خاستگاری

خواستگاری رفتن یکی از رسم های بسیار خوب بین ایرانیان است که آداب و رسوم خودش را نیز دارد.

معمولا اصول خواستگاری به این صورت است که فرد با خانوادش به منزل دختر مورد علاقش میرود و او را از پدر و مادرش خواستگاری میکند

در این مراسم خانواده ها بایکدیگر آشنا میشوند و ازهمدیگر شناخت پیدا میکنند.

خواستگاری رفتن در ایران یکسری آداب و رسوم دارد که در این مقاله به آن میپردازیم.

خواستگاری یا درخواست ازدواج در تمام سنت ها و فرهنگ ها وجود دارد.در کشور ما مراسم خواستگاری مهمترین وسرنوشت سازترین مراسم قبل از عقد میباشد.که این مسئله در هر شهری با آداب و رسوم خاص خودش همراه است.

مثلا در برخی شهرهای کشور تنها  مردان باید به خواستگاری بروند و تحت هیچ شرایطی زنان اجازه حضور در مراسم خواستگاری را ندارند.

در مقابل دربرخی شهرهای دیگر نیز در ابتدای امر مادر و خواهر پسر برای آشنایی با دختر و خانواده او پیش قدم میشوند و درصورت تایید جلسات بعدی با حضور داماد و مردان فامیل برگزار میگردد.

علاوه بر این موارد که مربوط به اداب و رسوم هر منطقه ای است یکسری موارد کلی هم وجود دارد که اساس و پایه مراسم خواستگاری را تشکیل میدهد و در همه شهرها ثابت است.

آداب و رسوم خواستگاری:

1:زمان خواستگاری باید از قبل مشخص شود:

خانواده پسر قبل از خواستگاری رفتن باید هماهنگی های لازم را با  خانواده دختر انجام دهند تا مطمئن شوند که آنها هم آمادگی این مراسم را دارند یا خیر.
اینگونه نیست که سرزده وبدون اطلاع قبلی با یک دسته گل و شیرینی بروند خواستگاری.از طرفی بهتر است خواستگاری بعدازظهر یا ساعات اولیه شب باشد که همه اعضا دورهم حضور داشته باشند.

2:گل و شیرینی فراموش نشود:

بهتر است که خانواده پسر در جلسه اول خواستگاری گل و شیرینی تهیه کنند . این کار از دوجهت مهم است.مورد اول اینکه خانواده دختر  این انتظار را دارند که شما با گل و شیرینی بروید و اگر اینکار را نکنید ممکن است بی توجهی تلقی شود.

مورد دوم این است که گل وشیرینی در جلسه اول  تاثیر روانی خوبی بر روی خانواده دختر میگذارد.

3:عروس خانم پذیرایی یادت نره:

پذیرایی در مراسم خواستگاری به عهده خانواده دختر است و نشان دهنده فرهنگ و آداب این خانواده پس بهتر است لوازم پذیرایی اعم از چایی،شیرینی و…در حد اعتدال وجود داتشه باشد.تعارف زیاد یا کم،زمان پذیرایی و… نیز مواردی است که باید به آن توجه کرد

4: تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید:

اگر طرف مقابلتان را برای اولین بار در جلسه خواستگاری میبینید و از قبل باهم ارتباطی نداشته اید بهتر است  قبل ازخواستگاری درباره معیارها و انتظاراتی که از خودتان و طرف مقابلتان دارید مطمئن شوید.برای این کار بهتر است قبل از هرچیزی یک چک لیست تهیه کنید که درآن ملاک های خودتان را یادداشت کرده باشید.

5: با خانواده خود به توافق برسید:

فرض کنید در جلسه خواستگاری مادر پسر بگوید که دختر بهتری را برای پسرم در نظر داشتم ولی او فقط شما را میخواهد!!

این جمله بیانگر مخالفت خانواده پسر است.پس قبل از رفتن به خواستگاری مشکلاتی که دارید را بین خودتان حل کنید و به توافق برسید.

آداب و رسوم خواستگاری

در مراسم خواستگاری یکسری باید و نباید وجود دارد که باید به آن توجه کرد:

نوع برخورد عروس و داماد:

در مراسم خواستگاری دختر و پسر باید خیلی مراقب رفتار خودشان باشند.یه رفتار متعادل از آنها انتظار میرود نه آنقدرجدی و خشک که نتوان ارتباط گرفت و نه آنقدر راحت و صمیمی که در شان مجلس نباشد.

ترش رویی و ساکت بودن مطلق دختر و پسر و یا خنده رویی و زیاده گویی آنها در این مراسم زیاد جالب نیست.سعی کنید دراین مجالس از گفتن لطیفه هایی که بیشتر حالت جوک دارد یا شوخی های بی جا خورداری کنید.

باید واقع بینانه به قضیه نگاه کنید:

در این مراسم و جلسات آشنایی حتما درباره آرزوها و معیارهایتان،با یکدیگر حرف بزنید.هم شرایط فعلی را در نظر بگیرید و هم انتظاراتتان را.

اول واقع بینانه بررسی کنید وقتی که به یک ارزیابی درست رسیدید دست به کار بشید،یه لیست درست کنید و سوالات مهمی که از خودتان و شریک زندگیتان دارید را بنویسید و سعی کنید تا حد امکان صادقانه به آنها جواب دهید.

در جلسه خواستگاری مهمترین چیزی که وجود دارد صحبت های بین دختر و پسراست.

این صحبت ها خیلی مهم است اما واقعا نیازی نیست که درجلسه ی اول درباره جزییات زندگی خود و روحیات و شخصیت خودتان صحبت کنید.در بحث ازدواج نظر مثبت خانواده ها خیلی اهمیت دارد.پس سعی کنید حتما ازدواجتان با رضایت خانواده ها همراه باشد.

یک موضوع دیگر در جلسه خواستگاری که  دغدغه ی خیلی ها است این است که در این جلسه چه سوالاتی بپرسند و چه بگویند؟

طبیعی است که در این روز استرس و هیجان داشته باشید اما با یسری نکته های کلیدی میتوانید از شدت این استرس کم کنید و بهتر این مراسم رو هدایت کنید.

وقتی که بخواهید با طرف مقابلتان سر صحبت را باز کنید چطوری شروع میکنید؟ در جلسه خواستگاری هم همان روش را پیش بگیرید.خواستگاری چیز عجیب و ماورالطبیعی نیست .شما میتوانید با یک بیان ساده و رسمی یکبیوگرافی کلی

ازخودتان بدهید و از او هم بخواهید که همین کار را بکند و بعد بحث را به موضوعات اصلی تر بکشانید.

مسائل مربوط به خانواده ها:

معمولا درجلسه خواستگاری  سوال ها با موضوع خانوادگی شروع میشود و هدف هم این است که به یک آشنایی نسبی از یکدیگر برسند.

سوال هایی مثل:

دوست دارید همسر آینده تان چه ویژگی ها و اخلاقیاتی داشته باشند ؟

با اعضای خانواده چه رابطه ای دارید؟

چرا میخواهید ازدواج کنید؟

دلیل اینکه من را انتخاب کردید چه بوده است؟

و…….

بعد از خواستگاری باید چه کار کنیم؟

معمولا آداب رسوم خواستگاری به این صورت است که خانواده پسر بعد از 3الی 4روز با خانواده دختر تماس میگیرند تا جواب را از آنها بگیرند.و اگر تماس نگیرند به این معنی است که خانواده پسر دختر را نپسندیدند.که صدالبته این یک روش اشتباه است چون اگر حتی یکی از طرفین نپسندد بهتر است اطلاع دهد.

بصورت کلی خواستگاری یکی از جلسات مهم زندگی است که همزمان هم استرس و دلشوره دارد و هم هیجان وشادی.

با کمی تکنیک میتوانید این جلسه را به یک خاطره خوب بدل کنید و استرس و نگرانی هایتان را کاهش دهید.

اگر در هر زمینه سوال یا ابهامی داشتید میتوانید ازمشاوران پیش از ازدواج کمک بگیرید که در این زمینه تخصص دارند و میتوانند به بهترین شکل راهنماییتان کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *