قهرمان زندگی

تحقیقات جدیدی که انجام گرفته است نشان می دهد، داشتن یک قهرمان در زندگی منجر به افزایش انگیزش در شما می شود.

در خلاصه این مقاله می خوانید :

  • قهرمان زندگی، فردی هستند که برای ایجاد تغییر مثبت تلاش می کند و برای رسیدن به آن حتی می جنگد . فرقی نمی کند که این افراد چهره های معروف و یا افراد معمولی باشند .
  • قهرمان های زندگی از عملکردهای روان شناختی بسیاری در جهت دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند مانند تقویت انگیزه ، امید و اخلاق .
  • پژوهش های اخیر حاکی ازآن است که وجود یک قهرمان در زندگی شخص می تواند عامل مهمی ، جهت افزایش احساس قدرت و توانایی در شما شود .

 

قهرمانان زندگی خود

آیا شما می توانید قهرمان های زندگی خود را شناسایی کنید ؟

در حقیقت چه عاملی آن افراد را در چشم شما به عنوان یک قهرمان ،مهم می کند؟ ممکن است حتی ممکن است که آن شخص ارزشمند یک شخصیت کارتونی باشد .مثلا السا  یا سوپرمن .شاید شما از یک چهره سیاسی که با پافشاری و آگاهی از دیدگاه سیاسی خود ،دفاع می کند، تحسین می کنید و او را سرمشق خود قرار می دهید . شخص مورد اسطوره شما میتواند یک چهره تاریخی باشد ‌که با رشادت و دلاوری زندگی خود را فدا کرده تا به این وسیله یک ملت و یا یک هدف و آرمان والای انسانی را نجات بخشد .

این دلاوران با حرف بزرگ “H ” در مقابل قهرمانان با حرف کوچک “h” ایستاده اند و این احتمال وجود دارد که در زندگی روزمره خود با آنها برخورد کرده باشید.

رسانه ها معمولا بر آنها متمرکز شده و در حقیقت منابعی هستند که در رابطه با زندگی این افراد مطالبی را به شکل روزانه مطرح می کنند. چه بسا این رشادت ها شامل افرادی می شود  که ، در خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ تلاش کرده اند و یا افرادی که کارهای کوچک اما مهم و معنادار در شهرهای خود انجام می دهند .

چنین اشخاص مورد تحسین ، می توانند شامل افرادی شوند که با تامین غذای افراد بی  سر پناه و یکه و تنها که در جامعه بسر می برند بشود  و یا شامل افرادی شود که به همسایگان خود در دسترسی به داروهای شان  کمک می کنند .  آنها ممکن است با وجود سختی ها و فشار کاری شغل عادی و رسمی خود، باز هم  نیاز دیگران را  در نظر گرفته  و به آن ها کمک کنند . مانند معلمان و یا کارکنان بخش غذایی فروشگاه ها .

توقف کنید و فکر کنید

توقف کنید و فکر کنید

بله در مورد افرادی که تصور می کنید برای شما حکم یک قهرمان را دارند تفکر کنید .از خودتان بپرسید که چه عاملی باعث می شود آنها دارای چنین کیفیت مطلوبی شوند . بر اساس گفته اولانا اولکیناکو و همکارانش از دانشگاه لیدز در سال ۲۰۲۱ ، قهرمان کسی است که ” برای ایجاد تحولات مثبت در زندگی فرد و یا افرادی به مبارزه می پردازد و مورد تحسین و احترام توده ها می شود “.

خصوصیات یک فرد قهرمان چیست و چه ارزشی می تواند داشته باشد ؟

از دیدگاه اولنیکاکو و همکارانش از تعریف کلی که در بالا ذکر شد استفاده کرده و به توسط آن ،مجموعه ای از خصوصیات افراد را لیست کردند .این جنبه های شخصیتی عبارتند از ” شجاعت، بی باکی ، جسارت ، از خودگذشتگی، صداقت و قوی بودن و داشتن یکپارچگی اخلاقی  و یک صفت و خصیصه مهم آنها جرات ورزی و به اصطلاح عامیانه دل و جگر داشتن است که برای  کمک به دیگران از خود نشان داده ،حتی اگر به قیمت آسیب رساندن به خودشان باشد .

این صفت ها قابل ارزش و ستودنی هستند . و همانطوری که محققان با مطالعه خود در این زمینه انجام داده اند بنظر می رسد  ،این افراد به نوعی، در زندگی دیگران ۳ کار ویژه ایجاد می کنند . این عملکرد ها در زمینه تقویت  عبارتند از (فراهم کردن انگیزه ، امید ، الهام بخشی ). و در بخش الگوی اخلاقی ( یادآوری مفهوم خوب رفتار کردن با مردم ) و ( محافظت از مردم در برابر موارد خطرآفرین و شر ). حال با در نظر گرفتن این عقاید در ذهن خودتان ، در مورد اینکه شما قهرمانان را با چه ویژگی هایی قبول دارید معرفی می کنید . و اینکه چرا آن ها برای شما مهم هستند ؟ آیا قهرمانان احساس امنیت را در شما ایجاد می کنند ؟ آیا آن ها با رفتارهای خیرخواهانه و نوع دوستانه خود به شما نشان می دهند که شما نیز می توانید فرد بهتری شوید ؟

به گفته اولانا اولکیناکو و همکاران ، به احتمال خیلی زیاد وقتی شما در شرایط تهدید قرارمی گیرید ، شما برای دستیابی به یک راه حل و ایده الهام بخش به یک قهرمان و شخص مورد تحسین مراجعه می کنید . در حقیقت همذات پنداری شما با آن شخص مجاهد که از خصوصیات شجاعت و ایثار گری و از خودگذشتگی برخوردارست بخشی از این الهام را برای شما فراهم می کند و به نوعی راهگشای شما در مواقع خاص است . اما این باور که شما نیز قادر بر حل مشکلات خود هستید نیز وجود دارد و قطعا می توانید در برابر تهدیدهای زندگی خود اقدام کنید .

تهدید سلامتی

در زمانی که مردم با خطراتی که سلامتی و ایمنی آنها را تهدید می کند چگونه کنار می آیند ؟

از نقطه نظر روان شناختی ، افراد در برابر شرایطی که سلامتی آنها بخطر می افتد به نوعی با آن کنار آمده و می پذیرند .بطور مثال برخورد و پاسخ افراد در طول همه گیری ویروس کرونا نشاندهنده این روش بود که آنها با رو به رو شدن با ایده مرگ و میر خود،  کنار آمدند و این شرایط سخت به عنوان یک تهدید،  شرایطی را فراهم کرد که مردم بیشتر از هر زمان دیگری از صبر و تلاش نوع دوستان قهرمان خود الهام بگیرند . بر مبنای این باور و عقیده ” قهرمانان به احتمال زیاد  همانند ستون های استوار و مستحکمی هستند که می تواند در شرایط بسیار تنش زا به آنها متوسل شوید .

وقتی ، به قهرمان فکر می کنید ، احتمالا احساس امنیت و محافظت می کنید و حس امید و دلگرمی  سراسر وجود تان را مملو از آرامش می کند و در نتیجه احساس تردید کمرنگ می شود  و یا از بین می رود.  آنچه که بیشتر در اصل ماجرا و در زیربنای این مسئله مد نظر است این که وقتی فرد در شرایط استرس زا و مقابله با آن قرار می گیرد، معمولا سعی بر آن دارد که برای کنترل شرایط تهدید از منابعی که در اختیار دارد استفاده کند اما وقتی شرایط تنش زا ادامه می یابد ممکن است راهکارهای خودمان نتوانند به تنهایی یاری دهنده باشند و نیاز به منابع دیگری احساس شود .

اولانا اولکیناکو و تیم او بر این پیشنهاد هستند که آنچه شخصیت های  مورد تحسین به شما می دهند ، علاوه بر تعالی بخشیدن به اخلاق محسوب می شود بلکه باعث افزایش احساس قدرت و توانایی غلبه بر مشکلات است.

قهرمان زندگی

پژوهشگران با توجه به باور خود به کشف این نکته می رسند که در حقیقت  قهرمانان برای اینکه سطح احساس قدرت خودشان را افزایش دهند  به مردم عادی کمک می کنند .

در راستای مطرح کردن این باور که شخصیت های ایثارگر و از خودگذشته باعث افزایش احساس قدرت به دیگران میشوند . محققان انگلیسی چهار تحقیق انجام دادند که همه آن ها شامل واکنش شرکت کنندگانی  می شد که شاهد درگیری قهرمانان شان در برابر نوعی تهدید به مرگ بودند .

در سه مورد از این مطالعات ، با استفاده از دستکاری آزمایشی ، از شرکت کنندگان خواسته شد شرایط  قهرمان خود را که در وضعیت  چالش بر انگیزی قرار گرفته و تهدید به مرگ هستند را بخاطر بیاورند .

یکی از نتایج اصلی و جالب در این تحقیق نشان می داد که شرکت کنندگان به تمایلات خود به خوردن میان وعده های ناسالم امتیاز دادند . تیم تحقیقاتی این مسئله را به عنوان یک نتیجه مد نظر قرار دادند. چرا که تحقیقات قبلی نشان داده بود که در زمان تهدید شدید به مرگ و میر افراد در واقع گرایش بیشتری به انجام عادت های ناسالم خواهند داشت.

و در نتیجه این عادت ها افزایش یافته اما کمتر نمی شود . واقعاً چرا چنین حالتی رخ می دهد ؟ چون ممکن است شما این شرایط را به نوعی ” تئوری آخرین وعده ” بدانید پس بنابر این، اگر فکر کنید که وعده غذایی دیگری ندارید هر خوراکی راحتی با کالری بالا را بیشتر آرزو می کنید . واقعاً اگر بدانید که زندگی شما در آستانه تمام شدن است چرا باید نگران سلامتی خود باشید ؟

البته این نظریه آخرین وعده غذایی در شرایط طولانی مدت نمی تواند یک رفتار سازگارانه و درست باشد چرا که خود می تواند به مروز زمان یک تهدید جدی  برای سلامتی شده و   منجر به آسیب شود .

سوالی که پژوهشگران در این زمینه مطرح کردند این بود که آیا شرکت کنندگانی که به قهرمان خود ایمان داشتند جوانب احتیاط را کمتر رعایت کرده و  سلامتی خود را بر باد می دادند ؟

قبل از اینکه این مطالعه اجرا شود محققان با استفاده از داده ها و نتایج زندگی واقعی ،اینگونه پیش بینی کردند که ، دربحران مرگ و میر، فکر کردن به قهرمان مورد نظر ،  احساس قدرت را ،افزایش می دهد. و در این راستا داده های توییتر بیش از ۱۵۰ هزار توییت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند .

این توییت ها در پاسخ به مجموعه ۱۷ حمله تروریستی سال ۲۰۱۶ که در ترکیه ، آلمان و اسرائیل توسط کاربران ارائه شده بود در نظر گرفته شد .

متغیرهای کلیدی شامل میزان تهدید به مرگ ( توییت هایی که در رابطه با مرگ و مردن بود)، یادآوری اشخاصی که به عنوان  افراد ایثارگر مطرح می شدند ( کلماتی که نشاندهنده قهرمان بودن فرد می شود) و برداشتی که از قدرت شخصی آن افراد محسوب می شد ( قوی، قدرتمند، قدرت خود کنترلی) .

مطالعه توییتر نشان داد که ، بر طبق انتظاراتی از قبل پیش بینی می شد افرادی که در رابطه با موضوعاتی که مربوط به قهرمانی بود کمتر به مسئله مرگ و میر اشاره کرده بودند و بیشتر به احساس قدرت اشاره می کنند . این نتایج بستری جهت استفاده از نرم افزار نظرسنجی آنلاین قرار گرفت و شرکت کنندگان با توجه به سوالاتی که در رابطه با  تهدید به مرگ و میر بوده مورد بررسی قرار گرفتند.

 

تهدید مرگ

دگر بخش سوم هم ، پژوهشگران در مورد احساس تهدید به مرگ در کشورهایی که به مذهب کاتولیک گرایش داشتند پرداختند . تاریخ این مصاحبه ها بین اول تا سوم نوامبر یعنی تاریخی که مذهبی های کاتولیک به یاد عزیزان خود به کلیسا میروند بود .

درمطالعه آخر که چهارمین تحقیق ‌و آخرین محسوب می شد ، تیم پژوهش از  بیماری همه گیر COVID 19 به عنوان یک منبع تهدید مرگ و میر استفاده کردند .شرکت کنند گان در این طرح ، ۲۰۰ نفر بوده که به شکل آنلاین مطرح کردند که تا چه حد به مرگ ، فکر می کنند و معتقد بودند که جان آن ها توسط ویروس تهدید می شود .افرادی که در گروه داشتن قهرمان بودند ، بعدا در رابطه با آن نوشتند و گروهی که در گروه غیر قهرمان بودند نیز از آن ها خواسته شد در مورد یکی از آشنایان که نه الزاما یک قهرمان باشد مطالبی بنویسند .

نمونه هایی از این  داستان ها به این شکل بود:

“( قهرمان من مادرم است که من را از کودکی به تنهایی بزرگ کرده است . تمام تلاش او در طول زندگی این بود که نیازهای  من را تامین کند . ” قهرمان من آنگلا مرکل است . او زنی بسیار قوی و دارای استقلال شخصیتی است . که قدرت حاکمیت جهان هم اکنون در دستان توانمند اوست که سعی در تغییر به سمت بهترشدن دارد.

سپس محققان از شرکت کنندگان تقاضا کردند که هر یک در مورد سهمی از میان وعده سالم مثلا انگور  یا غیر سالم مثلا آب نبات مشخص کنند . و در پایان سطح درک خود را از احساس قدرت و توانمندی شخصی رتبه بندی کنند ( به عنوان مثال این رتبه بندی عبارت بود از :” اگر بخواهم” ،” باید تصمیم بگیرم” ، و “من فکر نمی کنم قدرت زیادی دارم “.

یافته های این تحقیق که مبتنی بر توییتر بود  ؛همانند نتایج مطالعات تجربی و میدانی نشان داد که بنظر می رسد قهرمان از ارزش و توانایی بالایی در ایجاد احساس قدرت ،برخوردارند و در نتیجه افرادی که به آنها گرایش دارند با احساس قدرت بالا ، به نوبه خود ، از تمایل کمتری به مصرف میان وعده های پر کالری برخوردار بودند . به گفته پژوهشگران ” یافته های این نتایج به ما نشان می دهد که هم در حملات تروریستی و هم در بیماری COVID 19 یادآوری قهرمانان و ایثارگران برای آنانی که تجربه تهدید مرگ را احساس می کنند می تواند تسکین دهنده و آرامش بخش باشد و احساس امنیت افزایش می یابد .

بطور خلاصه باید گفت که چه فیلم های اکشنی که حاوی یک قهرمان است و چه فیلم های کمدی ، حتی داستان های واقعی از شخصیت هایی که هر روز به نمایش گذاشته می شوند یک راهگشا و منبعی از الهام برای کاهش استرس بشمار می رود و در نتیجه ،وقتی که بتوانید این منبع ارزشمند را که در ما ایجاد شجاعت ، یکپارچگی ، و قدرت را نشان داده است شناسایی کنید ، قادر خواهید بود که از این طریق به موفقیت دست پیدا کنید .

در پایان بدیهی ست که هر فردی با توجه به ارزش ها و باورهای شخصی  ، قهرمان زندگی خود را انتخاب می کند چنانچه دراین زمینه نیاز به بررسی بیشتر داشته باشید با  مشاوره روان شناسی مرکز راز ماندگارتماس گرفته تا شما را در این امر مهم یاری دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *