مطالعه درس فیزیک

یکی از مهم ترین دروس تخصصی رشته های تجربی و ریاضی در دوران مدرسه و کنکور سراسری، درس فیزیک می باشد. محتوای این کتاب آمیزه ای از مسائل مفهومی و محاسباتی است که لازمه موفقیت در آن درک هرچه بهتر مفاهیم می باشد.نحوه مطالعه درس فیزیک..

در دوران مدرسه بسیاری از دانش آموزان رشته های نظری(به جز انسانی) در این درس، دچار ضعف و مشکلات زیادی هستند که اغلب این نقطه ضعف ها حل نشده باقی می ماند و وی را در کنکور سراسری دچار دشواری می کند.

از جمله دلایل سختی این درس برای داوطلبان، حجم زیاد فرمول ها و مسائل محاسباتی می باشد. به همین دلیل در این مقاله سعی بر بررسی هرچه بیشتر این کتاب را خواهیم داشت. در صورتی که مانند بسیاری دیگر، در این درس دچار ضعف هستید، با ما همراه باشید.

چرا درس فیزیک مهمه

 چرا درس فیزیک انقدر مهمه؟

دانش آموزانی که رشته تجربی و ریاضی را انتخاب می کنند، بایستی در دروس تحلیلی و محاسباتی توانایی مناسبی داشته باشند. بسته به رشته و زیرگروه گزیده شده توسط داوطلب شرکت در کنکور سراسری، ضرایب مختلف ۲ و ۳ به فیزیک تعلق می گیرد. که به دلیل میانگین پایین داوطلبان شرکت کننده در کنکور از تاثیر زیادی در نوسانات رتبه ای برخوردار است.

به عنوان مثال تاثیر یک سوال درس فیزیک برای داوطلبی که رتبه ۸۰۰۰۰ کشوری را به دست آورده است، ممکن است چیزی بین ۲۰۰۰۰-۱۰۰۰۰ رتبه بهتر از رتبه خود باشد یعنی ۷۰۰۰۰-۶۰۰۰۰ . علاوه بر این موارد آمار مختلفی گویای اهمیت افزایش توانایی در این درس هستند. لذا در ادامه به بررسی برخی از نکات مطالعاتی فیزیک خواهیم پرداخت.

 چگونه بخوانیم؟!

درس فیزیک در تجربی و ریاضی تا حد زیادی یکسان بوده و فقط در برخی از جزئیات دارای تفاوت هایی هستند. روش مطالعه نیز در هر دو رشته یکسان و بر پایه درک عمیق و درست محتوا می باشد. البته دانش آموزان برحسب علاقه، میزان آمادگی، یادگیری و… بازدهی متفاوتی از خود نشان می دهند که در ادامه به برخی از روش های مطالعه فیزیک اشاره شده است.

 فیزیک در مدرسه

 فیزیک در مدرسه

منبع سوالات امتحانات مدرسه و کنکور سراسری، هر دو از کتب درسی هستند اما با این تفاوت که اغلب سوالات مدرسه تشریحی و کنکور تستی می باشد. همچنین سطح سوالات در کنکور سراسری بسیار بالاتر از امتحانات ترم مدرسه است. برای بهره بیشتر در ایام امتحانات نکات زیر را در طول سال تحصیلی مد نظر قرار دهید:

۱. دانش آموزان بایستی حفظیات کتاب فیزیک را به خوبی خوانده و یادداشت های مناسبی هم از این مطالب و فرمول ها تهیه نماید تا در ایستگاه‌های مرور علاوه بر صرفه جویی در زمان، دچار خستگی نگردند. این یادداشت ها کمک کننده خوبی جهت شناخت نقاط قوت و ضعف فرد می باشد.

۲. معمولا بخشی که دانش آموزان از آن غافل می شوند سوالات و پرسش های فصل هستند. سوالات میان ترم و پایان ترم اغلب برگرفته از قالب های پرسش های آخر فصل می باشند. از این بخش چشم پوشی نکنید بخصوص در امتحاناتی که به صورت نهایی و هماهنگ استانی و کشوری انجام می گیرد.

۳. شاید با یک بار مطالعه برخی دروس، دیگر نیازی به مطالعه زود نباشد. اما درس فیزیک نیاز به مطالعه مستمر و پیوسته دارد. هر چه علاقه و میل به این درس کمتر باشد، ایستگاه های مطالعه و مرور باید بیشتر باشند.

نکته: درس فیزیک نیاز به یادگیری عمقی دارد زیرا مطالب نیاز به تفکر و پردازش ذهنی دارند.

فیزیک در کنکور

 فیزیک در کنکور

برای اینکه بخواهیم سختی و آمار نگران کننده این درس را در کنکور سراسری نشان دهیم، فقط به این مورد که میانگین کل داوطلبان کمتر از ۶٪ است بسنده می کنیم. این آمار حتی برخی سال ها وارد بخش منفی نیز می شود.

برداشت شما از این میانگین چیست؟

آیا به نفع شماست یا خیر؟

اصلا دانستن این آمارها چه کمکی به دانش آموز می کند؟

لازم است بدانید که تراز و رتبه شما به این مورد ربط دارد. به این صورت که اگر درصد شما در درس فیزیک بالاتر از میانگین باشد، ترازتان نیز در این درس از میانگین بالاتر و بهتر خواهد بود و از خیل نفراتی و رتبه هایی که زیر این میانگین می باشند جلوتر خواهید بود. حال این عمل برای تک تک دروس محاسبه و میانگینی گرفته می شود.

نکته: بنا به توضیحات بالا از رها نمودن درس فیزیک و ۰٪ شدن، پرهیز کنید و تلاش خود را برای درصدی بالاتر از میانگین به کار ببندید.

طبق مطالب گفته شده در بخش فیزیک در کنکور، اکنون به برخی از نکات مطالعاتی داوطلبان خواهیم پرداخت.

 

فیزیک

نکات مطالعه درس فیزیک داوطلبان

۱. حتما سعی کنید که به طور کامل مطلب را در کلاس کنکوری خود یاد بگیرید تا بتوانید پس از اتمام جلسه تعداد زیادی تست برای تثبیت و فهم عمیق آن بزنید. زدن تست های زیاد در هر بخش می تواند به شما دید کلی از مبحث ارائه دهد و تسلط نسبی ایجاد نماید. به خاطر داشته باشید تا بخشی را به طور کامل متوجه نشده اید سراغ بخش دیگر نروید. این عمل از ازدیاد مطالب ناقص جلوگیری می کند.

نکته: برنامه ریزی ابزاری مهم در مدیریت یادگیری، تست و مرور می باشد.

۲. از مواردی که در افزایش توانایی بسیار کار ساز می باشد تدریس مبحث به باقی دانش آموزان است. حتما دوستانی دارید که مبحثی مثل موج یا… را به خوبی متوجه نشده باشد. در اینجا شما می توانید بخش را دوباره برای او توضیح دهید و لازمه آن مطالعه و رفع نواقص خودتان است زیرا تدریس نیاز به تسلط دارد.

۳. استفاده از کتب و منابع کنکوری مناسب هم جهت یادگیری و مهم تر از آن برای تست زنی بسیار حائز اهمیت است. منابع تستی مناسب، منابع با ارزشی برای سنجش میزان یادگیری، تسلط و سرعت پاسخ دهی می باشد. علاوه بر این برخی از دانش آموزان به دلیل مسائل مالی یا استاد کم تجریه، بایستی منابع خوب یادگیری را نیز برای خود فراهم کنند.

در این مقاله سعی بر این بود که بتوانیم کم و بیش شما را با بایدها و نبایدهای درس فیزیک آشنا کنیم. در صورتی که در این درس دچار سردرگمی هستید، می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *