رشته گرافیک

گرافیک برگرفته از واژه یونانی یعنی  graphikos به معنی طراحی نمودن می باشد. این رشته جزء پرطرفدارترین رشته های گروه هنر می باشد و سالانه علاقمندان زیادی را به خود جذب می نماید. رشته گرافیک دارای بعد وسیعی در زمینه دروس می باشد که این امر مهارت های مختلفی را به دانشجویان می آموزد.

علاقمندان به رشته گرافیک بایستی ضمن آشنایی با هنر، با تکنولوژی روز و رایانه ها نیز رابطه خوبی داشته باشند. زیرا بخش زیادی از فعالیت های دانش آموختگان این رشته گره خورده به فناوری می باشد. در گرافیک با استفاده از رشته های مختلف خدمات گسترده ای در زمینه انتقال پیام صورت می گیرد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی این رشته بپردازیم و به شناخت کلی از آن برسیم. در صورتی که تاکنون فرصتی برای آگاهی از این رشته نداشته اید، با راز ماندگار همراه باشید.

 

رشته گرافیک

رشته گرافیک چیست؟

همانطور که ذکر شد گرافیک از واژه یونانی به معنی طرح زدن گرفته شده است. رشته گرافیک تمامی پدیده هایی که با نشانه، علامت، طراحی از روی چیزی و… در ارتباط هستند را در بر می گیرد. هنرهای گرافیکی به دو دسته سنتی و نوین تقسیم می شوند که انواع و اقسام چاپ مرز بین دو دسته را مشخص می نماید.
اغلب کارهای سرچشمه گرفته از گرافیک سنتی نظیر کشیدن و خطاطی، در کتاب ها و جلدسازی ها قابل مشاهده است.

رشته گرافیک در بخش نوین خود علاوه بر ادامه مسیر سنتی، در تبلیغات تجاری، لوگوها و حتی ر سینما و تلویزیون کاربرد دارد. همانطور که گفته شد رشته گرافیک با بسیاری از رشته های هنری دیگر ارتباط دارد. هدف در این رشته ارتباط با دیگران از طریق ابزار بصری می باشد.

رشته گرافیک مناسب چه کسانی است؟

این رشته مناسب افرادی است که آشنایی خوبی با هنر و رایانه دارند. داشتن شخصیتی خلاق و با انگیزه و صبور از مهم ترین ویژگی های شخصیتی این مسیر می باشد. داشتن دید هنری، توانایی طراحی در سطوح مختلف و مهم تر از همه علاقه، از دیگر موارد مورد بررسی هنگام ورود به این رشته باید باشد.

مهارت های آموخته شده به دانشجویان

به دانشجویان رشته گرافیک دروس مختلفی در حوزه های ارتباطی، طراحی، نرم افزارها و… آموزش داده می شود. برخی از این مهارت ها شامل موارد ذیل می باشد.

پاس نمودن واحدهایی مربوط به عکاسی و موارد مربوط به آن

پاس نمودن واحدهای مربوط به رنگ شناسی

پاس نمودن واحدهایی مربوط به طراحی و نقاشی

و دیگر واحدهایی که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود.

 

دروس رشته گرافیک

دروس رشته گرافیک

از جمله دروس تخصصی رشته گرافیک در دوران مدرسه موارد ذیل هستند:

  1. طراحی
  2. مبانی هنرهای تجسمی
  3. کارگاه چاپ دستی
  4. عکاسی
  5. خوشنویسی
  6. کارگاه گرافیک
  7. مبانی تصویر سازی
  8. خط در گرافیک
  9. مبانی و کاربرد رایانه
  10. پایه و اصول صفحه آرایی
  11. علم مناظر و مرایا

 

بازار کار

بازار کار

دانش آموختگان رشته گرافیک به دلیل مهارت در زمینه های مختلف می توانند در سینما، شرکت های تبلیغاتی، شرکت های تولیدی بازی ویدیوئی و… مشغول به کار شوند. میزان حقوق در این رشته به گونه ای نیست که دانش آموخته بتواند انتظاراتش از آن را برآورده کند و به طور متوسط چیزی بین 3200000-2200000 می باشد.

در سینما می توان همانند رشته انیمیشن در بخش های مختلفی نظیر نورپردازی، طراحی صحنه، تدوین و… مشغول به کار شد.

تاریخچه رشته گرافیک

می توان گفت که از قدیمی ترین رشته های دانشگاهی است که از زمان انسان های نخستین که سعی بر برقراری ارتباط با یکدیگر داشتند در حال فعالیت است. این ارتباطات با موادهای گوناگونی در جریان بود. در یکی از نگاره های غار لاسکو که به 14 هزار سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد، خط در حال تولد خود بوده و همه این غار نگاره ها نمودی از گرافیک و رشته های وابسته به آن است.

 

تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور

همانطور که گفته شد در عرصه رقابت شرکت های جهانی، تبلیغات و بازاریابی حرف اول را می زند، زیرا دانش آموختگان رشته گرافیک در زمینه برقراری ارتباط با مشتری دوره های خاص را دیده اند. بنابراین اگر در این رشته توانایی و مهارت کافی را داشته باشید و به زبان انگلیسی مسلط باشید می توانید در کشورهای خارجی مشغول شوید.

مجله QS هر سال برترین دانشگاه های هر رشته تحصیلی در سطح جهان را منتشر می کند که در ادامه به بررسی برترین داشنگاه های هنر خواهیم پرداخت.

کالج سلطنتی هنر: این دانشگاه از قدیمی ترین ها در زمینه هنر و طراحی است و در سال 1837 در لندن تایس شده است. این دانشگاه امکان ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری را برای دانشجویان فراهم نموده است. این کاج دارای 4 دانشکده می باشد:

  1. دانشکده معماری
  2. دانشکده هنر و علوم انسانی
  3. دانشکده ارتباطات
  4. دانشکده طراحی

و رشته های ارتباط تصویری در سه گرایش طراحی گرافیکی، ارتباط تجربی و تصویر سازی ارائه می شود. این داشنگاه دارای آزمون ورودی نبوده اما مصاحبه دارد. و نیاز است فرد از نظر زبان دارای آیلتس 6 باشد. این دانشگاه جزء دانشگاه های شهریه پرداز می باشد و لازم است در ابتدای ورود مبلغ 2000 پوند باید به حساب دانشگاه واریز شود.

از دیگر دانشگاه های مورد نظر برای رشته هنر در جهان:

  1. دانشگاه هنر لندن
  2. دانشکده طراحی پارسونز
  3. مدرسه طراحی رود آیلند
  4. دانشگاه آلتو فنلاند
  5. مدرسه موسسه هنر شیکاگو
  6. موسسه پرت

 

در این مقاله به بررسی رشته گرافیک پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه های درسی می توانید برای مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *