معافیت بیماری های عمومی

بیماری های عمومی جهت اخذ معافیت های مختلف پزشکی یکی از بزرگترین دغدغه ها در مسیر زندگی آقایان، خدمت سربازی می باشد. که طبق قوانین جدید بازه زمانی تقریبی 24ماه را شامل می شود. البته افرادی که از انواع کسری برخوردارند، می توانند مطابق با قوانین مربوطه از میزان مشخص کسری خدمت سربازی بهره مند گردند. در این بین افرادی هستند که دارای کسری نبوده اما بنا به وضعیت جسمانی در زمره بیماری های عمومی قرار می گیرند و می توانند از این طریق برخی از انواع را شامل حال خود نمایند.

بیماری های عمومی جهت اخذ معافیت های مختلف پزشکی

افرادی که به لحاظ جسمانی یا روانی در وضعیت های متفاوت سلامتی قرار دارند، بنابه شدت، مدت و درمان های صورت گرفته، توسط شورای پزشکی (کمیسیون) مورد بحث و نظر قرار می گیرند. این امر جهت جلوگیری از هرگونه آسیب به شخص مشمول در محیط نظامی صورت می پذیرد و قوانین آن درون پایگاه ها، توسط ریاست بازرسی و ایمنی یگان های مختلف مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند.

در این مقاله قصد بررسی بیماری های عمومی را خواهیم داشت که در دسته بندی انواع معافیت قرار می یابند. در صورت وجود هرگونه سوال، با راز ماندگار تا پایان مقاله همراه باشید.

 

انواع معافیت از سربازی

انواع معافیت خدمت سربازی

طبق نتیجه کمیسیون پزشکی نظام وظیفه افرادی که برای بیماری های عمومی اقدام می کنند در یکی از 3 دسته بندی ذیل حضور دارند:

  1. معاف از رزم

    در این نوع از معافیت پس از آنکه مشمول درخواست خود را مبنی بر معافیت از طریق بیماری های عمومی ثبت نمود، کمیسیون پزشکی وضعیت وی را در حد معافیت کامل ندانسته و معاف از رزم به مشمول تعلق می گیرد. در این نوع از معافیت بیماری های عمومی مشمول از برخی امور از قبیل رژه، نگهبانی، حمل اسلحه و… معاف می شود.نکته:لازم به ذکر است که معاف از رزم بودن شخص در سوابق وی و در سامانه سازمان وظیفه عمومی ناجا ثبت می گردد.

  2. معافیت موقت

    در این نوع از معافیت بیماری های عمومی، فرد موقتا قادر به خدمت سربازی نمی باشد. کمیسیون پزشکی پس از بررسی پرونده و وضعیت جسمانی مشمول، به این نتیجه می رسد که شخص باید دوره درمانی و استراحت پزشکی را بگذراند. در این بخش فرآیند و مراحلی برای متقاضی مشخص شده و وی باید طبق آن عمل نماید. این بازه زمانی بسته به نظر کمیسیون می تواند 6-1 ماه به طول بیانجامد. سپس پس از پایان این دوره دوباره توسط کمیسیون پزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

نکته: بازه زمانی تعلق گرفته در حالت کلی بیشتر از یک سال نمی باشد.

 

که در صورت بهبود بیماری های عمومی به وی معاف از رزم تعلق گرفته و عازم خدمت سربازی می شود. در صورت عدم بهبود به احتمال زیاد نظر به معافیت کامل داده می شود.

  1. معافیت دائمی

    برخی از افراد متقاضی معافیت پزشکی برای بیماری های عمومی و سایر بیماری ها، از ابتدا شامل قوانین معافیت می گردند. این گروه بدون گذراندن دوره موقت، معافیت دائم دریافت می نمایند. گروهی دیگر نیز که در معافیت موقت ذکر شد، در صورت عدم بهبودی بیماری حتی با استراحت و درمان، معافیت کامل و دائمی دریافت می نمایند.

بیماری های عمومی سازمان وظیفه عمومی ناجا

طبق قوانین نظام وظیفه بیماری های عمومی در دسته های ذیل قرار می یابند:

بیماری های عمومی معافیت
بند1 مشمولان با بیماری قابل علاج، که بازه زمانی بیشتر از 1 ماه نیاز به استراحت و یا درمان دارند. درمان منظور انجام جراحی و دوران نقاهت بیماری های عمومی و سایر موارد است. معافیت موقت تا 1سال
 

بند2

طول قد مشمول:

ü     افراد دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با داشتن طول قد کمتر از 140 سانتی متر

 

ü     افراد با طول قد 140 سانتی متر

 

ü     افراد دارای مدرک فوق دیپلم و کمتر با 155>قد>145 و افراد دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با 155>قد>140

 

 

 

 

 

معافیت دائم

 

 

معافیت دائم

 

 

معاف از رزم

بند3 چاقی مفرط، که در آن  BMIیا شاخص توده بدنی شخص بیشتر از 35 باشد. معاف از رزم
بند4 لاغری مفرط، که در آن BMI یا شاخص توده بدنی شخص کمتر از 17 باشد. معاف از رزم
بند5 طیق قوانین مشمولان با مدارک تحصیلی پزشکی که در موارد بالا سلامتی نداشته باشند، در مراکز درمانی نیروهای مسلح به ویزیت می پردازند. معاف از رزم خدمات سنگین

 

نکته: برای محاسبه شاخص توده بدنی یا BMI، وزن شخص به کیلوگرم بر مجذور قد به متر تقسیم می گردد.

نکته: در برخی از قوانین بیماری های عمومی سازمان وظیفه عمومی ناجا، مدارک تحصیلی کاملا تاثیرگذار می باشند. لذا تبصره های موجود در قوانین نظام وظیفه را حتما مورد بررسی لازم قرار دهید.

نکته: کوتاهی قد افراد ممکن است در نگاه اول جزء بیماری های عمومی قرار نگیرد، اما در طول دوره خدمت ضرورت سربازی بنا به محدودیت های که برای خود شخص و یگان، در جهت استفاده از توانایی سرباز به وجود می آورد امکان معافیت وجود دارد.

نکته: در صورت چاقی و لاغری های مفرطی که قابل کنترل نبوده و پیشرونده می باشند، با نظر کمیسیون پزشکی امکان معافیت وجود دارد.

نکته:در صورتی که چاقی و لاغری مفرط بیماری های عمومی اعلامی، طبق نظر کمیسیون پزشکی در دسته اختلالات روانی و عصبی قرار گیرد، پس از اثبات و عدم تاثیر درمان، احتمال معافیت دائم افزایش می یابد.

در این مقاله به بررسی بیماری های عمومی خدمت سربازی پرداختیم. همانطور که در جدول مشاهده شد بنا به درجات مختلف، معافیت های متفاوتی به مشمولان تعلق می گیرد. لازم به ذکر است که اگر در حین خدمت سربازی و حضور در یگان شخص به بیماری های بند 1 دچار گردد، می تواند درخواست خود را برای تشکیل کمیسیون پزشکی ثبت نموده و شانس خود را برای معافیت موقت یا دائمی امتحان کند.

نکته: در صورت کمبود سرباز در سطح کشور در یگان های خدمتی مختلف، سخت گیری ها بیشتر بوده و متقاضی بایستی با پرونده کامل در کمیسیون ها حضور یابد. البته مجزای از مدارک همراه متقاضی، پزشکان حاضر در کمیسیون شخص را به بیمارستان های مورد تایید و زیر نظر نیروهای مسلح جهت معاینه ارجاع می دهند.

در صورتی که همچنان پاسخی برای سوالات خود نیافته اید، می توانید جهت مشاوره نظام وظیفه در زمینه های مختلف خدمت سربازی از جمله انواع کسری، انواع معافیت و سایر موارد، با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *