نقشه‌هایی را که برای رابطه کشیده‌اید دور بریزید، به بیان بهتر، برای رابطه برنامه‌ریزی نکنید. اگر این کار را بکنید، احتمال اینکه چیزها آن‌طور که انتظارش را داشتید پیش نرود زیاد است.

با این کار، شما ناخواسته به رابطه‌ای که می‌توانسته خیلی خوب باشد پایان می‌دهید. برخی از بهترین روابط بین افراد، روابطی هستند که خودجوش و بی‌برنامه برقرار شوند. برای رابطه‌تان برنامه‌ریزی نکنید. بگذارید عشق، خودش درِ خانه‌ی شما را بزند.

گذشت داشته باشید

همه‌ی ما مرتکب اشتباهاتی می‌شویم. این واقعیت تلخ زندگی است. اگر واقعا برای همسرتان ارزش قائل هستید باید او را به‌خاطر اشتباهاتی که مرتکب می‌شود ببخشید. کینه به دل داشتن از طرف مقابل، برای رابطه سم است و سمی بودن رابطه چیزی نیست که آن را پایدار نگه دارد. کینه و کدورت‌ها را فراموش کنید و این افکار سمی را دور بریزید.

پا به پای هم پیش بروید

تداوم رابطه‌ی عاشقانه، یک کار تیمی است. اگر می‌خواهید رابطه‌تان دوام بیاورد، نباید از طرف مقابل‌تان انتظار داشته باشید که همیشه برای ابراز احساسات پیش‌قدم شود. رابطه‌‌ی زن و مرد یک خیابان دوطرفه‌ است و اگر فقط یک طرف بروید، به‌زودی به پایان آن خواهید رسید.

اوقات زیادی را باهم سپری کنید

پیش از ازدواج و برای شناخت یکدیگر وقت زیادی را باهم بگذرانید. این‌گونه است که خواهید فهمید که طرف مقابل برای شما مناسب است یا نه. اوقات خود را محدود به کافی‌شاپ رفتن و گپ‌زدن‌های تکراری نکنید، بلکه طی این اوقات سعی کنید همدیگر را عمیقا بشناسید. شما با حرف زدن و برقراری رابطه‌ی صمیمانه است که همدیگر را خواهید شناخت. اگر نمی‌توانید این کار را بکنید یا نمی‌توانید آن را بیاموزید، رابطه‌تان دوام نخواهد آورد.

خود را با طرف مقابل وفق بدهید

نباید انتظار داشته باشید طرف مقابل در تمام ایده‌ها، عقاید و سلایق به شما شبیه باشد. شاید در برخی از عقاید مذهبی یا سیاسی با او موافق نباشید و بخواهید رابطه را تمام کنید. اما پایان دادن رابطه عاطفی با چنین دلایلی کار معقولی نیست مگر اینکه اختلافات فرهنگی و مذهبی قابل حل کردن نباشند. البته این موضوع پیچیده است و اگر مشکل جدی و عمیق دارید از یک مشاور کاردان کمک بخواهید. اگر هم اختلافات سطحی و قابل حل هستند که اتفاقا موضوعی بسیار عادی‌ در رابطه‌ی عاطفی است، حتما حلّش کنید و به شریک‌تان و علایقش احترام بگذارید.

علایق خود را دنبال کنید

البته وجود شباهت‌ها در دو طرف به غنای زندگی و لذت بردن بیشتر از آن کمک می‌کند، اما واقعا اگر هر دو طرف علایق کاملا یکسانی داشته باشند، زندگی بسیار یکنواخت و کسل‌کننده نخواهد بود؟ لزومی ندارد در تک‌تک مسائل تفاهم و شباهت وجود داشته باشد. شما راجع‌به مسائلی با عشق خود حرف خواهید زد که او نمی‌دانسته و او هم مطالبی را با شما به‌اشتراک خواهد گذاشت که شاید تابه‌حال حتی به آنها فکر هم نکرده بودید.

خودآگاهی را تمرین کنید

وقتی وارد رابطه‌ می‌شوید، معمولا سعی می‌کنید هر آنچه از دست‌تان برمی‌آید، برای شادی طرف مقابل انجام دهید. مگر نه؟ جان کلام اینجاست، تا زمانی‌که ندانید خودتان از چه چیز خوشحال می‌شوید، نمی‌توانید طرف مقابل را شاد کنید. به‌همین‌خاطر باید به تمرین خودآگاهی بپردازید تا بدانید که خودتان از چه چیز لذت می‌برید و شاد می‌شوید؛ همان کار را انجام دهید تا به شخصی تبدیل شوید که عشق زندگی‌تان لیاقتش را دارد.

شخصیت بهتری پیدا کنید

روی آن‌ دسته از نقاط قوت شخصیتی خود کار کنید که شما را به فرد بهتری تبدیل می‌کنند. انجام این کار در یک رابطه آسان است، چراکه رابطه همیشه فرصت‌هایی برای تمرین نقاط قوت شخصیتی مثل وفاداری، مهربانی و اعتماد فراهم می‌آورد.

مشوق همدیگر باشید

مطمئنا شما نمی‌خواهید کسی دست‌و‌بال‌تان را ببندد و از انجام بعضی از امور و رسیدن به رؤیاها منع‌تان کند. نه شما این را می‌خواهید و نه همسرتان. پس حتما همدیگر را در رسیدن به اهداف‌تان تشویق کنید.

از هم انتقاد نکنید؛ به هم راه‌حل ارائه کنید

اگر در رابطه‌تان مشکلی ایجاد شد و همسرتان برای دریافت توصیه و راهنمایی نزد شما آمد، به او توصیه‌هایی برای حل مشکلش ارائه کنید. برای کاری که انجام داده‌ و باعث بروز مشکل شده‌، او را مورد عتاب و خطاب قرار ندهید.

تشکر از همدیگر را فراموش نکنید

این یکی از قواعد طلایی رابطه‌های ماندگار است. «عزیزم دستت درد نکنه». چهار کلمه‌ی ساده می‌تواند معجزه کند. با این کلمات به او می‌فهمانید که برایش ارزش قائل هستید. آیا خود شما اگر حس کنید طرف مقابل برای زحمات‌تان ارزش قائل نیستید در رابطه با او می‌مانید؟

اشتباهات‌تان را بپذیرید

همه‌ی ما بارها برای‌مان پیش آمده که هر چقدر هم دوست داشته باشیم باز هم نمی‌توانیم خود را بی‌گناه جلوه دهیم. باید اشتباه خود را بپذیریم. باید غرورمان را لگدمال کنیم و به عشق زندگی‌مان بگوییم: «عزیزم تقصیر من بود. واقعا معذرت می‌خوام». اگر همسرتان هم واقعا برای‌تان ارزش قائل باشد، شما را خواهد بخشید.

حرف دلتان را بزنید

اگر واقعا لازم باشد که در مورد چیزی با همسرتان حرف بزنید، حرف‌تان را نخورید و آن را با او در میان بگذارید. اگر آدم توداری هستید و حرف‌ها را درون خود می‌ریزید و آرزو دارید که همسرتان روزی شما را درک کند، باید بدانید لزوما این‌طور نیست و این کار ممکن است به‌ضررتان تمام ‌شود.

رمانتیک باشید

این نکته را مردان باید بیشتر از زنان مدنظر داشته باشند. مردها خیال می‌کنند رمانتیک بودن فقط به دوره‌ی نامزدی و قبل از ازدواج مربوط است. چند قرار عاشقانه‌ی رمانتیک باهم بگذارید. او را به شبی خاطره‌انگیز مهمان کنید. هر کاری که می‌توانید، هرچند ساده، برای او انجام دهید تا حس کند ملکه‌ی زندگی شماست. این واقعا گام مهمی در رابطه‌ی زناشویی‌تان است.

مهربان و باعاطفه باشید

مهربان باشید. مهربانی در اشکال مختلف بروز و ظهور می‌کند. گاهی دست او را بگیرید، گاهی با موهای او بازی کنید و گاه هم او را در آغوش بفشارید و ببوسید. فرقی هم نمی‌کند که طرف مقابل مرد است یا زن. هر دو طرف باید این نکات را رعایت کنند. البته اگر دوام رابطه برای‌شان مهم است.

ادب را رعایت کنید

این هم یکی از قواعد طلایی زندگی مشترک است. همیشه و در هر حال وقتی کنار شریک زندگی‌تان هستید، ادب را رعایت کنید.

این موارد نکاتی بود که باید به آنها توجه کنید. برای حفظ یک رابطه‌ی عاشقانه و طولانی‌مدت نکات بسیاری وجود دارد. شاید رعایت همه‌ی آنها برای‌تان سخت باشد، اما وقتی به ارزشی که طرف مقابل‌ برایتان دارد فکر کنید، رعایت برخی ریزه‌کاری‌ها چندان برایتان دشوار نخواهد بود. از هرکسی که مدت‌زمان طولانی در یک رابطه بوده بپرسید؛ او به شما خواهد گفت که این رابطه‌ی شیرین و خوب را با هیچ‌چیزی در دنیا عوض نخواهد کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *