عوارض مصرف ال اس دی

همچنان که علم و تکنولوژی در زمینه های مختلف در حال رشد هستند، در زوایای مخرب و غیر قانونی نیز حرکت هایی دیده می شود. با گذشت زمان و ایجاد تقاضا از سوی برخی مبتلایان، سالانه موادهای مخدر زیادی با اسامی جدید و عجیب به بازار غیرقانونی وارد می گردند. یکی از این موادهای توهم زا ال اس دی می باشد که سال هاست در جهان به فروش می رسد با اینکه عوارض مصرف ال اس دی زیاد است.

هر کدام از موادهای مخدر موجود حالات روانی و جسمانی خاصی به افراد دست می دهند و به بازه زمانی خاصی برای بروز اثرات نیاز دارند. وابستگی های حاصل هم جسمانی بوده و هم روانی، که بعد روانی دشوارتر از بدن، از باتلاق اعتیاد رها می شود. زیرا در آنجا با مانع بزرگی به نام ذهن و فکر طرف هستیم.

در این مقاله قصد پرداختن به ال اس دی و عوارض مصرف ال اس دی را داریم. حتما تا کنون این اسم را شنیده اید اما فرصت بررسی آن را نداشته اید.در صورت وجود هرگونه مشکل می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

ال اس دی چیست

ال اس دی یا LSD چیست؟

ال اس دی از قوی ترین موادهای توهم زا و روان انگیز است که بخش عظیمی از ترکیب آن را اسید لایزرژیک دی اتیل آمید، که از نوعی قارچ به دست می آید، تشکیل شده است.

این نوع قارچ معمولا بر روی غلات رشد می کند. و طی فرآیندی آزمایشگاهی کریستال های به دست آمده از این قارچ را بی بو و بی رنگ می نمایند.

این ماده در سال 1938 توسط فردی به نام آلبرت هافمن به طور اتفاقی کشف شد و همراه با ایجاد توهم های شنوایی، بینایی و… می باشد. این ماده از نظر شکل ظاهری بیشتر به صورت جامد یعنی قرص یا کپسول در خیابان ها یافت می شود و در نوعی عجیب حتی به صورت کاغذهای مربعی شکل آغشته به ال اس دی نیز به فروش غیر قانونی می رسد.

اثرات ال اس دی تقریبا تا نیم ساعت بعد از مصرف در مصرف کننده بروز می کند و 12-6 ساعت در وی باقی می ماند. در این ساعت شخص دچار توهم شده و حالاتی بد و خوب به او دست می دهد.

ال اس دی انواع متفاوتی دارد و در اسامی مختلفی از قبیل اسید، نقره، پرتقال و… نیز شناخته می شود.

بررسی رفتار شیمیایی ال اس دی

این ماده به صورت آگونیست یا آنتاگونیست بر روی گیرنده های سروتونین تاثیراتی می گذارد. و مانند بسیاری از موادهای مخدر و روان انگیز، از مهم ترین دلایل ایجاد توهم جلوگیری از بازجذب دوپامین و نور آدرنالین می باشد.

طی ورود ال اس دی به بدن و تاثیر آن بر مغز و قشر آن، مسیر کنترل پاداش مغزی فعال تر شده و اعتیاد و وابستگی از آن موقع شروع می شود.
سروتونین به عنوان یکی از انتقال دهنده های عصبی موثر در روند وابستگی می باشد. زیرا با جلوگیری از بازجذب آن و فعال سازی سیستم سمپاتیک، شخص را وارد دنیای توهم می کند.

ال اس دی به روش های خوردن و کشیدن به مصرف می رسد که به ترتیب یک ساعت و آنی اثرات ماده بروز می نماید. و این حالات بروز به میزان مصرف و خود شخص بستگی دارد.

حالات حاصل از مصرف ال اس دی در دو دسته سفر خوب و سفر بد تقسیم بندی می شوند. در سفر خوب فرد تجربه خوشایندی مثل هیجانات و ادراک عمیق از محیط را کسب می نماید اما در سفر بد فرد عکس آن، یعنی ترس، گیجی، افسردگی و تنش را تجربه می کند.

در واقع حساسیت پذیری مبتلا از محیط بسیار افزایش می یابد. که این حالات می تواند شخص را حتی در زمان عدم مصرف نسبت به محرک های محیطی و افراد، آسیب پذیر و درگیر مسائل روانی و جسمانی نماید.

برخی از اثرات بروز پیدا کرده مصرف ال اس دی مثل انجام کارهای خطرناک، پرش از ارتفاع و… نیز ممکن است شخص را به کام مرگ بکشاند. مصرف نامناسب این ماده می تواند کما، افزایش ضربان قلب و تنفس و در نهایت ایست قلبی و مرگ را در پی داشته باشد.

 

عوارض مصرف LSD

عوارض مصرف ال اس دی

در مطالب بالا به طور پراکنده به اثرات و عوارض ال اس دی پرداختیم که در زیر به صورت یک جا برای شما عزیزان آورده شده است:

  1. نوسانات رفتاری شدید
  2. افزایش ضربان قلب و فشار
  3. ناهماهنگی حرکتی
  4. پراکنده گویی
  5. شکاک شدن و پارانویا
  6. نوسانات ادراکی
  7. نوسان دمای بدن
  8. عدم احساس درد
  9. بروز رفتارهای خطرناک آسیب به خود و دیگران
  10. آشفتگی ذهنی و فکری
  11. عدم تمرکز و دقت
  12. مختل شدن بعد شناختی
  13. تهوع
  14. ضعف جسمانی

در موارد مصرف کم امکان عدم وابستگی جسمانی وجود دارد اما در بعد روانی ذهن سریع تر درگیر می شود. لذا فرد از نظر ذهنی اضطراب و بی قراری را برای مصرف دوباره تجربه می کند. که همین امر می تواند سبب بروز اختلالات شخصیتی مثل اسکیزوفرنی گردد. و زمان و مکان فرد را در خاطرات مختلف درگیر نماید.

 

ترک LSD

ترک ال اس دی ممکن است؟

وجود باورهای غلط و به دور از واقعیت، از عوامل مهم گرایش افراد و گیرافتادن در دام اعتیاد است.

همانگونه که در متون بالا اشاره شد، نباید تصور کنید که چون جسم وابستگی زیادی به مصرف ال اس دی پیدا نمی کند، اعتیاد و دشواری در ترک نمی باشد. بلکه به دلیل وابستگی روانی و مانعی بزرگ و قوی یعنی ذهن، کار سخت تر است.

به همین دلیل بایستی بیمار تحت نظر متخصص و روانشناس باشد و تقریبا مراحلی را که بیماران انواع موادهای مخدر می گذرانند را نیز باید طی نمایند.

در این مقاله به بررسی ال اس دی یا LSD پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و مشکل در زمینه اعتیاد، می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *