آموزش آنلاین کودکان

امروزه به دلیل وجود ویروس کرونا و خطرناک بودن آن ، تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد بخصوص آموزش ایجاد شده است. برای خیلی از ما انطباق یافتن با این شرایط جدید دشوار بوده است. از تغییرات اساسی که می توانیم به آن اشاره کنیم شروع سال تحصیلی جدید و تعطیلی مدارس و کلاس ها و حضور فرزندان در خانه و تحصیل به صورت غیر حضوری و آموزش آنلاین کودکان از طریق کامپیوتر و موبایل می باشد.

بر اساس مطالعات روانشناسی خانواده،در گذشته، معمولا والدین با شروع مدارس، برنامه ریزی بهتری داشتند و فشار کمتری بر آن ها تحمیل می شد. اما امروزه والدین باید وقت بیشتری را برای امور تحصیلی فرزندان خود و آموزش بگذارنند. در نتیجه اوضاع اخیر و اضطراب های حاصل از آن، قطعا آن ها را با فشار بیشتری رو به رو خواهد کرد.

باید ها و نباید های نقش والدین در آموزش آنلاین

به طور کلی آماده سازی فرزندان برای رفتن به مدرسه یکی از وظایف اصلی والدین بوده است. در حال حاضر با تغییر سیستم آموزشی این وظیفه والدین به نحوی تغییر پیدا کرده و حتی بیشتر هم شده است.

علاوه بر آن، والدین باید از کودکان، بعد از آموزش های آنلاین هم مراقبت کنند. بررسی ها نشان می دهد که در آموزش های آنلاین، والدین اغلب نقش معلم را به عهده می گیرند و حتی مشارکت والدین نسبت به سایرین در پیشرفت تحصیلی کودکان بیشتر و موثرتر شده است.

والدین می توانند با رعایت برخی راهکارها و باید و نباید ها در زمینه مراقبت از فرزندان در طول آموزش های آنلاین، نقش موثری در پیشرفت تحصیلی کودکان داشته باشند. راهکارهایی که والدین باید آنها را در آموزش های آنلاین فرزندان خود رعایت کنند، عبارتند از:

تمرکز برای کلاس های آنلاین ضروری است

رایانه لوحی یا تلفن هوشمندی که برای آموزش آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد، باید به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشد. اختصاص یک اتاق جداگانه برای دانش آموزان برای پیشگیری از ایجاد هر گونه حواس پرتی می تواند در تمرکز کودکان موثر باشد.

کودکان باید به معلمان مجازی گوش دهند

آموزش

دانش آموزان باید برای تمرکز بر روی آموزش های آنلاین خود، آمادگی لازم را داشته باشند تا بتوانند به طور کامل به حرف های معلم خود گوش بدهند و بر روی آنها تمرکز کنند.

نظم و انضباط رعایت شود

دانش آموزانی که نظم و انضباط بیشتری دارند، موفق ترند. والدین بهتر است برنامه های خود را با توجه به نیاز های کودک زمان بندی کنند.

زمان های خاصی برای وعده های غذایی، کار در خانه و سایر فعالیت های کودک تنظیم شود. دانش آموزان باید در حین کلاس های درسی آنلاین خود نظم و انضباط را رعایت کرده و در حین آموزش از خوردن میان وعده، آشامیدن و بازیگوشی خودداری کنند. دانش آموزان نباید در روند آموزش های آنلاین خود تنبلی کنند.

امکانات مورد نیاز دانش آموز باید تهیه شود

والدین باید وسایل مورد نیاز برای آموزش آنلاین کودکان را فراهم کنند. عدم در دسترس بودن امکانات مناسب می تواند بر تمرکز آنها تأثیر منفی بگذارد. وسایلی که کودکان برای کلاس آنلاین از آنها استفاده می کنند باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.

دانش آموزان باید آموزش آنلاین را جدی بگیرند

والدین باید در نظر داشته باشند که برخی از دانش آموزان فکر می کنند که بعد از بازگشایی مدارس به صورت حضوری آموزش های دوران آنلاین تکرار می شود و معلم دوباره آنها را آموزش می دهد.

بر همین اساس شاید فرزندان شما آموزش های آنلاین را جدی نگیرند و حتی از حضور در کلاس های آنلاین صرفنظر کنند. والدین نباید این رفتار ها را در فرزندان خود تشویق کنند. بلکه باید بیشتر بر روی آموزش های آنلاین تاکید داشته باشند.

حواس پرتی ها را حذف کنید

آموزشدرگزارشی در سال 2016  مشخص شد که دانش آموزان حدود یک پنجم از وقت روزانه خود را در لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند و تبلت ها سپری می کنند.

حتی خودشان می دانند که انجام این کار می تواند به وضعیت درسی و تحصیلی آنها آسیب برساند. به طور متوسط دانش آموزان در طول روز چندین بار این دستگاه ها را برای اهداف غیر درسی خودشان بررسی می کنند.

اکثر دانش آموزان اعتراف کرده اند که، با انجام این کار می خواهند با دیگران در ارتباط باشند و کسالت و بی حوصلگی خود را کاهش دهند؛ اما این مشکلات ممکن است در طی آموزش های آنلاین و مجازی بیشتر و رایج تر هم شوند.

در این شرایط محیط اطراف دانش آموزان می تواند یک حواس پرتی بزرگ برای آنها باشد. داشتن اسباب بازی های مورد علاقه در اطراف محیط آموزش آنلاین می تواند تمرکز کودک را بهم بریزد. پس والدین باید تا جایی که امکان دارد حواس پرتی های اطراف فرزند خود را حذف کنند تا محیطی آرام برای آموزش آنلاین فراهم شود.

در حین آموزش، وضعیت مزاحم نشوید را،انتخاب کنید

والدین به این نکته توجه داشته باشند که در حین آموزش آنلاین، کودکان خود با انتخاب وضعیت مزاحم نشوید برای گوشی های هوشمند و یا لپ تاپ کودک، هر گونه دریافت پیام یا تماس های ورودی را مسدود کنند.

محیط آموزش باید مناسب باشد

آموزشمحیط برای آموزش آنلاین دانش آموزان باید یک مکانی آرام با نورپردازی کافی باشد. از تابش نورهای آبی در اتاق جلوگیری شود. وسایلی مانند تلفن های هوشمند، تبلت، رایانه های شخصی یا لپ تاپ ها را در جایی که نور کافی و حداقل دمای اتاق وجود دارد، قرار بگیرند.

والدین باید وضعيت كودكان خود را هنگام نشستن در مقابل وسايل اصلاح كنند تا مجبور نباشد کودک خيلي به جلو يا پشت خم شود. از آنجایی که مدت زمان کلاس های آنلاین ممکن است نسبت به ساعات آموزشی حضوری بیشتر باشد باید میزان روشنایی صفحه نمایش در سطح راحت، تنظیم شود.

در صورت لزوم به دانش آموزان اجازه دهید از عینک محافظ استفاده کنند. فقط در هنگام استراحت معلمان، آب میوه و نوشیدنی هایی به کودکان داده شود. دانش آموزان می توانند برای پیشگیری از مشکل خشکی چشم چشمان خود را با یک پارچه مرطوب پاک کنند.

به دانش آموزان اعتماد کنید

برخلاف کلاس های آموزش حضوری، دانش آموزان در طی جلسات آنلاین نمی توانند با بچه های دیگر حرف بزنند و یا با معلم خود به صورت چهره به چهره صحبت کنند. کودکان باید به طور کامل و از لحاظ روانشناختی برای این نوع محیط آماده شوند.

جنبه های مثبت کلاس های آنلاین را باید برای آنها توضیح داد. علاوه بر آن والدین بهتر است خودشان با معلمان به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند تا بچه ها این روش جدید آموزش را یاد بگیرند و با آن سازگار شوند.

استرس را کاهش دهید

به طور کلی فشار همسالان و دوستان در بین نوجوانان بیشتر دیده می شود و آنها می خواهند با همدیگر به رقابت بپردازند و بیشتر از آنها امتیاز بگیرند. این نوع آموزش جدید ممکن است باعث بروز استرس و اضطراب در بین نوجوانان شود.

علائم شناختی:

نگرانی مداوم/مشکلات حافظه‌ای/عدم توانایی در تمرکز/افکار اضطراب‌آور یا مزاحم

علائم عاطفی:

اضطراب/عصبانیت/افسردگی/تحریک‌پذیری/تنهایی وانزوا/نوسانات خلقی/نارضایتی عمومی/احساس غرق شدن/سایر مشکلات بهداشت روانی یا عاطفی

علائم جسمی:

  انواع درد/سرگیجه/حالت تهوع/اسهال یا یبوست/درد قفسه سینه/ضربان قلب سریع/سرماخوردگی یا آنفولانزای مکرر

علائم رفتاری:

کاهش اشتها/دوری از دیگران/اختلالات خواب/عدم مسئولیت‌پذیری

والدین در شرایط آموزش آنلاین باید ذهن فرزندان خود را با افکار مثبت پر کنند و راه‌هایی را برای افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان در نظر بگیرند.

برخی از راهکارها برای افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان در آموزش آنلاین، عبارت‌اند از:

  • کارهای درست کودکان را تشویق کنید.
  • همسالان مثبت و مطمئن انتخاب کنید.
  • هدف‌گذاری را به کودکان آموزش دهید.
  • به کودک خود ثابت کنید دوستش دارید.
  • اجازه دهید تا تعریف و تمجیدها را بشنوند.
  • در کشف علایق و احساساتشان کمک کنید.
  • از کاردستی‌های کودک در منزل استفاده کنید.
  • مسئولیت‌های مشخصی را به کودکان بدهید.
  • کودک را به یادگیری مهارت‌های جدید تشویق کنید.

به کودک خود بازخورد مثبت نشان دهید

آنلاین

سیستم پاداش و تقویت مثبت دانش‌آموزان می‌تواند در افزایش انگیزه آنها مؤثر باشد. بعد از اینکه بچه‌ها یک کار و یا یک کلاس درس آنلاین را تمام کردند، بهتر است بازخورد مثبتی را از خود نشان دهید و آنها را تشویق کنید.

تهیه یک چک‌لیست برای کودکان و قراردادن یک علامت تیک، ستاره یا برچسب در چک‌لیست بعد از هر ساعت کلاس آنلاین می‌تواند باعث تشویق و انگیزه به کودکان شود.

علاوه‌برآن، اجازه دادن به فرزندان برای  فرصت صرف وقت 15 دقیقه‌ای با اسباب‌بازی موردعلاقه یا ورزش بعد از آموزش می‌تواند در انگیزه کودکان برای شرکت مؤثر در کلاس‌ها تأثیر زیادی داشته باشد.

انعطاف‌پذیر باشید

برنامه کاری خود را با ساعت‌های آموزش آنلاین کودک خودتنظیم کنید. اگر انجام‌دادن برخی از کارها مانند نظافت منزل در حین آموزش‌ فرزندتان تداخل ایجاد می‌کند بهتر است آن کار را،به‌وقت دیگری موکول کنید.

فرزندان باید از چت کردن لذت ببرند

والدین باید به این موضوع توجه کنند که به فرزندان خود اجازه دهند تا آنها از چت کردن با دوستان خود لذت ببرند و در حین آموزش‌ آنلاین خود کمی شیطنت کنند.

این کار باعث می‌شود تا آنها در حین کلاس‌های آنلاین احساس تنهایی نکنند و کلاس برای آنها کسل‌کننده نشود. برای پیشگیری از احساس تنهایی و خستگی دانش‌آموزان بهتر است به آنها اجازه دهید با دوستان خود ارتباط تصویری و چت نوشتاری و صوتی داشته باشند.

بدون شک مدرسه یک مکان مناسبی برای یادگیری است که کودکان در حین تدریس مهارت‌های اجتماعی را یاد می‌گیرند. از طرفی پیوندهای اجتماعی بین دانش‌آموزان تأثیر مثبتی،در پیشرفت تحصیلی آنها دارد.

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که در حین آموزش‌ آنلاین ،کودکان، مدرسه، معلمان خود و دوستانشان را از دست می‌دهند و آنها با یک عدم اطمینان از آینده زندگی می‌کنند. اجازه کودکان به تعامل آنلاین با دوستانشان می‌تواند اثرات فاصله اجتماعی را کاهش دهد.

آنلایننقش مشاوره در تدریس آنلاین

اگر کودک شما از وضعیت امتحانات خود و تدریس به صورت آنلاین واهمه دارد و یا در هنگام یادگیری‌ نمی‌تواند درست تمرکز کند و به‌عنوان والدین نگران وضعیت پیشرفت و آینده تحصیلی کودک خود هستید بهتر است از یک مشاور باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

بایدهای نقش والدین در آموزش آنلاین

راهکارهایی که والدین باید آنها را در آموزش‌های آنلاین فرزندان خود رعایت کنند، عبارت‌اند از:

  • انعطاف‌پذیر باشید.
  • استرس را کاهش دهید.
  • نظم و انضباط رعایت شود.
  • به دانش‌آموزان اعتماد کنید.
  • حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید.
  • محیط تدریس باید راحت باشد.
  • فرزندان باید از چت کردن لذت ببرند.
  • به کودک خود بازخورد مثبت نشان دهید.
  • کودکان باید به معلمان مجازی گوش دهند.
  • تمرکز برای کلاس‌های آنلاین ضروری است.
  • امکانات موردنیاز دانش‌آموز باید تهیه شود.
  • دانش‌آموزان باید تدریس را جدی بگیرند.
  • دانش‌آموزان در آموزش آنلاین به زنگ تفریح نیاز دارند.

نبایدهای نقش والدین در آموزش آنلاین، عبارت‌اند از:

آنلاین

  • در کار فرزند خود سرک نکشید.
  • از دادن میان وعده خودداری شود.
  • در مورد کلاس‌های آنلاین با کودکان صحبت نکنید.
  • در حین تدریس، وضعیت مزاحم نشوید را انتخاب کنید.

نبایدهای نقش والدین در آموزش

در کار فرزند خود سرک نکشید.برخی از والدین‌ ممکن است دوست داشته باشند که در حین کلاس‌های آنلاین فرزندانشان به لپ‌تاپ‌های آنها دزدکی نگاه کنند و یا به حرف‌های کودک با معلم‌ها گوش دهند؛ اما والدین باید از این رفتارهای خود اجتناب کنند چون باعث حواس‌پرتی و عدم تمرکز در دانش‌آموزان می‌شود.

در مورد کلاس‌های آنلاین با کودکان صحبت نکنید. از آنجایی‌که دانش‌آموزان ممکن است نظر خوب و مثبتی در مورد روند آموزش آنلاین نداشته باشند مشورت گرفتن از دانش‌آموزان و یا صحبت‌کردن درمورد کلاس‌ها، می‌تواند آنها را دلسرد کند.

ارتباط با معلم در آموزش آنلاین سال تحصیلی جدید را با ارتباط برقرار کردن با معلم فرزندتان آغاز کنید، چراکه آن‌ها می‌توانند به شما در سختی‌های انجام کارهای مدرسه کمک کنند.

کارلینگ می‌گوید:معلم‌ها می‌توانند به ما بیش از حدی که فکر می‌کنیم کمک کنند، در جاهایی که مشکلی پیش بیاید و دانش‌آموز نتواند تکلیفش را انجام بدهد، در کلاس آنلاین شرکت کند یا … حتماً از آن‌ها کمک بگیرید.

در فضای آموزش آنلاین ، عدم ارتباط با خانواده می‌تواند برای معلم چالش‌های مختلفی ایجاد کند، پس حتماً در صورت بروز مشکلی در کارهای مدرسه، با معلم ارتباط برقرار کنید.

مشاوره با مرکز مشاوره راز ماندگار باتوجه‌به شرایط شیوع بیماری همه‌گیر کرونا ویروس، برگزاری جلسات مشاوره به صورت آنلاین برای همه والدین و دانش‌آموزان در اپلیکیشن پزشکت امکان‌پذیر است.

والدین می‌توانند با تماس با مرکز مشاوره رازماندگار به صورت چت‌های تصویری، نوشتاری و حتی تلفنی با مشاورین و روان‌شناسان باتجربه در حوزه‌های مختلف مربوط به روان شناسی کودک و نوجوان ارتباط برقرار کرده و در زمینه مشکلات احتمالی ناشی از تدریس آنلاین راهنمایی‌های لازم را کسب کنند.

در آخر شما عزیزان می‌توانید برای آموزش آنلاین فرزندان خود به روان‌شناسان کودک و نوجوان نیز مراجعه کنید. این عزیزان که در زمینه‌های مشاوره روانشناسی کودک تخصص دارند می‌توانند به شما عزیزان کمک کنند. مرکز مشاوره راز ماندگار با همکاری مشاوران متخصص خود در این زمینه می‌تواند شما عزیزان را راهنمایی کند تا بتوانید آموزش آنلاین خوبی برای کودکان خود داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *