نکات روان شناسی

این واقعیت کاملاً واضح است که روان شناسی زیربنای تمام رفتارهاست و بنابراین، از نظر من، مهمترین رشته علمی است. با این حال، چیزهای بیشتری از عشق به علم وجود دارد. وقتی کاملاً به آن رسیدید، روانشناسی بسیار باحال است. روانشناسان مانند بسیاری دیگر از دانشمندان از ابداع اصطلاحات جدید برای توصیف آنچه مطالعه می کنند لذت می برند. محدود کردن هزاران نکات و ایده آل در روان شناسی فقط به 13 مورد، کمی چالش برانگیز است. اما بد نیست در مورد چندتا از نکات روان شناسی و جالبترین آنها مطلبی بخوانیم.

 

نکات روان شناسی:

1- حالت یخ زدگی

ما به این باور رسیده ایم که با ابراز احساسات ،احساس بهتری خواهیم داشت. ایده “عقده گشایی ” همچنین حاکی از آن است که با آزاد کردن خشم خود را از شر همه احساسات خصمانه خلاص خواهیم کرد. در تحقیق درباره \”یخ زدگی خلق\”، به شرکت کنندگان گفته شد که خشم خود را ابزاز کرده و پس از آن به آن ها قرص “دارو نما ” داده شد . آنها بر این باور شدند که حال روحی آنها بهبود یافته است . در حالیکه بیان احساسات منجر به بهبودی وضعیت روحی آنها شده بود .

2- بازخورد صورت

طبق یک نظریه احساسات، معروف به مدل بازخورد صورت، حالت صورت شما به بیان احساس شما از درون تان کمک می کند. این تئوری در مطالعه ای بر روی افرادی که تحت درمان های بوتاکس قرار گرفته بودند انجام گرفت . تزریق انجام شده باعث بی حسی عضلات صورت می شود شرکت کنندگان  بوتاکس کمتر قادر به همدلی با احساسات دیگران بودند زیرا، احتمالاً آنها قادر به انعطاف پذیری عضلات صورت خود نبودند.

3- تصدیق خود

غالباً، تأیید خود می تواند قدرت درونی شما را تقویت کرده و احتمال موفقیت شما را بیشتر کند. با این حال، این استراتژی ممکن است با خطر همراه باشد یک مطالعه اخیر نشان داده است که افرادی که خود را تأیید می کنند ممکن است پس از تجربه شکست، تمایل کمتری به پیگیری اهداف بعدی خود داشته باشند. تا حدی که شکست خود را درونی کنند، ممکن است احساس کنند که در واقع شانس کمتری برای موفقیت در تلاش های آینده خود دارند.

4- تعصب عقاید

یکی از متداول ترین گرایش های انسانی ما این است که فکر کنیم در پیش بینی نتیجه یک واقعه درست فکر کرده بودیم ،حتی اگر در واقع اشتباه کردیم. تعصب بینایی به شکل معمول این است: \”من همه چیز را می دانستم. مدت ها ست که روانشناسان در مورد تعصب عقاید شناختی تحقق می کنند ، اما یک مطالعه اخیر نشان می دهد که قبل از ارتکاب این واقعیت شناختی، شما می توانید مانع از فریب اعتقادی خود شوید.

5- الگوی هدف

یکی دیگر از نکات روان شناسی در مورد الگوی هدف است. هنگامی که ما در حال جستجوی مجموعه محرکهای پیچیده ای مانند خیابان شلوغی هستیم که می خواهیم از آن عبور کنیم، باید منابع خطر را کشف کنیم. \”الگوی هدف\” راهنمای جستجوی این نوع آرایه های محرک پیچیده است. علی رغم آنچه در مورد بازی های ویدئویی برای توجه شما بد می شنوید، محققان دریافته اند که بازی های اکشن می توانند در واقع توانایی اسکن این صحنه های پیچیده را بهبود ببخشند. در واقع، هرچه بازی عملگرا باشد، افزایش توجه بیشتر می شود

6- سه گانه تاریک

ترکیبی از شخصیت خودشیفتگی، روان پریشی و ماکیاولیسم یا “سه گانه تاریک به نظر مناسب بنظر می رسند،. افرادی که دارای صفات سه گانه تیره هستند از ارتباط داشتن با آنها ناخوشایند هستند و اگر بدشانسی بیفتد که عاشق آنها شوید، می توانند درد بزرگی برای شما ایجاد کنند. با این حال، در یک مطالعه طولی در مورد ویژگی های شخصیتی و موفقیت شغلی، این افراد در ویژگی های سه گانه تاریک بودند که تمایل داشتند در پله های شغلی و درآمد بالا بروند. آنها حتی از افراد وظیفه شناس و تا حدودی وسواس فکری و عملی . بهتر عمل کردند.

این واقعیت کاملاً واضح است که روان شناسی زیربنای تمام رفتارهاست و بنابراین، مهمترین رشته علمی است. با این حال، چیزهای بیشتری از عشق به علم وجود دارد. وقتی کاملاً به آن رسیدید، روان شناسی بسیار باحال است. محدود کردن هزاران ایده آل در روانشناسی فقط به 13 مورد ،کمی چالش برانگیز است. اما بد نیست در مورد جالب ترین شون مطلبی بخوانیم.

7- سرگردانی ذهن

مطالعات اخیر نشان می دهد که در واقع اصطلاح سرگردانی ذهن می تواند به نفع تفکر ما باشد. ما اعتقاد داریم که این حالت برای عملکرد روزمره ما ضرر دارد، اما  مطالعات نشان می دهد که ما می توانیم برنامه های بهتری برای خود تنظیم کنیم و با خلاقیت بیشتر مشکلات را حل کنیم،  پس  گاهی اوقات اجازه دهید ذهن شما سرگردان بشود .

8-شاید شما هم تجربه سردرد و مصرف آسپرین را داشته اید ، معمولا شدت سردرد شما پس از مصرف آسپرین در عرض چند ثانیه بهبود می یابد اما در صورتیکه این نمی تواند از اثرات مصرف آسپرین باشد و معمولا حداقل 15 دقیقه زمان نیاز به تاثیر دارو وجود دارد. این همان اثرات دارو نما می باشد . مطالعات نشان می دهد که دارونما می تواند به اندازه مورفین قدرتمند باشد.

9- یکی از راه های ایجاد انگیزه در افراد، استفاده از تخیلات مربوط به آینده است .با این حال مراقب باشید ، روان شناسان دریافته اند که خیال پردازی درباره موفقیت در آینده برای انگیزه بد است . بنظر می رسد که چشیدن طعم آینده در اینجا و اکنون انگیزه دستیابی به آن را کاهش می دهد. فانتزی ها همچنین نمی توانند مشکلاتی را که ممکن است در مسیر رسیدن به اهدافمان با آن روبرو شویم ، مشخص کند.

10- تلاش برای سرکوب افکار شما نتیجه مثبتی ندارد ، هنگامی که شما نگران هستید ، اغلب مردم می گویند ” سعی کن درباره آن فکر نکنی، فقط آن را از ذهن خود بیرون کن”  و این توصیه خوب و مناسبی نمی باشد. زیرا سرکوب افکار باعث می شود ذهن مجددا درگیر آن شود و حتی آن فکر قوی تر از گذشته در ذهن برگردد.

11- ما فکر می کنیم که وقایع بزرگ و مهم در زندگی هر شخص می تواند ازدواج، تولد یک کودک و یا فارغ التحصیلی باشد. اما وقایع مهم در زندگی می تواند دردسرهای جزئی و کوچکی باشند که در زندگی روزمره ما بطور مستقیم بر رفاه و آسایش ما تاثیر منفی می گذارد.

روانشناسی

همانگونه که دردسرهای روزمره در شغل می تواند رضایت شغلی را به شدت تحت تاثیر بگذارد. آنچه بیشترین تاثیر را در خوشبختی افراد دارد مواردی مانند کیفیت خواب ،کمی فراز و نشیب در محل کار و روابط با دوستان و خانواده است. به عبارت دیگر این چیزهای کوچک هستند که ما را خوشحال می کنند.

12- روشنایی طبیعی در محل کار رضایت شغلی را افزایش می دهد . کارکنانی که در طول روز در خارج از منزل کار می کنند یا بطور غیر مستقیم در خارج از منزل قرار دارند ، رضایت شغلی و رفاه روانشناختی بیشتری نسبت به افرادی که به کار در خانه محدود هستند ، گزارش می کنند.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض فضای باز در طول روز کاری همچنین می تواند توجه کارکنان را افزایش دهد و میزان استرس ادراک شده کارکنان را کاهش دهد .

13-برنامه های آموزش ذهن آگاهی در محل کار استرس کارکنان را کاهش می دهد. مراقبه ذهن آگاهی در سال های اخیر یکی از موضوعات داغ به خصوص هنگام بررسی تاثیر آن بر محل کار بوده است.

ذهن آگاهی فرایندی است که به طور کامل به محیط و احساسات فرد توجه می کند، خواه از طریق تنفس دیافراگم و یا انجام یک تمرین ذهنی برای افزایش تمرکز. همچنین آموزش شش هفته ای منجر به کاهش تاثیر احساسات منفی و مهارت های مقابله ای ضعیف می شود .برگزاری یک آموزش مدیتیشن آگاهی  چند هفته در محل کار شما می تواند به سازمان کمک کند تا کارکنان کارآمدتر عمل کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *