ازدواج و مشکلات بین زوجین پس از ازدواج و عوامل بروز آن !!

ازدواج یکی از زیباترین و باشکوه ترین پیوند عاطفی یک زوج محسوب می شود.  بسیاری از افراد با توجه به دارا بودن تفاوت های بیشماری که ناشی از تفاوت ژنتیکی ، تریبت خانوادگی، موقعیت اجتماعی ، شرایط اقتصادی و تحصیلاتی  …نسبت به جایگاه مقدس این امر خطیر بی توجه بوده و تنها به صرف علاقه به ازدواج  و تشکیل زندگی اقدام می کنند، غافل از اینکه یایه های شراکت نیاز به گذراندن پیشنیازهایی دارد که بی دقتی و بی توجهی به آنها عواقب جبران ناپذبری را به ارمغان خواهد آورد . یکی از مهم ترین نکات در پیش از ازدواج چشم پوشی بر جنبه هایی می تواند باشد که بسیار حائزاهمیت است یعنی باید به نکته هایی توجه کنیم که توجه نمی کنیم .

روان شناسان پس از تحقیقات و بررسی های دقیق بین زوجین دریافتند که آنها پیش از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک ، بسیاری از رفتارهایی که نمی پسندیدند را کمتر بیان می کردند . اگرچه آن رفتارها آزاردهنده بوده و نیاز به توجه و تغییر داشته است اما افراد معمولا از بیان کردن آنها خودداری می کنند . اغلب افراد در رابطه مراقب رفتارهای خودشان هستند و در حقییقت با گذاشتن نقابی بر چهره خود سعی می کنند رفتارهای مناسب داشته و مخالفت خود را در مورد رفتارهای فرد مقابل کمتر بیان کرده یا اصلا بیان نکنند . شاید یکی از بزرگترین اشتباهات این نکته باشد که فرد معتقد است :

1- بیان  رفتار نامناسب  لزومی ندارد چون ممکن است باعث دلخوری طرف مقابل شود.

2 -خود فرد باید بداند که رفتارش اشتباه ست و باید رفتارش را تغییر دهد.

3- بعد از ازدواج سعی می کنم در رابطه با این موضوع بصورت جدی عمل کنم .

 

ازدواج در نتیجه ، این دلخوری های بظاهر کوچک  ساده  ولی مهم عملا نه تنها حل نمی شود بلکه پس از ازدواج به شکل آزاردهنده ای خود را نشان می دهد که از نظر کارشناسان بنام آلرژی های ارتباطی مطرح می شود .آلرژی های ارتباطی در حقیقت حساسیت های فرد از رفتارهای فرد مقابل بوده که بتدریج بیشتر و بیشتر می شود و در یک زمان  یه شکل ناگهانی بروز می کند و حتی منجر به غافلگیر شدن  و تعجب طرف مقابل می شود . این آلرژی ها و یا حساسیت ها اغلب  در دوران عقد  و یا زندگی مشترک ،خود را نشان می دهد و منجر به اختلافات می شود .

زوجین پس از زندگی مشترک به چالش های متفاوتی بر می خورند و دلیل اصلی این مساِل دو فرهنگ متفاوت و یک زندگی مشترک است . و هر دو طرف باید طوری رابطه را مدیریت نمایند تا بتوانند از پس مشکلات برآیند .

راه حل چیست :

-ابتدا باید در نظر داشته باشید که هر موضوعی جزئی می تواند نکته ای مهم در آینده تلقی شود.  و باعث مقاومت فرد مقابل شود پس با بیان درست و به موقع آن رفتار، تکلیف شما هم مشخص می شود .

-نکته مهم دیگر این است که آن رفتار تا چه حد برای شما مهم است . بیان هر رفتار متفاوت با رفتار شما می تواند به نوعی اعتماد بنفس را در فرد مقابلتان کاهش دهد .

– همیشه بیاد داشته باشید که با مهربانی و آرامش می توانید رفتارهای آزاردهنده را بیان کنید و به فرد مقابل خود این اجازه و فرصت را بدهید تا دررابطه با رفتار خود تعقل و تفکر کند.

-سعی کنید مهارت های ارتباطی را بتدریج کسب کنید ، این مهارت ها به شما می آموزد چگونه و از چه روش هایی می توانید  در زمینه چگونگی بیان مشکلات اقدام کرده و از چه راهی او را ترغیب به حل مشکلات خود کند.

–  قطعا هر انسانی از شخصیت منحصر به فردی برخوردار است . شخصیت مجموعه ای از صفت های متفاوت است . بنابر این با توجه به صفت های پسندیده فرد سعی کنیم نقاط مثبت شخصیت فرد را در نظر گرفته و بیان کنید.

-در رویارویی با رفتارهای مناسب وی از پاداش های کلامی و غیرکلامی استفاده کنید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *