مشاوره قبل از ازدواج

Couple looking to each other during therapy session while therapist watches


مشاوره قبل از ازدواج برای لذت بردن از یک زندگی خانوادگی سالم و پر جنب و جوش و ایجاد یک رابطه متعهدانه بسیار مهم است. مسائل زیادی وجود دارد که زوجین قبل از ازدواج باید به آنها بپردازند، روابط قبل از ازدواج، گفتگوهای قبل از ازدواج و حتی تست های روانشناسی قبل از ازدواج از جمله موارد مهمی است که باید به آن توجه شود.

 

چه زمانی باید به مشاور قبل از ازدواج مراجعه کرد؟

ازدواج در زندگی افراد بسیار مهم است.  ازدواج زندگی آینده فرد را شکل می دهد و تأثیر بسزایی در زندگی هر دو طرف(مرد و زن) دارد؛ بنابراین باید در انتخاب خود بسیار دقت کنید و به موقع به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید.

هدف از مشاوره قبل از ازدواج به دست آوردن شناخت دقیق از شخصیت طرف مقابل است. بنابراین زمان مشاوره قبل از ازدواج بسیار مهم است. بهترین زمان مراجعه به مشاور بعد از خواستگاری و آشنایی است

چون اگر زود، یعنی بلافاصله بعد از صحبت، مشورت بخواهید، اشتباه است و اگر دیرتر، بعد از آشنایی کامل یا بعد از مراسم نامزدی، به مشاور ازدواج مراجعه کنید، به دلیل وابستگی و روابط عاطفی نمی توان از جلسات مشاوره و راهنمایی های روانشناس استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با 9 مهارت پیش از ازدواج

 

5دلیل برای مشاوره قبل از ازدواج

 

1- ایجاد چشم انداز جمعی به جای دید فردی

یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا از تفکر فردی به تفکر گروهی بروید تا نیازها و احساسات دیگران، به ویژه شریک زندگی خود را درک و ارزیابی کنید. هر یک از ما خودخواهی هایی داریم که می تواند ما را از تصمیم گیری برای ازدواج باز دارد، اما یک روانشناس خوب ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا نسبت به احساسات، عواطف و نیازهای یکدیگر حساس باشید.

 

2- شناخت کامل همسران از یکدیگر

در مراسم خانوادگی قبل از ازدواج، مانند خواستگاری، خجالت و شرم معمولاً مانع از معرفی خودمان به طرف دیگر ازدواج و همچنین خانواده او می شود.

و همین خجالت باعث می شود دو خانواده ی مورد نظر همدیگر را به درستی نشناسند و در آینده که با اختلافات یکدیگر آشنا شوند زمینه اختلاف بیشتر می شود.

داشتن مشاور قبل از ازدواج به شما کمک می کند همانطور که قبلاً گفتیم بدون تعارف و سانسور واقع بین باشید، مشاوران با بررسی و تحلیل دقیق عقاید شما در مورد ازدواج، طرف مقابل را از واقعیت وجودی خود آگاه می کنند. همچنین به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد ازدواج کمک می کند.

 

3- برنامه ریزی صحیح برای آینده زوجین

هیچکس در دنیا نمی تواند ادعا کند که به همه برنامه ها و اهداف خود در زمان مناسب رسیده است، اما نداشتن برنامه برای آینده یکی از بزرگترین نقاط ضعف خانواده های ایرانی است.

مشاوره قبل از ازدواج زمانی که همه چیز بر اساس توافق بین همسران انجام شود، چارچوب زمانی مناسب را برای شما تعیین می کند.

به عنوان مثال در بین مردانی که به طور سنتی قصد ازدواج دارند، دلیل ازدواج به دنیا آمدن فرزندی است که بلافاصله پس از ازدواج آماده است تا برای تولد اولین فرزند خود آماده شود.

اما اگر این موضوع از قبل با طرف مقابل تصمیم گیری نشود، ممکن است به دلیل عدم تمایل همسران به این تصمیم بزرگ، اختلاف نظر بین آنها ایجاد شود.

به همین دلیل است که مشاوران ازدواج با پرسش در مورد اهداف ازدواج و زمان رسیدن به هر یک از این اهداف، یک جدول زمانی برای شما و خانواده جدیدتان ایجاد می کنند تا بتوانید درک عمیق تری از خواسته های یکدیگر به دست آورید.

 

4- مهارت های یادگیری

مشاور ازدواج فقط فردی با تجربه و دانش نیست، بلکه فردی است که می تواند مهارت هایی را که زوجین باید روی آن کار کنند را به طرفین یادآوری کند تا زوج بهتری باشند. یک مشاور ازدواج می تواند ایرادات افراد را به آنها بگوید تا آنها ویژگی هایی را که برای ورود به زندگی مشترک نیاز دارند را بدانند.

 

5- آگاه کردن زوجین

فراموش نکنید که یک مشاور ازدواج هرگز به شما نمی گوید که ازدواج کنید یا نه، بلکه در مورد مشکلات یا نقاط قوتی که در صورت از سرگیری ازدواج با آنها روبرو خواهید شد و اینکه چقدر شانس  برای خوشبختی دارید شما را آگاه میکند که بتوانید بهترین تصمیم خود را بگیرید.

لازم به ذکر است که احتمال به معنای قطعیت نیست. برای داشتن یک ازدواج موفق نیاز به تلاش و پشتکار زیاد و همیشگی دارید، کما اینکه برای انتخاب رشته دانشگاهی خود به مشاور تحصیلی مراجعه می کنید، او رشته مناسب را به شما پیشنهاد می دهد و شما بدون مطالعه و تلاش توقع موفقیت داشته باشید.

 

زندگی کردن در حال یا گذشته

 

مشاوره قبل از ازدواج

 

این موضوعی کاملا واضح است که هیچ فردی کامل نیست، اما بسیاری از مردم ممکن است درگیر گذشته خود باشند. گذشته ای که وجود ندارد اما زمان حال ما را درگیر کرده است و می تواند تاثیراتی مخرب بر روی روابط ما داشته باشد.

در مراکز مشاوره ازدواج، یک مشاور ازدواج خوب می تواند به زوج ها کمک کند تا در مورد یک رابطه سالم آگاه شوند.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که ارتباط نقش بسیار مهمی در زندگی زناشویی دارد و نداشتن ارتباط موثر؛ یکی از بیشترین و مهم ترین شکایت رایج زوج هایی است که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج شرکت کرده اند.

 

شایستگی ها و مهارت های مورد نیاز یک مشاور

 

مشاوره قبل از ازدواج

 

یک مشاور و متخصص خوب برای قبل از ازدواج باید دارای ویژگی های رفتاری مناسب و همچنین روانشناسی و آموزش خانواده باشد. ویژگی هایی مانند صبور بودن، عجله نکردن در تصمیم گیری، شنونده خوب بودن و حافظه خوب برای تصمیم گیری درست و بهتر بسیار مهم هستند. یک مشاور خوب باید ازدواج کند و برای درک بهتر ازدواج با چالش های انتخاب شریک زندگی روبرو شود. همچنین گذراندن دوره های مرتبط با خانواده و مشاوره قبل از ازدواج تاثیر بسزایی در روند کاری مشاور دارد

 

آمارهایی درباره مشاوره پیش از ازدواج

 

مشاوره قبل از ازدواج

 

آمارهای جهانی وجود دارد که نشان می دهد مشاوره به زوج ها کمک می کند تا ازدواج موفقی داشته باشند.
1) زوج هایی که از مشاوره قبل از ازدواج استفاده کردند 30 درصد موفق تر از زوج هایی بودند که مشاوره قبل از ازدواج را نیاز نمی دانستند .

2) 44درصد از زوج هایی که امروزه برای ازدواج اقدام می کنند موافق به حصور درجلسات مشاوره پیش از ازدواج هستند.
3) میانگین زمانی که زوج های برای مشاوره پیش از ازدواج میگذارند 8 ساعت است.

آمار نشان میدهد حتی استفاده از مشاور ازدواج در حداقل زمان باز می تواند تاثیر بسزایی در موفق بودن ازدواج بگذارد.

 

و در پایان این را بدانید بهتر است صداقت داشته باشید:

چون ماهیت مشاوره قبل از ازدواج این است که مشاور با اطلاعات و دانشی که از دو طرف پیدا می کند به آنها کمک می کند، بنابراین دو نفری که برای مشاوره مراجعه می کنند باید با صداقت تمام مشکلات خود را با مشاور در میان بگذارند و تسلیم او شوند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *