سرد شدن روابط زناشویی

بنظر شما وقتی که در کنار یک بخاری خاموش نشسته اید گرم‌تان خواهد شد؟؟؟مسلما خیر، حال با توجه به سوال پرسیده شده می‌توانید بگویید که چرا روابط زناشویی دچار سردی می‌شود؟؟؟

روابط زناشویی در بانوان بسیار حساس است. همان طور که میدانید در رابطه سالم جنسی زناشویی عشق ورزی یکی از مهمترین اجزاء سازنده یک رابطه پایدار است، در روابط جنسی کلا دو چیز همیشه مهم بوده است، رابطه جسمی و رابطه عاطفی.

مطمئنا به عوامل زیادی اشاره خواهید نمود که همگی می‌توانند جزء علت های اختلال در روابط زناشویی باشد. از بین رفتن هیجان‌های قبل از ازدواج و حتی اوایل ازدواج و جایگزینی بیشتر منطق در جای مخصوص خود، یکی از عوامل پایه‌ای در این مبحث می‌باشد.

لازم به ذکر است که ظهور سردی در روابط زمان مشخصی ندارد اما می‌توان گفت با چه اعمال و رفتار هایی، روابط زن و مرد سریع‌تر با آن روبرو خواهد شد. در ادامه این مقاله قصد بررسی بیشتر چگونگی کم رنگ شدن روابط و بهبود شرایط را داریم.

در صورت وجود هر گونه مشکل و نیاز به راهنمایی، با روانشناس خود جهت مشاوره خانواده یا مشاوره روانشناسی جلسه ای معین نمایید.

 

علت سردی روابط زن و مرد چیست؟

سرد شدن رابطه زوجین در هر مرحله ای از ازدواج ممکن است پیش بیاید بنابراین زوجین برای جلوگیری از سرد شدن رابطه عاشقانه و روابط زناشویی ، باید علت سرد شدن رابطه و تغییر رفتارهای همسررا یافته و در این راستا قدمی بردارند.

در ادامه در این مقاله به  علت سرد شدن رابطه عاشقانه و راهکارهایی برای جلوگیری از سرد شدن رابطه عاشقانه می پردازیم.در صورت وجود هر گونه مشکل و نیاز به راهنمایی و تصمیم گیری درست ، با روانشناس خود جهت مشاوره خانواده یا مشاوره روانشناسی جلسه ای تعیین نمایید تا بتوانید برای روابط عاطفی خود به درستی تصمیم گیری نمایید

یکی از نشانه های سرد شدن رابطه عاشقانه این است که همسر علاقه زیادی به گذراندن وقت کنار خانواده ندارد و بدون خانواده به او بیشتر خوش می گذرد.

او تمایل دارد تمام وقت فراغت خود را کنار دوستانش بگذراند. در ابتدای زندگی مشترک زن و مرد برای یکدیگر جذاب هستند و تمامی رفتارها و حرکات یکدیگر برای هم جذابیت و تازگی دارد و رفتار های جدید را از هم می بینند رفتارهایی که شاید تا بحال در خانواده و چهار چوب قبلی زندگی ندیده اند  و در اوایل زندگی و روابط زناشویی و یا حتی در روابط عاطفی و دوره آشنایی و یا حتی دوستی  آنها توجهی به عیوب یکدیگر نمی کنند و فقط حسن های طرف مقابل را می بینند.

به دنبال دیدن رفتار های هیجان انگیز و تازه هستند و اکثرا رفتارهای بد و زننده برایشان قابل دیدن نیست و یا به راحتی از کنار این رفتارها و حرکات گذر میکنند یکی از مهم ترین نشانه های سرد شدن رابطه  و کم شدن و سرد شدن روابط زناشویی و طبق آماری که در مرکز مشاوره راز ماندگار از مراجعین گرفته شد  این است که همسرتان مانند قبل به شما بها نمیدهد.

و شما را نمیبیند مثل گذشته از کنار شما بودن لذت نمی برد . در واقع وقتی همسرتان از گذراندن وقت با شما جلوگیری میکند و همواره از روبه رو شدن با شما فرار میکند، و صحبتی دوستانه و عاطفی بین دو طرف رد و بدل نمی شود. میتواند از نشانه های سرد شدن مرد یا زن باشد. اگر به این فرد اعتراض کنید احتمالا مدام میشنوید که بیش از حد گرفتاری کاری، خانوادگی ، مالی ، شغلی ، فکری و… دارم. اما شما باید به او بگویید این چیزی نیست که از زندگی مشترک و رابطه عاشقانه میخواستید.

و دوستانه از طرف مقابلتان بخواهید که وقت و زمانی را برای صحبت کردن راجع به این موضوع به همدیگر اختصاص دهید و اگر با صحبت کردن به نتیجه نرسیدید حتما با روانشناس صحبت کنید تا فردی بی طرف بتواند به مشکلات شما رسیدگی نماید

علت سردی روابط زن و مرد چیست؟

همانطور که گفته شد سردی روابط زن و مرد می‌تواند به علت‌های مختلفی باشد که در ذیل به چند مورد از آن اشاره می‌شود. آن موارد عبارت اند از:

زندگی‌هایی که در ابتدای مسیر با خرج‌های زیادی آغاز می‌گردند، بعدا تحت تاثیر همان هزینه ها نیز می‌مانند و این موضوع کاملا روابط زناشویی را تحت تاثیر خود قرار میدهد. وجود بی برنامگی و عدم تفکر منطقی و افکاری از قبیل ” یه بار بیشتر عروسی نمی‌کنم که! ” مواردی هستند که هزینه زیادی روی دستان اطرافیان و خودشان خواهد گذاشت.

جلوگیری از هزینه های اضافی مانع از خستگی بیش از حد زن و مرد می‌شود و در نهایت آن زمان بیشتری باهم سپری می‌نمایند. مرد و زنی که از طلوع آفتاب تا غروب آن در فعالیت و مشغول کار هستند، انرژی و فرصت زیادی برای معاشقه و ابراز علاقه به یکدیگر و داشتن روابط زناشویی سالم و صمیمی پیدا نخواهند کرد و این فاصله به تدریج افزایش یافته و کم رنگ تر می‌گردد.

داشتن برنامه دقیق و ساعات کاری مناسب و زمان فراغت کافی و آگاهی از مسئولیت‌های یکدیگر و تعامل زوجین در بهبود شرایط کمک کننده می‌باشد.

فشارهای مالی

زندگی‌هایی که در ابتدای مسیر با خرج‌های زیادی آغاز می‌گردند، بعدا تحت تاثیر همان هزینه ها نیز می‌مانند. وجود بی برنامگی و عدم تفکر منطقی و افکاری از قبیل ” یه بار بیشتر عروسی نمی‌کنم که! ” مواردی هستند که هزینه زیادی روی دستان اطرافیان و خودشان خواهد گذاشت.

جلوگیری از هزینه های اضافی مانع از خستگی بیش از حد زن و مرد می‌شود و در نهایت آن زمان بیشتری باهم سپری می‌نمایند. مرد و زنی که از طلوع آفتاب تا غروب آن در فعالیت و مشغول کار هستند، انرژی و فرصت زیادی برای معاشقه و ابراز علاقه به یکدیگر پیدا نخواهند کرد و این فاصله به تدریج افزایش یافته و کم رنگ تر می‌گردد.

داشتن برنامه دقیق و ساعات کاری مناسب و زمان فراغت کافی و آگاهی از مسئولیت‌های یکدیگر و تعامل زوجین در بهبود شرایط کمک کننده می‌باشد.

انتخاب بدون فکر و منطق

با گذشت زمان، تاثیر انتخاب بدون فکر و منطق بر روابط زن و مرد آشکار می‌شود. دوستی های قبل از ازدواج فقط بواسطه زیبایی ظاهری طرفین و علاقه با قید و شرط شکل گرفته اند و کمتر شخصی برای خود معیارهای استانداری از همسر آینده دارد.

زوجین پس از ورود به زندگی و مواجهه با مشکلات و بروز جنبه های شخصیتی که قبلا کم رنگ بوده، اکنون به انتخاب اشتباه خود و از سر هیجانات‌شان پی می‌برند. عدم شناخت مناسب سبب انتخاب غیر اصولی می‌گردد.

از سوی دیگر، نگرش منفی هم به صمیمیت یک رابطه خاتمه می دهد فرد با خود می گوید: « اگر کسی کاری برای من نمی کند، چرا من باید کاری انجام دهم ». البته دلزدگی خود یک دفاع است. وقتی فرد نمی خواهد احساساتی مانند خشم و ناامیدی را بروز دهد، احساس دلزدگی پیدا می کند. وقتی همسران درباره آنچه آزارشان می دهد، صحبت نکنند، دچار دلزدگی می شوند و هر دو در تنهایی به دنبال جایی هستند که کمی آرامش و رضایت بیشتری را تجربه کنند.

و گاهی مرد یا زن تماما احساس خستگی روحی دارد و نمیتواند در روابط زناشویی موفق باشد و  بارها این موضوع را به زبان می آورد و کمکم مشکلات دیگر پدیدار می شوند بنابراین کارشناسان تاکید می کنند دلزدگی را نه فقط یک احساس بلکه یک علامت منفی در زندگی مشترک محسوب کنید.و بروز این علامت برای یک رابطه و یک زندگی کاملا خطرناک است و اگر به موقع به آن رسیدگی نشود عواقب جبران ناپذیری را با خود به همراه دارد .

تفکیک هیجان ها و منطق از یکدیگر، چک لیستی مناسب از معیارهای همسر آینده و مشخص بودن هدف از زندگی، می تواند کمک کننده باشد.

نکته: هنوز هم برای شناخت زوجین از یکدیگر در زندگی دیر نیست.

عدم کسب مهارت‌های زندگی

عدم کسب مهارت‌های زندگی

همانند هر کار و فنی، نحوه درست زندگی کردن نیز نیاز به یک سری مهارت ها دارد که با فراگیری آن‌ها بسیاری از مسائل به سادگی قابل حل می‌باشند. در زیر برخی از مهارت‌های لازم برای افراد که تاثیرگذار بر روابط زن و مرد و بهبود آن است آورده شده است.

  • مهارت حل مسئله
  • مقدم بودن همسر
  • برنامه ریزی برای زندگی
  • مهارت بخشش
  • مهارت خلاقیت(تنوع در زندگی)
  • مهارت تمرکز(بر خصوصیات مثبت)
  • مهارت اعتماد به نفس(نیک بختی)
  • مهارت یادگیری(شناخت همیشگی یکدیگر)
  • مهارت ادراک
  • مهارت بحث منصفانه
  • مهرات های ارتباطی و عاطفی

عدم راستگویی در روابط زن و مرد

یکی از پایه‌ای ترین موارد در سلامت روابط زن و مرد است. زوجی که در صداقت همسر خود شک دارد رفته رفته اعتماد وی از او سلب می‌گردد و رابطه را به سمت تباهی می‌برد. به رابطه ای که در آن صداقت از میان رفته باشد، رابطه در حال مرگ گفته می‌شود.

ریشه یابی عدم صداقت، ترس های موجود از بیان حقیقت‌ها و آموزش زوجین  می‌تواند در بهبود روابط زن و مرد کمک کننده باشد.

طلاق عاطفی

طلاقی که در جایی، جزء ذهن طرفین، ثبت نشده است. احساسات خوب، محبت و توجهی بین زوجین وجود ندارد. حتی هیچ حرف خاصی بین زوجین انتقال نمی‌گردد و کاری با یکدیگر ندارند. رفتارهای قبلی ابراز عشق و علاقه، رو به سردی رفته و هرکسی کار خودش را انجام می‌دهد. و در صورتی که هر کدام از طرفین حس خوبی در خارج از رابطه، تجربه نمایند، می‌تواند اتفاقات دیگری(نه فقط خیانت) نیز رخ بدهد.

از دلایل طلاق های عاطفی می‌توان انتخاب غیر اصولی(چشم پوشی از برخی رفتارهای شخصیتی مهم) و مشکلات مالی را نام برد. که در اینجا علاوه بر تلاش خود طرفین برای آموزش سبک زندگی، می‌بایست والدین ها را نیز با اصول زندگی مناسب آشنا نماییم. نقش دولت نیز در بهبود کیفیت زندگی خانواده ها و ارتقاء سطح معیشت بسیار حائز اهمیت است.

کوتاهی در پذیرش مسئولیت‌ها

عدم تعهد نسبت به برخی مسائل و وظایف می‌تواند نشات گرفته از زندگی قبلی یعنی والدین وی باشد. جایی که آموزش صحیح باید صورت می ‌گرفت. کوتاهی در انجام وظایف زمینه ساز ناامیدی همسر و سردی رابطه گردد.

در روابط زناشویی عاشقانه همیشه فراز و نشیب هایی وجود دارد. دوره هایی را سپری خواهید کرد که احساس خستگی و نارضایتی داشته باشد. اما در یک رابطه سالم و خوب، میتوان فهمید که اینها مراحلی هستند که اتفاق می افتند و در نهایت قابل حل هستند. اما اگر ناراضی باشید و این حس تغییر نکند چه می کنید؟ در واقع احساس نارضایتی پایدار از بارزترین دلایل سرد شدن رابطه است.

وقتی به رابطه نگاه میکنید و آخرین باری که خوشحال بودید را به خاطر نمی آورید، وقتی حتی فکر کردن به همسرتان شما را آزار میدهد، خواه ناخواه از یکدیگر دور میشوید. در بسیاری از موارد ، مشاوران و کارشناسان خانواده می بینند که در روابط مختلف بلافاصله پس از برقراری رابطه زناشویی ناگهان سرد می شود.

دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد و باید آنها را کشف کرد. در چنین مواردی ، باید علت اصلی یا علل ایجاد کننده سرد شدن رابطه شناسایی و بررسی شود تا بتوان با از بین بردن یا تغییر دادن آنها ، گرما و محبت را به سمت رابطه سوق داد.

شناخت مسئولیت های همسر و همسرداری و آموزش در صورت وجود عشق و علاقه، گرما را به کانون خانواده باز می‌گرداند.دلسردی پس از ازدواج یکی از مواردی است که بسیاری از زوجین به دلیل وقوع آن در زندگی  و روابط زناشویی خود برای مشاوره خانواده مراجعه می کنند.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود زوجین پس از ازدواج دلسرد شوند. در مشاوره ازدواج ، یکی از مهمترین مواردی که باید با یک دختر و پسر در مورد آن صحبت کرد ، آموزش مهارتهایی است که زندگی زناشویی را از این آسیب دور می کند.

عدم حل به موقع اختلافات

مسلما در همه زندگی‌ها اختلافاتی به وقع می‌پیوندد که به دلیل وجود برخی تفاوت های شخصیتی عادی است. اما نحوه برخورد با این مسائل بسیار حائز اهمیت می‌باشد. نحوه برخورد، میزان ماندگاری و تحت تاثیر قرار دادن زندگی زناشویی و روابط زن و مرد را معین می‌کند.

دروغ و ریا ،عدم دانش کافی قبل از ازدواج ،همسر خود را بیش از حد ترک کنید تهمت زدن انتقاد و سرزنش بیش از حد از  همسر به همسرتان اهمیت ندهید و او را درک نکنید.

مشاجره و دعوا با خانواده همسر ،خیانت، از اشتباهات عذرخواهی نکنید، کلمه بد یا دروغ، نادیده گرفتن نیازهای واقعی، خودخواهی ، خود بزرگ بینی ،طفره رفتن از صحبت ، مسافرت نرفتن ، جشن نگرفتن برای هر مناسبتی ،عشق نورزیدن و ابراز علاقه نکردن، عدم آشنایی با اصول روابط زناشویی، نداشتن رابطه جنسی رضایت بخش، مشکلات زندگی تمامی این موارد

همانطور که در بالا ذکر شد اگر زوجین از مهارت حل مساله و بحث منصفانه آگاه بوده و در این زمینه آموزش دیده باشند، در همان لحظه و به طریقی درست می توانند مشکل را بر طرف نمایند.

در اکثر مواقع مسئله باقی می‌ماند و زوجین از طریق رفتار سعی بر نشان دادن حال بدشان را دارند و از گفتمان پرهیز می‌کنند. که سوالاتی از قبیل: انگار نه انگار عین خیالش نیست، چرا درکم نمی کنه و… به وجود می‌آید، و زمینه رفتارهای ناکارآمد بعدی را فراهم می کند.

گوش نکردن و عدم توجه به گفته ها و صحبت های بین زن و مرد  و سرد شدن روابط زناشویی  یکی از اعتراضات مشترک زنان از همسرانشان است . آنها احساس می کنند که توسط شوهر خود نادیده گرفته می شوند و از هر روشی که استفاده میکنند دیده نمیوشند و تمامی اعمالی که انجام میدهند وظیفه است  و حرف هایشان شنیده نمی شود. در روابط بین زوجین باید هر دو بتوانند به گونه ای رفتار کنند که شرایط برای هر دوطرف ایده آل و رضایت بخش باشد.

بی توجهی به هم

چکار کنیم تا همسرمان حرفمان را گوش کند ؟؟؟

آیا تا به حال شوهر حرف گوش کن خانم‌هایی را دیده‌اید که هنوز خواسته‌ای از دهان همسرشان بیرون نیامده به آن عمل می‌کنند؟ و یا شوهرانی را دیده اید که تمام توجهشان به همسرانشان هست و به قول معروف چشمشان به دهان همسرانشنان است ؟ این زن‌ها خوش‌شانس نیستند بلکه مهارتی به نام قاطعیت در گفتار و رفتارهای غیرکلامی دارند که می‌توانند نیازهای منطقی‌شان را با صراحت، احترام و در عین حال با زبان بدنی مسلط مطرح کنند و براحتی با استفاده از رفتارهای منطقی و درست زندگی خود را مدیریت نمایند.

یکی از علت های عدم اهمیت به حرف از سوی همسران، و سرد شدن روابط زناشویی دلیلی است که در روان شناسی به آن اورکانتیشن گفته می شود؛ افرادی هستند که زمانی خیلی مطیع بودند و حالا که ازدواج کرده اند می خواهند تمام عقده هایشان را روی همسرشان خالی کنند؛ در واقع  این اشخاص در برابر پدر و مادرشان آرام و سر به زیر و در مقابل همسرشان خیلی سرسخت می شوند و می خواهند برخلاف شخصیت واقعیشان بجنگند.

تمامی مردان نفوذپذیرند به شرط اینکه شما نفوذ خوبی باشید و با سیاست های زنانه یعنی دانستن رفتار با شوهر و آگاهی از روش هایی برای به دست آوردن و حفظ دل و شخصیت  همسرخود  ، کاری کنید که همسرتان مجذوب رفتار شما شود. و همیشه و هر وقت احترام شما را حفظ کند و همیشه برایش پر اهمیت باشید

شما با سیاست های زنانه می توانید همسر خود را به یک همسر ایده آل و بسیار خوب تبدیل کنید و از سرد شدن روابط زناشویی جلوگیری نمایید ، با مواردی که در این مقاله که توسط روانشناسان متخصص مرکز مشاوره راز ماندگار تهیه شده  است براحتی میتوانید مدیریت زندگی خود را به دست بگیرید .

گاهی اوقات دلمان می‌خواهد کسی به کمکمان بیاید، تغییری در رفتار و نحوه‌ تعامل همسرمان ایجاد کند و یا راه چاره‌ای به ما پیشنهاد دهد. نیاز به داشتن یک همدم و هم‌صحبت، مختص همه‌ انسان‌هاست و جنسیت در آن ملاک نیست اما در خانم‌ها این حس  کمی بیشتر است. برای رسیدن به این خواسته، لازم است بیاموزیم چگونه با همسرمان صحبت کنیم و هر حرفی را در چه شرایط و موقعیتی و با چه ادبیات و طرز برخوردی بیان کنیم. در غیر این صورت  شرایط مطلوب پیش نمیرود .

زنان اهمیت و مسئولیت ویژه ای در عرصه حفظ ، تداوم و تعادل  و برقراری یک رابطه خوب و آرام و جلوگیری از سرد شدن روابط زناشویی در یک رابطه ایده آل با همسر خود دارند ، بسیاری از زنان برای برانگیختن نقاط قوت رفتاری در شوهرشان قابلیت های زیادی دارند و با همین قابلیت ها و سیاست های زنانه می توانند کاری کنند که مردان به حرفها و خواسته های آن ها گوش دهند و حرف شنوی خاصی از همسرشان داشته با شند.

با رعایت کردن نکاتی که در ادامه گفته خواهد شد می توانید شوهری حرف‌گوش‌کن و منطقی  داشته باشید.زن‌ها نیاز دارند تا با همسرانشان صحبت کنند، از کمبود جا در خانه و مشکلات درسی بچه‌ها  کمبود های عاطفی ، سرد شدن روابط زناشویی، سختی های کار و نحوه برخورد و ارتباط با اطرافیان گرفته تا دل‌تنگی‌های بی دلیل و بهانه گیری های گاه و بی گاه.

گاهی دوست دارند درد و دل کنند بی آنکه دلیلی داشته باشد ، برای خالی شدن از دل‌شوره ها ، اضطراب و استرس ها  و دغدغه ها، حرف بزنند. اما گاهی اوقات هم  می‌خواهند کسی به کمکشان بیاید، تغییری در رفتارشان و نحوه‌ تعاملشان ایجاد کند و یا راه چاره ای به آنها پیشنهاد دهد تا بتوانند شرایط را مطلوب و باب میل کنند .

 

عشق به یکدیگر

عشق، واکنشی آموختنی و احساسی فراگرفتنی است. هر آدمی، عشق را با توجه به آموخته ها، باورها و محدودیت هایش می شناسد و تجربه می کند. اما همه بر این باورند که اگر دوست داشتن شدت یابد، به مرحله عشق می رسد.

این فکر که کسی در این دنیا تو را دوست ندارد، باعث می شود از خودت بدت بیاید؛ ولی وقتی عاشق شدی و معشوق با تو همراه شد، آن وقت اعتماد به نفست بیشتر می شود و در نتیجه، خودت را هم بیشتر دوست خواهی داشت و برای ایده آل زندگی کردن تلاش میکنی و با تمام زحمت برای جلوگیری از سرد شدن روابط زناشویی استفاده میکنی و تمام انرژی و تلاشت را برای نگه داشتن آرامش در زندگیت استفاده میکنی  زیرا دریافته ای که آن قدر خوب هستی که کسی عاشقت شود.

در این نوشته، روی صحبت با آن دسته از خانم هایی است که میل دارند به قلب شوهرشان ورود کنند و زندگی عاشقانه و پر از آرامش و لحظات خوش داشته باشند ؛ اما شیوه اش را به درستی نمی دانند. راه های ساده و عملی زیر کمک فراوانی را در بهبود شرایط و جلوگیری از سرد شدن روابط زناشویی  مینماید

روش های رفتار مناسب با همسر؛برای حرف گوش کن کردن شوهر

یکی از عمده ترین اختلاف های زوجین، دیر آمدن مرد به خانه است. طبیعی است که هیچ مردی حق ندارد بدون دلیل موجه، دیر به خانه برود؛ اما خانم ها هم نباید در صورت دیر آمدن مرد به منزل، جنجال به پا کنند و باعث تنش و استرس در اعضای خانواده شوند . خانم ابتدا باید علت واقعی را پیدا کند و در موقعیت و شرایط مناسب راجع به این موضوع با همسرش صحبت کند  تا از روی حدسیات و افکار منفی خود، واکنشی نشان ندهد که رابطه را پر از خشونت و مشاجره کندو باعث سرد شدن روابط زناشویی شود  و سلب آرامش و اعتماد نماید

زن باید علت دیر آمدن را سوال کند؛ وگرنه مرد فکر می کند که این موضوع، برای زن بی اهمیت است؛ اما زن باید سوال خود را با لحنی آرام مطرح کند و دوستانه از همسرش راجع به این موضوع سوال بپرسد . مردان دوست ندارند که مورد بازجویی قرار بگیرند و اگر آنها را در شرایط بازجویی قرار دهید از خود واکنشی تدافعی نشان میدهند. آن هم پس از این که شوهر شام خورد و کمی استراحت کرد. زن باید او را متوجه کند که به خاطر نگران بودن، چنین پرسشی کرده است. با این رفتار، شوهر مجبور می شود که با حوصله و به نرمی، دلیل دیر آمدنش را توضیح دهد.و از کناره گیری و سرد شدن روابظ زناشویی جلوگیری کند .

اگر زن، لحن تند و غیردوستانه ای داشته باشد، مرد احساس می کند که مورد بازخواست قرار گرفته است و از طرفی هم خستگی و گرسنگی موجب می شود که حتی با لحن زننده ای بگوید به تو مربوط نیست و یا سکوت کند. و یا از رفتارهای تهاجمی استفاده نماید ، از اینها گذشته، کمی هم باید مسئله را از دید خانم ها بررسی کنیم. بیشتر زنان مایلند که ساعت دقیق آمدن همسرشان را بدانند؛حتی اگر این کش و قوس ها منجر به سرد شدن روابظ زناشویی شود .

منظور آنها، بازخواست یا کنجکاوی نیست؛ بلکه می خواهند ناهار یا شام را طوری آماده کنند که به محض ورود او، غذا را بکشند. حالا شما خود را به جای همسری بگذارید که نمی داند کی پلو را دم کند تا نسوزد و کی خورشت را بار بگذارد تا به موقع حاضر شود و خلاصه ده ها مورد دیگر که به سلیقه شخصی زنان مربوط می شود. و موضوع دیگری که هست این است که خانم ها از انتظار کشیدن بیزارند و دوست ندارند برای حتی کوچک ترین موضوع انتظار بکشند و بیشتر به دنبال چهار چوب و قواعد هستند تا مردان .

اگر شوهر دیر کند، تمام نقشه های همسرش را به هم می ریزد. وقت شناسی، حداقل احترامی است که می توانیم به زحمت های روزانه شان بگذاریم و با منطق از سرد شدن روابط زناشویی جلوگیری کنیم . از یاد نبریم که نهایت آرزوی هر زنی، فراهم کردن شرایط آسایش و راحتی برای شوهرش می باشد و قبول کنیم که او یکی دوساعت را در نگرانی و اضطراب به سر برده، نمی تواند خوش آمدگوی خوبی به هنگام ورود شوهرش باشد.

سنگ صبور شوهر تان  باشید و رفاقت کنید

نشاط بین زجین

نشاط، سرزندگی و خوش رویی شما، اگر همراه با حوصله و صبوری باشد، شوهرتان خوشبخت ترین مرد عالم است. مردی که خسته و کوفته از فشار محیط کار به خانه می آید، در پی مکان امنی است تا تجدید قوا کند. سعی کنید غمخوار شوهر باشید و در ناراحتی هایش شریک باشید. وقتی او از سختی ها و مشکلات می گوید، فقط گوش کنید. او در این لحظه، محتاج پند و اندرز نیست. هیچ گاه از اشتباهات یا اعتراف هایش، چماقی علیه او نسازید و اسیر جملاتی مثل «من که گفته بودم این کار را نکن» نشوید. این را ملکه ذهن خود کنید که شوهرتان به شدت به شما نیاز دارد و نباید کاری کنید که از شما فاصله بگیرد.به گفته لامارتین: «خداوند، شایستگی زن را در قلب او قرار داده است

با زبان بدن  مخصوص یکدیگر، با هم صحبت کنید

درست است که زن و شوهر باید با هم حرف بزنند اما با زبان مخصوص یکدیگر. ما زن‌ها می‌توانیم با یکدیگر در یک ساعت راجع به ١٠ موضوع کاملاً نامربوط حرف بزنیم و لذت ببریم اما مردها این‌گونه نیستند. آن‌ها از این شاخه به آن شاخه پریدن و طول و تفسیر زیاد راجع به یک موضوع را دوست ندارند. باید طرز حرف زدنمان را تغییر دهیم تا همسرمان قدم قدم بیاموزد به احساسات ما گوش دهد

نشان بدهید که  که هر موضوعی برایتان  مهم است

همه ما زندگی پرمشغله ایی داریم به همین دلیل باید به لحن گفتارمان در مورد مسائل مهم توجه کنیم. همسرتان باید متوجه شود که چه زمانی شما واقعاً به توجه کامل او احتیاج دارید. همهٔ ما لحظاتی بیاد داریم که به همسرمان گفته‌ایم “بله عزیزم” بدون آنکه به ادامه صحبت هایش گوش داده باشیم.

غر زدن را کنار بگذارید مردان متنفرند

وقتی شما به همسرتان غر می‌زنید او احساس گناه کرده و سعی دارد به هر نحوی خودش را از این اتهام تبرئه کند. به هر دلیلی همسر شما از صبح تا به‌ حال با وجود اینکه شما بارها و بارها خواسته‌تان را تکرار کرده اید قدمی برای انجام آن برنداشته است پس بهتر است از تکرار این روش دست‌ بردارید.

مردها یاد گرفته اند در مقابل غر مقاومت شان را بالا ببرند. آنها وقتی با چنین رفتاری از طرف همسرانشان مواجه می‌شوند خودشان را بچه ای می بینند که قرار است از موضع قدرت رفتارشان اصلاح شود. این بار به‌جای تضعیف روحی مرد زندگی‌تان با قدردانی از نکات مثبت اش حس ارزشمندی را در او تقویت کنید و مطمئن باشید با این روش همسرتان انگیزه بیشتری برای شنیدن حرف‌های شما خواهد داشت.

کارهایی که در یک رابطه عمیق  باید انجام داد:

  • سلام و احوال پرسی معمول، اما با خوش رویی و گفتن خسته نباشید و بوسیدن همسر .
  • گرفتن کیف، کت و بسته های خریداری شده از دست همسر.
  • دادن خبرهای خوش و خوش رویی .
  • آرام کردن فرزندان و هر یک را به کاری مشغول کردن و فراهم کردن آرامش .
  • سریع آماده کردن میز غذا یا چیدن سفره غذا و دعوت همسر به صرف ناهار و یا شام .
  • پرس و جو از اوضاع کاری روز و فرصت دادن به مرد، تا حرف هایش را بزند و اگر همسر میلی به صحبت نداشت حرف زدن را ادامه ندهید .

کارهایی که در یک رابطه نباید انجام داد:

  • بی اعتنایی و سرد رفتار کردن و بعد از ورود همسر بی اعتنایی کردن .
  • درخواست انجام کاری پیش از غذا خوردن و خواسته های نا معقول .
  • گله و شکایت از بچه ها و شکایت از کارهای روزانه از بدو ورد همسر .
  • درخواست پول یا بیان توقعاتی که احتمالاً برای مرد، مشکل آفرین است و درک همسر در شرایط بحرانی .
  • شاید بگویید که این موارد، پیش پا افتاده است؛ اما خواهش می کنم صادقانه پاسخ دهید که آیا با وجود آگاهی از این موارد جزئی، به آنها عمل می کنید یا فقط گاهی بعضی از آنها را اجرا می کنید؟

در این مقاله سعی بر آن داشتیم که قسمتی از دلایل سردی روابط زناشویی و راه های جلوگیری از آن را مورد بررسی قرار دهیم. در صورت وجود هرگونه سوال یا وجود موارد ذکر شده، جهت مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی می‌توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *