ويژگی خانواده سالم

خانواده سالم محلی برای پرورش فرزندانی سالم، برای ایجاد مهر محبت ، محیطی برای آموزش پایه های رفتار های اجتماعی است،اعضای یک خانواده ی سالم علاوه بر کمک به رشد همدیگر امکان پیشرفت را برای اعضای دیگر جامعه نیز به وجود می آورند.و این چنین به رشد و ترقی جامعه نیز کمک میکنند.حال با هم ويژگی خانواده سالم را بررسی میکنیم.

ويژگی هاي يك خانواده سالم چيست؟!

در خانواده های سالم نیاز هایی فراتر از نیاز های اولیه زندگی مثل مسکن ،غذا،پوشاک براورده میشود.تمام انسان ها استعداد های نهفته دارند ،اگر به این استعداد ها در بستر خانواده بال و پر داده شود به راحتی میتوان آن را شکوفا کرد.

علاوه بر آن از هدر رفتن و به انحراف کشیده شدن خانواده جلوگیری میکند.بعضی اوقات مشکلاتی پیش می آید که حل آن درون خانواده سخت و تقریبا ناممکن است. اینجاست که مشاور خانواده وارد می شود با برنامه ها آموزش  وتمرینات این مشکلات را رفع خواهد کرد.

– در ويژگی خانواده سالم و موفق رفتارها و گفتارهاي مبهم و دو پهلو (نيش و كنايه) وجود ندارد و همواره سعي ميشود ارتباطات، شفاف باشد تا كمتر سوء تفاهم پيش آيد.

یکی دیگر از ويژگی های خانواده سالم روابط بر راستای صداقت است ،افراد خانواده همواره در تلاش برای شاد کردن یکدیگر بوده از خودخواهی به دور هستند. در خانواده سالم، اعضاي خانواده نه تنها به نيازهاي مادي و زيستي، بلكه به نيازهاي معنوي، رواني و روحي يكديگر نيز توجه مي كنند .

در خانواده سالم همه با هم روراست هستند . آنها در تماس با يكديگر و ابراز علاقه، احساس آرامش و راحتي مي كنند
خانواده سالم بر اساس امكانات و وضع موجود و نيازهاي افراد، برنامه ريزي مي كنند، پدر و مادر خود را رهبر و هدايتگر جريان رشد فرزند مي دانند، نه ارباب و حاكم.
در يك خانواده سالم، افراد خانواده، سرزنده و با محبت هستند و همه رفتار و اعمال آنان با نوعي اصالت توام است، به طور آشكار رنج و ناراحتي و نيز احساس همدردي خود را نسبت به افراد ديگر خانواده بيان مي كنند.

خانواده‌های مشکل دار،چالش ها و مسائل خود را انکار می‌کنند و به همین دلیل مشکلاتشان هرگز حل نمی‌شود.

خصوصیات خانواده سالم:

  • صمیمیت بین اعضا مهم ترین نتیجه ازدواج است ، در واقع ازدواجی که به صمیمی شدن طرفین منجر نشود ،احتمال شکستش بسیار بالاست ،
  • کنار آمدن با هم و قابلیت انجام مذاکره و صحبت در ارتباط با اختلاف نظر ها نقش بسیار مهمی در درکنار هم ماندن یک خانواده ذر مواجه با چالش ها ذارد.
  • تفرد؛در خانواده‌های سالم تفاوت‌ها تشویق می‌شوند. منحصربه‌فرد بودن و تکرارنشدن هر یک از افراد خانواده، ازجمله نخستین ارزش‌های حاکم بر خانواده‌های سالم است.
  •  انعطاف‌پذیری؛در خانواده‌های سالم، نقش‌ها باز و انعطاف‌پذیر هستند. افراد می‌توانند بدون خجالت و شرمساری به طیب خاطر خود رفتار می‌کنند.
  • برآورده‌شدن نیازها؛خوشبخت کسانی هستند که نیازهایشان برآورده می‌شود. خانواده سالم به همه اعضای خود اجازه می‌دهد نیازشان را برآورده کنند.
  • پاسخگویی؛خانواده سالم پاسخگوست. مسائل فردی و خانوادگی را تأیید می‌کند و به اتفاق برای حل آنها می‌کوشد.
  • قوانین باز و انعطاف‌پذیرند؛قانون‌بندی در خانواده‌های سالم به امکان بروز اشتباه توجه دارد. می‌توان بر سر قوانین و باورها مذاکره کرد.

مهمترین رکن خانواده مادر است، که مهمترین نقش را برای ایجاد وحدت خانوادگی ،از بین بردن مشکلات وناراحتی ها گرم کردن کانون گرم خانواده برعهده دارد.برای ایجاد وحدت در جامعه ابتدا باید وحدت در ارکان ها کوچکتر مثل خانواده ایجاد شود تا بعد بتوان آن را به کل جامعه تعمیم داد.

زمانی که اعضای خانواده مشکلات ومسائل درون خانوادگی را با افراد خارج از خانواده مطرح میکنند.نشان دهنده عدم وجود وحدت در خانواده است .که در ادامه بی اعتمادی و عدم انسجام را در بردارد.صحبت با مشاور خانواده نیز پیشنهاد میشود در حضور تمام اعضا برگزارشود.

عشق و ابراز محبت بی قید و شرط باید از طرف همه اعضا صورت بگیرد،وجود همچین علاقه و محبتی عامل اصلی خوشبختی خانواده است.

این محبت بدون قید و شرط باعث می‌شود که همه اعضا به یکدیگر اعتماد داشته و همیشه مهم ترین مسائل خود را با خانواده مطرح کنند. بنابراین صداقت در خانواده‌ای با این ویژگی‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. اظهار عشق، محبت بیشتری را در پی  خواهد داشت.

در خانواده سالم اعضا از ریسک و خطر پذیری ترسی نداشته وشور ونشاط و مهر و محبت در بین اعضا به وفور یافت می شود.مشکلات و چالش ها در بین اعضای خانواده قدیمی نیست ، دخالت در کار یکدیگر صورت نمیگیرد، بیشتر به درخواست کمک برای حل مشکلات شباهت دارد.

احترام ها بسیار زیاد است و اعضا به راحتی باهم کفت و کو کرده و مشکلات خود را به راحتی حل و فصل می کنند . بین رفتار و گفتار والدین هماهنگی و مطابقت وجود دارد، رهبری والدین در خانواده عاقلانه و بابصیرت است، والدین از تنبیه بدنی و روان‌شناختی فرزندانشان اجتناب می‌کنند و از هر موقعیتی برای آموزش نظری و عملی انسانیت به فرزندانشان بهره می‌برند.

اعضای خانواده سالم باید به این نتیجه دست یابندو که ایجاد تغییر در همه زمینه‌ها امکان‌پذیر است و حتی شیوه‌های تربیتی با زمان تغییر می‌کند و به همین دلیل والدین باید به‌روز باشند. اعضای یک خانواده سالم می‌پذیرند که مشکلات لازمه زندگی است و هر یک از آن‌ها باید برای مقابله با مشکلات تلاش کنند و راه‌حل‌های خلاقانه داشته باشند.

اگر اعضای خانواده این مسایل را بدانند، بیاموزند و انجام دهند، می‌توانیم بگوییم در یک خانواده سالم و بالنده زندگی می‌کنند. مشاور خانواده خوب میتواند راه را نمایان سازد،اما این راهکارها در صورتی جواب می دهد که اعضای خانواده هم بخواهند روابط بهبود یابد.

از دیگرهای خانواده سالم درک بهتر اصول تربیت مناسب کودکان است  و اینکه افراد خانواده بر مبنای چه اصولی با یکدیگر در ارتباط باشندو با هم ارتباط برقرار می کنند .

یکی از خصوصیات یک خانواده سالم داشتن طرز فکر و روحیه گروهی است یعنی همه خود را جزئی از گروه بدانند. که در این ملاک صمیمیت و خونگرمی فیزیکی و عاطفی در خانواده دیده می شود.

یک از راه هایی که به ایجاد همدلی در محیط خانواده کمک میکند.انجام شوخی وبازی است.شوخی وبازی باعث ایحاد نشاط و افزایش همدلی شده و فاصله ها را کم میکند.

داشتن توانایی برقراری ارتباط ،و عدم خجالت باعث می شود اعضای خانواده حرف ها ،نیاز ها و درد و دلهای خود را در درون خانواده مطرح کرده و با همفکری با اعضای خانواده آن چه برای آنها از همه نظر بهتراست را انجام دهد.

اگر اعضای خانواده به این نتیجه برسند که می توانند نیاز های روحی خود را در خانواده و زیر نظر آن ها رفع کنند.نه تنها به  وحدت و همبستگی  بیشتر خانواده کمک میکند ،بلکه حس مهم بودن را نیز به بقیه اعضای خانواده القا میکند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *