مشاوره درسی

درست است که انتخاب مشاور درسی باعث بهبود وضعیت درسی فرزندانمان خواهد شد ولی اگر مشاوری که انتخاب میکنیم تخصص و مهارت کافی در برنامه ریزی و مدیریت دروس فرزندانمان نداشته باشد آیا بازهم به نتایج خوبی درزمینه ی درسی فرزندمان خواهیم داشت؟ البته که پاسخ منفی است. انتخاب مشاور نامناسب و بدون تخصص کافی جز هدر رفت زمان و هزینه برای ما چیزی به همراه نخواهد داشت.

اما نکته اینجاست که از کجا باید بدانیم مشاور درسی که برای فرزندمان انتخاب میکنیم صلاحیت کافی را دارد یا خیر؟ دراین مقاله میخواهیم به شما روش هایی ارائه دهیم تا بدانید چه مشاور درسی برای فرزندانتان انتخاب کنید. پس با ما همراه باشید.

اثرات مشاور درسی با کیفیت

بزرگترین تأثیر مفید یک مشاوره درسی آموزش دیده، روشی است که به دانش آموزان کمک می کند تا آن ها را برای چالش های تحصیلی، شغلی و اجتماعی از طریق ارتباط موثر با موفقیت های بالقوه زندگی آن ها در آینده آماده کند. آنها باید به دانش آموزان کمک کنند تا به یادگیری و کاوش در دنیای اطراف خود دست یابند تا دریابند که آنها می خواهند با زندگی خود چه کاری انجام دهند، دانش آموزان را به انجام این نوع مکالمات با والدین و همسالان خود تشویق کنند و همچنین گوش دلسوز برای همه دانش آموزان داشته باشند.

مشاوران تحصیلی همچنین با خدمت به بخش مهمی از تیم هدف مند خود که اهداف آموزشی و نیازهای دانش آموزان را برطرف می کند، از معلمان پشتیبانی می کنند. آنها هم چنین می توانند به برنامه ریزی فعالیت های کلاس و گروهی کمک کنند که نیازهای دانش آموزان را برآورده سازد. مشاوره تحصیلی برای کمک به کارکنان در توسعه مهارت های خود در مدیریت کلاس و اثر بخشی تدریس، منابع خود در اختیار معلمان و اساتید قرار می دهند و به اشتراک می گذارند. آنها همچنین دانش آموزان را در کلاس مشاوره داده و در نقش راهنمای معلمان به آنها کمک می کنند.

مشاوران تحصیلی بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت مدرسه هستند. آنها اطمینان حاصل می کنند که برنامه مشاوره مدرسه و مأموریت آکادمیک، در یک راستا بوده و موفقیت دانش آموزان را ارتقا می دهند. مشاوران همچنین سیستمی را برای مدیریت برنامه و کمک به دولت برای استفاده موثر از مشاوران برای تقویت رشد و یادگیری دانش آموزان ایجاد می کنند. علاوه بر این، آنها داده های مفیدی را از برنامه برای تأمین بودجه و اهداف خود جهت درخواست کمک مالی ارائه می دهند.

اثرات مشاوره

یک مشاوره تحصیلی خوب می تواند به مدرسه کمک می کند تا پیشرفت دانش آموزان چند برابر شود و از این طریق می تواند در موفقیت آنان نقش داشته باشد.اگر به نظر می رسد مشاوره درسی می تواند آینده شغلی مناسبی برای شما باشد، می توانید به آنها مراجعه کنید و از راهنمایی های دلسوزانه آنها بهره مند شوید.

نقش مشاور درسی

نحوه کار مشاوره تحصیلی به چه صورت است؟

این سوالی است که ممکن است ابتدا به ذهن شما خطور کند. در واقع مشاوران تحصیلی خدمات متنوعی را ارائه می دهند، اما یکی از مهم ترین وظایف آنها این است که به عنوان یک رابط مستقیم بین دانشجو و موسسه دانشگاهی آنها عمل کنند: در واقع مشاور کسی است که برای موفقیت دانشجو سرمایه گذاری می کند و در صورت لزوم برای ارائه پشتیبانی در دسترس است.

خواه دانش آموزان در مورد زمانبندی، انتقال، یا حتی انصراف از کلاس سوال داشته باشند، مشاوران تحصیلی می توانند تمام اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری آگاهانه در اختیار دانش آموزان قرار دهند. با این حال، همه سوالات نمی توانند مستقیماً توسط یک مشاور مطرح شوند. غالباً اینگونه است که دانش آموزان و مشاوران برای حل مسئله باید با بخش های دیگر مکاتبه کنند.

 

نقش مشاور

-به دانش آموزان کمک می کنند تا شرایط و نحوه دریافت مدرک خود را درک کنند. مشاوران آموزش می بینند تا شرایط مربوط به درجه، پیش نیازها، ملزومات و سیاست های نهادی را درک کنند، زیرا درک این امر می تواند کمک زیادی به دانشجویان ثبت نام شده داشته باشد.

-انتقال به موسسه دیگری را تسهیل می کنند. اکثر مدارس با سایر مدارس دولتی در منطقه خود مشارکت دارند درنتیجه مشاوران آموزش دیده اند تا این سیاست های انتقال را درک کنند، تا انتقال از یک مدرسه به مدرسه دیگر تا حد ممکن یکپارچه شود.

-مشاور درسی موجب می شود دانشجویان را برای استفاده در برنامه های ویژه پذیرش، چه در مقطع کاردانی، کارشناسی یا کارشناسی ارشد، آماده کنند. از آنجا که برخی از مراحل، دانش آموزان را ملزم به گذراندن دوره خاصی قبل از استفاده از آنها می کند، مشاوران اغلب برای راهنمایی دانشجویان از طریق این توالی های پیش نیاز آموزش می بینند.

-کارگاه های متنوعی را به سمت جمعیت های مختلف دانش آموزی هدایت می کنند. کارگاه ها اغلب توسط بسیاری از دفاتر ارائه می شود، اما دفاتر مشاوره اغلب فرصت های یادگیری را برای دانش آموزان علاقه مند به جستجو در رشته ها یا رشته های مختلف فراهم می کند.

-به طور غیررسمی اعتبار موسسات خارج را بررسی می کنند، به دانش آموز در مورد اینکه چه دوره هایی را قبلاً گذرانده اند می توانند کمک کنند.

-با دانش آموزان در قالب تلفن یا از طریق گفتگوی اینترنتی مکاتبه می کنند. از آنجا که همه دانش آموزان قادر به شرکت در یک قرار ملاقات حضوری و سنتی نیستند، مشاوران اغلب روش های دیگری برای کمک به دانش آموزان در دانشگاه ارائه می دهند.

-در حین بررسی رشته های مختلف، برای نحوه انتخاب رشته، به دانش آموزان راهنمایی می دهند. در واقع مشاوران آموزش دیده اند تا دانش آموزان را از طریق مدرسه خود راهنمایی کنند.

-در راه اندازی دوره های کارآموزی به دانش آموزان کمک می کنند. کارآموزی اغلب از طریق مرکز شغلی یک مدرسه برگزار می شود.

-مجوز دوره ای را که باید توسط یک استاد یا گروه آموزشی پاک شود، در اختیار دانش آموزان قرار می دهند. اگر دانش آموزی برای ثبت نام در دوره خاصی شرایط ثبت نام لازم را نداشته باشد، احتمالاً باید با شخصی که مستقیماً مربوط به بخش آن دوره است تماس گرفته تا از ثبت نام پاک شود.

-اعتبار را به طور رسمی ارزیابی می کنند. ارزیابی های رسمی توسط اداره ثبت اسناد و مدارس انجام می شود و در واقع اعتبار قبلاً تکمیل شده را روی حساب دانش آموز بارگذاری می کند.

-مشاوره درسی نحوه انتقال اعتبار به یک موسسه خارج از کشور را تضمین می کنند. نحوه ارزیابی اعتبار کاملاً مربوط به مدرسه ای است که به آن ارسال می شود. دانش آموزانی که قصد انتقال به خارج از کشور را دارند باید به طور منظم با هر دو موسسه مکاتبه کنند تا از ثبت نام در دوره های مناسب اطمینان حاصل کنند.

برای انتخاب یک مشاور درسی و تحصیلی مناسب باید به این فاکتور توجه کنید

1.شناخت دانش آموز از مشاور و بالعکس

همانطور که دانش آموز حق دارد از مشاور و تخصص او اطلاعات کافی داشته باشد، مشاور تحصیلی نیز باید اطلاعاتی درزمینه علایق و شرایط دانش آموز بداند. یک مشاور تحصیلی خوب برای اینکه بتواند مشاوره ‌ی بهتری ارائه دهد باید اطلاعاتی از قبیل شرایط تحصیلی، خانوادگی، سرگرمی ها و علایق و روحیات دانش آموز بداند. تا با توجه به این موارد مشاوره‌ی مناسبی ارائه دهد درنتیجه میتواند روند تحصیلی دانش آموز را به موفقیت نزدیک تر کند.

2.شناخت عادات دانش آموز

یک مشاور تحصیلی خوب برای اینکه بداند چگونه برای فرزندمان برنامه ریزی کند باید عادات او را به خوبی بداند. برخی عادات هستند که غیر قابل تغییرند. مشاور حق دارد تا این عادات را بداند. مثل عادت تا نصفه شب بیدار ماندن و یا تا ظهر خوابیدن؛ عادات غذایی نامناسب؛ عدم تحرک کافی، چک کردن اینستاگرام یا پاسخ به پیام دوستان و… هرکدام به نحوی برروی روند تحصیل فرزندانمان تاثیر خواهد گذاشت.

برخی از این عادات قابل ترک هستند اما برخی دیگر غیرقابل تغییرند و مشاور باید خود را با برخی دیگر به روز کند و با توجه به این موارد یک برنامه‌ی عالی برای فرزندان درنظر بگیرد.

3.تجویز یک برنامه‌ی مناسب برای دانش آموز

پس‌از آگاهی از تمامی این عادات و شرایط، یک مشاور خوب باید بهترین برنامه‌ی ممکن را برای دانش‌آموز تجویز کند. برنامه‌ریزی باید ابتدا بلندمدت و سالانه و ماهانه و هفتگی و روزانه تقسیم شود. اهداف بلند مدت و کوتاه مدت و میان مدت باید تعیین شود. این برنامه نباید خسته‌کننده باشد. باید استراحت و تفریح و ورزش را درون خود جای دهد.

برنامه باید جذابیت کافی را داشته باشد تا دانش‌آموز از مسئولیت فرار نکند. برنامه باید به‌صورت مستمر توسط مشاور پیگیری شود. و از هیچ جزییاتی درآن صرف‌نظر نشود. درمواقع لازم باید زمانهایی برای مواقع اضطراری درآن گنجانده شود. مشاور باید بداند که مثلا زمان مناسب برای دروس منطقی باید صبح باشد یا غروب. و یا اینکه دروس حفظی را باید درچه ساعاتی بگنجاند.

4.ایجاد انگیزه

مشاور تحصیلی خوب علاوه‌بر اینکه باید بتواند دروس را به خوبی برنامه ریزی کند همواره باید به دانش آموز روحیه و انگیزه بدهد. دانش آموز باید بداند که میتواند از پس این برنامه ریزی بربیاید. باید بداند که لیاقت و توانایی رسیدن به جایگاه های درسی بالاتر را دارد و میتواند بهترین باشد. این مرحله بسیار مهم است. دانش‌آموز نمیتواند با زور و خشونت به جایگاه برتر برسد. ما باید دراو باور برنده ایجاد کنیم.

 5. تغییر عادت های مضر:

برخی از عادات در دانش آموز وجود دارد که بسیار مضر است و با وجود این عادات نمیتوان برای او برنامه‌ی خوبی پیاده سازی کرد. درنتیجه یک مشاور تحصیلی خوب باید پس از دانستن عادات اشتباه در دانش آموز سعی کند کم‌کم این عادات را از سر او بیاندازد و عادت‌های بهتر برای او به وجود بیاورد. از بین بردن عادات غلط ایجاد عادت‌های خوب اصلا کار ساده ای نیست. باید صبر و حوصله‌ی زیادی در این راه به خرج داد همچنین باید اصول صحیح این کار را با توجه به هر دانش‌آموز دانست.

 6.تعیین هدف و مقصد:

تا زمانیکه ندانیم به کجا میرویم به راه افتادن ما بی دلیل است. زمانی یک فردی شروع به انجام یکسری از فعالیت ها میکند که بداند در انتهای آن مقصد چه چیزی انتظار او را میکشد. انگیزه و مقصد باید برای فرد جذابیت داشته باشد و بتواند اورا وادار به حرکت کند. یک مشاور خوب تصویر آینده‌ی دانش آموز را به خوبی ترسیم میکند وهمواره به او انگیزه ای برای ادامه‌ی حرکت میدهد.

نکات مشاوره درسی

7.قرار دادن مقاصد کوتاه مدت:

اگر بخواهم مثالی بزنم مقاصد کوتاه مدت همانند بنزین برای حرکت هستند. شاید مقصد بلند مدت بسیار زیبا و دلنشین باشد اما باید بدانید که مغز انسان به‌صورت ناخودآگاه به دنبال مقاصد کوتاه مدت است. پس زمانیکه یک سری فعالیت انجام میدهد به دنبال نتیجه میگردد یک مشاور خوب باید بتواند مقاصد کوتاه مدت تری برای دانش آموز تعیین کند که با دستیابی به آن دانش آموز انگیزه برای ادامه‌ی مسیر بگیرد.

8.سنجش نتایج:

در این بخش مشاور باید بتواند نتایج را به دقت ارزیابی کند تا بداند درکدام قسمت باید تمرکز بیشتری داشته باشدو درکدام بخش باید شدت فشار را کمتر کند. این کار را با انجام آزمون هایی میتوان بررسی کرد همچنین نتایج امتحانات دانش آموز نیز میتواند یک فاکتور مهم در این ارزیابی باشد.

9.آگاهی از دروس دانش آموز:

اگر مشاور خوب نداند دروس شما از چه بخش هایی تشکیل شده است چطور میتواند یک برنامه‌ی مناسب برای شما بنویسد؟ چطور میداند باید به کدام بخش های کتاب درسی شما توجه بیشتری نشان دهد. درنتیجه مشاور شما باید متخصص رشته و دروستان نیز باشد.

10.به جای ماهی دادن ماهی گیری یاد بدهد:

یک مشاور خوب باید بتواند دانش آموزی را تربیت کند که کم‌کم از وابسته بودن به مشاور و برنامه ریزی مشاور خارج شود و بتواند به‌صورت مستقل درس‌های لازم را بخواند. بهترین کار برای دانش آموز این است که درس خواندن تبدیل به روتین زندگی او بشود.

مشاوره تحصیلی

نتیجه گیری

داشتن یک مشاور خوب نتنها باعث صرف هزینه‌ی بیهوده نمیشود. بلکه میتواند از بسیاری از هزینه‌های دیگر صرفه جویی کند. زمانیکه فرزند شما یک مشاور خوب به همراه خود دارد دیگر کمتر نیاز به معلم های تقویتی دیگر برای تقویت دروس خودش خواهد داشت. همه‌ی ما میدانیم که اگر درس خواندن بخشی از روتین زندگی فرزندانمان شود دیگر نیاز نیست که دوباره و دوباره برای آموزش همان دروس به فرزندانمان هزینه کنیم. البته در مواردی نیز وجود معلم تقویتی برای فرزندان امری طبیعی است برای مثال معلم‌هایی در مدارس هستند که شاید توانایی لازم در انتقال مطالب به دانش آموز را ندارند و یا معلم های کنکور که نکاتی را میگویند که در کلاس به آن اشاره نمیشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *