قدرت تلقین

تلقین فرآیندی روان شناختی می باشد که به وسیله آن، شخصی افکار، احساسات یا رفتار خود یا شخص دیگری را هدایت می کند. یک فرد ممکن است از یک محرک نتیجه نگیرد یا نتیجه ای که می خواهد را نگیرد اما در صورتی که چیزی را که می گوید باور داشته باشد درحقیقت به آن محرک پاسخ داده می شود. در قرن نوزدهم نویسندگانی مانند ویلیام جیمز، کلماتی مانند (وانمود کردن) و (وانمود) را در بیان های رایجشان به جای تلقین استفاده می کردند. قدرت تلقین بسیار زیاد است.

تلقین تاثیرات بسیار زیادی بر زندگی افراد می گذارد و این امکان وجود دارد که آن را در جهت مثبت و رسیدن به اهداف موثر به کار گرفت. اما حتما در نظر داشته باشید که اگر از آن استفاده نادرست و منفی  داشته باشیم آن قدر قدرتمنداست که می تواند زندگیمان را مختل کند.  برای آشنایی و شناخت تلقین و قدرت باورنکردنی آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تلقین و قدرت آن

تاریخچه تلقین و قدرت آن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین فردی که تلقین و قدرت آن را کشف کرد چه کسی بود. دکتر امیل کوئه روانشناس و داروساز فرانسوی اولین فردی بود که به طرز جالبی تلقین را کشف کرد. ایشان زمانی که در داروخانه مشغول به کاربود یکی از بیمارانش به او مراجعه کرد و گفت داروهایی که به او داده اثری نداشته و روند بهبودی او تغییری نکرده است.

دکتر کوئه نا گهان تصمیم گرفت همان داروها را با روکش و بسته بندی جدید به او بدهد و به او بگوید این داروها به تازگی وارد شده و بسیاری از بیماران را بهبودی کامل بخشیده است و مطمئن باش که برای تو هم موثر خواهدبود. اینگونه شد که بیمار با این باور داروها را گرفت و پس از مدتی استفاده سراغ دکتر کوئه آمد واطلاع داد که داروها در او بسیار اثربخش بوده و بیماری او را بهبود بخشیده است و از او نیز تشکر کرد.

دکتر کوئه بسیار متعجب شد و یک بار دیگر هردو شکل را امتحان کرد و در نهایت کشف کرد که حرف های او توانسته این موضوع را به شخص القا کند که این بهترین داروی موجود است که تاثیر بسیار زیادی در بهبود دارد و درانتها چیزی به نام تلقین و قدرت منحصر به فرد آن را کشف کرد.

تلقین و قدرت اثربخش آن

تلقین و قدرتی که دارد، اینگونه است که، اگر یک تفکر را خودتان ایجاد کنید، یا کسی آن را به شما القا کند، بامرور و تکرار و بها دادن به آن به بخشی از شخصیت شما تبدیل می شود. پس اگر شما بخواهید کاری را انجام دهید و توجه خودتان را روی آن بگذارید می توانید به نتیجه ای که دوست دارید برسید و با توجه به چیزی که در ذهنتان وجود دارد می توانید آن را عملی کنید.

البته بر عکس همین هم وجود دارد که اگر در ذهنتان باور نداشته باشید که توانایی انجام این کار را دارید و ذهن خود آگاهتان از آن تفکر جلوگیری کند، هرچقدر بیشتر برای رسیدن به آن کار تلاش کنید کمتر نتیجه می گیرید. خوب است این راهم بدانید که عاطفه و هیجان فرد با تلقین، قدرت بیشتری می گیرد  و می تواند به فرد کمک کند که با شدت بیشتری کاری که می خواهد را انجام دهد و بسیار اثر بخش می باشد.

انواع تلقین و قدرت های باورنکردنی آن

تلقین و قدرت های آن نیز انواع گوناگونی دارد و به سبک های مختلف نیز قابل درک و اجراست و ما در این بخش به انواع گوناگون آن می پردازیم. تلقین به 5 نوع اصلی تقسیم می شوند:تلقین کلامی، تلقین فکری، تلقین شنیداری، تلقین دیداری و تلقین نوشتاری.

تلقین کلامی

در این نوع از تلقین فرد با خودش مدام نکته ای را با صدای بلند مرور می کند البته چیزی را با خود به صورت کلامی مرور می کند که به آن باور دارد یا اینکه به طور مداوم در مکالمات روزانه اش خود را نشان می دهد. به معنای دیگر در این‌جا شخص با چیزهایی که می‌بیند به خود یا دیگری تلقین می‌کند که او هم می‌تواند آن کار را انجام دهد یا این که نمی‌تواند انجام دهد.

تلقین فکری

تلقین فکری

تلقین فکری این گونه است که فرد چیزی را که می‌خواهد در ذهنش نگه می‌دارد و به آن توجه می‌کند به عبارت دیگر روی آن فوکوس می کند. در این حالت قدرت ذهنی او همراه تلقینش می‌شود و آن را به واقعیت تبدیل می‌کند.

تلقین دیداری

در این‌ نوع تلقین، شخص با مسائلی که می‌بیند به خود یا دیگری تلقین خواهد کرد که او هم می‌تواند آن کار را انجام دهد یا توانایی انجام آن را ندارد و یا ممکن است مساِئلی که می بیند برای او نیز اتفاق بیفتد.

تلقین شنیداری

تلقین شنیداری نوعی است که با شنیدن حرف دیگران اتفاق می‌افتد. در این تلقین وقتی کسی حرفی را می‌زند سمت و سوی انگیزه فرد را جهت می‌دهد و آن را تبدیل به محرک می‌کند. پس نتیجه می گیریم اهمیت و توجه زیادی به حرف دیگران ممکن است آن حرف را تبدیل به باور و اراده ما کند.

تلقین نوشتاری

در تلقین نوشتاری فرد چیزی را که می‌خواهد به خودش یا دیگران تلقین کند را روی یک کاغذ می‌نویسد و این ‌کار را بارها انجام می‌دهد تا انگیزش او با تلقینش همسو شود.دهمانطور که گفته شد تلقین و قدرت باورنکردنی که در زندگی دارد، می تواند تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد در ادامه مقاله به تاثییرات مثبت و منفی آن نیز می پردازیم.

تلقین و قدرت های آن

تاثیر تلقین و قدرت مثبت آن

اگر تلقین‌های فرد مثبت باشد می‌تواند که انرژی و انگیزه را افزایش بدهد. درصورتی که فرد تلقین مثبت را انجام دهد متوجه می‌شود کاری که قبل از این فکر می‌کرده توانایی انجام آن را ندارد به خوبی انجام می‌دهد. افراد مثبت به خوبی می‌توانند این نوع تلقین را به شما بدهند.

بنابراین باید سعی کنید با افرادی همنشین باشید که شما را به سمت تلقین های مثبت وافکار و باورهای مثبت ترغیب می کنند. استفاده از کلمات مثبت و باور به خود نیز یکی از چیزهایی است که می‌تواند به شما کمک کند.

تاثیر تلقین و قدرت منفی آن

با تلقین منفی شما از انرژی ذهنی و جسمی خود می کاهید و برای انجام کاری که می‌خواهید انجامش دهید ناخودآگاه چند قدم به عقب برمی‌ دارید. با این کار تمام انرژی و انگیزه‌تان را از دست می‌دهید و نمی‌توانید به طور کامل از توانایی‌هایی که واقعا دارید استفاده کنید و آن کار را انجام دهید. گاهی اوقات تلقین منفی افراد دیگر، توانایی و انگیزه ما را کاهش می‌دهد.

تلقین‌های افرادی که با آن‌ها ارتباط داریم مخصوصا کسانی که بسیار به شما نزدیک‌ هستند تاثیر زیادی بر زندگی‌‌تان دارد و می‌تواند کارهایتان را تحت تاثیر قرار بدهد. اگر این تاثیرات از سمت افراد دیگر منفی باشد به شدت می‌تواند انگیزه شما را از بین ببرد. بنابراین تلاش کنید با افراد منفی همنشین نباشید.

شما می‌توانید از این تلقینات استفاده کنید که به خواسته خودتان برسید و انگیزه و توانایی خود را بیشتر کنید. تلقین و قدرتی که دارد، ترفندی است که اگر بتوانید آن را به صورت مثبت انجام دهید و قسمت منفی آن‌ را از بین ببرید بهترین عملکرد را در شما ایجاد می‌کند. در این مقاله به توضیح بسیار مختصری از دریای بی کران روان شناسی  پرداختیم انشاءالله که، به چشمان و قلب شما بزرگواران خوش درخشیده و جذاب بوده باشد.

مرکز مشاوره راز ماندگار با همکاری مشاوران روان شناس متخصص خود در بخش مشاوره روانشناسی می تواند شما را در تمام زمینه ها حتی تاثیرات و آموزش مهارت های تلقین شما را راهنمایی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *