مدیریت زمان

زمان بعدی از زندگی است که تغییرات روزمره را برحسب آن سنجیده و اندازه می گیریم. زمان همیشه در حال گذر بوده و امکان ذخیره آن وجود ندارد. مگر اینکه با استفاده از تکنیک های مدیریت زمان بتوان به گونه بهتری از آن بهره برد. این عمل برای گروهی از افراد که فشرده فعالیت داشته و می خواهند در آزمون های خاصی شرکت کنند ضروری می باشد.

در سال کنکور اهمیت زمان برای داوطلب بیش از پیش شده و گذر زمان بیشتر حس می شود. زیرا اتفاقات زیادی در پیزامون فرد به وقوع می پیوندد. از برگزاری آزمون های آزمایشی و تراز گرفته تا شرکت در کلاس کنکور و تست.

آگاهی و شناخت تکنیک های مدیریت زمان در بازدهی بیشتر سر جلسه کنکور تاثیر گذار است و گروهی که در سطح خوبی از مطالعه و آمادگی قرار دارد اهمیت این موضوع را بهتر می دانند.

در این مقاله به شناخت تکنیک های مدیریت زمان خواهیم پرداخت.  درصورت وجود هرگونه سوال، با پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

مدیریت زمان چیست

مدیریت زمان Time Managment چیست؟

همانطور که می دانید مدیریت به معنی فراگیری دانش جهت بهره بهتر از امکانات در راستای رسیدن به اهداف است. اگر بخواهیم این دو را باهم ترکیب کنیم و به تعریف مشخصی برسیم، در واقع مدیریت زمان یعنی با برنامه عمل نمودن جهت افزایش میزان بهره وری.
این مدیریت سبب تقسیم زمان به امور مختلف برحسب نیاز شده و از هدر روی آن خودداری می کند.

چرا اصلا مدیریت زمان ؟

در آزمون ها و کنکور های سراسری، میزان زمان مشخصی برای سوالات در نظر گرفته می شود و اختصاص زمانی بیشتر از میانگین برای سوال، این احتمال را به وجود می آورد که داوطلب به باقی سوالات نرسد. لذا شاید اگر فرد به چند سوال بیشتر می رسید، به رتبه و درصد بهتری دست می یافت یا سوالات راحت تر را از دست نمی داد.

این امر اهمیت مدیریت زمان را می رساند و دغدغه بسیاری از داوطلبانی است که ساعات و سطح مطالعاتی خوبی دارند. مدیریت زمان در واقع سبب تسلط شما بر آزمون شده و با آرامش بیشتری به تست ها پاسخ می دهید. زیرا از قبل استراتژی خاصی برای آزمون در نظر گرفته اید.

 

تکنیک های مدیریت زمان

5 تکنیک مدیریت زمان

تکنیک های مدیریت زمان بایستی در آزمون های آزمایشی مورد استفاده قرار گیرند تا داوطب بتواند به تسلط کافی دست یابد. و بداند که چه میزان زمانی مورد نیاز سوالات عمومی و اختصاصی است. چند مورد از این تکنیک ها عبارتند از:

  1. تکنیک استراتژی بازگشت

    در این تکنیک مدیریت زمان شما علاوه قبل از حضور در جلسه، برنامه خود را برای استفاده بهتر از زمان چیده اید. این تکنیک برای زمانی است که یک دور سوالات مطالعه شده و به آن ها پاسخ داده شده است. و در انتها فرد به تست های باقی مانده برگشته و با توجه به زمان ذخیره شده به جواب دست می یابد.

  2. تکنیک میانگین

    لزومی وجود ندارد که حتما به همه سوالات پاسخ دهید. حتی رتبه برترها نیز به همه سوالات پاسخ نمی دهند. برای هر درس میانگین درصد مورد انتظاری تعیین کنید و سعی بر رسیدن به آن داشته باشید. این عمل موجب جلوگیری از صرف زمان زیاد و باقی ماندن سوالات دروس دیگر می گردد.

  3. تکنیک زمان نقصانی

    از مهم ترین تکنیک های مدیریت زمان، تکنیک زمان نقصانی است. در این روش شما زمانی نه چندان زیاد از زمان اختصاص داده شده به سوالات را برای انتها نگه می دارید. مثلا اگر برای 25 سوال ادبیات سنجش 18 دقیقه فرصت به شما داد، 3 دقیقه از آن را ذخیره و در انتهای سوالات دفترچه به مرور همین درس اختصاص می دهید. این امر سبب بررسی تست های شک دار و بی پاسخ می شود.در واقع در این روش با کمتر نمودن زمان اصلی، به طور فشرده و مدیریت شده تر از زمان بهر می بریم. ممکن است 3 دقیقه درس ادبیات اصلا مورد نیاز آن نباشد و به درسی مثل عربی اختصاص یابد.

  4. تکنیک علامت گذاری

    استفاده از علامت های خاص برای دسته بندی نوع تست ها در مدیریت زمان کاربردی است. در این روش سوالات راحت توسط شما پاسخ و در برگه پاسخنامه وارد می شود. در مقابل سوالات دشواری که داده ای از آن در ذهنتان ندارید را کنار می گذارید. چون احتمال اشتباه بودن آن زیاد است. و آن را با علامت خاصی مثل منها، ضربدر یا هرچیز دیگری بسته به سلیقه خود مشخص می کنید تا بدانید کدام سوالات در این دسته قرار می گیرند.همین عمل بر روی سوالات شک دار اتفاق می افتد و با علامت خاصی مشخص می شوند و در انتها با توجه به تکنیک زمان نقصانی، به آن ها پرداخته می شود.نکته: داوطلب می تواند حتی تست های زمان بر اما حل شدنی و شک بین سه گزینه را با علامتی معین کند تا در انتها مورد بررسی قرار دهد.

  5. تکنیک معکوس

    در این تکنیک به جای فشار زیاد بر روی خود، به دلیل خستگی چند ثانیه به استراحت بپردازید. زیرا ممکن است در ادامه این عدم استراحت آسیب بیشتری به نحوه پاسخگویی شما وارد نماید. به صندلی خود تکیه دهید، خرما یا شکلات بخورید، آب یا آبمیوه بنوشید و بعد از چند دم و بازدم عمیق و آرام دوباره شروع کنید.این تکنیک بازدهی شما را در ادامه افزایش و ممکن است سبب شود سوالی که 80 ثانیه وقت شما را می گرفت، به 70 ثانیه تقلیل پیدا کند.

 

فوائد داشتن

فوائد داشتن مدیریت زمان

  1. تقویت اعتماد به نفس
  2. افزایش آرامش روانی
  3. جلوگیری از استرس بیش از حد
  4. مدیریت راحت تر جلسه آزمون
  5. افزایش بهره وری
  6. استفاده بهتر از دانش و اطلاعات یادگیری شده
  7. ایجاد حس رضایتمندی
  8. ایجاد برخورد حرفه ای و وجه خاص
  9. کسب نتایج بهتر

مضرات نداشتن مدیریت زمان

  1. تحمل میزان زیادی استرس
  2. سیستم پاسخ دهی نامنظم به سوالات
  3. عدم بازدهی مناسب و بازیابی کم اطلاعات
  4. اتلاف زیاد زمان
  5. از دست دادن تست های راحت
  6. نرسیدن به میانگین درصدی مشخص شده
  7. ایجاد نگرانی و افزایش ضربان قلب
  8. تعرق زیاد

 

مقدمات

مقدمات داشتن مدیریت زمان چیست؟

اگر تا اکنون به مدیریت زمان اهمیتی نداده اید و تصمیم به تغییر خود دارید، بهتر است امور زیر را برای راحت تر نمودن تغییر به کار ببندید:

  1. ایجاد چک لیست و فهرست روزانه
  2. اولویت بندی درست و مناسب
  3. تلاش و اراده
  4. ایجاد انگیزه
  5. نوسازی و تعیین هدف
  6. داشتن هدف ملموس و منطقی
  7. افزایش قدرت تصمیم گیری
  8. افزیاش قدرت و مهارت حل مسئله
  9. فعالیت بدنی و ورزش

 

در این مقاله به بررسی مدیریت زمان پرداختیم. در صورتی که نگران کنکور خود هستید و سوالاتی در این زمینه دارید، می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاوران راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *