مشاور تحصیلی انتخاب رشته

انتخاب رشته یکی از مهم ترین مراحل زندگی هرشخصی است. افراد معمولا دو بار انتخاب رشته میکنند یکی در مقطع دبیرستان و دیگری در مقطع کارشناسی، برای ادامه تحصیل و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و… نیز انتخاب رشته انجام میشود. شاید بتوان گفت انتخاب رشته تعیین مسیر تحصیلی و شغلی آینده ی هر فرد است. درست است که این انتخاب بی بازگشت نیست و میتوان آن را تغییر داد اما در هر صورت مقداری از عمر و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. در مقطع دبیرستان معمولا افراد کمتری هستند که به مشاوره تحصیلی مراجعه میکنند چرا که فکر میکنند اطلاعات محدود خودشان برای این انتخاب مهم کافی است. اما میتوان گفت که مراجعه به مشاور تحصیلی برای انتخاب رشته در مقطع دبیرستان بسیار مهم و حیاتی است.

زیرا که اولا فرد اطلاعات کافی از هر رشته و آینده تحصیلی آن ندارد و دوما سن افراد در این سن ایجاب میکند تا انتخاب های هیجانی و از سر علاقه های زودگذر بگیرند که شاید در آینده از انتخاب آن پشیمان شوند. درمقطع لیسانس اوضاع کمی متفاوت است در این مقطع افراد بیشتری وجود دارند که به مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته مراجعه میکنند. دراین مقاله در نظر داریم تا شما را با اهمیت مراجعه به مشاوره در انتخاب رشته آشنا کنیم.

اهمیت مراجعه به مشاور تحصیلی

مشاوران تحصیلی از دیرباز همراهان همیشگی افراد بوده اند. افراد برای موارد مختلفی به مشاوره تحصیلی مراجعه میکنند از جمله:

  • مشاوره تحصیلی برای بررسی نقاط قوت و ضعف درسی
  • مشاوره درسی برای برنامه ریزی تحصیلی
  • مشاوره تحصیلی انتخاب رشته در مقطع دبیرستان
  • مشاوره تحصیلی برنامه ریزی مطالعه دروس کنکور
  • مشاوره تحصیلی انتخاب رشته در مقطع کارشناسی
  • مشاوره تحصیلی انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد
  • مشاوره تحصیلی پایان نامه
  • مشاوره تحصیلی انتخاب رشته در مقطع دکتری
  • و….

به طور کلی افراد هرزمانی که به یک چالش در روند درسی خود برخورد میکنند میتوانند به مشاوره تحصیلی مراجعه کنند. یکی از مهم ترین مواردی که افراد به مشاوره تحصیلی میکنند انتخاب مهم انتخاب رشته است. اولین انتخاب رشته به طور معمول در مقطع دبیرستان است. در دبیرستان نوجوانان ممکن است اطلاعات کافی از هر رشته و آینده ی شغلی آن نداشته باشند.

همچنین در این سن نوجوانان تحت تاثیر خانواده و یا علایق هیجانی انتخاب هایی میکنند که ممکن است در آینده از گرفتن آن پشیمان شوند به همین دلیل بهتر است برای انتخاب رشته حتما به یک مشاوره متخصص مراجعه کنید. در مقطع کارشناسی نیز افراد باید بتوانند براساس رتبه ی کنکور و علایق خود تعادلی ایجاد کنند و مسیر آینده ی شغلی خود را انتخاب کنند. درنتیجه لازم است به مشاوره تحصیلی مجرب مراجعه کنند.

مشاور تحصیلی انتخاب رشته سال نهم دبیرستان

در دبیرستان دانش آموز چند انتخاب دارد که همانند چند خیابان مختلف مسیرهای جدیدی روبه روی دانش آموز گشوده میشود. در دبیرستان دانش آموز ابتدا باید تصمیم بگیرد که مایل است از رشته های دبیرستان انتخاب داشته باشد (ریاضی فیزیک، تجربی، انسانی) یا اینکه تصمیم دارد رشته های هنرستان و کار دانش انتخاب کند.

برخی افراد به اشتباه براین باورند که انتخاب رشته های دبیرستان بسیار با پرستیژ تر هستند و افراد باهوش معمولا در این رشته ها به ادامه تحصیل میپردازند. در رشته های دبیرستان بیشترین رقابت بین ریاضی فیزیک و تجربی است و افراد در آخر زمانیکه دیگر چاره ای برای ماندن در دبیرستان ندارند به رشته ی انسانی میروند.

این باور کاملا غلط است. افرادی که در رشته های انسانی به ادامه ی تحصیل میپردازند باید در آینده وکلا و سیاست مداران این کشور بشوند و آینده ی کشور بدست این افراد رقم میخورد. باید بدانید که این انتخاب مهم ترین انتخاب زندگی شما است و به علت پرستیژ و غرور و موارد دیگر نباید به ادامه تحصیل در رشته ای پرداخت. زمانیکه شما به مشاوره تحصیلی مراجعه میکنید.

او با توجه به علایق، سلایق، شرایط خانوادگی، وضعیت تحصیلی و آینده ی شغلی و موارد دیگر بهترین رشته ی ممکن را برای شما را انتخاب میکند. هنرستان و فنی حرفه و کاردانش نیز رشته های بسیار خوبی دارد که شما میتوانید با توجه به علایق خودتان یکی را انتخاب کنید. رشته هایی مثل طراحی دوخت، گرافیک، کامپیوتر و… که هرکدام به صورت تخصصی تر در دانشگاه آموزش داده میشود. معمولا در رشته های فنی دانشجویانی که در فنی حرفه ای تحصیل کرده بودند نسبت به افرادی که در رشته ریاضی تحصیل کرده اند در دانشگاه ها عملکرد بهتری دارند.

مشاور تحصیلی انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته ی کنکور حتی برای کسانیکه در دبیرستان انتخاب خوبی نداشته اند نیز راهی برای بازگشت به رشته ی مورد علاقه شان است. افراد با توجه به اولویت های خود از جمله علاقه مندی ها، شرایط خانوادگی، آینده شغلی، انگیزه ها و اهداف آینده و… رشته ی دانشگاهی خود را انتخاب میکند.

البته عامل دیگری که دراین انتخاب بسیار تاثیر گذار است رتبه ی کنکور شماست که تا حدود زیادی برای شما محدودیت ایجاد میکند. هنر مشاور تحصیلی برقراری تعادل میان علاقه مندی های شما و رتبه ی کنکور شماست.

مزایا و اهمیت مراجعه به مشاور تحصیلی در انتخاب رشته

دراین بخش میخواهیم بدانیم چرا مشاوره انتخاب رشته باید توسط مشاور متخصص انجام شود؟

دلیل آن واضح است، انتخاب رشته های دانشگاهی و قبولی در آن به عوامل مختلفی وابسته است. عواملی همچون سابقه تحصیلی، سهمیه های شهدا و ایثار گران، ظرفیت های هر دانشگاه؛ محاسبه ی میزان احتمال قبولی در هر دانشگاه و عوامل بسیار زیادی وجود دارد که در هنگام انتخاب رشته باید محاسبه شود.

یک دانش آموز که به تازگی کنکور داده است . رتبه ای کسب کرده است طبیعتا اطلاعات کافی درباره ی هرکدام از این موارد را ندارد. درنتیجه ممکن است با یک اشتباه محاسباتی کوچک آینده ی خود را کیاومترها تغییر دهد. به همین دلیل مشاوره انتخاب رشته بسیار مهم و ضروری است. شما در مواردی میتوانید با استفاده از سهمیه های خاص در یک رشته و دانشگاه بسیار عالی قبول شوید. حتی ترتیب نوشتن اولویت های رشته ای و دانشگاهی نیز در تراز و رتبه ی شما بسیار تاثیرگذار است.

نکته ی دیگر آگاهی از آخرین رتبه های قبولی در هر دانشگاه است که با آگاهی از آن به طور حدودی میتوانید بفهمید در چه دانشگاهی احتمال قبولی دارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *