ابد و یک روز

ابد و یک روز تولید شده سال 1394 به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی است. این فیلم سینمایی ایرانی در ژانر درام و اجتماعی در جشنواره هایی نظیر فجر مورد توجه زیادی قرار گرفته و جوایزی را کسب نمود. داستان اعتیاد در فیلم ابد و یک روز به زیبایی به نمایش درآمده بود. از جمله بازیگران آن می توان پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار،شبنم مقدمی، ریما رامین فر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی و مهدی قربانی را نام برد. این فیلم در جشنواره کشورهای ایتالیا، آمریکا، فرانسه و استرالیا، جوایزی را در بخش های مختلف مثل فیلمنامه، بازیگر و… از آن خود نمود.

 

ابد و یک روز

این فیلم داستان خانواده ای است که درگیر مشکلاتی مانند اعتیاد، بیکاری، مسائل خانوادگی و… هستند. روابط عاطفی در این بین دستخوش نوساناتی است. در این فیلم نوید محمد زاده نقش محسن را دارد که در بند اعتیاد است. پریناز ایزدیار نقش سمیه و خواهر محسن و مرتضی با بازی پیمان معادی، را ایفا می کند.
در این مقاله فیلم ابد و یک روز را از نظر نحوه رفتار و برخورد با یک فرد مبتلا به اعتیاد مورد بررسی قرار می دهیم. در این مقاله جذاب با راز ماندگار همراه باشید.

با فرد دچار اعتیاد چگونه رفتار کنیم؟

آیا می دانستید که رفتارهای نامناسب و نامعقول ما می تواند سهم زیادی در تثبیت اعتیاد در فرد داشته باشد؟
جدای از سهم زیاد فرد در ابتلا به اعتیاد، بایستی بدانیم که شخص به دلیل مشکلاتی، مواد مخدر را که اشتباه بسیار بزرگی می باشد، گزیده است. افزودن مشکلات و فشارهای روانی دیگر فقط وی را در این منگنه ماندگارتر و بی انگیزه تر می نماید. در ادامه نحوه برخورد صحیح با فرد دچار اعتیاد را بر اساس فیلم ابد و یک روز بررسی می کنیم.

حق به جانب نباشید

همیشه به گونه ای صحبت و رفتار نکنید که گویی همیشه اعمال شما صحیح و درست است. در سکانسی از فیلم ابد و یک روز محسن اشاره به نفروختن سیم کارت خود به ازای مبلغی دارد که مرتضی برادر او سخن او را زیر سوال برده و حرف خود را با دلیل بر کرسی می نشاند و در آخر می گوید: ” مگم توهم داره میگین نه… ”

دلیل تمام مشکلات ندانید

برخ خانواده ها علت تمامی مشکلات را شخص مبتلا می دانند و وی را آماج فشار روانی بسیاری قرار می دهند. در صورتی که شاید آن مشکل از قبل وجود داشته یا بیمار تاثیری در آن نداشته باشد.

این امر سبب ماندگاری در اعتیاد و افزایش مصرف برای آرامش روانی می شود. در سکانسی از ابد و یک روز مرتضی به محسن می گوید: ” می گیرم همین وسط خاکت می کنم خیال همه رو راحت می کنما… ” و وی را دلیلی بر مشکلات خواهران و خانواده جلوه می دهد.

 

ابد و یک روز : وی را کوچک و حقیر نکنید

وی را کوچک و حقیر نکنید

تحقیر فرد مبتلا به اعتیاد در جمع سبب افکار منفی شده و وی ارزش و جایگاه خود را رو به افول می بیند. سعی بر دیدن جنبه های مثبت شخصیت فرد مجزای از اعتیاد وی داشته باشید. به او بازخورد مثبت بدهید.

در سکانسی از ابد و یک روز مرتضی خطاب به محسن می گوید: ” تو الان توو ترکی نه؟ چیزی که نزدی؟ ” و در ادامه نیز می گوید: ” الان یکی به من بگه این چرا انقدر شارژه؟ ” که محسن می گوید: ” باشه تو زرنگی و آدم خراب کنی جلو 4نفر منو خراب کردی “.

به او محبت و توجه کنید

احساسات وی را نادیده نگیرید و به او اهمیت دهید. بی توجهی و عدم محبت سبب فرو رفتن در باتلاق اعتیاد می شود. در جهان امروزی تکنیک های درمانی و مقابله با اعتیاد از مبارزه به سمت ابراز عشق و علاقه در حال سوق هستند. در این سکانس مشهور از ابد و یک روز محسن با گریه و حالت احساسی می گوید:

” نرو سمیه، اگه از ترس این میری نرو، گول کت شلوار براقشم نخور، اینو پوشیده بزارتت توی عمل انجام شده، اگر بخاطر منم میری نرو، من میرم، به ابالفضل من میرم، من میرم توو پارک و خیابون می خوابم ولی میرم، نرو سمیه ”

که مرتضی بلافاصله در جواب می گوید: ” تو توی خونه خودمون کارتن خوابی ببین بری توو پارک چی میشی”
نادیده گرفتن حجم احساسات و طعنه زدن به بیمار سبب شوک احساسی و در خودماندگی می شود.

راستگو باشید

با دروغ و صحبت های بی مورد سعی بر گول زدن بیمار نباشید. این عمل سبب بی اعتمادی وی می گردد. فرد بیمار به خودی خود احساس شک به دیگران دارد. این عمل سبب شدت بخشیدن و افت جایگاه ارزشی شخص مقابل می شود.

در سکانسی از ابد و یک روز مرتضی بدون اطلاع محسن به افرادی خبر می دهد که وی را از خانه ببرند. این صحنه با نارحتی و گریه خواهران و خود محسن همراه می باشد. محسن تا آخرین لحظه التماس کرده و فریاد می زند که نگذارند وی را ببرند.

علاوه بر موارد اشاره شده، موقعیت های مختلف دیگری در ایجاد فاصله بین خانواده و بیمار و در عین حال نزدیک شدن بیش از پیش وی به اعتیاد موثر هستند.

البته لازم به ذکر است که این اعمال نباید به عنوان باج تلقی شود و فقط در جهت افزایش احتمال درمان است.
در نقطه مقابل برخی از اعضاء خانواده ها مثل مادر،خواهر و… نیازهای مالی فرد را تامین می نمایند که این عمل به علت استفاده نامناسب از منبع مالی صحیح نمی باشد.

در جوامع جهانی امروزه بدین نتیجه دست یافته اند که افراد بیمار نیزا به توجه، عشق و محبت دارند. بایستی شرایط مناسبی برای بعد از درمان مهیا شده و امید و هدفی برای آنان زنده گردد.

نباید آنان را طر و جزء گروه های آسیب زا برای جامعه در نظر گرفت بلکه باید دانست و بررسی نمود که جامعه چه نقشی در افزایش روز افزون تمایل و پناه بردن به اعتیاد دارد.

در این مقاله به بررسی سکانس هایی از ابد و یک روز از زاویه اعتیاد پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *