قدردانی و سپاسگزاری

آیا شکرگزاری در زمان های سخت زندگی شما ، فراموش شده است ؟قدردانی و سپاسگزاری را بیاموزید و ببینید چگونه  می تواند به شما کمک کند تا استرس ، درد و احساسات را به شکل موثرتری مدیریت کنید و در نهایت ،به شما کمک می کند تا از مقاومت بیشتری برخوردار شوید . در این مقاله می خواهیم بدانیم که چگونه می توانیم قدردان باشیم و در شرایط سخت زندگی ، دردی که در ما ایجاد شده را ، به شیوه موثرتری مدیریت کنیم .

وقتی زندگی ، شما رو، به زمین می زنه ، انرژی شما ،تخلیه می شه و عزم و اراده شما ، کاهش پیدا می کنه ، چون احساس تون ضعیف و ناتوان می شه ، آخرین چیزی که در ذهن شما ممکنه بوجود بیاد حس قدردانی و سپاسگزاری است و این موضوع به شدت تعجب آوره که چرا آخرین .از این گذشته ، تشکر و قدردانی و سپاسگزاری یک پاسخ از هر آنچه که داریم می تونه باشه .و با این حال ، وجود و گسترش سپاسگزاری در دوران سخت زندگی دقیقا همان چیزی ست که خلاء انسان ها را پر می کنه . علاوه بر این ، سپاسگزاری مثل یک کلید و یک راهکار عمل می کنه که از مشکلات عاطفی و جسمی در زمان استرس پیشگیری می کنه .

در شرایط سختی که ما در آن قرار می گیریم ، مسلما فقط راهکار چالش ایجاد شده  تمرین قدردانی و سپاسگزاری نیست ، اگر چه یقینا  شکرگزاری می تواند یک پاسخ عاطفی عادی به بسیاری از رویدادها و حوادث زندگی ما باشه ، اما بندرت این مسئله ممکنه در وضعیت نامساعد ما اتفاق بیفته .

به بیان دقیق تر ، آنچه که می تونه درست تر باشه اینه که شکرگزاری یک دیدگاه درونیه ، در حقیقت مثل یک لنز می مونه که ما از پشت آن دنیای اطرافمون و تماشا می کنیم . و به نوعی دنیای اطرافمون و کنترل می کنیم . تمام تلاش و تکاپوی ما برای یافتن معنای سپاسگزاری برای اینه که یک زندگی صبورانه ای به سوی یک راه درست داشته باشیم و  زمانی که ناامید و خشمگین می شیم ممکنه این حالت شکرگزاری وجود نداشته نباشه و همه چیز و به معنای واقعی منفی ببینیم .

 

خود ارزیابی

دیدگاه خود را ارزیابی کنید :

شاید قبلا به این موضوع فکر نکرده باشید ، انتظار دارید زندگی تون چطور باشه ؟ به عنوان مثال سال ۲۰۲۰ و در نظر بگیرید – آیا انتظار همه گیری ویروس کرونا رو در سطح جهانی داشتید ؟ شاید بشه گفت نه .

اما واقعاً ما ، چه وقت می دونیم چه اتفاقی می یوفته ، در طول سال گذشته ، بسیاری از افراد خوب به سرطان مبتلا شدند . بسیاری از افراد جان نازنین و مهربان خود را توسط رانندگان مست از دست دادند . بسیاری والدین امیدوار و منتظر ، فرزندی با نقص عضو به دنیا آوردند . آنها هرگز انتظار نداشتند که قراره در زندگی شون این اتفاقات رخ بده که مسیر زندگی شون و عوض کنه ، اما با این وجود ، این اتفاق افتاد . وقتی ما از یک دیدگاه و باوری برخورداریم که زندگی همینه و راهی ست خاص و از پیش تعیین شده حس قدردانی و سپاسگزاری در ما کم می شه و بیانش برای ما دشوارتر .

” قدردانی فقط وقتی امکانپذیره که بفهمیم هر آنچه که داریم یک هدیه ست ” .

من به عنوان یک روان شناس که در بسیاری از کشورهای جهان کار و سفر کرده ام ، اینجا  از برداشتم در رابطه با فرهنگ های مختلف صحبت می کنم – هر چقدر بیشتر داشته باشیم ، کمتر از آنچه داریم ابراز قدردانی می کنیم . به عبارت دیگه فزونی ها آدم ها رو به سمت حق به جانب گرفتن و خود را محق دانستن رهبری می کنه . در حالیکه ، کسانی که در فقر شدید زندگی می کنند عکس این مسئله در مورد آن ها مصداق پیدا می کنه . افرادی که در فقیرترین کشورهای جهان زندگی می کنند تمایل به قدردانی بیش از حد ،از داشته های خودشون دارند . علاوه بر آن ، آن ها ناخشنود و ناراضی نیستند و مشتاقانه منتظر اتفاقات خوبی هستند که قراره در زندگی شون رخ بده .

 

زندگی مثل یک هدیه

زندگی مثل یک هدیه ست

هیچ چیزی به قشنگی اشتراک گذاشتن یک وعده غذایی ساده نان و چای در منزل شخصی با وسایل و امکانات ساده نیست . در حقیقت این یک تجربه ی ست که با کمال فروتنی انجام می شه . آنها به جای اینکه از آنچه که ندارند و محروم هستند احساس خشم کنند و یا اینکه در حرف هاشون احساس تلخی ببینی و یا  شاهد ناراحتی و آزردگی شون باشی، از چیزهایی که در اختیارشون هست مثل توانایی راه رفتن و نفس کشیدن  و زنده بودنشون ابراز سپاس می کنند . برای آنها دیدن آسمان زیبا در شب و بودن در کنار خانواده و دوستان،  حس غنا و توانگری می دهد . حتی با وجود فقر و در اوج نداشتن ها و با وجود نیاز ، با کمال میل آنچه را که در اختیار دارند می بخشند و از بخشش خودشون احساس لذت می کنند .

 

حالا می خوام یک تمرین ساده برای اینکه احساس قدردانی را تجربه کنید و براتون توضیح بدم:

. دفعه بعدی که در ترافیک گیر کردید ، از اینکه ” باید” به موقع به مقصد برسید ، به جای اینکه ناامید بشید ، تلاش کنید تا توجه و تمرکز خودتون و تغییر بدید . فکر کنید که چه چیزی برای روحیه شما می تونه مفید باشه . اینجا یک روش بسیار ساده و در عین حال موثر برای شما عنوان می کنم .

تمام توجه خودتون و بر روی حواستون متمرکز کنید .به گرمای خورشیدی که از طریق پنجره به ماشین می رسه حس کنید . حتی اگه  این گرما از بخاری ماشین به داخل ماشین هدایت می شه احساس کنید . به آهنگ مورد علاقه تون که از رادیو در حال پخش شدنه گوش بدید . به دوستاتون ، به کسی که دوست دارید در کنارتون باشه فکر کنید و جای خالی شو با افکارتون پر کنید . اون ها هم مثل شما هستند ، افرادی با یه دنیا امید و آرزو و حتی دلشکسته و سرخورده ، پس می تونید اونا را درک کنید .با تمرکز بر این وضعیت به نوعی به ذهن تون استراحت دادید ، با تغییر نگاه تون به اطراف و فکر کردن به موهبت هایی که دارید و شاید حتی دیدن همه زندگی به عنوان هدیه ای که هم اکنون در اختیارتون هست به خودتون اجازه دادید که بر استرس موندن در ترافیک و احساس ناراحتی غلبه کنید و به خودتون اجازه دادید برای چند لحظه ای افکار منفی رو متوقف کنید .

 

قدر دانی و سپاسگزاری

فواید قدردانی و سپاسگزاری

وقتی که ما به این شکل فکر می کنیم که هر آنچه که داریم موهبتی ست که به ما هدیه داده شده و از هدیه زندگی خود ابراز قدردانی می کنیم ، دیدگاه خودمون و از هرآنچه نداریم به هرآنچه که داریم ، تغییر می دهیم . برای قدردانی هر آنچه که داریم ، تغییرات مهمی در مغز و بدن مان ایجاد می شه . در حقیقت ابراز سپاسگزاری به صورت روزانه فواید بسیار زیادی به همراه دارد.

در اینجا ۵ مورد از فواید سپاسگذاری و قدردانی که شما را شگفت زده و متعجب خواهد کرد را بیان می کنیم .

۱.کاهش علائم درماندگی و فرسودگی جسمی و روحی . بر اساس پژوهش هایی که بر روی ۲۰۰ فرد مبتلا به درد مزمن انجام گرفت نشان داد ، افرادی که از چیزهای خوب زندگی خود ابراز قدردانی و سپاسگذاری کرده اند ، افسردگی ، اضطراب ، خستگی ، التهاب و بی خوابی  کمتری را گزارش کردند .

۲. ایجاد  تغییرات مثبت در مغز شما. احساس  قدردانی و بیان  سپاسگزاری باعث افزایش حجم ماده خاکستری در بخش تحتانی گیجگاهی مغز ما می شود . این عامل باعث می شود که احساساتمان را به شکل موثرتری کنترل کنیم . همچنین باعث افزایش میزان دوپامین و سروتونین و تغییر در هورمون هایی که تنظیم کننده ترس و اضطراب ست می شود .

۳. هنگامی که ما از دیگران قدردانی می کنیم رابطه عمیق تری بین ما و آن ها شکل می گیرد . این حس ،میزان اهمیت آنها را در نگاهمان نسبت به آن ها بیشتر می کنه  ، ارتباط محکم تری برقرار شده و در نتیجه ،حمایت بیشتری از طرف اطرافیان احساس می کنیم . حمایت اجتماعی یک عامل کلیدی کاملا ملموس در شرایط سخت و دشوار زندگی هر انسانی می تونه باشه . وجود این حس که تنها نیستیم به آرامش ما کمک می کنه .

۴. وقتی که از موهبت ها و نعمت هایی که در اختیارمون  هست به شکل روزانه یک یادداشت بر می داریم ، احتمالا درد و رنج کمتری رو تجربه خواهیم کرد . و تمایل بیشتری برای انجام  فعالیت های بدنی داریم که به ما کمک می کنه تا به سمت سلامتی حرکت کنیم و از اختلال عملکرد دور بشیم .

۵. تنظیم استرس، قدردانی باعث تنظیم هورمون کورتیزول که در رابطه با استرس هست می شه . وقتی که سطح کورتیزول را تحت کنترل قرار می دیم در حقیقت عملکرد ما در شرایطی که دچار استرس هستیم بهبود پیدا می کنه و باعث می شه توانایی متعادل ماندن این هورمون نیز افزایش پیدا کنه .

 

بذر های قدر شناسی

بذر های قدردانی و سپاسگزاری را بکارید

سپاسگذاری را همانند باغی در نظر بگیرید ، در ابتدا که شروع به تشکر از فعالیت های روزمره زندگی می کنید قطعا تغییر فوری در زندگی خود مشاهده نخواهید کرد . پیشرفت های مداوم در سلامت عاطفی و جسمی شما زمانبرست . اما اگر تلاش کنید و اینکار به عنوان یک عادت انجام شود بزودی نتایج به بار نشستن این باغ را مشاهده خواهید کرد .

در حقیقت وقتی تصمیم می گیرید و عزم خودتون و جزم می کنید تا این ” باغ سپاس ” و بکارید ، با گذشت زمان ، ظرفیت امید و برآورده شدن آرزوهاتون در زندگی بیشتر می شه . و می رسید به جایی که میوه های سپاسگزاری به بار نشستند و از دیدن شون لذت می برید و به خودتون می گید “پس ارزش اون همه تلاش کردن و داشته  ” .

چنانچه هر زمان ، در زمینه افزایش انگیزه های زندگی و تکنیک های راهبردی نیاز به مشاوره رایگان روان شناسی داشتید، می توانید از متخصصان روان شناس با تجربه مرکز راز ماندگار بهره ببرید . مشاوران این مرکز ،در تمامی زمینه های روحی و روانی یاری گر شما هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *