راه های کنترل پرخاشگری

پرخاشگری می‌تواند باعث آسیب رساندن شدید به خود و  دیگران از نظر عاطفی و جسمی و روحی و … بشود. راه های کنترل پرخاشگری چیست؟ با پرخاش کردن و پرخاشگری  و انجام  حرکات و رفتار بدون کنترل، فرد دچار آسیب روحی و جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود پرخاشگری، مرزهای اجتماعی را زیر پامی‌گذارد. این مشکل باعث ایجاد اختلالات زیادی در روابطفرد با افراد و جامعه و نقص در ارتباط گیری و روش زندگی  می‌شود. برای پرخاشگری تعاریف متفاوتی وجود دارداما تمام تعاریف با یکدیگر مشترک هستند و به یک هدف می رسند  و در این میان دیدگاه های متفاوتی در علم روانشناسی و جامعه شناسی و انسان شناسی و دیگر علوم مربوطه تعاریف متفاوتی را ارایه می دهند و از دیدگاههای مختلفی برای شناخت این موضوع و حل این مشکل می پردازند .

مواردی که باعث به وجود آمدن رفتارهای پرخشگرانه می شود :

  1. سلامت جسمانی و فشار های روانی و ارتباطی
  2. سلامت روانی و فشارهای روانی اجتماعی و جامعه
  3. ساختار خانواده و نحوه تربیت فرزندان در خانواده
  4. ارتباط با دیگران و روش های ارتباطی غلط و دور از چهار چوب
  5. محیط کار و یا مدرسه و شرایط استرس زا و روانی
  6. عوامل اجتماعی و یا اقتصادی و فشار های مالی
  7. عادات فردی و رفتارهای نا متعارف
  8. تجربه های سخت و تلخ زندگی و شرایط استرس و اضطراب زای دوره های متفاوت زندگی

رفتارهای پر خطر پرخاشگرانه ، پرخاش های رفتاری ، خشونت و کلام  و حرکات پرخاشگرانه را پرخاشگری می گویند .اعمال خشونت در پرخاشگری  به دو صورت  جسمانی و کلامی است و علت و هدف انجام هردو ، یک موضوع است.

قبل از آنکه به دنبال راهی برای درمان پرخاشگری باشیم، باید بدانیم که پرخاشگری و خشونت آنی و استفاده از رفتارهای پر خطر جسمی و کلامی  به چه علت به وجود می آید و این علائم را بشناسیم و پس از آگاهی بتوانیم خود را به شرایط بهبود و درمان نزدیک کنیم و به دنبال راه حلی برای درمان و کنترلاین رفتارها در خودو یا دیگران باشیم .

مرکز مشاوره راز ماندگار با تیم متخصص روانشناسان خود و طی چندین جلسه مشاوره و استفاده از بهترین تکنیک های روز در روانشناسی به شما کمک میکند تا در کوتاه ترین زمان بتوانید بر روی پرخاشگری و رفتارهای عصبی و پر چالش خود کنترل داشته باشید و راه های کنترل پرخاشگری بدانید و در سریع ترین زمان درمان شوید.

پرخاشگری

پرخاشگری یک نوع رفتار و واکنش عصبی است به آنچه که مطابق میل فرد پرخاشگر نباشد سریعا رفتارهای پر چالش از خود بروز میدهد .  و میتوان گفت که رفتار پرخاشگری و عصبی ، رفتاری است که به مرور آموخته میشود و درونی میشود. و میتوان گفت که این رفتار کاملا قابل درمان است و با کمک و مشورت و صحبت با یک مشاور روانشناس و صحبت در مورد مواردی که باعث تصمیمات آنی وپرخاش و بروز رفتارهای عصبی می شود تا بتوان با این برون ریزی به درمان کمک کرد.

پرخاش در لغت به معنای جنگ و جدال و خشونت کلام و رفتار  از روی خشم و عصبانیت است. پرخاشگری می تواند موجب آسیبهای جدی  فیزیکی و عاطفی به خود و دیگران شود. پرخاشگری  رفتارهای کلامی  و  فیزیکی را در بر می گیرد. همچنین می تواند صدمه به لوازم، وسائل و یا حتی دارایی شخصی دیگران و بدتر از آن صدمه به خود و یا اعضای خانواده ، دوستان و آشنایان ، همکاران و یا جامعه و… را نیز در بر بگیرد .و همین موضوع باعث بروز ریشه ی بیماری های دیگر شود و فرد را درگیر بیماری های افسردگی ، بدبینی و سو ظن و .. نماید.

تفاوت های  میان پرخاشگری و افسردگی چیست :

دو رفتار پرخاشگری و افسردگی بسیار شبیه هم هستند  ، حس مظلوم واقع شدن . احساس تضییع در حق، ناکامی ، تنفر و….. از دلایل پرخاشگری و افسردگی است. در این حالت ممکن است چنین فردی گوشه گیر و نگران و افسرده و نا امید و بی هدف و منزوی  شود ، از زندگی لذت نمی برد و تنهایی را ترجیح دهد .

مراوده ی خود را با اطرافیان قطع میکند و به خود کشی فکر کند و یا حتی اقدام به خودکشی می نماید.در خصوص پرخاشگری باید بدانیم که برخی متخصصان بر این باور هستند که رفتارپرخاشگریریشهدرعدمفرصتیادگیری ، عدم اعتماد بنفس و عدم توانایی در صحبت و…  دارد،یعنی فرد بخاطراین که فرصت یادگیری نداشته و نمیداند  که  نسبت  به یک محرک چگونه عمل کند زیرا ممکن است رفتار های پرخاش از خود نشان  دهد.

لذا این فرد بایستی به مرور زمان یادبگیرد تا چگونه پاسخ محرکات را به صورت مناسب دهد. بعضی اوقات  رفتارهای پرخاشگرانه ناشی از یک احساس ناامن است که در حقیقت این رفتار یک پاسخ دفاعی به وضعیت ناامنی است که در آن قرار گرفته است. یک کودک با ابزار دفاعی که یک حرکت پرخاشگرانه است از خود دفاع می کند تا وضعیت نا ایمن را از بین ببرد.

البته گاهی همه‌ی افراد، رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از خود نشان می‌دهند که طبیعی است، اما زمانی که به‌صورت مکرر رخ بدهد، مراجعه به پزشک لازم می‌شود. در این مقاله شما را با تعریف پرخاشگری، علت پرخاشگری در کودکان و نوجوانان و درمان پرخاشگری آشنا خواهیم کرد.

علت پرخاشگری چیست؟

وقتی در شرایط هستید که شما مجبور به پرخاشگری می‌شوید، احساس آزردگی و بی‌قراری به شما دست می‌دهد و فشاری را روی خود احساس می‌کنید. کنترل رفتار در چنین موقعیت‌هایی دشوار می‌شود و امکان دارد که ندانید چه رفتارهای اجتماعی در آن موقعیت مناسب هستند.

گاهی‌اوقات هم برخی از افراد به‌طور عامدانه دست به پرخاش و عصبانیت می‌زنند. مثلا ممکن است شخصی با هدف انتقام گرفتن یا آزار و تحریک شخصی دیگر دست به رفتارهای پرخاشگرانه بزند. پرخاشگری نسبت به خود هم وجود دارد. در هر حال باید تلاش کنید تا علت و ریشه‌ی رفتارهای این‌چنینی را در خود کشف کنید و تشخیص بدهید.

 

راههای کنترل پرخاشگری

بهترین راه های کنترل و درمان پرخاشگری چیست ؟

برای کنترل و درمان پرخاشگری باید به ریشه ها و دلایل ایجاد  پرخاشگری پی برد  و دلایلی که باعث بروز این رفتار می شوند را ریشه یابی نمود، که چه زمینه و دلیلی موجب ایجاد بروز این رفتار در افراد مختلف می شود و از آنجا که هر فردی ممکن است به علل مختلف رفتار خشونت آمیز و پرخاشگرانه  از خود بروز دهد، و با  توجه به ریشه این رفتارها کنترل خشونت و … میتواند کاملا مختلف باشد .

8 تا از راه های کنترل پرخاشگری و درمان پرخاشگری کدام است ؟

1-  ایجاد صمیمیت بین فرد و افراد دیگر

این روش یکی از راهکاری موثر برای درمان رفتار های خشونت بار است . صمیمیت نقش زیادی در کاهش خشونت و پرخاشگری و درمان آن دارد ،بسیاری از مواقع  دیدن این نوع رفتارها بخاطر  نبود صمیمیت در خانواده و محیط کاری و ارتباطات اجتماعی و و عاطفی  افراد می باشد که موجب عصبانیت و خشم و تنفر و پرخاشگری افراد می شود.

2- صبر و تحمل و هموار ساختن شرایط دشوار

یکی از بهترین راه های کنترل پرخاشگری و درمان آن صبر و تحمل  در شرایط مختلف می باشد. در مواقعی که رفتار و کردار فردی در خانواده محیط کار و جامعه و… موجب تحریک و عصبانیت و فراهم ساختن شرایط غیر عادی برای  شما می شود و امکان دارد شما را خشمگین کند، بهتر راه سکوت کردن  و حفظ آرامش و دور شدن از محیط فعلی است تا آرامش خود را حفظ کنید و سپس در یک فرصت مناسب به بررسی دلیل و کار آن فرد بپردازید. و در ارامش کامل با فرد به صحبت در مورد موضوع پیش آمده بشوید .

3 – تخلیه خشم و پرخاش

انسان زمانی که عصبانی  و خشمگین می شود ، باید از لحاظ روحی و روانی تخلیه شود و به قول معروف تخلیه روحی و روانی انجام دهد .برای تخلیه خشم خود به صورت صحیح باید به قدم زدن و پیاده روی پرداخت و به گوش دادن موزیک های شاد پرداخت و کارهایی که باب میل است انجام داد . تا از لحاظ روحی و روانی فشاری عصبی از روی فرد برداشته شود .

4-ترک محیط متشنج و دور شدن از محیط پرخاش

یکی دیگر از روش های موثر برای درمان خشم و درگیری ،ترک کردن محیط و فضا و  محلی است که سبب خشم افراد می شود،در زمانی که در محل کار و یا خانه شرایطی به وجود می آید که  موجب ایجاد خشم در شما می شود و احتمال پرخاشگری و دعوا و جنگ و بحث  وجود دارد ، بهتر است محیط را ترک کنید و زمانی که به شرایط آرامش رسیدید و آرام بودید و از لحاظ روانی تحت فشار نبودید مجدد جهت مذاکره در مورد مشکل پیش آمده به محیط برگردید .

 

افزایش صبر

5- تمرکز بر روی افزایش صبر و تحمل و سکوت

با تمرین کردن میتوانید به شرایطی دست پیدا کنید که هیچ موضوعی شما را تحت تاثیر قرارندهد و باعث از کوره در رفتن شما نشود  .و در شرایط تنش بتوانید به بهترین روش شرایط را مدیریت کنید و از پس مشکلات بر آیید .

6-مدیریت شرایط و دعوت به آرامش

در این شرایط باید بتوانید افراد حاضر در محل را به آرامش دعوت نمایید تا بتوان با حفظ آرامش تصمیم درستی برای حل مشکل گرفت و موانع پیش آمده را رفع کرد . در این شرایط سعی کنید افراد را به سکوت کردن دعوت نمایید تا شرایط متشنج به آرامش تغییر وضعیت دهد تا بعد از آن با مذاکره بت.ان متصمیم برای حل مشکل گرفت.

7- سجده کردن

سجده در هنگام خشم  از لحاظ علمی ثابت شده است که باعث آرامش و جریان خون منظم در بدن و رگها و مغز می شود و بسیار کمک کننده حفظ آرامش است و به انسان یادآوری می کند که قدرت خدا بالاتر از قدرت او است.

8- آموزش های لازم درکنترل شرایط بحرانی و تشنج زا

با آموزش های اساسی و اصولی در طرز رفتار با افراد ، مشکلات و شرایط میتوان در شرایط حاد و بحرانی ، دعواها و درگیری ها ، پرخاشگری و خشونتها در خانه و یا جامعه شرایط را کنترل نمود و افراد را در شرایط مذکور به آرامش هدایت نمود تا از اتفاقات ناگوار جلوگیری نمود. در مرکز مشاوره راز ماندگار و کمک از مشاوره روانشاسی با تجربه میتوانید آموزش های لازم در کنترل چنین شرایطی را آموزش ببینید. و با مشورت با پزشکان با تجربه روانشناسان مرکز طیجلسات مشاوره نحوه مدیریت و برنامه ریزیو جلوگیری از خشم و پرخاشگری و رفتارهای جنون آمیز را آموزش ببینید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *