ویروس کرونا

تقریبا در 2 سال اخیر کشورهای جهان درگیر بیماری همه گیری به نام ویروس کرونا شده اند. این ویروس سبب افزایش میزان مرگ و میر و ضعف های بدنی گشته است.

جدا از اینکه مردم جهان در هر رده سنی هستند، از کودک و خردسال تا پیر و سالمند، از احتمال ابتلای به آن برخوردار می باشند. لذا مراقبت جسمانی و همچنین روانی در مقاوم شدن نسبت به ویروس الزامی است.

حدود چند ماهی از این همه گیری گذشته بود که با پخش مصاحبه ای با یک فرد مبتلا به اعتیاد، جمله ای تحت عنوان معتادا کرونا ویروس نمی گیرن! در صفحات مجازی شروع به دست به دست شدن و ساخت دابسمش شد.

در این مقاله قصد بررسی این جمله یعنی معتادا کرونا ویروس نمی گیرن! از لحاظ علمی را داریم. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

کرونا ویروس چیست؟

قبل از شروع لازم است بدانید اصلا این ویروس با بدن شما چه می کند. این ویروس از شهر ووهان چین با نام کووید19 شروع پیش روی نمود. البته در سال های قبل تر نوع دیگر آن به نام سارس در برخی کشورها شروع به رشد و گرفتن تلفات کرده بود. کرونا ویروس از طریق لمس چشم، عطسه، سرفه و ترشحات تنفسی در محیط پخش و منتقل شده و حتی در صورت ابتلا هم ممکن است تا 14 روز علائمی از خود نشان ندهید اما در عین حال ناقل باشید!

از جمله علائم آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. ظاهر شدن تدریجی
  2. شایع بودن تب
  3. لرز و سردرد به ندرت
  4. سرفه خشک و شدید
  5. شایع بودن درد عضلانی
  6. گلو درد و احساس خستگی شایع
  7. آبریزش بینی به ندرت
  8. گرفتگی بینی تا حدودی شایع
  9. عطسه خیلی نادر
  10. تنگی نفس بسیار شایع
  11. کاهش اشتها تا حدودی شایع
  12. دل درد و حالت تهوع و اسهال به ندرت

راه مقابله با ویروس کرونا

تنها راه مقابله با ویروس کرونا طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رعایت بهداشت فردی و شستشوی مداوم دست و صورت  و دوری کردن از اجتماعات و گروهها و جلوگیری از دورهمی ها در خانواده و جامعه  و  جلوگیری از رفت و آمدهای غیر ضروری و رعایت فاصله ایمنی مناسب با افراد و جلوگیری از روبوسی کردن و دست دادن و ارتباط لمسی با افراد و اعضای خانواده ، دوستان و آشنایان و همکاران و ….. است.

همچنین بی توجهی به اخبار دروغ  و کذب و حواشی هایی که گاه و بی گاه در جامعه و فضای مجازی در مورد ویورس کرونا دیده و شنیده می شود و غیر موثق بودن اخبار های بی ریشه  که این روزها در فضای مجازی با نام دکتر و یا پرستاران بیمارستان و یا بیمارانی که به بیمارستانها و کلینیک ها و آزمایشگاههای برای جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا پخش می کنند نیز دست به دست می شود.

بسیار حائز اهمیت است که حتما اخبار های را از منابع مطمئن پیگیری کنید ؛ زیرا بسیاری با غرض ورزی دست به اشاعه شایعات و ایجاد تنش در جامعه  و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم می‌کنند و به اصطلاح از آب گل آلود ماهی می گیرند و در این بحران کمک به متشنج شدن شرایط می شوند .در حالی که حفظ آرامش و توجه به اطلاعیه های وزارت بهداشت مهمترین راه «مقابله با شیوع ویروس کرونا» است

 

کرونا ویروس

کنترل استرس های ناشی از ویروس کرونا

با توجه به شیوع  ویروس کرونا و انتشار اخبار و اطلاعات  کذب و بی ریشه  در این زمینه، بسیاری از افراد جامعه در شرایط پرتنش و مضطرب و پر استرس  به سر می‌برند که این امر نه تنها هیچ سودی برای آنها ندارد، بلکه حتی با ضعیف ساختن سیستم دفاعی بدنی، آنها را در برابر بیماری آسیب‌پذیرتر نیز می‌سازد

میزانی از استرس، نگرانی، ترس و اضطراب در زندگی نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند کمک‌کننده باشد و فرد را برای مقابله با تهدیدات پیش رو ر زندگی آماده کند و برای آن برنامه داشته باشد.

ولی وقتی  میزان این استرس، نگرانی، ترس و اضطراب تشدید می‌شود و تداوم می‌یابد، از حالت طبیعی خارج شده و بیمارگونه می‌شود و فرد را تحت تاثیر مخربی قرار می دهد .  واکنش‌های متعددی از جمله واکنش‌های جسمانی، شناختی، عاطفی و رفتاری را به راه می‌اندازد

شیوع  ویروس کرونا  که در سال 2019 ساسر دنیا را فرا گرفت ممکن است برای افراد استرس‌زا باشد. افراد را درگیر استرس و اضطراب نماید  ترس و نگرانی در مورد یک بیماری می تواند بسیار زیاد باشد و باعث ایجاد احساسات شدید در بزرگسالان و کودکان شود.

این استرس و اضطراب زمانی شدید می شود که انسانها راجع به این ویروس و بیماری به وجود آمده اطلاعاتی نداشته باشند و منبعی معتبر هم وجود نداشته باشد تا بتوانند آن را دنبال کنند تا بر ترس و استرس خود غلبه نمایند .

مقابله با استرس، باعث می شود شما، افرادی که به آنها اهمیت می دهید و جامعه‌تان قوی‌تر شوید. برای رهایی از این استرس و بررسی احتمال ابتلا، میتوانید با مشاورین روانشناس مرکز تماس بگیرید تا بتوانید به راحتی بر استرس و اضطراب خود غلبه نمایید  و خیال خودتان را راحت کنید.

کرونا ویروس با بدن چه می کند؟

این ویروس بعد از ورود به بدن دوره های مختلفی را طی می کند. در ذیل به این مراحل اشاره شده است.

دوره کمون

دوره ای که در آن شما بین آلودگی و بروز اولین علائم بیماری قرار دارید. کرونا ویروس بعد از ورود از طریق بینی، چشم یا دهان، گلو و راه های تنفسی و ریه را که پوشیده از سلول هستند را آلوده می نماید. لذا تکثیر آن افزایش می یابد. این دوره به طور متوسط 5 روز و حداکثر 14 روز می باشد.

کرونا ویروس با بدن چه می کند؟

شروع خفیف

کرونا ویروس در این مرحله بیشترین متقاضی بیماری را دارد! زیرا از هر 10 نفر مبتلا 7 یا 8 نفر علائم خفیفی از این ویروس یعنی سرفه، تب و تا حدودی گلو درد و بدن درد را بروز می دهند. سرفه ها معمولا خشک و در مواردی با خلط که در واقع سلول های مرده ریه بر اثر ویروس هستند، همراه می باشد. مدت زمان این مرحله تقریبا 1 هفته است.

وضعیت شدید

به دلیل پیشرفت کرونا ویروس، سیستم ایمنی که با ترشح سایتوکاین بدن را از این مسئله آگاه ساخته بود، به دلیل برهم زدن تعادل و توازن بدن سبب التهاب ریه و پنومونیا می شود.

در انتهای ان مسیر تنفس انسان کیسه های کوچک تنفسی قرار دارند که در آنجا اکسیژن به خون و دی اکسید کربن از بدن خارج می شوند. در التهاب و پنومونی این کیسه ها دچار عارضه و پر از آب شده و در نهایت فرد مبتلا دچار تنگی نفس می شود.

البته به نظر می رسد که این ویروس می تواند گوارش را نیز درگیر نماید. حدود 14% از افراد کارشان به این قسمت می رسد.

وضعیت وخیم

مرحله ای که کرونا ویروس به بدن غلبه کرده و در حال شکست خوردن است. حدود 6% افراد در این بخش قرار می گیرند. احتمال آسیب سیستم ایمنی به خود بدن و مرگ افزایش می یابد. سندرم دیسترس تنفسی حاد، شوک سپتیک، اختلال کلیه ها و… در این مرحله رو به افزایش می گذارد.

ویروس کرونا چه مشکلاتی را برای افراد ایجاد میکند و راه حل مبارزه با آن چیست ؟

 

کرونا ویروس

سرعت انتشار ویروس کرونا در جهان از سرعت تحقیقات بشر سریعتر بوده و در نتیجه بشریت با چالش جدی و همه گیری جهانی در مورد این ویروس مواجه شده است.

بر اساس آمارهایی که از همه گیری در کشور چین بدست آمد از کل مبتلایان حدود ۱.۵% فوت می نمایند که این آمار در ایران متاسفانه درصد بالاتری از فوت را نشان می دهد و تمامی افراد جامعه را به خود درگیر کرده است .

اکثر افراد که درگیر ویروس کرونا می شوند بخاطر ترس و استرس بیش از حد سیستم دفاعی بدن آنها هم تضعیف می شود و این موضوع بسیار شرایط فرد و حیات یک انسان را به خود وابسته می نماید .

این روزها خیلیها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند. اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طولانی  شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل میکند و باعث بروز بیماری هایی دیگر می شود.

اضطراب میتواند روی سیستم ایمنی تأثیری بسیار  منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماریها تضعیف کند.

گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد میشود. برای مثال ممکن است باعث شود به تکرار اخبار اشتباه یا ناخوشایند و پر از تنش و پر استرس  را برای همدیگر  ارسال کنیم و  و هر پیام نا مناسب را پیگیری و باور کنیم .

که این خود باعث می شود پیامهای درست و موثق  و دستورالعملهای علمی را ندیده بگیریم و اخبارهای هیجانی و پر رنگ و لعاب  را دنبال نماییم  کارهایی که فرد مبتلا به اضطراب انجام میدهد و چرخه ی اضطراب خودش و دیگران را بیشتر میکند عبارت است از جستجوی مداوم خبر در رسانه ها، شبکه های اجتماعی نامعتبر.اخبار و اطلاعاتی که توسط دیگران دست به دست میچرخد .

عدم اطمینان و بزرگنماییِ خطرات از ویژگیهای افراد مضطرب است. اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب هستند قرار گرفتن در چنین شرایط اصلا برایشان مناسب نیست .

با استرس و اضطراب ناشی از ابتلا به ویروس کرونا  چگونه برخورد کنید؟

1.دست و صورت خود را مکرراً  با آب و صابون  بشویید. این مؤثرترین روش برای پیشگیری از این  بیماری است و نظافت شخصی کاملا از هرگونه بیماری جلوگیری مینماید.

2.به دنبال مطالعات و کسب اطلاعات موثق و  دقیق در مورد بیماری ویروس کرونا  باشید و این اطلاعات  را از منابع معتبر مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی بگیرید.

میتوانید سوالات  خود را از طریق ارتباط با مرکز مشاوره راز ماندگار و ارتباط با روانشناسان با تجربه در میان بگذارید . البته نیازی نیست بیش از روزی یک یا دوبار اخبار را چک کنید

3.قبل از بازنشر اخبار و اطلاعات در مورد ویروس کرونا  به دیگران  وکسب اطلاعات از دیگران و یا در فضای مجازی  از درستی آن مطمئن شوید. انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و شما و  جامعه را بدون هیچ دلیل معتبری متشنج خواهد نمود

4.بدانید این اولین و آخرین بیماری  و ویروس واگیردار و همه گیر در جهان  نیست. کشنده ترین بیماری نیز نیست. شاید جالب باشد که بدانید از هر صد نفری که مبتلا به  این بیماری میشوند، دو نفر ممکن است که جانشان را از دست بدهند و هیچ وقت نمیتوان نسبت به هیچ بیماری و ویروسی راجع به درصد کشندگی و خطرناک بودن آن به درصدی معتبر و معیین رسید شاید فردی حتی با یک سرماخوردگی ساده از پا در بیاید و یک نفر هم بتواند در بدترین شرایط ویروس را از پا در بیاورد و متابولیسم هر بدن با بدن فردی دیگر کاملا متفاوت است . در ضمن بعضی از بیماریها که چندان جدی گرفته نمیشود، مرگ ومیر پایینی  دارند.

5.اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی  در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید. تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید و به آشپزی و ساخت صنایع دستی بپردازید .

موزیک گوش دهید و از طریق تلفن و واتساپ با اعضای خانواده و دوستان و آشنایات به مکالمه بپردازید و از احوال هم با خبر باشید . و به این موضوع ایمان داشته باشید که روزها در گذر است و مشکلات پایانی خواهد داشت .

6.برای قدم زدن و پیاده روی به مکان های خلوت یا طبیعت بروید  . دوچرخه سواری کنید و از طبیعت لذت ببرید خود را مدت طولانی  در خانه حبس نکنید که بعد از مدتی احساس غم و افسردگی خواهید نمود .

7.با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت در مورد نگرانیها به بهتر شدن حال شما کمک میکند ولی صحبت های خود را به اخبار ویروس کرونا  محدود نکنید . خبر های شاد و بهتری هستند که بخواهید با اطرافیانتان آنها را به اشتراک بگذارید .

8.سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید. از روش هایی که قبلا برای کاهش اضطراب و استرس شما موثر بوده استفاده کنید. و سعی نکنید تمرکزتان را بر شرایط و مشکلات فعلی خود قرار دهید به تماشای فیلم و سریال بنشینید و یا از فیلم های آموزشی کمک بگیرید تا بتوانید در شرایطی که قرار دادید یکی از مهارت های لازم در زندگی را آموزش ببینید .و کمتر به فکر دنبال کردن اخبار مربوط به ویروس کرونا باشید.

آیا واقعا معتادا کرونا ویروس نمی گیرن؟!

بسیاری از پزشکان معتقدند که این خبر حقیقت ندارد زیرا دلیل آن را ضعف سیستم ایمنی بدن افراد سیگاری و مبتلا به مواد مخدر می دانند. به دلیل مصرف مداوم سیگار و مواد مخدر ریه ها، که محل اصلی حمله کرونا ویروس است، بخشی از توان خود را از دست داده اند. این ظرفیت به دلیل نیکوتین و سموم موجود در آن ها که در ریه رسوب و سبب نابودی مژک های سیستم تنفسی شده اند، کاهش یافته است.

 

 

معتاد و کرونا ویروس

در بالا به این مسئله اشاره نمودیم که مواد مخدر چه اثراتی دارد، در حالت کلی این موادها هشیاری را کاهش و سبب کندی می شوند. لذا در صورت ابتلای فرد به کرونا ویروس نیز علائم توسط فرد احساس نمی شود و کندتر بروز می یابد. و حتی ممکن است زمانی ظاهر گردد که درصد زیادی از بدن درگیر کرونا ویروس شده باشد.

حال به نظر شما شخصی که مصرف کننده سیگار یا مواد مخدر است وقتی با دویدن یا از پله بالا رفتن شروع به نفس نفس زدن، سرفه و قرمز شدن می کند، در مقابل کرونا ویروس که سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی را درگیر می کند مقاوم است؟!

اگر احساس میکنید تحت فشارعصبی زیادی هستید و یا حضور افراد خانواده در کنار هم در شرایط فعلی باعث بروز مشکلاتی شده است و اعصاب شما و اطرافیان و اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار داده است ، یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده ، حتما با یک روانشناس ارتباط بگیرید تا بتوانید از بهترین و منطقی ترین و علمی ترین روش مشکلات به وجود آمده را حل نمایید . شما میتوانید با بخش مشاوره روانشناسی مرکز مشاوره راز ماندگار در تماس باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *