عشق به خود

ما اغلب در مورد خودمان تعمیم مبالغه آمیزی انجام می دهیم . در مورد اینکه ما  چه کسی هستیم، چطور عمل می کنیم، چگونه فکر می کنیم و به چه شکلی احساس و رفتار می کنیم. احساساتی شبیه اینکه من یک آدم بی ارزش و پستی هستم ، خودخواه ، بی عرضه، دوست نداشتنی ، شخصی بی ارزش و غیر قابل تحمل یا تعدادی صفت تحقیرآمیزی که می تواند این صفات از خوی و خصلت ما ریشه گرفته و عادت همیشگی ما شده باشند. با خود دلسوزی و عشق به خود  از این احساسات منفی دوری کنید

اما جالب اینجاست که در ما اشتیاقی وجود داره که ترجیح می دهیم این خصوصیات و نداشته باشیم و این عقیده در ما تقویت میشه که ما کی هستیم و می تونیم با موفقیت  از این بخش های اساسی و زیر بنایی رها بشویم و افکار و احساس مون و کنترل کنیم و به خود دلسوزی برسیم .

موفق شدن با خود دلسوزی

می شه گفت که از همین حالا می تونید  موفق باشید و از شر حساسیت عاطفی ، حسادت ، نگرانی ، خشم ، منفی نگری و  سایر قسمت های آزر دهنده رهایی یابید . همه ما از روش های ماهرانه ای برای انکار ، اجتناب و دور انداختن آن قسمت های نا مطلوب خودمون استفاده و امتحان کرده ایم .

به جای اینکه با گذشتن از این فرایند ، خودمان را از این قسمت ها خلاص کنیم ، مبارزه با آنها را بیشتر می کنیم . این راه نه تنها ناراحتی ما را کم نمی کند بلکه سرخوردگی و بیزاری ما را بیشتر می کند.

می فهمیم هر چقدر هم که تلاش می کنیم ، اساسا همان چیزی هستیم که هستیم و هیچ تغییری در افکار و احساسات مان ایجاد نشده و به قوت گذشته در ذهن ما سیر می کنند و این امر ما را در چرخه انزجار از خود و نفرت از خود نگه می دارد .

 چگونه با دیگران رفتار می کنیم، در عوض با خودمون چطور رفتار می کنیم؟

وقتی از افراد می پرسیم وقتیکه که نا امید هستید و احساس نفرت می کنید چگونه با فرزندان شان یا دیگرانی که به آنها اهمیت می دهند برخورد می کنند ، آنها به ناچار عنوان می کنند از روی ترحم ، دلسوزی و دلواپسی

از آنها بپرسید که چرا به همان شیوه به خودشان نزدیک نمی شوند ، آنها همیشه در جواب می گویند که آنها نمی دانند چگونه باید این کار را انجام بدهند و از زمانی که بیاد می آورند بخاطر این موضوع از دست خودشان نا امید یا عصبانی بوده اند .

همچنین ، با گذشت زمان ، آنها تمایل و اراده خود را برای صبر ، مراقبت و دلسوزی نسبت به خود از دست داده اند . این قسمت است که ما از آن متنفریم و به بیشترین همدلی و مهربانی نیاز داریم .

اگر با دلسوزی به آن نزدیک می شدیم ، فضای بازتر و فرصت انعطاف پذیری بیشتر ، تکیه کردن ، کار کرد مطلوب ، توسعه ، تکامل و رشد بیشتری وجود داشت.

تحقیق در مورد خود دلسوزی و عشق به خود نشان می دهد که این ماده با سلامتی ، روابط ، انگیزه ، اعتماد به نفس ، تحقق خود ، تاب آوری و تعادل عاطفی در ارتباط بوده و به داشتن احساس بهتر کمک می کند.

خودتو دوست داشته باش

راه های پرورش خود دوست داشتن و خود -دلسوزی

۱.هوشیار باشید و با تعمیم مبالغه آمیز در مورد اینکه چه کسی هستید و چه چیزی هستید برچسب نزنید . مثلا به افکار و احساساتی توجه کنید که درشرایط خاص در ذهن شما بوجود می آید به عنوان مثال ” در حال حاضر ذهن من منفی است ”  اما اگر در مقابل به این شیوه فکر کنید که ” من خیلی منفی هستم ” دچار یک خطای تفکر شده اید .

۲. توجه کنید که انسان از جنبه های مختلف و صفت های بیشماری تشکیل شده است بعضی از بخش های شخصیتی از مطلوبیت بیشتری برخوردارند و قسمت های دیگری نیز هستند که ما می خواهیم روی آنها کار کنیم و آنها را توسعه دهیم . مهم این است که واقعیت انسان بودن و انسانیت خود را در آغوش گرفتن ،مهم است . درک کنیم که همه ما ناقص هستیم و بخش هایی از وجود ما نیاز به ترمیم و بازسازی دارد و باید روی آنها کار کنیم . تا زمانی که زندگی می کنیم نیاز به رشد و پیشرفت داریم .

۳. در مورد تغییر واقع بین باشید و به “خود” توجه کنید و از  مقایسه وضعیت خودتان با موفقیت و موقعیت دیگران خودداری کنید . هدف این نیست که شما متفاوت از دیگران باشید بلکه سعی کنید بیشتر شبیه خودتان و بهترین برای خودتان باشید تا احساس خوب در شما تقویت شود.

 

نا امید و خسته نشو

۴. این را بدانید که اگرچه بخشی که با آن روبرو می شوید می تواند ناامید کننده و سخت باشد اما در حقیقت این بخش شما را راهنمایی می کند و اطلاعات مهمی را در مورد ارزش های اصلی شما و اینکه می خواهید چه کسی باشید به شما ارائه می دهد

۵. توجه داشته باشید که در چه موقعیت هایی به خود سخت می گیرید و آن بخش را سعی کنید از خود دور کنید . به همان اندازه به ارزش های ذاتی که در آن لحظه برای شما شکل می گیرد توجه کنید به عنوان مثال ، اگر بخاطر محافظت بیش از حد از کودک خود احساس نگرانی می کنید ، متوجه نگرانی ، افکار و احساسات خود در مورد نگرانی شوید و ارزش عملیاتی را شناسایی کنید

( ارزش اینکه شما به عنوان یک والد نیاز به آرامش دارید )و از ذهن خود تشکر کنید که آنچه را که واقعا برای شما مهم است به شما یادآوری  کرده بنابراین می توانید اقدامات لازم را برای تامین نیازها و ارزش های خود انجام دهید .

۶.تشخیص بدهید که اگر چه شما از نظر عاطفی  حساس، عصبانی ، خودمحور و نگران هستید اما همیشه در موقعیت های مختلف لزوما لازم نیست طبق آن فکر یا احساس عمل کنید . شما می توانید تصمیم یا انتخابی اتخاذ کنید که کاملا فکر شده ، پردازش شده و ذهن آگاهانه باشد و در راستای بهتر بودن شما قلمداد شود .

۷. آن بخش از شما که برایتان ناخوشایند است و نیاز به تغییر دارد احتمالا چیزی خواهد بود که از دوران کودکی با آن روبرو شده اید . ممکن است از طرف افراد دیگر یا جامعه این پیام به شما داده شده که نباید آن افکار، احساس و رفتارها را داشته باشید ویا باید خودتان را از آن خلاص کنید .

این روند ممکن است نوعی تغییر در نحوه برخورد با آن و بطور کلی با خود شما باشد . باید توجه کنید که برای دیدن ، عمل کردن ، و داشتن رفتار متفاوت به وقت و تمرین نیاز است .

۸ . وقتی فرد تمرین عشق ورزیدن به خود و خود دلسوزی می کند فرد روی بخش چالش برانگیز تاثیر می گذاره  و سعی کنید با کنجکاوی و صراحت به آن توجه کنید و از قضاوت و تحقیر خودداری کنید . با استفاده از تصویرسازی می توانید اون بخش از رفتار خودتان را در آغوش بگیرید و حرفهای دلسوزانه بهش بگید و یا دعوت به آرامش و مهربانی بکنید بدون اینکه بخواهید آن قسمت وجود نداشته باشد یا اینکه سعی کنید از آن دوری کنید .

حتی وقتی افکار و احساسات منفی یا ناراحت کننده در مورد آن زیاد به چشم می خورد ، آن را تصدیق کنید و به طور هدفمند و فعالانه مهربانی را نشان دهید .

 

مضطرب شدی

 

۹. وقتی شما در موقعیتی قرار گرفتید که مضطرب یا به چالش کشیده شدید ، با تصویر سازی ذهنی از خودتان بپرسید :”در حال حاضر چه چیزی را تجربه می کنم ؟ ” و “چگونه در مورد  آن فکر و احساس می کنم” ؟

علاوه برآن می توانید با دلسوزی بپرسید ، “اکنون به چه چیزی نیاز دارم ؟” و ” وقتی رنج می برم چگونه با خودم مهربان خواهم بود ؟”. غالبا چاره ای نیست جز اینکه بپذیرم همه چیز دردناک است و خواهد بود.

اگر بتوانیم به جای اینکه از این رنجی که می بریم اجتناب کنیم و یا به روش های مختلف حواسمان را پرت کنیم یا از آن افکار دور شویم، سعی کنید  در میان رنج ها با خود مهربان باشیم ، پس می توانیم به آسانی با اندوه خودمان همراه باشیم اگر به شکل منطقی با آن روبرو شویم .

۱۰.  برای اینکه بهتر به خودمان کمک کنیم و ارتباط بیشتری با خود-دلسوزی برقرار کنیم  ، نوشتن یکی از این سه نامه را در نظر بگیرید :

الف: به یک دوست خیالی فکر کنید که بدون قید و شرط خردمند ، دوست داشتنی و دلسوز است و از منظر چشم او برای خودتان (درباره خودتان) نامه بنویسید .

ب: نامه ای به دوست عزیزی بنویسید که بنظر می رسد او هم با همان نگرانی های شما دست و پنجه نرم می کند .

ج: نامه ای  از قسمت خود دلسوزی و عشق ورزیدن به خود به بخشی از خود که در تلاش است تا وضعیت افکار منفی خود را بهبود ببخشد بنویسید .

بعد از نوشتن نامه ، برای مدتی آن را رها کرده و بر روی زمین قرار بدهید .اجازه بدهید کلمات در صورت نیاز بیشتر به شما آرامش و راحتی دهند.

برای اینکه دلسوز باشید وقت بگذارید . واقعیتی ست که طولانی ترین رابطه ای که با هر کسی خواهید داشت رابطه ای است که با خود دارید . شما ارزش تمام وقت ، تلاش و عشق به خود را دارید زیرا به واقع شما از اهمیت زیادی برخوردارید. مشاوره رایگان روان شناسی در مرکز مشاوره راز ماندگار به شما کمک می کند تا به بهترین شیوه ، بخش خود دلسوزی عشق ورزیدن به خود را تقویت کرده  تا در کمترین زمان از احساس آرامش بیشتری برخوردار شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *