس اندازهای خارج از 4 چوب و وقت گذرانی بیشتر در کنار دوستان و همکاران و …  این بخش بسیار واضح است و معمولاً همسران به زودی متوجه می شوند که پارتنرشان موضوعی را از آنها مخفی می کند. اگر همسر شما بسیار اصرار دارد که زمان بیشتری برای دوستانتان بگذارید و به زبانی ساده تر شما را دنبال نخود سیاه می فرستد، یعنی بخشی از گناه خود را کمتر می سازد.

شکنندگی بنیان خانواده

تغییرات  اخلاقی و رفتاری مردان بعد از خیانت: شکنندگی بنیان خانواده

اکثر خانم ها  در این مورد دچار اشتباه می شوند. کاهش روابط جنسی نسبت به گذشته لزوماً به معنای خیانت نیست. بلکه باید به لحاظ سنی و شرایط فکری  و شرایط زندگی هم فرد مورد بررسی قرار گیرد.

شرایط سنی :

امّا متأسفانه بیشتر خانم ها به دلیل عدم آگاهی از این موضوع، برداشت دیگری می کنند. آن ها تصور می کنند که همسرشان با خانم دیگری رابطه دارد و از همین رو میل جنسی وی کاهش پیدا کرده است!!! و بعضی دیگر به این فکر میکنند که همسرشان چون پارتنر جدید دارد دیگر علاقه ای به همسر خود ندارد و راغب به همخوابی با همسر خود نیست که این موضوع خود به تنهایی ضربه سنگینی را به کانون خانواده وارد می کند و بدبینی و شکاکی را در یک زندگی قوت می بخشد .

امّا این مسئله اصلاً صحت ندارد و این رفتارهای تند به سادگی می تواند بذر شک و تردید را بکارد و کام زندگی را برای هر دو طرف تا آنجایی تلخ کند که به طلاق و جدایی کشیده شود.

بنابراین توصیه می کنم پیش از هرگونه قضاوتی، ابتدا سعی کنید با خود فرد ارتباط برقرار کنید  و اگر میسر نبود حتما از یک مشاور روانشناس کمک بخواهید و به ریشه ماجرا پی ببرید.

شرایط فکری:

طبیعت مردان به گونه ای است که تمام ماهیت خودشان را در موفقیت شغلی تعریف می کنند. در صورتی که شرایط شغلی مطابق میل آن ها نباشد و یا درآمد کافی نداشته باشند؛ این مسئله به شکل یک دغدغه فکری بروز می کند.

شاید برای شما به عنوان یک خانم جالب باشد که بدانید، دغدغه ایجاد شده ناشی از مشکلات کاری به اندازه ای روی مردان تأثیر گذار است که آن ها اغلب حتی فکر رابطه جنسی هم به ذهنشان خطور نمی کند. و تمام تمرکز خود را روی مسایل مالی و شغلی استفاده میکنند و حتی به قدری دغدغه فکری بالایی پیدا میکنند که میلی به برقراری رابطه ندارند و به قول معروف حس و حال برقراری رابطه را ندارند و ترجیح میدهند موکول کنند به زمانی و مکانب که در آرامش کامل قرار بگیرند

معمولاً اگر مرد خودش را در حل مشکلات کاری ایجاد شده توانمند ببیند، میزان رابطه جنسی وی کم شده و تمام تلاش خود را می کند تا آن مشکل را به طور کامل برطرف کند.

امّا اگر مرد زندگی شما در حل مشکلات کاری ایجاد شده، خود را ناتوان ببیند و احساس کند که کنترل کارها از دست او خارج شده است، سعی می کند این تنش فکری را با افزایش تعداد دفعات رابطه جنسی از خودش دور کند. مردان در شرایط بحرانی و فشار های فکری ترجیح به برقراری رابطه جنسی دارند

بنابراین شما به عنوان یک خانم و همسر  باید کاهش تعداد رابطه جنسی را نسبت به گذشته به عنوان یک زنگ خطر تلقی کنید و پیش از آنکه اتفاقی رخ دهد، اقدامات لازم را انجام دهید.

یک توصیه مهم. سعی کنید با مراجعه به یک مشاور روانشناس تعداد دفعات مناسب رابطه جنسی ویژه خود را پیدا کنید و به طور منظم در طول هفته به آن بپردازید.

مردانی زمان زیادی را در خارج از خانه می گذراند

طی تحقیقات صورت گرفته، 60% از مردان مدت زمان زیادی در خارج از خانه بودن را عامل شروع خیانت و یکی از حالات مرد بعد از خیانت می دانند.

اگر متوجه شدید که همسرتان نسبت به گذشته، زمان کمتری را در خانه و در کنار شما سپری می کند، وقت آن است که علت را از خود او جویا بشید.

این زنگ خطر نشان دهنده این مسئله است که همسر شما در محیط خانه اوقات خوشی را به لحاظ عاطفی سپری نمی کند. دقیقاً به همین دلیل است که نسبت به گذشته دنبال بهانه های بیشتری است تا بتواند زمان خود را در خارج از خانه سپری کند. و حتی بیشتر مردان حضوربیشتر در محیط کار را به حضور در خانه ترجیح میدهند و دوست دارند در محیط کار و یا در کنار همکاران خود ساعت های بیشتری را ر محیط کار بگذرانند و فقط برای استراحت و خواب در منزل حضور داشته باشند و حتی به بهانه های مختلف مانند پیگیری مشتریان و ماموریت های خارج از شهر و … روزهایی در منزل حضور نداشته باشند .

انتقاد کردن از همسر

نسبت به قبل بیشتر از قبل از شما انتقاد می کند:

مردان در این حالت نسبت به تمام جنبه های رفتاری شما انتقاد می کنند. این انتقاد ها دو معنی متفاوت دارد.

  • جلب توجه از دست رفته در طول زندگی مشترک
  • شما به لحاظ رفتاری و اخلاقی در حال مقایسه شدن با نفر سوم رابطه  هستید
  • در حال متوجه کردن شما نسبت به خلا های روانی و عاطفی خود هستند
  • زنگ خطر خیانت

وقتی مردی خیانت می کند و حال خوبی را به دلیل رفتارهای عاطفی نفر سوم در کنار وی تجربه می کند، با خودش می گوید:

“ای کاش همسر منم همین رفتارها رو داشت تا من مجبور به خیانت نمی شدم.”

بنابراین وقتی که با شما به عنوان همسرشان رو به رو می شوند؛ برای اینکه اون حال خوب را بتوانند در کنار شما تجربه کنند، شما را به باد انتقاد می گیرند تا به این وسیله بتوانند شما را تغییر دهند. و شما را مجاب به برگشت به زندگی و 4 چوب عاطفی نمایند

نتیجه این که؛ انتقادهای مردان با وجود اینکه جنبه های مخرب زیادی به لحاظ عاطفی روی یک خانم دارد، امّا با این حال فرصتی است تا شما بتوانید به خلأهای رفتاری خود در زندگی مشترک پی ببرید و بفهمید که درد واقعی همسرتان دقیقاً چیست. و از خیانت همسر خود جلوگیری کنید و به کانون گرم خانواده بازگردید و همسر خود را به زندگی مشترک دلگرم کنید .

تلفن او کمتر در دسترس است و یا پاسخگوی تلفن هایش نیست

انتظاری بیش از این هم نباید داشت. فردی که برای رهایی از محیط خانه و رفتارهایی که با وی می شود در جستجوی حال خوب در بیرون از خانه است، طبیعتاً دوست ندارد در بیرون از خانه هم افرادی که در منزل حاضر هستند، از جمله شما که همسرش هستید با او ارتباط بگیرید و خلوتش را خراب کنید.و اصولا حتی اگر تلفن هایش را جواب دهد در همین حد است که خیالش راحت باشد که اتفاقی نیوفتاده است و یا فردی از افراد خانواده سر از کار وی در نیاورده اند . و با نشان دادن سر شلوغی تمایل به قطع سریع تماس دارد .

و اگر هم داخل منزل باشد  موبایل روی بی صدا است و یا بدو ورود به منزل تلفنش را در حالت خاموش قرار می دهد و یا تلفن همراه خود را همیشه در کنار خود قرار می دهد و حساسیت به اینو موضوع در وی به وجود می آید که هیچ فردی نزدیک تلفن همراه او نشود . و اگر این موضوع رخ دهد حالت تهاجمی به خود میگیرد .

راهکارهایی برای جلوگیری از خیانت

خیانت چیزی نیست که بتوانیم آن را پیش بینی کنیم اما میتوانیم با یکسری کارهای به ظاهر کوچک جلوی این اتفاق را بگیریم.آموزش مهارت های زندگی مثل خودشناسی، قدرت حل مسئله، تصمیم گیری، توجه به علاقه مندی طرفین، اهمیت دادن به همسر، در الویت قراردادن نیازها و خواسته های او، صبر و حوصله زیاد در برابر مشکلات و… .

مواردی است که میتوانیم با توجه به آن ها راه خیانت را ببندیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *