روش مطالعه صحیح از مهم‌ترین عوامل در موفقیت هر فردی می‌باشد. چه در خواندن یک کتاب معمولی، یا دانشجو و دانش آموزی که خود را برای کنکور تحصیلی مقطع خود آماده می‌کند. با فراگیری و شناخت روش می‌توان میزان بازدهی و بهره‌وری را متناسب با زمان صرف شده بسیار افزایش داد.

هر شخصی برخی از مراحلی که قصد ذکر آن داریم، کم و بیش در مطالعه خود دخیل می‌کند اما زیبایی یک تصویر هنگامی بیشتر می‌شود که قطعه‌های پازل به طور مرتب و هماهنگ کنار هم قرار یابند.

با ما باشید تا در پازل مهارت‌های لازمه مطالعه، به شناخت خوبی برسیم.

روش صحیح مطالعه

مهارت های لازم برای روش مطالعه صحیح

مهارت گوش دادن

گوش دادن و شنیدن بسیار با هم دیگر متفاوت هستند. شما در امر شنیدن دقت لازم برای درک و فهمیدن موضوع را ندارید. چون توجه آنچنانی برای آن صرف نمی‌شود. اما در مهارت گوش دادن که اولین مهارت یادگیری می‌باشد شما توجه و دقت خود را به تحلیل موضوع متمرکز می‌کنید. بسیاری از کاستی‌ها در قسمت یادگیری و مسائل ارتباطی، مربوط به همین مورد می‌باشد.

مهارت نت ‌برداری

یادداشت برداری مهارتی از روش یادگیری صحیح است که در آن شما به ثبت نکات کلیدی و مهم می‌پردازید. مهارت تشخیص موارد کلیدی نیاز به تسلط نسبی به محتوا و مطالب را دارد.

مهارت خلاصه ‌نویسی

خلاصه، بیان کلمات و ادای مطلب به زبان خودتان در کنار وجود محتوای کلیدی و ارتباط بین همین نکات کلیدی است. خلاصه در مطالعه می‌بایست از نظر انسجام در حد مناسبی قرار داشته باشد. در حین خلاصه نویسی از زیاده‌روی و وسواس بیش از حد جلوگیری کنید.

مهارت سوال نمودن

در صورت ایجاد هرگونه سوال در صدد برطرف نمودن آن بر آیید. تا از ازدیاد مجهولات در ذهنتان ممانعت به عمل بیاید. ایجاد کنجکاوی برای ذهن در روش مطالعه صحیح حائز اهمیت است.

اصول روش مطالعه صحیح دروس و مطالب

اصول زیر برای هدفمندتر نمودن روش مطالعه صحیح کاربردی می‌باشند:

1.معین نمودن هدف

قصدتان از مطالعه این درس چیست؟ سوالی که باید از خود بپرسید و با جزئیات برای خود مشخص نمایید. تعیین هدف اولویت همه امور بخصوص موضوع اصلی بحثمان یعنی افزایش بازده مطالعاتی می‌باشد.

2.تعیین مدت زمان مطالعه

متناسب با حجم درس مطالعاتی میزان مشخصی زمان نیز برای آن تعیین کنید. تا با اطمینان از برنامه ریزی درست بدون استرس و عجله درک کامل از متن صورت پذیرد. مشخص نمودن زمان در برنامه تعلق خاطر خوبی به شما می‌دهد.

3.مطالعه فعالانه داشته باشید

یادگیری و کیفیت بالای مطالعه با بی حالی، بی حوصلگی و عدم رغبت به دست
نمی‌آید. بنابراین با شور و هیجانی خوب و انجام اعمال ذکر شده حس خوب یادگیری را در خود ایجاد نمایید. از پرت شدن حواس به محیط جلوگیری کنید.

4.جدی باشید و به موقع استراحت کنید

در زمان مشخص شده به مطالعه بپردازید. و سعی کنید تیک هدف امروز خود را با موفقیت کامل بزنید. روش مطالعه صحیح می‌تواند به خودی خود یکی از اهداف باشد. با جدیت نسبت به عوامل مزاحم محیطی برخورد کنید. و پس از 45 دقیقه مطالعه، 10 الی 15 دقیقه استراحت به خود اختصاص دهید.

سیستم SQ4R روش مطالعه صحیح

اکنون به بررسی یکی از سیستم‌های روش مطالعه صحیح دروس می‌پردازیم:

1.(پ) پیش‌خوانی

پیش خوانی به معنی مطالعه مطلب مورد نظر به صورت کلی است. در این مورد برای دستیابی به چکیده‌ای از محتوا به بررسی تیترها و خلاصه مطلب می‌پردازید. پیش خوانی دید کلی نسبت به فصل به شما می‌دهد و چارچوبی مشخص در ذهنتان ایجاد می‌نماید.

2.(س) سوال نمودن

سوال نمودن مورد بعد روش مطالعه صحیح می‌باشد که در آن شخص از همان حدی که در مطلب قبل متوجه شده است به طراحی سوال از تیترها و موضوعات می‌پردازد. این روش می‌تواند کنجکاوی در ذهنتان ایجاد نماید تا ذهنتان در صدد برطرف نمودن مجهولات بر آید.

3.(خ) خواندن

در این مرحله یادگیری اصلی روی می‌دهد و فرد با تمرکز و بدون حواس پرتی به درک محتوا می‌پردازد. یادداست برداری در این مرحله انجام می‌گیرد. مرحله فعلی روش مطالعه صحیح، به همراه مرحله بعد بیشترین زمان را در امر مطالعه به خود اختصاص
می‌دهند.

4.(ت) تفکر

مسیر درک از تفکر می‌گذرد. پس حتما از روش‌های نظیر تصویرسازی برای ارتقا بازدهی مطالعه خود استفاده نمایید.

 5.(آ) از حفظ گفتن

اکنون به سوالاتی که در مرحله دوم روش طرح کرده‌اید پاسخ دهید. این عمل به شما کمک می‌کند تا از میزان بازدهی خود مطلع شوید و در صورت نقص در بخش‌های از محتوا نسبت به برطرف نمودن آن برآیید.

6.(م) مرور کردن

ایستگاه‌های مروری برای خود تعیین کنید. مرور از مهم‌ترین موارد روش صحیح می‌باشد که رسالت آن جلوگیری از فراموشی مطالب است. از خلاصه نویسی‌ها، نت‌های برداشته شده و تست‌های هایلایت شده می‌توانید در قسمت مرور بهره ببرید.

روش مطالعه صحیح دروس و متمرکز بودن

شاید بتوان گفت تمرکز حواس جدی‌ترین مسئله در بحث مطالعه است که فرد باید بکوشد عوامل مزاحم را برطرف نماید. روش‌های مثل متمرکز کردن فکر، نوشتن افکار بر روی برگه، حتی معین نمودن زمانی برای فکر کردن و … از موارد تمرکز حواس در یادگیری درست می‌باشد.

شرایط محیطی برای پیاده کردن روش مطالعه صحیح

شرایط محیطی مطالعه

1.مکان مخصوص:

برای مطالعات خود محل خاصی معین کنید. حال می‌تواند کتابخانه باشد یا بخش مشخصی از خانه. با این عمل شما ذهنتان را عادت خواهید داد. عادت به اینکه با ورود به آن محیط، ذهن شما فقط به یادگیری خواهد پرداخت و از پرش ذهن به سمت مسائل نامربوط تا حد زیادی متناسب با جدیت در این عمل جلوگیری خواهد شد.

2.مسائل فیزیولوژیکی

باور به اینکه کنکور فقط مطالعه و تست زنی و مرور می‌باشد اشتباه است. مواردی که در سلامت جسمانی و روانی شما موثر هستند کاملا شما را تحت کنترل دارند. از جمله این مسائل تغذیه و خواب دانش آموز کنکوری است. تغذیه مناسب مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را تهیه می‌کند و تاثیر بسزایی در میزان ظرفیت ذهن شما دارد.

خواب هم از مهم‌ترین مسائل فیزیولوژیکی در تعیین انرژی فرد کنکوری می‌باشد. میزان خواب لازم برای سنین مختلف متفاوت است. برای رنج سنی داوطلبین کنکوری حتما باید 6 الی 7:30 ساعت خواب شبانه در نظر گرفته شود.

نکته: خواب ظهر در میزانی مشخص، از عوامل تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری می‌باشد.

درصورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی در موارد مطرح شده و سایر مسائل، می‌توانید جهت مشاوره تحصیلی با راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *