راه های حل مشکلات خانوادگی

زندگی در جامعه بدون تعارض و مشکلات امکان پذیر نیست. این مسئله بخش جدا ناپذیر زندگی همه ی ما را تشکیل می دهد. در غیر اینصورت یکجای کار می لنگد. به همین دلیل ما باید راه های حل مشکلات خانوادگی را بدانیم تا بهترین عکس العمل را داشته باشیم.

همه ما در طول زندگی دچار مشکلاتی می شویم اما کم هستند افرادی که بتوانند از آن به خوبی و درستی عبور کنند، مقابله با مشکلات خانوادگی سخت و دردناک است. ولی خوب راه هایی برای حل مشکلات خانوادگی وجود دارد. ولی چگونه؟ در پایین به ۴ مورد که می تواند برای حل مشکلات خانوادگی مفید باشد اشاره خواهم کرد.

1- همان لحظه عصبانیت تصمیم گیری نکنید و صبر کنید تا آرام شوید

تا زمانی که هنوز احساساتی و ناراحت هستید بحث نکنید. اگر فقط یک شب صبر کنید مسلما زمان شروع بحث همه آرام شده اند. صبر به شما این امکان را می دهد که منطقی تر به موضوع نگاه کنید. اگر صبر کنید و به موضوع فکر کنید باعث خواهد شد که رفتار واکنشی نامناسب نداشته باشید.

بحث و جدل خانوادگی زمانی دردناک تر است که اعضای خانواده در کنار هم جمع شده اند مثل تعطیلات. اگر اعضای خانواده در حال بحث و گفتگو هستند و تنش بوجود آمده است بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید و تا زمانی که همه آرام نشده اند صبر کنید.  این کار باعث خواهد شد که از شدت جر و بحث کاسته شود.

نزدیک شدن به کسی در زمانی که عصبانی هستید تشنج را افزایش می دهد. هیچ دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید در مورد موضوع خود فردای آن روز صحبت کنید.

 2- سعی کنید مشکلات خود را به صورت حضوری رفع کنید

پیامک ها سو تفاهم های زیادی را بوجود می آورند. به عنوان مثال شاید پیامک شما با لحن عصبانی نباشد ولی طرف مقابل شما فکر کند که یک پیامک عصبانی فرستاده اید.

بجای اینکه پیامک بفرستید، تلفن را بردارید و تماس بگیرید. یا یک ملاقات رو در رو را تنظیم کنید. در تماس رو در رو شما و طرف مقابل بسیاری از پیام ها را می تواند از روی زبان بدن دریافت کند. افراد در پیامک بسیاری از مواردی را که شاید رو در رو نتوانند بگویند را خواهند گفت. این یکی را آن دلیل هایی است که توصیه می شود از پیامک استفاده نکنید.

همه ی ما در چنین موقعیتی قرار داشته ایم. همه ی ما پیام هایی را فرستاده یا گفته ایم که دوست داشتیم آنها را پس بگیریم.   استفاده از پیامک یا هر ابزار پیام رسان بدترین کاری است که می توانیم در چنین مواقعی انجام دهیم. بجای پیامک شخصا در مورد موضوع بحث و گفتگو کنید. اگر شخصا برای حل مشکلات خانوادگی اقدام بهتر به موضوع اشراف بیشتری خواهیم داشت و شاید خیلی از موارد تنش زا مطرح نکنیم.

3- برای حل مشکلات خانوادگی تقصیرات همه را بپذیرید از جمله خودتان

شما می توانید دوستانتان را انتخاب کنید ولی نمی توانید خانواده را انتخاب کنید. شاید بتوانید از دیگران دل بکنید ولی نه از خانواده

  • سعی کنید دلیل رفتارهای افراد را تشخیص دهید.
  • اشتباهات خودتان را هم قبول کنید. سرزنش ها را قبول کنیم وقتی که لایق آن هستیم.
  • بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که شما برای معذرت خواهی پیش قدم شود حتی زمانی که شما اطمینان دارید که هیچ تقصیری ندارید.
  • فهمیدن اینکه اعضای خانواده هم خطا می کنند ولی هنوز شما می توانید آنها را دوست داشته باشید اولین پله برای حل مشکلات بلند مدت است.

راه های حل مشکلات خانوادگی

4- تیکه نندازید و همدیگر را مورد بازخواست قرار ندهید

قرار بر این شد که از هیچ لفظ منفی بر علیه اعضای خانواده استفاده نکنیم. در زمانی که عصبانی هستیم امکان دارد که کلماتی را استفاده کنیم که شایسته نیست. فکر اینکه من باید در این مشکل باید پیروز شوم را از سر خود به در کنید.

برای حل مشکلات خانوادگی یکی از بهترین راه های ممکن این است که مثبت حرف بزنیم. لطفا کسی را سرزنش نکنید. الفاظ منفی خیلی بی رحمانه هستند.

تن حرف زدن خود را کنترل کنید. صدای خود را بلند نکنید یا خیلی نگران حرف نزنید. در حالی که طرف مقابل خود را درک می کنید در مورد نقطه نظر خود صحبت کنید.

مثال های موردی برای مشکلات خانوادگی

چندین سال پیش مادر پدری به ما مراجعه کردند که به دلیل مشکل عصبانیت دخترشان سارا که تنها 13 سال داشت درمانده شده بودند. در طی جلسه خانواده درمانی متوجه شدیم که هنگامی که والدین درباره رفتار ضعیف سارا بحث می کنند، سارا نیز از رفتار کنایه آمیز و عصبی استفاده می کرد، در جلسات بعدی او ساکت و غمگین تر بود و کم تر صحبت می کرد.

با گذشت جلسات مشکلات ریشه ای خانواده که به دلیل رابطه ضعیف میان والدین بود مشخص شد و درمانگر سعی کرد که جلسات جداگانه برای زوج درمانی کنار بگذارد تا والدین بتوانند در ابتدا رابطه خود را بهبود ببخشند.

یادگیری راه های حل مشکلات خانوادگی

مشاجره و دعوا

اختلاف نظر در مورد موضوعات مختلف طبیعی است. بالاخره همه ی ما نظرات خودمان را داریم. با این حال، این اختلاف نظر در برخی از شرایط باعث مشاجره و دعوا بین زوجین می شود زیرا هیچ یک نمی تواند نظر دیگری را درک کند. این اختلاف نظر چه با همسر و چه با فرزندانان، می تواند باعث ایجاد تنش در خانواده شود.

بسته به شدت اختلاف نظر، این موضوع حتی می توانند به طور دائم به روابط نیز آسیب برسانند. بنابراین، بحث بر سر اختلاف نظرات باید به آرامی انجام شود. نگذارید که احساساتتان به جای عقل شما تصمیم بگیرد، در عوض بر روی مسئله موجود تمرکز کنید و از خود بپرسید: “چرا این شخص به این موضوع اعتقاد دارد؟ شما اغلب می توانید همسرتان یا کودکتان را درک کنید ولی به دلایلی این کار را انجام نمی دهید.

راه های حل مشکلات خانوادگی

چگونه اختلافاتمان را با فرزندمان رفع کنیم؟

مانند هر بحث دیگری، رویکردی آرام و منطقی در باره این موضوع می تواند به حل اختلافات در مورد والدین کمک کند. به یاد داشته باشید که فرزند شما باید ارزش های هردو شما را یاد بگیرد نه تنها یکی از شما را.

زوجین هنگامی که تصمیم به فرزندآوری می کنند، به طور ناگهانی متوجه می شوند که اختلاف نظر زیادی در این مورد با همسران خود دارند، به یاد داشته باشید که این اختلاف نظر در سبک های فرزندپروری برای همه اتفاق می افتد و اجتناب ناپذیر است.

تعادل زندگی کاری چرا و چگونه اتفاق میوفتد؟

کار ممکن است اولویت خیلی از زوج ها در زندگی مشترک باشد. تنش بین تأمین نیاز مالی خانواده و کنار یکدیگر بودن می تواند چالش سخت و دشواری برای بسیاری از زوجین باشد.

چند راه برای ترک اعتیاد به کار وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • به یاد داشته باشید که خانواده شما مهم ترین چیزی است که دارید
  • وظایف کاری خود را با دیگران تقسیم کنید
  • به یاد داشته باشید که دیگر نمی توانید به عقب برگردید و کنار خانواده خود باشید
  • برای کارهای خود برنامه ریزی کنید

مشکلات مالی

یک مشکل قابل توجه در زندگی بسیاری از خانواده ها  مشکلات مالی است که می تواند تنش قابل توجهی را به هر خانوار اضافه کند. مشکلات مالی را می توان از طرق مختلف حل کرد، به طور مثال می توان به مدیریت منابع مالی پرداخت و تا جای ممکن صرفه جویی کرد.

چند نکته کلی برای مدیریت بهتر پول عبارتند از:

  • ارزان خریدن یا به دنبال قیمت های ارزان گشتن
  • انجام کارهای خانگی و دورکاری
  • فروش کالاهای باارزش
  • قطع خریدهای غیرضروری
  • پس انداز حتی به میزان بسیار کم

رفع مشکلات با کودکان

به یاد داشته باشید که همیشه سعی کنید با کودک خود بازی کنید، بازی برای کودک به این معنی است که صدای او را می شنوید، اینگونه رابطه میان شما نیز محکم تر می شود.

سعی نکنید مدام مشکلات را بر گردن همسر خود بیندازید، هردوی شما در تربیت کودک به یک اندازه نقش دارید و مسئول هستید. ارتباط با کودکان می تواند دشوار باشد، به خصوص برخی از کودکان که تمایل زیادی برای شیطنت دارند. گاهی اوقات والدین ممکن است عصبی شوند و رفتار نشان دهند که بلافاصله از آن پشیمان می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *