آسیب های آموزش مجازی

به دنبال همه گیری کرونا، مدارس در سراسر جهان مجبور شده اند با افزایش چالش ها و آسیب های آموزش مجازی روبرو شوند. این ورود ناگهانی نه تنها چالش های دیجیتالی موجود را تقویت کرده بلکه مجموعه ای از چالش های جدید را به مدیریت مدرسه، مربیان، والدین و دانش آموزان ارائه داده است.  در زیر چند چالش و آسیب های مدرسه مجازی که مدارس با آن روبرو هستند و همچنین چند راه حل عملی و فناوری برای کمک به غلبه بر آنها آورده شده است. برخی از این راه حل ها توسط معلمان و مشاوره های تحصیلی برای کمک به دانش آموزان در ارائه بهترین فرصت ممکن برای یادگیری و غلبه بر چالش های کلاس مجازی اجرا شده است.

آسیب های آموزش مجازی بر سلامت دانش آموزان

در دوره های آموزش الکترونیکی، دانشجویان و دانش آموزان جدید، الگوی رفتاری خاصی را اتخاذ می کنند که می تواند منجر به آسیب های آموزش مجازی بر سلامت دانش آموزان شود. مربیان می توانند با در نظر گرفتن موارد زیر چنین رفتاری را دلسرد کنند.

انزوا منجر به اضطراب و افسردگی می شود

یادگیری آنلاین فوق العاده راحت است، اما با این مزیت چند اشکال هم به وجود می آید. ارتباط با همسالان دانشگاهی، برقراری ارتباط با مربی و حفظ زندگی اجتماعی و شخصی می تواند هنگامی که همه تعاملات از راه دور انجام می شود، به یک چالش تبدیل شود که در مواردی نیاز به مشاوره های تحصیلی دارد.

مطالعات اخیر نشان داده است که افرادی که زمان زیادی را صرف تجهیزات الکترونیکی می کنند، در تمرکز و اعتیاد به اینترنت (که به طور رسمی توسط انجمن روانپزشکان به عنوان یک بیماری روانی شناخته نمی شود) دچار مشکل می شوند که می تواند زندگی ما را تحت تأثیر جدی قرار دهد. این می تواند به انزوای اجتماعی منجر شود، در نهایت منجر به کاهش پیشرفت تحصیلی و حتی بیماری های روانی مانند افسردگی شود.

و سوالی که ممکن است ذهن افراد را به خود درگیر کند این است که، چگونه مربیان آنلاین می توانند به فراگیران کمک کنند تا از این مشکلات احتمالی جلوگیری کنند؟ معلمان باید احساس اجتماع را از طریق تکالیف مشترک، بحث های مکرر و استفاده از فناوری برای تسهیل کانال های جایگزین ارتباط، تقویت کنند.

تکالیف منظم و کوچک ایجاد کنید که به دانش آموزان امکان همکاری دیجیتالی را بدهد. تماس منظم افراد با همکلاسی های خود باعث ایجاد حس اجتماعی بیشتری در یک محیط دیجیتالی می شود و از آسیب های آموزش مجازی بر سلامت دانش آموزان جلوگیری می کند.

در کلاس های بحث و گفتگو آنلاین، دانش آموزان را تشویق کنید که در گروه های مطالعه مجازی مطالب بیشتری را به اشتراک بگذارند. با بحث در مورد مطالب درسی، فراگیران می توانند نقاط ضعف را  اصلاح کنند، یادگیری خود را نشان دهند و اطلاعات را به طور موثرتری حفظ کنند.

از نرم افزارهایی مانند سیستم عامل چت تصویری و حتی برنامه های VR می توان برای بهبود ارتباط بین همسالان و مربی استفاده کرد. این امر می تواند به ویژه در پروژه های مشترک موثر باشد. حتی ممکن است معلمان “ساعات اداری” را به طور منظم انتخاب کنند، در طی آن دانش آموزان می توانند در دوره دیجیتالی “رو در رو” با آنها در مورد مواد درسی بحث کنند.

تأخیر منجر به خواب نامنظم می شود

سالهاست که مربیان می دانند که اهمال کاری یکی از مشکلات اساسی دانشجویان دوره های آنلاین است. دانش آموزان تمایل دارند قبل از اتمام دوره آموزشی منتظر رویکرد موعد تعیین تکلیف باشند و اغلب آنها را ظرف یک ساعت از مهلت مقرر ارسال می کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از مربیان مهلت تعیین شده را در ساعات آخر (اغلب در نیمه شب یا بعد از آن) تعیین می کنند، این می تواند برخی از عادات ناسالم را ایجاد کند. این ساختار نه تنها به کار کم منجر می شود بلکه می تواند در برنامه خواب فراگیران نیز تداخل ایجاد کند و موجب آسیب های آموزش مجازی بر سلامت دانش آموزان گردد. کم خوابی منجر به تعدادی اثرات منفی می شود، از جمله ضعف در حافظه، بهره وری و عملکرد یادگیری.

چالش ها و آسیب های آموزش مجازی

1. سرمایه گذاری در فناوری مناسب

یکی از چالش ها و آسیب های مدرسه مجازی این است که مدارس، تحت فشار قابل توجهی برای سرمایه گذاری سریع در فناوری آموزشی برای پشتیبانی از یادگیری مجازی هستند. با این حال، بسیاری نتوانسته اند بدانند که آیا فناوری مورد ارزیابی آنها برای نیازهای خاص آنها مناسب است یا خیر. برای تأثیرگذاری فناوری، باید آن را در برابر نتایج واضح و آموزشی ارزیابی کرد.

مدارسی که وقت خود را برای ارزیابی می گذارند از خریدهای بیهوده ای که ارزش کمی به سفرهای یادگیری دانش آموزانشان می دهد، اجتناب می کنند. هنگام ارزیابی نرم افزار آموزشی، یک دوره آزمایشی یا اثبات مفهوم را بخواهید تا به شما تجربه و زمان لازم برای تصمیم گیری صحیح را بدهد. این ابزار نه تنها باید برای یادگیری از راه دور باشد، بلکه باید در یک محیط کلاس منظم نیز مرتبط باشد.

2. معلمان احساس عدم حمایت می کنند

فناوری های جدید می تواند برای مربیان احساس ترس و وحشت ایجاد کند و گاهی اوقات طاقت فرسا باشد، تا حدی که حتی ممکن است بی اثر شود. فقط 5٪ از معلمان معتقدند که در مدارس خود آموزش و پشتیبانی با نرم افزار می بینند.

آموزش برنامه ریزی شده به معلمان کمک می کند تا با استفاده از فناوری، احساس اطمینان کنند. بعضی از مدارس گروه های پشتیبانی و مشاوره های تحصیلی منظمی را برای معلمان تشکیل می دهند که در آن نکات و توصیه هایی را درباره یادگیری ترکیبی به اشتراک می گذارند.

3. نیاز به همکاری والدین

یکی از چالش ها و آسیب های مدرسه مجازی یادگیری از خانه است که والدین باید با آموزش فرزندشان رویکرد بسیار عملی تری داشته باشند. آنها ممکن است نیاز به کمک در یادگیری فرزند خود داشته باشند، اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان ابزار مورد نیاز را دارند و همچنین مکانی آرام برای یادگیری را برای آن ها فراهم کنند. والدین باید در این مدت حتی با چند اشاره گر کوچک پشتیبانی شوند، زیرا بسیاری از آنها خودشان از خانه کار می کنند.

سایر چالش ها و آسیب های آموزش مجازی

4- یک محیط یادگیری در خانه

ایجاد یک فضای یادگیری در خانه می تواند تأثیر بسزایی در یادگیری دانش آموزان داشته باشد. یک خانواده شلوغ می تواند بسیار حواس پرت باشد. دانش آموزان، مانند والدین از راه دور، به فضای آرام نیاز دارند که از تمرکز و تعامل پشتیبانی کنند. معلمان می توانند با راهنمایی والدین و همراهی مشاوره های تحصیلی در مورد چگونگی ایجاد چنین فضایی کمک کنند. یک دستگاه یادگیری مانند Chromebook و هدفون های کاهش دهنده سر و صدا برای دانش آموزان بسیار مفید خواهد بود و در آموزش آن ها بسیار موثر است.

5. ایمن نگه داشتن دانش آموزان به صورت آنلاین

یکی از چالش ها و آسیب های مدرسه مجازی این است که از دانش آموزان بصورت آنلاین محافظت کنید، خواه این کار از طریق یک دستگاه متعلق به مدرسه باشد یا از طرق دیگر. اگر دستگاهی مانند Chromebook نیاز داشته باشید که با دانش آموزان در خانه ارتباط برقرار کنید اطمینان از استفاده صحیح از آنها بسیار مهم است. مدیران فناوری اطلاعات باید به دنبال راهی سریع، آسان و موثر برای اطمینان از عدم دسترسی دانشجویان به محتوای نامناسب یا مضر بصورت آنلاین باشند. همچنین ایمن سازی دستگاه ها در برابر تهدیدات آنلاین مهم است.

6. نظارت بر فناوری های جدید

بعد از سرمایه گذاری زیاد در دستگاه های تلفن همراه، مدیران فناوری اطلاعات از مدیریت و نگهداری از راه دور دستگاه ها بسیار سود می برند. نگهداری دستی دستگاه ها و اطمینان از به روز بودن و آماده بودن درس می تواند کاملاً فرآیندی مهم باشد. به ناچار، معلمان در طول کلاس ها با دستگاه های مشکل ساز روبرو می شوند و چالش هایی و آسیب هایی را در مدرسه مجازی احساس می کنند و به کمک IT نیاز دارند. توانایی کمک از راه دور به یک معلم بسیار مهم است.

موارد قابل بررسی در چالش ها و آسیب های آموزش مجازی

7. برخورد با حواس پرتی ها

درگیر کردن و تمرکز دانش آموزان در یک کلاس فیزیکی ممکن است چالش برانگیز باشد و این در محیط مجازی بیشتر تقویت می شود. معلمین که نمی توانند به سادگی در کلاس خود قدم بزنند، نمی توانند ببینند که دانش آموزان درگیر وظیفه ای هستند که انجام می دهند یا حواسشان به بازی ها یا فیلم های آنلاین پرت است. یک ابزار مدیریت در کلاس یک سرمایه گذاری ارزشمند است و به عنوان عاملی مهم برای معلمان عمل می کند و آن ها را با چالش ها و آسیب هایی مدرسه مجازی رو به رو می کنند.

نگه داری موبایل در کلاس، معلمان را قادر می سازد تا از راه دور ببینند که دانش آموزان در هنگام انجام کار بر روی صفحه نمایش خود چه می کنند، زبانه های مرورگر را منحرف می کنند و دانش آموزان خود را دوباره متمرکز می کنند. آنها همچنین می توانند جدول زمانی کلاس را مرور کرده و دقیقاً ببینند که هر دانش آموز چگونه وقت خود را در طول درس می گذراند.

8- دانش آموزانی که با انزوا دست و پنجه نرم می کنند

کودکان به تعامل اجتماعی با همسالان خود احتیاج دارند و یادگیری مجازی به این معنی است که بسیاری ممکن است در خانه احساس انزوا کنند و از دوستان خود جدا شوند. یک مدرسه ابتکاری می تواند در جلسات سنتی، اتاق های جلسات مجازی ایجاد کند که در آن دانش آموزان می توانند در حالی که ناهار را با هم می خورند به با یکدیگر چت کنند. حرکات کوچکی از این دست می تواند کمک زیادی به دانش آموزان کند و در این اوقات تلاش و همراهی مشاوره های تحصیلی می تواند بسیار تاثیرگزار باشد.

اقدامات لازم برای مربیان برای جلوگیری از آسیب های آموزش مجازی بر سلامت دانش آموزان

دوره شما باید به گونه ای طراحی شود که باعث ایجاد حواس پرتی برای زبان آموزان نشود. استفاده از طرح های بهم ریخته صفحه، پخش موسیقی با صدای بلند در پس زمینه یا نیاز به استفاده از نرم افزارهای غیرشهودی می تواند حواس زبان آموزان را پرت کرده و باعث افزایش تعلل شود و به این ترتیب موجب آسیب های آموزش مجازی بر سلامت دانش آموزان گردد.

از دانشجویان جدید بخواهید یک قرارداد آموزشی امضا کنند که آنها را ملزم به رعایت یک برنامه می کند. با زبان آموزان برای تعیین نقاط عطف واقع بینانه و کمک به آنها برای طراحی روال مناسب برای دستیابی به این اهداف کار کنید.

اگر دانش آموزان خاصی مرتباً کارهایی را که نزدیک به مهلت تعیین شده است ارسال می کنند، با آنها بحث کنید. نیازی به تقابل نیست. به آنها کمک کنید تا بفهمند چرا کارها را به تعویق می اندازند. آیا موارد شخصی در دانشجویان مورد نظر تأثیرگذار است یا جنبه هایی از تکالیف شما وجود دارد که روند ارسال را پیچیده می کند؟ این می تواند به شما کمک کند، به عنوان یک مربی، دوره خود را ساده کنید و موانع موفقیت دانشجو را برطرف کنید.

خطرات بهداشت جسمی در استفاده بیش از حد از رایانه ها

علاوه بر خطرات بهداشت روان ذکر شده در بالا که موجب آسیب های آموزش مجازی بر سلامت دانش آموزان می شود، گذراندن مدت زمان طولانی در کامپیوتر می تواند تأثیرات جسمی منفی بر بدن شما داشته باشد. گاهی اوقات، در نتیجه به تعویق انداختن کلاس، ممکن است خود را در حال مطالعه و تکمیل تکالیف برای جلسات چند ساعته ببینند. این رفتار می تواند منجر به طیف وسیعی از خطرات سلامتی شود، از جمله:

  • آسیب های عضلانی و مفصلی
  • افزایش میزان مرگ و میر همراه با نشستن بیش از حد
  • خستگی چشم از استفاده از رایانه و علائم مرتبط با آن

با بکارگیری برخی از بهترین روشهای ذکر شده در بالا می توان از این مسائل جلوگیری کرد و حتی در مواردی از مشاوره های تحصیلی استفاده نمود. اگر دانش آموزان طبق برنامه تعیین شده در یک قرارداد آموزشی شرکت می کنند و جلسات مطالعه منظمی را با همسالان خود برگزار می کنند این امر می تواند در روند پیشرفت آن ها تاثیر گزار باشد، علاوه بر این اقدامات، مربیان باید صریحاً بهترین روشها را در اسرع وقت بیان كنند. دانش آموزان باید در مورد موانعی که مانع توانایی آنها برای انجام تکالیف می شود، یا در مورد هر مسئله دیگری که ممکن است بر یادگیری آنها تأثیر بگذارد، ارتباط برقرار کنند.

نتیجه گیری:

در مجموع مربیان می توانند با برقراری تعامل بهتر با دانش آموزان از آسیب های آموزش مجازی بر سلامت دانش آموزان و خطرات منفی سلامتی مرتبط با استفاده بیش از حد رایانه جلوگیری کنند. اینها برخی از موارد بهداشتی است که ممکن است دانشجویان را در برنامه های آموزش الکترونیکی تحت تأثیر قرار دهد. با اتخاذ اصول صحیح، معلمان می توانند این خطرات را کاهش دهند و موفقیت کلی در تحصیل را تضمین کنند.

تا حدی پرورش ذهنیت صحیح و ارائه آموزش و پشتیبانی به معلمان جهت تجهیز آنها به دانش صحیح جهت پر کردن شکافی که می تواند در کلاسهای مجازی وجود داشته باشد امری مهم است. علاوه بر این، ارائه ابزارهای مناسب به معلمان برای کمک به آنها در ارتباط و تعامل با دانش آموزان خود نیز بسیار سودمند است و آن ها را با چالش ها و آسیب های مدرسه مجازی روبه رو کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *