نکات جلسه کنکور

اگر فکر می کنید که کنکور یعنی فقط مطالعه و چیز دیگری اهمیت ندارد، سخت در اشتباه هستید. داوطلبانی در کنکور سراسری،ارشد و دکتری داشته ایم که علی رغم مطالعه خوب، به دلیل عدم آگاهی از شرایط و نکات جلسه کنکور دچار سختی شده اند و حتی به نتیجه ای که خواهان آن بوده اند نرسیده اند. داوطلبان، اعم از دانش آموزان و دانشجویان بایستی بدانند که تا زمان خروج از جلسه و حتی تا زمان اتمام انتخاب رشته و ثبت انتخاب ها، باید آماده و هوشیار باشند.

بسیاری از داوطلبان در سال های اخیر بوده اند که صبح آزمون در خواب مانده یا لوازم مورد نیاز را کامل با خود بر سر جلسه نبرده اند. همین عوامل و بسیاری از موارد دیگر توانایی برهم زدن آرامش و مدیریت جلسه را دارند. لذا آگاهی از نکات جلسه کنکور و حتی مقدمات حضور در جلسه حائز اهمیت می باشد.

با توجه به این موضوع در این مقاله قصد داریم بیشتر به نکات جلسه کنکور بپردازیم. در صورت عدم تعویق زمان برگزاری کنکورها به دلیل شدت گیری ویروس کرونا، در کمتر از 3 ماه آتی کنکورهای مهم سراسری و ارشدهای وزارت علوم و بهداشت برگزار خواهند شد.
در صورت وجود هرگونه سوال، تا پایان این مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

اهمیت های مدیریت جلسه

دلیل اهمیت مدیریت جلسه

داوطلبانی که در سطوح متوسط و بالای آمادگی قرار دارند بیشتر از بقیه اهمیت این موضوع را درک می کنند. زیرا اگر در آزمون آزمایشی شرکت نموده باشند متوجه این امر خواهند شد که به دلیل کمبود زمان و تعداد سوالات، زمان کم خواهند آورد. این مطلب اهمیت مدیریت زمان و نکات جلسه کنکور را می رساند.

یکی از نکات جلسه کنکور مدیریت آرامش روانی می باشد که در کنار زمان مهم است. مثال در خواب ماندن را در نظر بگیرید. اگر توانایی تسلط بر رفتار و احساسات و نکاتی مثل تنفس منظم و دور نمودن افکار منفی نداشته باشید، حتی در صورتی که به موقع هم به جلسه برسید نحوه پاسخ دهی شما تحت تاثیر خواهد بود.

بارها در جلسات مشاوره گفته ام که داوطلبی با سطح متوسط آمادگی اما آرامش و قدرت مدیریت خوب، احتمال نتیجه به نسبت بهتری از داوطلب با آمادگی خوب و مدیریت متوسط و ضعیف دارد.

نکته: داشتن تجهیزات جنگی خوب و آمادگی بالا به تنهایی برای پیروزی بر جنگ کافی نیست. بلکه داشتن ذهن و مدیریت خوب برای استفاده از این امکانات حائز اهمیت زیادی است. چنان چه در تاریخ به دفعات قابل مشاهده می باشد.

نکات جلسه کنکور

در ادامه برخی از نکات مورد نیاز که قبل از کنکور و در حین جلسه باید رعایت شوند، آورده شده است. این موارد عبارتند از:

خواب کافی

  1. خواب کافی

    از مهم ترین نکات قبل آزمون، که بر روی نکات جلسه کنکور تاثیر گذاری زیادی دارد. خواب مناسب و کافی در روزهای پایانی و منتهی به کنکور، در پردازش هر چه بهتر مطالب و تمرکز بالا موثر است.

    نکات جلسه کنکور تغذیه مناسب

  2. تغذیه مناسب

    رژیم غذایی به دور از شکر و مواد بدون سود آوری مناسب برای بدن، در روزهای پایانی اهمیت دارد. خوردن صبحانه یکی از مهم ترین نکات قبل حضور در جلسه کنکور است. در هفته پایانی خود را مجبور به خوردن صبحانه و مواد مقوی نمایید.

  3. شناخت محل کنکور

    در صورت امکان حتما روز قبل آزمون به محل برگزاری رفته و آدرس دقیق آن را بیابید. این عمل در مدیریت زمان و مسافت مهم می باشد. و از نگرانی صبح کنکور جلوگیری می کند.

  4. محل مشخص داوطلب

    با استفاده از تابلوها و راهنماهای موجود، برحسب شماره داوطلبی، محل دقیق صندلی خود را بیابید. در صورت مشکل از برگزار کنندگان کمک بخواهید. در انتها حتما شماره خود و شماره درج شده بر روی صندلی را بررسی نمایید.

    نکته: صحت مشخصات برگه پاسخنامه خود را نیز مورد بررسی قرار دهید.

  5. لوازم

    از نکات جلسه کنکور همراه داشتن لوازم مورد نیاز از قبیل 2عدد مداد، پاک کن، مداد تراش، ساعت، مدارک شناسایی و… است.

  6. برگه پاسخنامه

    مراقب برگه پاسخ باشید زیرا در صورت پاره شدن و ریختن مواد بر روی برگه ممکن است کامپیوتر در فرآیند تصحیح دچار مشکل گردد.

  7. دفترچه سوالات

    از نکات جلسه کنکور به ترتیب پاسخ دادن به سوالات است. سعی کنید ترتیب را به هم نزنید زیرا می تواند در کاهش تمرکز و بروز اشتباه اثر گذار باشد.

    نکته: دفترچه سوالات را که برداشتید نگاهی گذرا به سوالات مباحث نیندازید. زیرا دیدن سوالی سخت، علتی بر نگرانی شما می شود.

    وارد کردن پاسخ

  8. وارد نمودن پاسخ

    پاسخ هر سوال را همان موقع در برگه وارد نمایید. یکی از نکات جلسه کنکور که کم هم اتفاق نیفتاده این است که برخی وارد نمودن پاسخ را به آخر موکول می کنند. به دلایل وجود استرس و اتمام زمان ریسک این عمل بالا است.

    نکته: هر 5 یا 10 تست، پاسخ های خود را از نظر درست وارد نمودن مورد بررسی قرار دهید.

    نکات جلسه کنکور مدیریت زمان

  9. مدیریت زمان

    برای هر سوال زمان زیادتری صرف نکرده و به گونه ای مدیریت کنید که برای هر درس زمان اضافی برای سوالات شک دار داشته باشید.

  10. علامت گذاری

    با علامت های مختص به خودتان مثل*+- سوالات شک دار، زمان بر و بدون پاسخ را برای عملکرد بهتر و مدیریت زمان جدا نمایید.

  11. آرامش روانی

    یکی از نکات جلسه کنکور با اهمیت بالا، آرامش روانی است. در ابتدا چند نفس عمیق بکشید و با ایجاد تمرکز قبل از شروع آزمون، حواس و دقت خود را به جلسه جمع کنید. اکنون مهم سوالات و پاسخ شماست نه اتفاقات دیشب و قبل تر یا آینده ای که هنوز نرسیده است.

    نکته: با افکار منفی مثل اگر نتونم چی؟ و… بازدهی شما کاهش می یابد. و حتی در صورت توانستن هم این افکار جلوی شما را می گیرند. بر زمان حال تمرکز کنید.

  12. باور غلط

    حتی رتبه برترها هم به تمامی سوالات پاسخ نمی دهند. لزومی ندارد به تمامی تست ها پاسخ دهید. متناسب با هدف و تلاشی که داشته اید پاسخگو باشید.

  13. خرما، آبمیوه، شکلات و…

    زمان آزمون طولانی خواهد بود. بنابراین از نکات جلسه کنکور داشتن مواد مقوی مثل خرما، آبمیوه، آب، شکلات و… است. زیرا به دلیل فعالیت فکری زیاد حتما به افزایش انرژی نیاز خواهید داشت.

  14. مدیریت انرژی

    فعالیت فکری و بدنی خود را به گونه ای تنظیم کنید که تا پایان جلسه انرژی لازم را داشته باشید.

  15. سطح سوالات

    سختی سوالات نباید مورد تنش شما شود. زیرا از نکات جلسه کنکور این است که این دشواری برای همه داوطلبان می باشد. لذا آرامش روانی خود را حفظ نمایید.

    نکات جلسه کنکور داشتن استراتژی

  16. داشتن استراتژی

    برای نحوه پاسخگویی و مدیریت زمان استراتژی لازم را از شب قبل داشته باشید. بدانید که می خواهید از دانش و زمان خود به چه نحوی بهره ببرید و سردرگم نباشید.

 

در این مقاله به بررسی نکات جلسه کنکور و برخی از نکات قبل برگزاری آزمون پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاوران راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *