بازار کار رشته ریاضی

بازار کار کدام رشته ریاضی بهتر است؟ اغلب افراد بر این باورند که رشته های مهندسی کامپیوتر و برق که از رشته های پرطرفدار هستند اشباع شده و نمیتوانند درآمد بالایی داشته باشند ،درصورتی که در هیچ رشته ای علی الخصوص رشته های مهندسی  به صرف داشتن مدرک دانشگاهی نمیتواند موفق بود و به درآمد بالا رسید.در گام اول باید همیشه به روز باشید ، مهارت خود را افزایش داده و به کسب تجربه بپردازید.در ادامه به بازار کار تعدادی از رشته های مهندسی اشاره خواهیم کرد.

بازار کار مهندسی برق رشته ریاضی:

رشته برق در بین داوطلبان ریاضی بیشترین طرفدار را دارد و در هر دوره تعداد زیاد علاقه مند به تحصیل در این رشته هستند.یکی از مهارت ها لازم برای این رشته تسلط به ریاضی و فیزیک است . این دو درس پایه و اساس رشته ریاضی هستندودر صورت تمایل به تحصیل در این رشته مهارت های دیگری را نیز باید تقویت کرد ،زبان انگلیسی یکی از مواردی است که نمی توان در تحصیل در این رشته نادیده گرفت، مهندسی برق دارای چهار گرایش است . مخابرات ، قدرت،کنترل و الکترونیک زیر گرایش های این رشته مهندسی هستند.  مهندسان برق با توجه به گرایش خود می توانند در کارخانجات خودروسازی ، نیروگاه های برق ، سازمان های فعال در حوزه مخابرات ، صنایع نظامی و دفاعی ، ذوب آهن، شرکت های تولید کننده بردهای الکترونیکی و… به فعالیت بپردازند.

بازار کار مهندسی کامپیوتر رشته ریاضی:

رشته مهندسی کامپیوتر به سه زیر مجموعه تقسیم می شود.گرایش نرم افزار ،سخت افزار و فناوری اطلاعات

مهندسی کامپیوتر نیز یکی از پرطرفدارترین رشته ها محسوب می شود ،مهندسان کامپیوتر پس از فراغت از دانشگاه میتوانند در زمینه های برنامه نویسی ، طراحی وب ، طراحی و بهینه سازی پایگاه های داده ، امنیت شبکه ، طراحی سیستم های کامپیوتری و… فعالیت کنند. مهارت و تسلط بر زبان های برنامه نویسی و نرم افزارهای موردنیاز می تواند راه را برای رسیدن به درآمد بالا و موقعیت های شغلی مناسب هموار کند در این مسیر نباید از اهمیت زبان انگلیسی نیز غافل شد.

بازار کار مهندسی مکانیک رشته ریاضی:

این رشته بیشتر زمینه های  طراحی ، ساخت و راه اندازی انواع دستگاه ها و ماشین آلات را شامل می شود، مهندسان این رشته باتوجه به مهارت و توانایی خود در زمینه های ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه ها ، طراحی و ساخت وسایل حمل و نقل زمینی و هوایی و دریایی ، طراحی و ساخت سیستم های حرارتی و برودتی ساختمان ها ، ساخت تجهیزات نظامی و ربات ها و … مشغول به فعالیت هستند. تسلط کار با کامپیوتر ویادگیری نرم افزارهای مرتبط  ، داشتن خلاقیت و قدرت تجسم ، آشنایی با زبان انگلیسی و همچنین تسلط و دانش کافی در امور فنی از جمله مهارت های مورد نیاز مهندسین مکانیک است.

مهندسی عمران:

مهندسی عمران از دیگر رشته های محبوب داوطلبان ریاضی فیزیک است ،فارغ التحصیلان این رشته در حوزه های ساخت تونل ، پل ، سد راه و ساختمان و شبکه ها آب وقاضلاب فعالیت می کنند.تسلط به نرم افزار های کامپیوتری  و ساخت وساز ،کسب اطلاعات کافی در ارتباط با قوانین استاندارد و ایمنی وهمچنین توانمندی در ریاضیات و هندسه از مهارت های مهندسین عمران است.

 مهندسی صنایع:

مهندسی صنایع از خاص ترین رشته های دانشگاهی محسوب میشود زیرا شغل های زیادی را در بر میگیرد. در واقع مهندسی صنایع مجموعه از مهارت های مهندسی و مدیریتی است ، مهندسان این رشته تقریبا در انواع مراکز و کارخانجات صنعتی ، تولیدی و خدماتی فراهم می باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه هایی مانند صنعت بیمه ، کشت و صنعت ، خدمات مشاوره ای ، کارخانجات ، شرکت های هواپیمایی و… مشغول به کار شوند.

در مجموع  در تمامی مواردی که نیاز به مدیریت ، هدایت ، برنامه ریزی و ارتقا بهره وری می باشد ، حضور یک مهندس صنایع می تواند الزامی است . از جمله مهارت های مهندسین صنایع می توان به داشتن خلاقیت و نوآوری ، تسلط به نرم افزارهای مربوطه ، توانایی تجزیه و تحلیل ، دانش علمی مناسب در زمینه های فیزیک ، آمار و ریاضی اشاره کرد:

 مهندسی معماری:

مهندسی معماری هنری ترین رشته بین رشته های مهندسی است. این رشته دو وجه هنری وفنی دارد که جنبه هنری بیشتر مورد توجه است. از جمله موقعیت های شغلی رشته مهندسی معماری می توان به طراحی دکوراسیون داخلی ، انجام پروژه های پژوهشی در زمینه طراحی فضاهای طبیعی ، طراحی ساختمان و اجزای تشکیل دهنده آن از مراحل ابتدایی تا اجرای کار ، محوطه سازی و طراحی میادین شهر و پارک ها و سرپرستی دفاتر مشاوره معماری اشاره کرد. ایده پردازی ، تسلط بر نرم افزارهای مورد نیاز ، به روز نگه داشتن اطلاعات ، قدرت تجسم در کنار تسلط بر دروس ریاضی ، هندسه و آشنایی با روانشناسی از جمله مهارت یک مهندس معمار به شمار می روند.

اغلب افراد معماری و عمران را شبیه به هم میدانند در صورتی که تفاوت های عمده ای علی رغم شباعت زیاد بین این دو رشته وجود دارد.عمران بیشتر به بخش فنی ساختمان می پردازد.اما معماری به زیباشناسی و بعد فرهنگی بنا توجه دارد.

 

رشته MBA

این رشته در حدود یک دهه است که در دانشگاه های ایران تدریس می شود ، استقبال زیادی از این رشته میشود.این رشته در زمینه کسب و کار و مدیریت مالی است.MBA  مخفف Master of Business Administrator می باشد.این رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد ،آمار استخدامی بسیار بالای این رشته بیانگر محبوب بودن و مورد نیاز بودن این رشته در بازار کار است..

 

نکته ی آخر :

رشته های دانشگاهی ریاضی فقط به رشته های مهندسی خلاصه نمی شود.قابل ذکر است بسیاری از مهندسان برای مقطع کارشناسی ارشد رشته های مدیریتی،اقتصادی و علاوه بر آن رشته های حسابداری ،آمار ،مدیریت مالی و …نیز از رشته های زیر مجموعه رشته ی ریاضی می باشند.رشته هایی مثل مهندسی نفت ،هوافضا ، وهمچنین علوم پایه نیز از که به دلیل بازار کار عمدتا دولتی کمتر مورد انتخاب قرار میگیرند.

نکته ی بسیار مهم این است که رشته تحصیلی افراد در بیشتر مواقع هیج ارتباطی به شغل انتخابی آنها ندارد ، در نتیجه بهتر است در زمان انتخاب رشته تمام جوانب را در نظر گرفته با افراد تحصیل کرده در رشته ها مدنظر صحبت کرده واز آنها جویای وضعیت شده تا با دیدی باز تر رشته دانشگاهی خود را انتخاب کرده و بتوان باتوجه به استعداد  و توانمندی به بازار کار راه پیدا کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *