رشته پرستاری در شاخه رشته های پیراپزشکی قرار گرفته و دارای مشتاقان زیادی در پذیرش و کسب صندلی دانشگاه ها می باشد. این رشته در زیرگروه اول رشته نظری تجربی حضور داشته و در مقطع کارشناسی یا لیسانس ارائه می گردد. دانش آموزان تجربی برای ورود به این رشته با دشواری هایی نظیر تعداد داوطلبان و تقریبا دو سه برابر گروه های آزمایشی دیگر روبرو هستند.

رشته پرستاری

اگر به بررسی انتخاب رشته های سال 1399 بپردازیم در خواهیم یافت، اغلب کسانی پرستاری را جزء موارد انتخابی خود قرار داده اند که در ورود به پزشکی و دندانپزشکی موفق نبوده اند. در این بین بایستی سختی هایی که در مسیر رسیدن و حین این شغل شریف با آن روبرو هستیم را بسنجیم.

در این مقاله به بررسی رشته پرستاری و فرشتگان نگهبان سلامت خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه مشکل و سوال، تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

تاریخچه پرستاری و مراقبت

تاریخچه رشته پرستاری به سالیان دراز بر می گردد زیرا از زمان های قدیم مریضی و بد حالی وجود داشته و کسانی مراقب سلامت شخص بوده اند. اغلب این پرستاران از اعضای خانواده ها بوده و این امور را انجام می دادند. البته پرستاری در قرن 19 میلادی به صورت دانش و نیاز بشر، در بریتانیا و آلمان شکل گرفت.

در ایران شکل هایی از پرستاری در مدارسی که در سال 1294 تاسیس شده بود تدریس می شد. که در سال 1365 با توجه بیشتر به آن و تاسیس دانشکده های مربوطه، به شکل امروزی در آمد.

 

پرستاری چگونه رشته ای است؟

رشته ای که فرد در آن وظایف بسیاری از قبیل مراقبت ها، حمایت ها، آزمایش ها، تزریقات و… را بر عهده دارد. رشته پرستاری در حوزه بهداشت و درمان نقش بسزایی داشته و جزء ارکان اصلی حوزه های درمانی به حساب می آیند. پرستاران بنا به تجربه بر اغلب مواردی که پزشکان تسلط دارند، واقف هستند. لذا معمولا برخی از پرستاران از طریق این رشته برای آزمون لیسانس به پزشکی اقدام می نمایند.

در یک تعریف کلی در طول دانش آموختگی این رشته، فعالیت های مراقبتی را فرا گرفته و از آن در جهت تسریع فرایند بهبود بیمار بهره برده می شود.

 

وظایف دانش آموختگان رشته پرستاری

 

وظایف پرستار

پرستاران در حوزه های مختلفی از قبیل بیمارستان ها، مراکز درمانی، کلینیک های خصوصی و… مشغول به خدمت هستند. که تا حدود زیادی از وظایف ثابتی برخوردار می باشند. در ذیل به برخی از این وظایف اشاره شده است.

  1. کنترل وضعیت جسمانی و روانی بیمار
  2. مراقبت از بیمار طبق دستور و نظر پزشک معالج
  3. تکمیل پرونده پزشکی بیمار و وارد نمودن اطلاعات وضعیت بیماری و درمان
  4. کمک به پزشک و تیم درمانی
  5. انجام اموراتی نظیر تزریقات، پانسمان، بررسی علائم حیاتی مثل فشار خون و…
  6. ارائه گزارش بیمار به پزشک
  7. رابطه بین بیمار و پزشک

البته مثل اغلب شغل و سازمان ها بسته به بخشی (مراقبت های ویژه، بخش اطفال و…) که در آن قرار می گیرند، وظایف تخصصی نیز بر عهده پرستاران قرار می گیرد.

چه افرادی برای این رشته مناسبند؟

شاید بتوان مهم ترین نکته در بعد شخصیت های مناسب پرستاری را ایثار و کمک دانست. در همین جهت افرادی باید پرستار شوند که علاقمند به مراقبت و کمک به بهبود بیماران هستند. این فرایند صبر و حوصله زیادی را طلبیده و خواستار افراد با انرژی خوب می باشد.

شخص باید توانایی این را داشته باشد که خود را در قالب برنامه ریزی خاصی قرار دهد. زیرا اموری مثل مصرف دارو، تکمیل پرونده، ثبت علائم حیاتی و… نیازمند دقت، تمرکز و وقت شناسی هستند. روحیه و انگیزه بالا در مقابله با ناراحتی و دشواری بیماران لازمه این شغل است. افزون بر این موارد دارا بودن سلامت کامل جسمانی مهم می باشد.

خوبی و بدی های این رشته؟

مزایا و معایب

از جمله مزایای خوبی که می توان برای رشته پرستاری نام برد:

  • بازار کار مناسب
  • جذب سریع در مراکز درمانی
  • برآورده شدن میل کمک به هم نوع
  • در آمد و حقوق مناسب

از جمله معایبی که می توان برای این رشته نام برد:

  • فشردگی شغلی بالا
  • پر نمودن شیفت و بیداری های طولانی مدت
  • در معرض همیشگی بیماری بودن
  • امکان ناراحتی های روانی و کاهش انگیزه
  • سختی در ایجاد توزان شغل و زندگی خصوصی

 

چگونه وارد این رشته شویم؟

رشته پرستاری در زیرگروه یک تجربی قرار داشته و در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه خواهید شد. برای ورود به این رشته داشتن رتبه ای تا حداکثر 15 هزار در سهمیه ها الزامی می باشد. البته هر چه رتبه بهتر باشد، شانس بیشتر خواهد بود. درس زیست و شیمی به ترتیب با ضرایب اهمیت 12 و 9 بیشترین میزان تاثیر را در رتبه و تراز داوطلب خواهند داشت.

نکته: دانش آموزان باید در همه دروس سطح مناسبی از درصد را داشته باشند.

بازار کار و درآمد

بازار کار رشته پرستاری در وضعیت خوبی بوده و بیمارستان ها پذیرش مناسبی دارند. با توجه به شرایط موجود یعنی ویروس کرونا، میزان نیاز کشور به پرستاران افزایش داشته است. میزان حقوق در مراکز دولتی تقریبا یکسان اما بسته به منطقه شهری، سابقه، بخش کاری، شیفت ها و برخی موارد دیگر متغیر می باشد.

بازه در آمدی پرستاران را می توان چیزی بین 7-4 میلیون در نظر گرفت. که بسته به موراد ذکر شده در بالا تغییر می کند. دانشجویان رشته پرستاری از ترم های 4 به بعد معمولا می توانند در مراکز درمانی و بیمارستان مشغول شوند و درآمدی برای خود داشه باشند. دانش آموختگان این رشته سریع جذ کار می شوند.

نکته: حقوق افرادی که عضو هیئت های علمی دانشگاه ها هستند می تواند تا 10 میلیون نیز افزایش یابد.

نکته: امکان ادامه تحصیل در این رشته برای علاقمندان تا مقطع دکتر فراهم می باشد.

شیفت های پرستاری

شیفت های پرستاری

برنامه شیفت بندی پرستاران در 3بخش صبح، عصر و شب چیده می شود. این برنامه توسط سرپرستار و دفتر پرستاری صورت می پذیرد. و ملاک عمل پر نمودن ساعات معین شده توسط پرستاران است. البته شرایطی مثل زیاد بودن بیماران و داشتن اضافه کاری بیمارستان می تواند بر روی این برنامه و افزایش ساعات حضور تاثیر بگذارد.

نوع دیگری از شیفت، شیفت آنکال on call است. در این مورد فرد بایستی در دسترس بوده و گوشی خود را روشن داشته باشد. تا در صورت نیاز در بیمارستان حضور یابد. برخی مواقع خود پرستاران با بیمارستان تماس گرفته و از تعداد و وضعیت بیماران مطلع می شوند.

نکته: رشته پرستاری دارای طرح دو ساله می باشد و پرستاران پس از اتمام تحصیل خود بایستی دو سال در مناطق محروم به خدمت بپردازند. البته برای فارغ التحصیلان مرد، طرح جزء خدمت سربازی و بالعکس محسوب می شود. البته در برخی شرایط خاص پرستاران از انجام این طرح معاف می شوند.

 

در این مقاله به بررسی رشته پرستاری و شریاط موجود پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در رابتاط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *