ازدواج موفق

اغلب مردم در سراسر دنیا ازدواج می‌کنند؛ نیاکان ما ازدواج کرده بودند، والدین ما ازدواج کرده‌اند، همچنین بچه‌های ما هم نیز ممکن است ازدواج کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم با بیان چند نکته به شما فرصت بدهیم که بنشینید و فکر کنید و تشخیص بدهید که ازدواج وجه‌های بیشتری نسبت به آن چه که به چشم می‌آید دارد. ازدواج ارزش بسیار والایی دارد و ما می‌خواهیم نکته‌هایی درباره یک ازدواج موفق به شما بگوییم.

ازدواج موفق یک شانس است!


اکثر ما فکر می‌کنیم، ازدواج مرحله‌ای از زندگی است که به شانس و بخت ما وابسته است، چنانچه خوش‌شانس باشیم، ازدواج موفقی داریم. اگر هم شانس با ما یار نباشد، یا باید با مشکلات زیاد دائماً دست‌وپنجه نرم کنیم و یا پرونده‌اش را با طلاق پایان دهیم.

ولی، چنانچه قدری هوشمند باشیم و پذیرندهٔ یادگیری، می‌توانیم نه‌تنها در زندگی مشترک، بلکه در هر رابطه‌ای آماده‌تر و حرفه‌ای‌تر وارد شویم، تأثیرگذار باشیم و مسیر ارتباطمان را به‌گونه‌ای که مایلیم ترسیم کنیم.

 زن و جنبه جدایی‌ناپذیر آن در ازدواج


زن جنبه جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان است؛ بنابراین هیچ جای حقارت یا برتری‌جویی وجود ندارد. از لحاظ فیزیکی و عاطفی، مرد و زن طبیعی است که متفاوت باشند. اما مسئله مهم این است که هیچ یک بدون دیگری به کمال نمی‌رسد. ازنظر شکسپیر ازدواج موفق و مطلوب یعنی ((ازدواج ذهن‌های راستین)).

جالب است بدانید در هند، وظیفه هر زن هندو، حفظ آرامش و هماهنگی خانواده و مدیریت صحیح روابط اجتماعی است. البته که این فقط وظیفه یک زن هندو نیست بلکه می‌تواند وظیفه و یا توانایی هر زنی در اطراف جهان باشد.

هنگامی که زن به کاشتن عشق، محبت و حس قوی حمایت از تمام خانواده می‌پردازد، به قدرت و نیرویی مبدل می‌شود که روابط خانوادگی را تقدیس می‌کند و از قطع هرگونه روابط عاطفی بین افراد خانواده جلوگیری می‌کند. وجود زن و قدرت او در به‌وجودآمدن یک پیوند یا ازدواج موفق بسیار مؤثر است.

ازدواج موفق
موفقیت در ازدواج و اهمیت آن


موفقیت در ازدواج خیلی مهم‌تر از پیداکردن یک فرد مناسب برای ازدواج است. برای من بسیار جالب است که جوانان دائماً در مورد پیداکردن زوج و یا زوجه مناسب و روشن شدن یک جرقه به‌محض دیدن طرف مربوطه‌شان صحبت می‌کنند و عشق را با حواس فیزیکی و یا جذابیت‌های جنسی اشتباه می‌گیرند درحالی‌که یک ازدواج موفق بسیار مهم‌تر از پیداکردن یک فرد مناسب است.

البته که ازدواج موفق فقط در این دو عامل خلاصه نمی‌شود. مرد عاقلی بود که می‌گفت: یک آدم درست بودن در ازدواج، خیلی مهم‌تر از پیداکردن یک آدم مناسب است. “غرق در عشق نشوید بلکه با عشق حقیقی به پرواز در آیید و اوج گیرید”

 

هدف از ازدواج و تلاش برای موفق بودن آن


هدف از ازدواج این نیست که فقط وسیله‌ای باشیم برای ارضای خواسته‌های نفسانی طرف دیگر. باشکوه‌ترین شکل ازدواج این است که زن و مرد هر دو بتوانند تعالی معنوی خودشان را در همراهی با طرف دیگر پیدا نمایند و در این راه از هیچ حمایت و تشویقی کوتاهی نکنند.

در جوامع متمدن نیز ازدواج نقش بنیادینی دارد، زیرا سبب می‌شود جامعه‌های کوچک به وجود آیند و نسل‌های گذشته و نسل‌های آینده با یکدیگر ارتباط یابند. مطالبی که بیان کردیم به این معنا نیست که جوانان مزدوج نمونه کامل تعالی هستند.

روابط متعالی از طریق تلاش‌های آگاهانه و متعهدانه ایجاد می‌شوند. ناسازگاری‌ها و سوءتفاهم‌های کنونی را باید با تلاش مداوم ادراک و آشتی، و روند عشق، بخشش و دریافت، برطرف کرد.

ازدواج یعنی تعهد


ازدواج یعنی تعهد نسبت به زندگی، یعنی یک رابطه همیشگی و طولانی. مسلماً این نوع تعهد درازمدت با خود غم دارد و لذت، رنج دارد و شادی و تلخی دارد و شیرینی. عشق واقعی تمام این مسائل را دارد، تمام آن ها را متحمل می‌شود و سرانجام به موفقیت پیروزی می‌رسد.

انتخاب همسر

انتخاب همسر مناسب در موفقیت یک ازدواج


اگر یک ازدواج قرار است تداوم یابد و به‌تمام‌معنا به موفقیت ختم شود، باید مبتنی بر هماهنگی باشد. این هماهنگی فقط به عوامل خارجی بستگی ندارد. ماهیت و اخلاق یک انسان بسیار مهم‌تر از ظاهر بیرونی اوست.

انتخاب یک همسر مناسب در موفقیت یک ازدواج نیز بسیار مناسب است اما همان‌طور که گفته شد این موضوع را هم فراموش نکنید که موفقیت در ازدواج خیلی مهم‌تر از پیداکردن یک فرد مناسب برای ازدواج است.

جوزف فورت نیوتن یکی از مردان عاقل در زمان خود جمله زیبایی دارد که می‌گوید: خوشبخت‌ترین زنان دنیا کسانی نیستند که با بهترین مردها ازدواج می‌کنند، بلکه آن‌هایی هستند که از شوهرانشان بهترین افراد را می‌سازد.

زن و مرد = یک انسان کامل


خداوند زن و مرد را برای این آفریده است که بتوانند در کنار یکدیگر یک تمامیت را شکل بدهند. به همین خاطر است که او مرد را با یک سلسله ویژگی‌ها و زن را ویژگی‌های مکمل مرد آفریده است.

هیچ یک از این دو به‌تنهایی کامل نیستند. یکی از موضوعات مطرح شده در امروز این است که زوج‌های فراوانی هستند که باید آن ها را در زمره غریبه‌های مزدوج قرارداد. اگرچه خانه مشترک، ماشین مشترک، میز مشترک دارند. اما در حقیقت روزبه‌روز از یکدیگر دورتر می‌شوند.

شناخت تفاوت‌ها درک ازدواج موفق

شناخت تفاوت‌ها درک ازدواج موفق


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ازدواج، توانایی ازمیان‌بردن تفاوت‌ها نیست بلکه توانایی پذیرفتن تفاوت‌ها و ساختن زندگی آرام و شاد است در برخی از ازدواج‌ها باید گاهی با کمی شوخ‌طبعی به تفاوت‌ها اعتراف کرد و از کنارش گذشت. مهم‌ترین عامل برای این که راحت‌تر با تفاوت‌ها کنار بیاییم و آن ها را بپذیریم شناخت خودمان است.

پیش از انتخاب همسر و تشکیل خانواده، باید خود را بشناسید، نقاط ضعف و قوتتان را شناسایی کنید و توانایی‌تان در تبدیل ضعف‌ها به قوت‌ها را بسنجید. این موضوع می‌تواند کمک کند تا در روند انتخاب همسر و آماده‌شدن برای زندگی مشترک موفق‌تر باشید.

با لیست کردن نقاط ضعف و قوتتان می‌توانید به دیدگاه متعادلی نسبت به خود برسید بهتر است با همکاری کسی که می‌خواهید با او ازدواج کنید برای یافتن راه‌های بهبود روابط، لیستی تهیه کنید. با انجام این کار، مشکلات احتمالی را در آستانه تشکیل خانواده می‌شناسید و از میان می‌برید.

در این مقاله به توضیح بسیار مختصری از دریای بی‌کران روان‌شناسی پرداختیم ان‌شاءالله که، به چشمان و قلب شما بزرگواران خوش درخشیده و جذاب بوده باشد. مرکز مشاوره راز ماندگار با همکاری مشاوران روان‌شناس متخصص مخصوصا مشاوره ازدواج خود می‌تواند شما را در تمام زمینه‌ها بخصوص موضوعاتی که به شما کمک کند یک ازدواج موفق را تجربه کنید راهنمایی کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *